Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Rättelse på tisdag!

 

jag skall passa att på att ta lite bilder 

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, ronny säger:

I morgon båtresa till Gotland 

Ja Stockholm är ju alldeles intill Östersjön. Något att se fram emot då Ronny. :) 

Vad ska ni göra i Gotland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ronny säger:

jag skall passa att på att ta lite bilder

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad ska ni göra i Gotland?

Jag tror att du fick ett retroaktivt svar, @mikaellq.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ronny säger:

Rättelse på tisdag!

OK, jag ser fram emot att få ta del av rättelsen på tisdag. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, ronny säger:

Rättelse på tisdag!

 

jag skall passa att på att ta lite bilder 

Posta gärna! :) 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer jag vet inte hur lång tid man är i land innan man måste tillbaka 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Telly82 säger:

OK, jag ser fram emot att få ta del av rättelsen på tisdag. :) 

Då är jag nog påväg till båten… du får vänta tills på torsdag 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat ut en pärm på viktiga papper. De gäller inte längre, nuförtiden finns allt det aktuella i Kivra. Livet förändras, jag har inte fast telefon heller.

 

telia-respons-bord.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Och vi har blivit så vana vid det fejkade, att när vi möter fakta, tror vi inte på det. För ett antal år sen gjorde jag, som tidigare nämnts, en film som sändes i SVT, ”Madalai – om du finns”. Om en fattig flicka i Indien. I ett tidigt stadium av produktionen lät jag Tom Alandh titta på en grovklippt första version, för att få hans synpunkt på ett visst avsnitt. Bland hans fåtaliga kommentarer var den tydligaste en notering om ljudet, om ljudbilden. "Anders, där är en passage som jag tycker du ska göra om. Det blir övertydligt när du lägger på den känslosamma musiken till närbilden av Madalai".

Nu var där i verkligheten ingenting pålagt i efterhand. Jag hade filmat verkligheten rakt av som den var på platsen. Till familjen trånga innergård strömmade filmmusiken från grannens kassettspelare, det var vad som hördes, allt på slutmixen var originalljud. Filmen återgav den dokumentära sanningen. Tom Alandh, lågmäldhetens och äkthetens mästare, är själv extremt återhållsam med musikpålägg i sina dokumentärer. Men så långt har allmänna tillvänjningen gått att till och med han utgår från att det han hör är fusk och fejk.

I det här exemplet med Madalai-berättelsen skulle jag då ha gått bort till grannen och bett honom stänga av sin kassettspelare. Eller i efterhand i Sverige tagit bort originalljudet och bytt ut det till atmosfärljud från någon av de andra scenerna jag filmat. För att scenen inte skulle komma att bli så där övertydligt känslosam. För att få sanningen att framstå som trovärdig, skulle jag ha förfalskat den?

Det är intressant att lyssna bakåt i arkiven, den markanta förändringen. Under ett par tre decennier har påläggningen av effektljud tilltagit till att numera höras så gott som överallt.”

 

Ett citat ur Anders Fugelstads bok Vägen / Aningen om livet / Och allt i fråga, från 2020, (som han hade vänligheten att dedikera och ge mig ett exemplar efter att jag varit blygsamt behjälplig). Han är aktiv här på forumet, men jag kan inte outa honom utan tillstånd.

 

Jag tycker att det där är oerhört intressant. Båda delar, och numera måste allting kletas in i en ljudvägg, där man knappt kan urskilja vad folk säger, plus att det underförstått borde petas i det dokumentära, för att det ska bli dokumentärt nog. Postmodernism, skulle jag vilja säga.

Redigerad av Alix
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag gjort i dag?

-Åkt till tippen med grannen med hans släp och mängder med jox från oss båda. Drack kaffe hos honom i två timmar och pratade om livet.

-Ätit lunch tillsammans med en son.

-Köpt murbruk och lånat hem ett lås.

-Lämnat in min SE för batteribyte och koll om lightningporten måste bytas. Den ska skänkas till en mindre bemedlad.

-Handlat två kassar alkoholfri cider och alkoholfri öl på bolaget och känt mig skyldig.

-Druckit kaffe.

-Dricker kaffe.

-Försöker komma i kontakt med en bekant som har stuga på en ö i Runn för att snylta....

...

Dessa och resterande äventyr från Falun kan fås antingen i pocket eller inbunden version.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar jobbar jobbar... Dagtid nu men längtar till hösten med Apples uppdateringar och uppskjutningen av James Webb Space Telescope. Synd egentligen att sommaren ska kastas bort på arbete men har hunnit få en hel del färg i ansikte och på armar. Har dock inte hunnit doppa mig i sjön än. I augusti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Vad jag gjort i dag?

-Åkt till tippen med granen ....

Det brukar man göra vid 20 dag knut.... det är väl inte mycket till gran kvar nu?

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ronny säger:

Det brukar man göra vid 20 dag knut.... det är väl inte mycket till gran kvar nu?

RONNY!!!! 

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem minns inte tv serien från 1971?

 

8D121C21-288C-44D9-A55A-5A6EF0FE7D96.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, ronny säger:

Vem minns inte tv serien från 1971?

Minns inte riktigt vad den hette. Var det "Ånejdå-linjen" eller "Onödig-linjen"?

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inne på rätt spår 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, ronny säger:

Du är inne på rätt spår 

 

Ångtåglinjen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.6a032803feb227b661a89f54d27d90e8.png

 

Jag skapar en patchad Big Sur-sticka för min Mac mini. Det är väl dags att uppgradera. Numera finns det en särskild app som sköter uppdateringarna, vilket är smidigt. Men, vi får väl se! Allt ska funka... :pinch:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.6a032803feb227b661a89f54d27d90e8.png

 

Jag skapar en patchad Big Sur-sticka för min Mac mini. Det är väl dags att uppgradera. Numera finns det en särskild app som sköter uppdateringarna, vilket är smidigt. Men, vi får väl se! Allt ska funka... :pinch:

B7D5B952-C9C5-4DA4-AC6D-DDAAC36A7300.jpeg.2de46273276c4f2e78b785966db9e3e9.jpeg

 

Ingen återvändo! 😱

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

B7D5B952-C9C5-4DA4-AC6D-DDAAC36A7300.jpeg.2de46273276c4f2e78b785966db9e3e9.jpeg

 

Ingen återvändo! 😱

1460729947_BigSur.png.72da5ebe169fd46283e560e7047faeb5.png

 

Det gick bra, även fast det tjeckiska ”konec roku” återkom. :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

dump.png.6a032803feb227b661a89f54d27d90e8.png

 

Jag skapar en patchad Big Sur-sticka för min Mac mini. Det är väl dags att uppgradera. Numera finns det en särskild app som sköter uppdateringarna, vilket är smidigt. Men, vi får väl se! Allt ska funka... :pinch:

 

50 minuter sedan, Alix säger:

B7D5B952-C9C5-4DA4-AC6D-DDAAC36A7300.jpeg.2de46273276c4f2e78b785966db9e3e9.jpeg

 

Ingen återvändo! 😱

 

15 minuter sedan, Alix säger:

1460729947_BigSur.png.72da5ebe169fd46283e560e7047faeb5.png

 

Det gick bra, även fast det tjeckiska ”konec roku” återkom. :D 

dump.png.45131a98b63567562cd25e5ecbd49faa.png

 

2020311368_dump1.png.91cc056568163bf3e53c14c361884a10.png

 

256389633_dump2.png.b72345c974de93325d256e488fae480e.png

 

Det finns alltså ett litet program som sköter allting på macar som inte officiellt stöder Big Sur. Bra!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick brev idag från ett bolag via Kivra idag. Även bolag tydligen. Medan det ekar tomt i min fysiska brevlåda vid porten. Är Postnord påväg att bli överflödig? Tror inte det. Inte alla skickar brev via Kivra och paket behöver skickas också, handeln måste hållas igång.

 

Använder ni Kivra? Kanske rent av alla med en dator och uppkoppling använder Kivra?

 

Jag är likafullt mycket nöjd med denna naturliga utveckling i startgroparna av informations-eran, tiden då alltmer utförs med datorer via internet. Undrar just vad Johannes (Gutenberg) i Mainz skulle ha tyckt om denna utveckling som alltmer överger hans stora uppfinning mitt i 1400-talet och Renässansen, det tryckta ordet.

 

Johannes hade sett trolldom, vi må se Kivra och Internet som självklar del av vardagen, inget märkvärdigt, medan jag också ser hur civilisationen dramatiskt förändras av denna vår tids mest liberala reform, datorn + internet, som gör kommunikation och lärande enklare och mer tillgängligt än någonsin.

 

Tiden till koloniseringen av Mars är nog inte så lång och utvecklingen, den tekniska som den vetenskapliga, kommer att accelerera kraftigt, samhällsförändringarna med vår vardag kommer snabbt att bli till något helt annat än någon kan ana. Något STORT. Precis som konsekvenserna av Gutenbergs uppfinning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, mikaellq säger:

Använder ni Kivra?

Därtill nödd och tvungen, annars får jag inga lönebesked.

Och därmed dräller det in en massa post som jag inte bett om. Jag kan inte stänga av kreti och pleti från att använda min påtvingade brevlåda. Inte förrän de skickat ett brev kan jag stänga av dem från att skicka fler. Och det är lika j*vla besvärligt att hitta varje gång. :( 

 

Apropå: Någon som vet hur eländet uttalas? Kivra eller tjivra?

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...