Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

24 minuter sedan, iMarc säger:

Kan inte vika ut armarna

Ska vi slå vad? :devil: 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, iMarc säger:

Men det har jag, fast sen i onsdags då. Kan inte vika ut armarna

Arma karl!

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, iMarc säger:

Men det har jag, fast sen i onsdags då. Kan inte vika ut armarna

Hur skriver du då inlägg??? :tappahakan: Med näsan? :hihihi:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1200px-Praying_mantis_india.jpg

Jag ser framför mig hur @iMarc går omkring som en bönsyrsa. :hihihi:;) :kramis:

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

rofl.gif.d23cc4ac100415dfbb00eb014cd77ddd.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag slutligt och positivt beslut om skuldsanering. :galetglad::skondans:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Idag fick jag slutligt och positivt beslut om skuldsanering. :galetglad::skondans:

dancing_banana.gif~c200.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Alix säger:

Med våren som känns som om den snart kommer har du mycket att vara glad över nu, mao. sol.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, mikaellq säger:

Med våren som känns som om den snart kommer har du mycket att vara glad över nu, mao. sol.gif

Jajamensan, jag ska åka till Kreta med min son i maj, dessutom. ^_^ 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje kväll när det är stjärnklart när jag går ut så välkomnas jag av en mycket välbekant syn. Stjärnbilden Orion en liten bit ovanför  horisonten, ganska precis åt söder. Det är nästan så att jag kan skönja Orionnebulosan med blotta ögat. Nästan. :nerd:

Orion.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Telly82 säger:

Ska vi slå vad? :devil: 

Vinner aldrig vad eller på lotteri

7 timmar sedan, Alix säger:

Arma karl!

Skönt att nån tycker synd om en

6 timmar sedan, Axelman säger:

Hur skriver du då inlägg??? :tappahakan: Med näsan? :hihihi:

Vikta armar ca 90 graders vinkel

6 timmar sedan, Alix säger:

1200px-Praying_mantis_india.jpg

Lite så 😎, men inte lika aggressiv som bönsyrsan. 

Nu är dock problemet löst med hjälp av två magnesium brustabletter och massor med vatten och mat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, mikaellq säger:

Varje kväll när det är stjärnklart när jag går ut så välkomnas jag av en mycket välbekant syn. Stjärnbilden Orion en liten bit ovanför  horisonten, ganska precis åt söder. Det är nästan så att jag kan skönja Orionnebulosan med blotta ögat. Nästan. :nerd:

Orion.jpg

Du borde ha ett teleskop, är väl rätt bra förhållanden och inte för mycket stadsljus. Har ett själv jag köpte på AstroSweden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, iMarc säger:

Du borde ha ett teleskop, är väl rätt bra förhållanden och inte för mycket stadsljus. Har ett själv jag köpte på AstroSweden. 

Köpte detta 2016, kostade 2400kr men fick med en extralins för mycket högre förstoring. Bra teleskop, men finns bättre nu till riktigt bra priser, minst 90mm öppning rekommenderar jag. 
https://m.astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1738.22538/meade-astro-nyborjare-komplettpaket-infinity-70

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iMarc säger:

Tack. Exakt så jag gått och tänkt också i flera år men utan att få tummen ur. Också osäkert på hur välja utan att det kostar skjortan. En tanke är att jag vill kunna skruva dit min systemkamera för många finns bilder. En annan är att ha en motor för att kompensera för jordens rotation. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, mikaellq säger:

Tack. Exakt så jag gått och tänkt också i flera år men utan att få tummen ur. Också osäkert på hur välja utan att det kostar skjortan. En tanke är att jag vill kunna skruva dit min systemkamera för många finns bilder. En annan är att ha en motor för att kompensera för jordens rotation. 

Jag har en speciell hållare avsedd för kompaktkamera med zoom, den gick på 800kr då. Du får ta en tur dit, en upplevelse bara att se alla fina teleskop, och de kan hjälpa dig exakt utefter dina behov till en billig bra lösning. Mycket kunnig och trevlig personal dessutom. Jag minns de visade mig en bild på månen som var riktigt bra, bilden var tagen med en iPhone hållen mot linsen. 

Motor går att montera på många teleskop

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dump.jpg.889a07c330771ac01b7cf53537c65e19.jpg

Idag har jag uppdaterat till Catalina, utan några som helst problem. Men ännu ett tag behåller jag High Sierra på minins andra SSD. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, mikaellq säger:

ja ett tag så trodde jag att ni firade fredagskul 2 dagar för tidigt 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Alix säger:

dump.jpg.889a07c330771ac01b7cf53537c65e19.jpg

Idag har jag uppdaterat till Catalina, utan några som helst problem. Men ännu ett tag behåller jag High Sierra på minins andra SSD. :) 

Äsch, jag går all in efter att ha pillat en hel del igår. Märkte att QuickTime Player har inbyggt stöd för de flesta codecar nu. Så jag saknar inte QuickTime 7 Pro och Perian särskilt mycket.

Klart positivt att man kan kolla och redigera röstmemon direkt i datorn. Plus allt annat lullull. Fläkten har rusat lite omotiverat, men jag får väl göra en SMC reset.

Texten på skärmen blir hyfsat bra om man stänger av typsnittsutjämning. Svagare, men ändå tydlig. Kanske jag köper en bättre skärm med tiden, vi får se.

På det hela taget en lyckad uppdatering.

Liksom så många andra nuförtiden sitter jag inte lika mycket vid datorn som förr, utan surfar via mobilen. Det är väl en sådan jag satsar på då. Kanske den kommande Iphone ”SE2”? Nåja, min gamla SE funkar dugligt.

Och solen lyser ute! ☀️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Alix säger:

Äsch, jag går all in efter att ha pillat en hel del igår. Märkte att QuickTime Player har inbyggt stöd för de flesta codecar nu. Så jag saknar inte QuickTime 7 Pro och Perian särskilt mycket.

Klart positivt att man kan kolla och redigera röstmemon direkt i datorn. Plus allt annat lullull. Fläkten har rusat lite omotiverat, men jag får väl göra en SMC reset.

Texten på skärmen blir hyfsat bra om man stänger av typsnittsutjämning. Svagare, men ändå tydlig. Kanske jag köper en bättre skärm med tiden, vi får se.

På det hela taget en lyckad uppdatering.

Liksom så många andra nuförtiden sitter jag inte lika mycket vid datorn som förr, utan surfar via mobilen. Det är väl en sådan jag satsar på då. Kanske den kommande Iphone ”SE2”? Nåja, min gamla SE funkar dugligt.

Och solen lyser ute! ☀️

Jag blir sugen som tusan av sådana här inlägg! Men måste ha ny dator först. Några tusenlappar till på kontot...

Vad kul det ska bli! :galetglad:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tog mig i kragen och installerade Catalina, får avstå en del gamla kortspel jag fördrev tiden med. 

Men vad gör man med denna på skrivbordet, Flyttade objekt, slänga? 

Massa luddiga filer som inte säger mig så mycket, nu är det en genväg som ligger där, så den kan jag ju visserligen slänga

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 14.02.08.jpg

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Tog mig i kragen och installerade Catalina, får avstå en del gamla kortspel jag fördrev tiden med. 

Massa luddiga filer som inte säger mig så mycket, nu är det en genväg som ligger där, så den kan jag ju visserligen slänga

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 14.02.08.jpg

Jag slängde dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Den missade jag. Dokumentet som ligger i mappen har ju inte instruktioner för en vanlig dödlig. Hur tänkte de nu? Hur ska jag kunna avgöra om filer ska användas eller inte?:armskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Axelman säger:

Den missade jag. Dokumentet som ligger i mappen har ju inte instruktioner för en vanlig dödlig. Hur tänkte de nu? Hur ska jag kunna avgöra om filer ska användas eller inte?:armskeptisk:

Släng. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Släng. :D 

Jo jag har slängt den. Gnäller bara på att Apple är användarovänliga.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att den försvann av sig själv 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...