Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Det var ett fantastiskt solsken igår. Första dagen i år som solfångarna levererade till akumulatortanken. Visserligen bara 3 kWh men ändå!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Axelman säger:

Det var ett fantastiskt solsken igår. Första dagen i år som solfångarna levererade till akumulatortanken. Visserligen bara 3 kWh men ändå!

Vad kul stort grattis 

mer av den varan behövs definitivt här

nu har det varit grått alldeles för länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överraskar mig själv genom att gå och rycka i hantlarna jag har de sista veckorna. Jag har gjort mycket enkla grundövningar med ganska lätta hantlar på 10 kg. Jag har hållit på i två, tre, fem minuter bara för att det var roligt. Men inte mer för att hålla det hela på stången. Haha. Träning var en del av stressen förr men dit vill jag inte igen. I och med min höga ålder måste jag träna annorlunda än förr och framförallt hitta tillbaka till lusten att träna. Har inte rört högen på ett antal år....

Skärmavbild 2020-02-14 kl. 12.06.39.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-02-06 på 19:57, Alix säger:

Idag undrar jag hur @Svolder har det som pensionär.

Alldeles utmärkt, tackar som frågar. Det enda problem jag har är att tiden inte vill räcka till allt jag vill göra.

Min gamla iPhone 6s börjar packa ihop sina tillhörigheter och förbereder en flytt upp på regnbågsbron :( Jag får se vad den ersätts med, det är något jag börjat undersöka först idag. Om den ersätts. Jag behöver inte telefon på samma sätt som pensionär. Det kanske blir någon billig lur med Android i stället.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Svolder säger:

Alldeles utmärkt, tackar som frågar. Det enda problem jag har är att tiden inte vill räcka till allt jag vill göra.

Min gamla iPhone 6s börjar packa ihop sina tillhörigheter och förbereder en flytt upp på regnbågsbron :( Jag får se vad den ersätts med, det är något jag börjat undersöka först idag. Om den ersätts. Jag behöver inte telefon på samma sätt som pensionär. Det kanske blir någon billig lur med Android i stället.

Roligt att höra! Även om jag önskar att tiden skulle ökas för dig. :) 

Vad gäller ny mobil så kan du ju hålla utkik efter den nya iPhone som sägs komma nästa månad. 📱

Fast det är väl lika fåfängt att tro att den är lagom prissatt som att tro det går att öka tiden. :D 
Berätta gärna hur det gick, hur som helst. :kramis:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Axelman säger:

Överraskar mig själv genom att gå och rycka i hantlarna jag har de sista veckorna. Jag har gjort mycket enkla grundövningar med ganska lätta hantlar på 10 kg. Jag har hållit på i två, tre, fem minuter bara för att det var roligt. Men inte mer för att hålla det hela på stången. Haha. Träning var en del av stressen förr men dit vill jag inte igen. I och med min höga ålder måste jag träna annorlunda än förr och framförallt hitta tillbaka till lusten att träna. Har inte rört högen på ett antal år....

Skärmavbild 2020-02-14 kl. 12.06.39.png

Jag tränar på gymmet fyra dagar i veckan, 1,5 timmar var gång, och har gjort det i ett par månader nu, en kombination av löpband, maskiner och frivikt. Det är helt okej att köra musklerna trötta, men jag har en bit kvar tills jag kommer upp på samma nivå som jag hade när jag var 20 :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Svolder säger:

Jag tränar på gymmet fyra dagar i veckan, 1,5 timmar var gång, och har gjort det i ett par månader nu, en kombination av löpband, maskiner och frivikt. Det är helt okej att köra musklerna trötta, men jag har en bit kvar tills jag kommer upp på samma nivå som jag hade när jag var 20 :)

1.5h varje gång? Om det är för det sociala så kan jag förstå längden men träningsmässigt finns det ingen anledning att vara där så länge. När jag tränade som värst/bäst/hårdast var jag aldrig på gymmet mer än 30-40min. Gick dit och riv av övningarna med väldigt korta vilopauser mellan seten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

1.5h varje gång? Om det är för det sociala så kan jag förstå längden men träningsmässigt finns det ingen anledning att vara där så länge. När jag tränade som värst/bäst/hårdast var jag aldrig på gymmet mer än 30-40min. Gick dit och riv av övningarna med väldigt korta vilopauser mellan seten. 

Halva passet är kardio, det tar tid att få upp arbetspulsen till 130 och jag måste ligga kvar på den i minst tjugo minuter. Styrkehallen lägger jag trekvart i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har långt kvar innan jag är tillbaka till den nivå jag hade när jag var 50.........:dumstrut:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Axelman säger:

Jag har långt kvar innan jag är tillbaka till den nivå jag hade när jag var 50.........:dumstrut:

Jag är i princip på den nivån jag var när jag var 50. Tyvärr. :nattinatti:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är i princip på den nivån jag var när jag var 50. Tyvärr. :nattinatti:

Åhhhh... avis på dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åhhhh... avis på dig.

Det var tre månader efter min blodförgiftning. En nittioåring kunde klassas som pigg jämfört med mig... 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Svolder säger:

Det var tre månader efter min blodförgiftning. En nittioåring kunde klassas som pigg jämfört med mig... 

Ok. Förstår. För mig gäller det att flytta fram trupperna mycket sakta men jag ska framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, Alix säger:

Roligt att höra! Även om jag önskar att tiden skulle ökas för dig. :) 

Vad gäller ny mobil så kan du ju hålla utkik efter den nya iPhone som sägs komma nästa månad. 📱

Fast det är väl lika fåfängt att tro att den är lagom prissatt som att tro det går att öka tiden. :D 
Berätta gärna hur det gick, hur som helst. :kramis:

Jag funderar i stället på någon lur i tretusenkronorsklassen. Det finns en hel del att välja mellan i det segmentet. Att lägga runt niotusen för en lur (oavsett Apple eller Samsung) känns lite onödigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Förstår. För mig gäller det att flytta fram trupperna mycket sakta men jag ska framåt.

Alla måste arbeta på sin nivå naturligtvis, men jag är pinsamt svag och långsam idag jämfört hur det var förr. Det skall bli bättre, men Rom destillerades inte på en dag... Kondisen har förbättrats en del på de här två månaderna, men styrkan är fortfarande på nivån av en nioårig skolflickas... typ.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Svolder säger:

...men styrkan är fortfarande på nivån av en nioårig skolflickas... typ.

...så då är jag starkare än dig!? :hihihi:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...så då är jag starkare än dig!? :hihihi:

Säkert. Jag har suttit på kontor och pratat det senaste kvartsseklet. Den enda muskel som är stark på mig är käkmuskulaturen. Jag kan snacka ihjäl vem som helst :propellerbaver:

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Svolder säger:

Säkert. Jag har suttit på kontor och pratat det senaste kvartsseklet. Den enda muskel som är stark på mig är käkmuskulaturen. Jag kan snacka ihjäl vem som helst :propellerbaver:

Long time no see! Goddagens! :) 
Jag vet att du inte är så värst intresserad men att bygga upp god fysik och kondition är inte för att kunna slå Falubon i armbrytning utan för att hålla sig frisk och må bra.
Något så enkelt som långpromenader med hunden kan göra mycket! ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Svolder säger:

Halva passet är kardio, det tar tid att få upp arbetspulsen till 130 och jag måste ligga kvar på den i minst tjugo minuter. Styrkehallen lägger jag trekvart i.

Du får ursäkta men att både köra kardio och styrkepass samtidigt är i princip meningslöst.

Om du är ute efter att bygga muskler eller bibehålla dom ska du dra ner på kardio.

För kardio är muskelnedbrytande. Bara ett tips i all välmening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, mikaellq säger:

Long time no see! Goddagens! :) 
Jag vet att du inte är så värst intresserad men att bygga upp god fysik och kondition är inte för att kunna slå Falubon i armbrytning utan för att hålla sig frisk och må bra.
Något så enkelt som långpromenader med hunden kan göra mycket! ;) 

Hälsan är den stora anledningen för mig. Jag är inte road av att vara diabetiker, så jag arbetar för att bli av med insulinresistensen. Jag behöver inte överdriva diabetesen, jag har friska värden idag, men de är beroende av att jag gör rätt saker. Hundpromenader är trevligt, men inget man får kondition av. De måste utföras, men ersätter inte kardioträningen på gymmet, eller förhoppningsvis en del löpturer i naturen när våren slår till på allvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, lappen71 säger:

Du får ursäkta men att både köra kardio och styrkepass samtidigt är i princip meningslöst.

Om du är ute efter att bygga muskler eller bibehålla dom ska du dra ner på kardio.

Jag är inte ute efter att bygga muskler. Jag är ute efter att häva musklernas insulinresistens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är precis vad jag har hållit på med i åtta år och har idag större styrka än någonsin. Mina gamla jeans och t-shirts spänner så skönt över musklerna.
För runt ett decennium sedan var det knappt att jag orkade med hela dagen med ett flyttlass. Idag går det mycket lättare, allt känns lättare tack vare kombinerad cardio-muskelbyggande aktivitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Det är precis vad jag har hållit på med i åtta år och har idag större styrka än någonsin. Mina gamla jeans och t-shirts spänner så skönt över musklerna.
För runt ett decennium sedan var det knappt att jag orkade med hela dagen med ett flyttlass. Idag går det mycket lättare, allt känns lättare tack vare kombinerad cardio-muskelbyggande aktivitet.

Har aldrig sett en styrkelyftare,kroppsbyggare köra kardio i syfte att bygga muskler. Men du vet säkert bättre än dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den info jag har om 60+träning är att minska på kardio och öka på sammansatta övningar med redskap/vikter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Axelman säger:

Den info jag har om 60+träning är att minska på kardio och öka på sammansatta övningar med redskap/vikter.

Precis och det motverkar urkalkning av benstommen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...