Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

Så kan man implicit tolka det, kanske. Värre för min del är att ”Turkiska Konstantinopel” heter Istanbul. ;) 

 

Annars var det en trevlig redogörelse av @mikaellq, tycker jag. :)  :yeahbaby:

Tack.
Turkiet-belägna Konstantinopel hade väl varit mer språkligt korrekt.
Jag visste inte vad jag skulle kalla det annat än det pod-berättarna kallade det. Bysantinska riket föll ungefär samtidigt som Gutenberg slet med sitt i Tyskland och vet inte när det började kallas för Istanbul. Direkt efter turkarna tog över? Isåfall runt 1450.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Tack.
Turkiet-belägna Konstantinopel hade väl varit mer språkligt korrekt.
Jag visste inte vad jag skulle kalla det annat än det pod-berättarna kallade det. Bysantinska riket föll ungefär samtidigt som Gutenberg slet med sitt i Tyskland och vet inte när det började kallas för Istanbul. Direkt efter turkarna tog över? Isåfall runt 1450.

Långt innan dess, på 1100-talet. Det kommer av grekiskans ”is tim’bolin” vilket betyder i staden eller till staden. ”Sta’n” på svenska. Officiellt namn blev det först 1930.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har spenderat en stor del av dagen i solskenet ute i naturen ensam, blev biten av myror igen såklart. Lyssnade på både fågelsång och väsen från mänskliga aktiviteter.

 

Lyssnade på podcasts som bara kostade någon megabyte i mobilnätsdata. Kan det vara reklam som konsumerar? För avsnitten i sig har blivit nerladdade när iPhone hade tillgång till wifi.

 

Det har på sistone sjunkit in verkligen hur perfekt utformad iPhone blivit för insamlandet av information och i synnerhet inlärningen i sig. Och inte kostar det mycket i varken nätverksdata eller batteri heller. 

 

Böcker, Podcaster, Safari (för filmer på Youtube och annorstädes), inbyggda uppslagsverket...

 

Från dagen... sol.gif

 

0B5DAFE4-AA43-4526-A648-F78301465851.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir promenad i morgon med 🍦som matpaus

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har spenderat en stor del av dagen i solskenet ute i naturen ensam, blev biten av myror igen såklart. Lyssnade på både fågelsång och väsen från mänskliga aktiviteter.

 

Lyssnade på podcasts som bara kostade någon megabyte i mobilnätsdata. Kan det vara reklam som konsumerar? För avsnitten i sig har blivit nerladdade när iPhone hade tillgång till wifi.

 

Det har på sistone sjunkit in verkligen hur perfekt utformad iPhone blivit för insamlandet av information och i synnerhet inlärningen i sig. Och inte kostar det mycket i varken nätverksdata eller batteri heller. 

 

Böcker, Podcaster, Safari (för filmer på Youtube och annorstädes), inbyggda uppslagsverket...

 

Från dagen... sol.gif

 

0B5DAFE4-AA43-4526-A648-F78301465851.jpeg

Jag råkade upptäcka en dum grej med HBOs app. Man kan ladda ner avsnitt för att titta offline utan att konsumera data, men för att se ett sådant avsnitt måste man manuellt välja det i listan med nedladdade avsnitt. Väljer man bara att se nästa i en serie som vanligt så kommer avsnittet att strömmas, även om det finns nerladdat. Titt på nerladdade avsnitt innebär också att man manuellt måste klicka igång nästa avsnitt samt att appen, eller andra enheter, inte ändrar nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag råkade upptäcka en dum grej med HBOs app. Man kan ladda ner avsnitt för att titta offline utan att konsumera data, men för att se ett sådant avsnitt måste man manuellt välja det i listan med nedladdade avsnitt. Väljer man bara att se nästa i en serie som vanligt så kommer avsnittet att strömmas, även om det finns nerladdat. Titt på nerladdade avsnitt innebär också att man manuellt måste klicka igång nästa avsnitt samt att appen, eller andra enheter, inte ändrar nästa avsnitt.

Apples egna appar funkar mycket bättre med stor fokus på minimal åtgång på mobildata och batteri samt maximal automatik. 

 

Med en bra utformad app behöver man inte tänka på det tekniska öht, det bara funkar som det ska.

 

Påminner om "amatörernas afton". Jag skulle tro att en majoritet av apparna på App Store bör undvikas.

 

Kanske det finns en inställning för ditt problem, för något som automatik istället borde ha tagit hand om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Twitter blir nog sista sajten att ordna långt, krångligt och extra-säkert lösenord åt genom Apples auto-genererade med tjugo tecken (om man räknar två minustecken alltid på samma två ställen). Alltid en versal och en siffra dock på olika ställen i olika lösenord, resten gemener.

 

En fundering har varit hur tusan jag ska göra om jag vill logga in på, säg, min e-post från någon annans dator men kom underfund med att jag varken vill eller bör göra det, såklart. För maximal säkerhet med lösenord är Apples auto-genererade förmodligen optimalt.

 

iu.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sliter mitt hår i förtvivlan över att tre kronor inte gick till slutspel. Brilliant spel i går mot det ryska laget. Platt fall mot Danmark.... håhåjaja. :utskallning:

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
11 timmar sedan, mikaellq säger:

Apples egna appar funkar mycket bättre med stor fokus på minimal åtgång på mobildata och batteri samt maximal automatik. 

 

Med en bra utformad app behöver man inte tänka på det tekniska öht, det bara funkar som det ska.

 

Påminner om "amatörernas afton". Jag skulle tro att en majoritet av apparna på App Store bör undvikas.

 

Kanske det finns en inställning för ditt problem, för något som automatik istället borde ha tagit hand om. 

Lite svårt att titta på HBO utan HBOs app.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har till slut skickat meddelande till Neil deGrasse Tyson och hans show Startalk.

 

Citat

 

Hello from Sweden. I love your entertaining science and prefer to listen through Podcaster but the latest episode I still see there is from may 21, "Born to Run Farther...".
Because your podcasts among dozens I subscribe to is the only one not working properly I suspect the problem is at your end, RSS-feed or whatever.

Thank you.

 

Nu är det bara att hålla tummarna. Har även notifierat Apple, om det nu hjälper...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-30 21:07, Alix säger:

Bytte batteri på min SE nyss. Kunde förkorta tiden betydligt genom att inte återigen behöva demontera allt. 🔋

Det klarade jag tack vare att jag inte klistrade fast batteriet förra gången lika överdrivet som det kommer fastsatt från fabrik. Det kan liksom inte ta vägen någonstans, så jag tog ungefär 2/3 av en enda strip jämfört med de två hela strip som sitter som original. 

Batteriet i sig är på 2000 mAh jämfört med originalets 1624 mAh. Batteritekniken utvecklas! Förra året satte jag dit ett på 1750 mAh, och det låg nu senast på 1670 mAh. Egentligen lite overkill. Men den ljusa tiden på året frestar mer på batteriet (skärmen måste kompensera för det). Och batteritiden är inte så lång ändå.

Enda baksidan av allt detta är väl att jag kan gå miste om batterioptimeringen nu, men det kickar väl i gång igen. Någon gång. Hoppas jag. :crossfingers:

Siffror hit och dit så märker jag att det nya batteriet håller laddningen betydligt bättre. Igår kom jag bara ned till 75 %. Det når inte upp till 2000 mAh enligt Coconut battery, bara drygt 1800 mAh, men det kvittar, jag är nöjd ändå. Kostade mig 150 spänn. ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska mura igen ett dörrhål i källaren idag. Ett av alla steg i ombyggnaden är att flytta dörren som hör till duschrummet. Mura är kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är det sommar! Äntligen!:travolta:

 

 

Skärmavbild 2021-06-02 kl. 16.36.06.png

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här i Falköping, SOMMAR, så till den grad att jag inspirerades till att träna ute.

Pull-up-stången finns förstås i köket men det andra kunde med fördel göras utomhus med luft rik på syre där nära träden och deras nu gigantiska syreproduktion. MYCKET skönt alltså, trots tömd på energi.

 

Har käkat och avnjutit en mugg kaffe alldeles nyss så välmåendet har infunnit sig igen. Trött som bara den ändå. :gaspar:

 

IMG_7269.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Axelman säger:

Ska mura igen ett dörrhål i källaren idag. Ett av alla steg i ombyggnaden är att flytta dörren som hör till duschrummet. Mura är kul!

Stå på rätt sida bara. ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Nu är det sommar! Äntligen!:travolta:

 

 

Skärmavbild 2021-06-02 kl. 16.36.06.png

ja gjorde som @mikaellq sa tog en kombinerat hasselnöt och valnötsglass i en coupe

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Telly82 säger:

Stå på rätt sida bara. ;) 

svabba in sig själv i ett hörn har jag hört

men inte mura

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, ronny säger:

ja gjorde som @mikaellq sa tog en kombinerat hasselnöt och valnötsglass i en coupe

Va? :tappahakan: Har jag sagt det? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Va? :tappahakan: Har jag sagt det? :fundersam:

Nu har du… och för att citera dig det var smaskens 😋 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Stå på rätt sida bara. ;) 

Står på din sida! :kramis:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i bersån och njuter av sommarvärmen efter att dagens bekymmer blivit lösta.

Har läst en bok av Jordan Peterson "Bortom Ordning" och tänkte nu återgå till Podcaster.

 

Kanske lite filosofi från BBC "In Our Time: Philosophy"? Det går helt i linje med mina tidigare studier om Renässansen och sedan Upplysningstiden då människor började vakna till liv och sträcka sin nyfikenhet ut i universum och bortom det våra sinnen kan förstå. Vi behövde vetenskapen först som verktyg för att vinna insikt om vad som faktiskt är sant. ❣️

 

D522C9EF-0C69-41AE-BBD4-8B2104A30910.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, ronny säger:

1 arbetsdag kvar nu

Skönt, eller hur. Kunna vara ute hela tiden istället och bara njuta, kanske med en glass. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrar att jag gick med på att sitta i styrelsen i våran Brf ett år till. Har fått nya ledamöter och har ingen bra känsla av en av dom. Övernitisk och lätt att blir aggressiv 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...