Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Just precis och stolt över min individualitet. :bultandehjarta:

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

---Frank Zappa

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis gått igenom platstjänster igen. Främst för att försäkra mig om att både Safari och Facebook-appen har ungefärlig plats inställd och FB måste fråga först.

 

IP säger egentligen inte mycket om mig, en del sidor tror att jag är i Stockholm eller Göteborg, utan att min ISP berättar men iCloud+ Private Relay är välkommet ändå i höst.

 

https://9to5mac.com/2021/06/07/apple-introduces-icloud-service-with-private-relay-hide-my-email-more/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på mitt bästa tips just nu för att vara hälsosam och jaga vikt. Det är tre lock på Becel lätt som innehåller hälften av fett jämfört mot vanligt smör som Bregott. Jag har räknat ut att på tre förpackningar har jag inte ätit 0,8 kg fett över en period av fyra månader. Samtidigt tar jag mager skinka på varannan smörgås i stället för ost vilket gör att jag spar ännu mer fett. Jag tyckte inte att det var så mycket, men när man räknar på det över tid blir det stora mängder fett. I mitt fall 3 kg fett om året mindre. 30 kg på tio år. Huga! Bara på att byta smörgåsklister och pålägg.

 

 

 

Skärmavbild 2021-06-13 kl. 14.02.25.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städade skrivbordet i går. Gjorde det tydligen FÖR bra för skrivaren gick sönder när jag vickade på den. Den var tio år så den var väl utsliten. Så idag blev det att inhandla en ny skrivare. En Canon Pixma på Elgiganten för 1,300. Bara att plugga in och köra! Gillar Canons skrivare.

...

Upptäckte att under installationen av den nya skrivaren så råkade jag rycka ur usb-kontakten till min TM-disk och efter det är den otröstlig och vägrar fungera. Så plötsligt är jag utan Backup!!!! GAaaaaaa! :cry:

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också städat, eller snarare fortsatt med det, genom att radera alla urgamla sessioner (inloggningar) på FB. Strax efter tog min nuvarande slut. Vet inte om det beror på tidsbegränsning eller mitt mixtrande med FB.

 

Samma med Google fast med appar eller sidor inloggade med Google. Nu endast de mest nödvändiga kvar. Jo, Pinterest fick ett långt & krångligt lösenord (använt logga in med Google innan) fast utan 2FA.

 

Tittar nu på Fireball, igår Wolf Walkers. Båda av värde att tittat på, på 🍏tv+. 👍

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade den nya skrivaren i går och skrev ut ett förslag till hyreskontrakt för inneboende. Utan att jag fattade nåt hade skrivaren gjort dubbelsidig utskrift! Säkert en självklarhet för er men en liten jawdropper här...

default_laugh.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ny USB-kabel till TM-disken och ansluten direkt till datorn har jag access till TM men jag kan inte spara. Så här säger skivverktyget. Antar att allt fungerar om jag blåser disken och börjar om.

Skärmavbild 2021-06-14 kl. 10.39.23.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Axelman säger:

Ny USB-kabel till TM-disken och ansluten direkt till datorn har jag access till TM men jag kan inte spara. Så här säger skivverktyget. Antar att allt fungerar om jag blåser disken och börjar om.

 

Spoiler

Skärmavbild 2021-06-14 kl. 10.39.23.png

 

Jag hade i samma situation inte litat på den hårddisken. Är den gammal, byt, är den ny, reklamera. Det är ju ändå backup-disken numero uno.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser vidare med min favoritkälla Apple Böcker. Har läst/lyssnat mer än det på bild, andra källor finns ju och en del är inte heller färdigläst. 

 

Jag tycker dock att det är lite synd att macOS versionen, likt Podcaster, inte når den klass iOS-versionen håller som blivit så självklart att återvända till, likt till en god vän. 

 

Gutenberg får ursäkta men den digitala versionen av boken kan vara överlägsen som informationskälla på SÅ många sätt!

 

I nuet blir det mindre historia och psykologi och betydligt mer med mitt gamla hantverk, programmering med SwiftUI.

 

21384D31-7E08-410C-AECD-B20E7A6F89E8.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Ny USB-kabel till TM-disken och ansluten direkt till datorn har jag access till TM men jag kan inte spara. Så här säger skivverktyget. Antar att allt fungerar om jag blåser disken och börjar om.

 

Med tanke på hur billiga diskar är idag, så skulle jag köpa en ny disk och skrota den gamla.

Valfritt: Flytta över backuperna till den nya disken:

https://appletoolbox.com/transfer-your-time-machine-backups-to-a-new-drive-with-this-guide/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Med tanke på hur billiga diskar är idag, så skulle jag köpa en ny disk och skrota den gamla.

Valfritt: Flytta över backuperna till den nya disken:

https://appletoolbox.com/transfer-your-time-machine-backups-to-a-new-drive-with-this-guide/

Najs. Visste inte att det gick att flytta.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny Samsung 870 evo, ny kabel, gammalt kabinett. Går inte. :pinch: Nytt kabinett i morgon. Städa skrivbordet: 3,000:- :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ny Samsung 870 evo, ny kabel, gammalt kabinett. Går inte. :pinch: Nytt kabinett i morgon. Städa skrivbordet: 3,000:- :wacko:

Är det samma kabinett som du ryckte sladden på?

Och är inte en SSD helt overkill när det bara gäller backuper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Ny Samsung 870 evo, ny kabel, gammalt kabinett. Går inte. :pinch: Nytt kabinett i morgon. Städa skrivbordet: 3,000:- :wacko:

Du skulle ha köpt ett nytt skrivbord istället för att städa det.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Du skulle ha köpt ett nytt skrivbord istället för att städa det.

Fattar du vad dyrt det hade blivit efter att han hade försökt flytta över alla grejerna?! :stjarnsmall:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat upp med  🍓 och vispgrädde inför 🇸🇪Match i ️  🇪🇸 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Har laddat upp med  🍓 och vispgrädde inför 🇸🇪Match i ️  🇪🇸 

Låter gott. Och inspirerande. Blir sugen jag med.

Ha en skön kväll med fotbollen Ronny! image.gif.d5fdc730d7ac0aa7657b6435a7fb5100.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Är det samma kabinett som du ryckte sladden på?

Och är inte en SSD helt overkill när det bara gäller backuper?

Min iMac är helt ljudlös och min förra backup var en mekanisk disk som surrade och brummade på ett störande sätt. SSD är TYST.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Fattar du vad dyrt det hade blivit efter att han hade försökt flytta över alla grejerna?! :stjarnsmall:

Personlig konkurs.:ninja:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny USB-sladd, ny disk och nytt kabinett inhandlat på morgonen och NU går TM för högvarv. :w00t:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den bittra sanningen är att TM-disken kan dö för ingenting. :pinch: Jag har en extra reservdisk som är en klon men den är ju inte purfärsk... :toodeloo: Men den blir färsk VÄLDIGT SNART! 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Axelman säger:

Ny Samsung 870 evo, ny kabel, gammalt kabinett. Går inte. :pinch: Nytt kabinett i morgon. Städa skrivbordet: 3,000:- :wacko:

 

1 timme sedan, Axelman säger:

Ny USB-sladd, ny disk och nytt kabinett inhandlat på morgonen och NU går TM för högvarv. :w00t:

En disk till? Di rike di kan. 

 

 

 

 

:hihihi:

Redigerad av Telly82
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

En disk till? Di rike di kan. 

Det var en SAMMANFATTNING av mina öden och äventyr. 

 

 

Skärmavbild 2021-06-15 kl. 12.59.07.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja, jag har en snart 15 år gammal IDE-hårddisk i ett FireWire-400-kabinett. Den tuffar och går hittills.

 

Spoiler

I källaren, alltså, en nödbackup. Annars har jag två SSD inbyggda i min mini, varav den ena är backuphårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...