Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, ronny säger:

nedräkningen har börjat

 

Skärmavbild 2021-06-06 kl. 19.38.40.png

Vad väntar du på då från morgondagens event? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande fyra återanvända lösenord som iOS varnar för men vill fortsätta använda sidorna men kan inte ändra lösenord just nu. Så de får vara kvar.

 

Har ändrat även lösenordet till Google till ett av Apples långa och omöjliga att komma ihåg, mycket säkrare.

Jag skulle kunna fantisera ihop långa meningar med en versal och en siffra men med Apples starka lösenord blir det garanterat ingen omedveten upprepning.

 

Har också raderat massor som numera inte funkar iallafall.
Har inte ens en aning om vad jag använt sidorna till.

 

Sommarstädning! :nerd:

 

Google password.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Att Ipad får en Kalkylator?

det finns fristående

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad väntar du på då från morgondagens event? :) 

Det pratades på podcasten att vi inte fått sett iPad pro gå för fullt

så det är ett intressant ämne att följa... kan vi få se iPad OS 15 bli mer anpassad för Ipad än den är nu 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ronny säger:

Det pratades på podcasten att vi inte fått sett iPad pro gå för fullt

så det är ett intressant ämne att följa... kan vi få se iPad OS 15 bli mer anpassad för Ipad än den är nu 

Jag tror inte att det blir lika intressant för mig imorgon men ska naturligtvis titta ändå.

Nu såg jag precis att Stephen Kings Lisey's Story kan tittas på nu i tv+.

 

iu.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, ronny säger:

det finns fristående

Han står fritt.

Skärmavbild 2021-06-06 kl. 20.12.21.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Har fortfarande fyra återanvända lösenord som iOS varnar för men vill fortsätta använda sidorna men kan inte ändra lösenord just nu. Så de får vara kvar.

 

Har ändrat även lösenordet till Google till ett av Apples långa och omöjliga att komma ihåg, mycket säkrare.

Jag skulle kunna fantisera ihop långa meningar med en versal och en siffra men med Apples starka lösenord blir det garanterat ingen omedveten upprepning.

 

Har också raderat massor som numera inte funkar iallafall.
Har inte ens en aning om vad jag använt sidorna till.

 

Sommarstädning! :nerd:

 

Google password.png

Så var det färdigstädat för denna gång. Samtliga lösenord Apples starka lösenord utom de fyra som iOS varnar för som jag vill behålla men för tillfället inte kan ändra på. Känns mycket bra.

 

Kunde också aktivera tvåfaktorsautentisering även hos Google och Facebook men det får vänta.

 

1873750574_5a54449839.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Kunde också aktivera tvåfaktorsautentisering även hos Google och Facebook men det får vänta.

Det har jag haft länge. ^_^ 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det har jag haft länge. ^_^ 

Aktiverade precis hos Google som funkar överraskande smidigt.

Behöver inte knappa in en enda bokstav eller siffra. :) 

 

2Google.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Aktiverade precis hos Google som funkar överraskande smidigt.

Behöver inte knappa in en enda bokstav eller siffra. :) 

 

2Google.png

Smidigt, men SMS är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt. Har man faktorn via Gmail (om man nu har det) eller autentiseringsapp (finns flera) kan ingen skanna av/läsa koden genom interception (”uppsnappande” vill Google översätt ha det till).

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, mikaellq säger:

Aktiverade precis hos Google som funkar överraskande smidigt.

Behöver inte knappa in en enda bokstav eller siffra. :) 

 

2Google.png

Fixat tvåfaktorsautentisering även hos FB.

Lite mer omständigt än med Google, jag fick knacka in själv eller kopiera-klistra in.
Får fundera på om man behöver det där på fler ställen. :nerd:

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Smidigt, men SMS är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt. Har man faktorn via Gmail (om man nu har det) eller autentiseringsapp (finns flera) kan ingen skanna av/läsa koden genom interception (”uppsnappande” vill Google översätt ha det till).

Sant. Måste fundera på saken. :fundersam:

Känns dock bra som det är för tillfället. 👍

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
55 minuter sedan, Alix säger:

Smidigt, men SMS är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt. Har man faktorn via Gmail (om man nu har det) eller autentiseringsapp (finns flera) kan ingen skanna av/läsa koden genom interception (”uppsnappande” vill Google översätt ha det till).

Uppsnapparflygmaskinen Draken!

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Smidigt, men SMS är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt. Har man faktorn via Gmail (om man nu har det) eller autentiseringsapp (finns flera) kan ingen skanna av/läsa koden genom interception (”uppsnappande” vill Google översätt ha det till).

Nu bara Facebook som använder SMS, Google vill istället att jag bekräftar med min iPhone med Google Sök-appen.

"Försökte du logga in på Intel Mac OS X 10_15_7 i närheten av Tibro, Sverige?" 😄

 

Både Tibro och Mac OS X 10_15_7 är ju helt fel. Apples OS som skyddar?

 

Det verkar som om 2FA på både FB och Google använder betrodda enheter och kakor.

Säkerheten är nu alltså, som jag förstår det, tillräckligt hög.

 

Appar som annars varit en naturlig uppgradering av säkerheten, som Google Authenticator och Authy, känns som att skjuta mygg med kanon. För mycket. Onödigt omständigt för så lite. Så jag är nöjd nu. :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skolanställd i dalarna har blivit suspenderad av en lite "udda" anledning - det visade sig att personen sålde sexdockor. Anledningen till att det kom i dagen var att personen skröt för elever om det.... Hur dum får man bli? I dubbel bemärkelse.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Axelmannen är glad som en bananspeleman. Byggarn ringde och meddelade att han sänder över grovisen för nu ska det gjutas golv i källaren! JC_sax.gif

dancing_banana.gif~c200.gif

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

En skolanställd i dalarna har blivit suspenderad av en lite "udda" anledning - det visade sig att personen sålde sexdockor. Anledningen till att det kom i dagen var att personen skröt för elever om det.... Hur dum får man bli? I dubbel bemärkelse.

Hade väl varit värre om han sålt voodoodockor, tycker jag. Inget av dem borde väl vara skäl för suspendering. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Hade väl varit värre om han sålt voodoodockor, tycker jag. Inget av dem borde väl vara skäl för suspendering. Eller?

Han hade nog tjänat bättre om han hade sålt fartygsdockor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Axelman säger:

En skolanställd i dalarna har blivit suspenderad av en lite "udda" anledning - det visade sig att personen sålde sexdockor. Anledningen till att det kom i dagen var att personen skröt för elever om det.... Hur dum får man bli? I dubbel bemärkelse.

det låter precis som midsommarfirande Lindeman

enda dagen på året som det inte publiceras några nyheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, Alix säger:

Han hade nog tjänat bättre om han hade sålt fartygsdockor.

Det är väl tveksamt. Det var väl länge sedan varvsindustrin gick runt. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är väl tveksamt. Det var väl länge sedan varvsindustrin gick runt. :) 

Men visst hade det varit bättre om han hade sålt fartygsdockor, inte bara hade försökt sälja... :whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...