Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Det kallas tydligen temadagar 

 

7C203712-5957-4017-8AD7-7F6E7641D4B7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, ronny säger:

Det kallas tydligen temadagar 

 

7C203712-5957-4017-8AD7-7F6E7641D4B7.jpeg

Jag ska nog ut och lifta den 21 juni…🤪

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 timmar sedan, Alix säger:

Det var väl 1814 mot Norge, senast?

Vet ej, mina minnen från den tiden är lite otydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag har en fråga.  Jag har råkat gjort så att det skickas ett mail till mig varje gång som någon skriver i den här tråden.  Hur tar man bort det?  Jag får jättemycket mail, eftersom detta verkar vara en evighetstråd.  Haha, underbart för er att ni har så bra kontakt, jag är jätteglad för er, men min mail blir översvämmad. haha 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Carro82 säger:

Det är så att jag har en fråga.  Jag har råkat gjort så att det skickas ett mail till mig varje gång som någon skriver i den här tråden.  Hur tar man bort det?  Jag får jättemycket mail, eftersom detta verkar vara en evighetstråd.  Haha, underbart för er att ni har så bra kontakt, jag är jätteglad för er, men min mail blir översvämmad. haha 

Längst upp till höger på varje sida i tråden finns en kontroll som heter "Bevakar". Klicka på den och välj. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Längst upp till höger på varje sida i tråden finns en kontroll som heter "Bevakar". Klicka på den och välj. :) 

Tusen tack Telly82.  😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Längst upp till höger på varje sida i tråden finns en kontroll som heter "Bevakar". Klicka på den och välj. :) 

Då ser det ut så här 

 

32232B74-7ADE-4FC3-B971-74591C251367.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Carro82 säger:

Tusen tack Telly82.  😃

Irriterande för mig med som tycker att notiser räcker efter 17 år av diskussion. :nerd:

 

bevaka.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 timmar sedan, ronny säger:

Det kallas tydligen temadagar 

 

7C203712-5957-4017-8AD7-7F6E7641D4B7.jpeg

Antal temadagar 2021: 796! hot.gif

Idag: Mors dag, Internationella MS-dagen och Fönsterrenoveringens dag. :lol:

 

Glöm inte mamma idag Ronny! :) 

 

https://temadagar.se/kalender/

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till middag blev det rökt makrill och hemlagad potatissallad med glass och varm hjortronsylt till efterrätt. Till kvällsmat rabarberkräm från egen rabarberodling. Aaahhhhh...... :pompoms:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Till middag blev det rökt makrill och hemlagad potatissallad med glass och varm hjortronsylt till efterrätt. Till kvällsmat rabarberkräm från egen rabarberodling. Aaahhhhh...... :pompoms:

Smaskens, som det heter. Var säkert utsökt alltihop utom möjligen rabarberkrämen vars surhet dock kan kureras med kilovis med socker. :)  Har vuxit upp på landet och mamma gjorde mängder av rabarbersaft & kräm hon också på 60 och 70-talet. 👍

 

Något annat som växte som ogräs i trädgården var förstås pepparroten vilket förklarar varför man tycker om det så mycket, fortfarande. Så till den grad att jag nu saknar det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag HAR ringt till mamma som inte haft lust för att åka den sträcka som krävs.

Nyklippt, nyrakad och nyduschad känns det bra och har spenderat mycket av dagen med att studera historia, kaffets historia denna svarta dryck som jag får erkänna mig vara osunt mycket förtjust i.

 

Att kaffet kommer från arabiska miljöer visste jag, i Turkiska Konstantinopel började man sörpla starkt kaffe redan på 1500-talet medan vi i Sverige fick vänta till långt in på 1700-talet, under den senare delen av Upplysningstiden, för att få njuta vi också. Då dock som en lyxkonsumtion endast unnat de rika och privilegierade.

 

Det var först på 1800-talet som uttryck som "kaffekärring" och "kaffe-rep" blev vanligt då kreti & pleti plötsligt fick råd till det.

 

För mig var den mest intressanta detaljen om kaffet som den intellektuella drycken därför att kaffehus växte upp likt svamp under 1700-talet och kickade så att säga igång Upplysningstiden på allvar därför att det var när människor träffades och fritt diskuterade, nyktra, som idéerna också kom.

Det går förstås att skvallra och prata skit som folk mest gör med kaffet men illustrerar perfekt hur kraftfullt positivt mänskliga möten KAN VARA. Datorn och internet har alltmer ersatt boken, ja även kaffehusets funktion, men dricker kaffe gör vi ändå. Det är gott ju! 😄

 

https://podcasts.nu/poddar/historiepodden

 

190166139_2963894223869641_3969000787742

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag HAR ringt till mamma som inte haft lust för att åka den sträcka som krävs.

 

 

190166139_2963894223869641_3969000787742

Just det nu är det mors dag!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Antal temadagar 2021: 796! hot.gif

Idag: Mors dag, Internationella MS-dagen och Fönsterrenoveringens dag. :lol:

 

Glöm inte mamma idag Ronny! :) 

 

https://temadagar.se/kalender/

Nej jag skall inte putsa fönster!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Axelman säger:

Till middag blev det rökt makrill och hemlagad potatissallad med glass

Va??? :tappahakan: 

3 timmar sedan, Axelman säger:

och varm hjortronsylt till efterrätt

Smaskens.

Redigerad av Telly82
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte batteri på min SE nyss. Kunde förkorta tiden betydligt genom att inte återigen behöva demontera allt. 🔋

Det klarade jag tack vare att jag inte klistrade fast batteriet förra gången lika överdrivet som det kommer fastsatt från fabrik. Det kan liksom inte ta vägen någonstans, så jag tog ungefär 2/3 av en enda strip jämfört med de två hela strip som sitter som original. 

Batteriet i sig är på 2000 mAh jämfört med originalets 1624 mAh. Batteritekniken utvecklas! Förra året satte jag dit ett på 1750 mAh, och det låg nu senast på 1670 mAh. Egentligen lite overkill. Men den ljusa tiden på året frestar mer på batteriet (skärmen måste kompensera för det). Och batteritiden är inte så lång ändå.

Enda baksidan av allt detta är väl att jag kan gå miste om batterioptimeringen nu, men det kickar väl i gång igen. Någon gång. Hoppas jag. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

 

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag HAR ringt till mamma som inte haft lust för att åka den sträcka som krävs.

Nyklippt, nyrakad och nyduschad känns det bra och har spenderat mycket av dagen med att studera historia, kaffets historia denna svarta dryck som jag får erkänna mig vara osunt mycket förtjust i.

 

Att kaffet kommer från arabiska miljöer visste jag, i Turkiska Konstantinopel började man sörpla starkt kaffe redan på 1500-talet medan vi i Sverige fick vänta till långt in på 1700-talet, under den senare delen av Upplysningstiden, för att få njuta vi också. Då dock som en lyxkonsumtion endast unnat de rika och privilegierade.

 

Det var först på 1800-talet som uttryck som "kaffekärring" och "kaffe-rep" blev vanligt då kreti & pleti plötsligt fick råd till det.

 

För mig var den mest intressanta detaljen om kaffet som den intellektuella drycken därför att kaffehus växte upp likt svamp under 1700-talet och kickade så att säga igång Upplysningstiden på allvar därför att det var när människor träffades och fritt diskuterade, nyktra, som idéerna också kom.

Det går förstås att skvallra och prata skit som folk mest gör med kaffet men illustrerar perfekt hur kraftfullt positivt mänskliga möten KAN VARA. Datorn och internet har alltmer ersatt boken, ja även kaffehusets funktion, men dricker kaffe gör vi ändå. Det är gott ju! 😄

 

https://podcasts.nu/poddar/historiepodden

 

190166139_2963894223869641_3969000787742

Uppskattar turkar att kallas araber?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Uppskattar turkar att kallas araber?

Så kan man implicit tolka det, kanske. Värre för min del är att ”Turkiska Konstantinopel” heter Istanbul. ;) 

 

Annars var det en trevlig redogörelse av @mikaellq, tycker jag. :)  :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 minuter sedan, Alix säger:

Så kan man implicit tolka det, kanske. Värre för min del är att ”Turkiska Konstantinopel” heter Istanbul. ;) 

 

Annars var det en trevlig redogörelse av @mikaellq, tycker jag. :)  :yeahbaby:

Jag tycker Miklagård är ett bra namn. Det ska tydligen betyda ungefär den stora staden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tycker Miklagård är ett bra namn. Det ska tydligen betyda ungefär den stora staden.

Den är jättestor! Nu också. Näst störst i Europa efter Moskva. Räknar man in den asiatiska delen, ett stenkast bort, är den störst. 15,5 miljoner invånare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Förra året satte jag dit ett på 1750 mAh, och det låg nu senast på 1670 mAh. Egentligen lite overkill. Men den ljusa tiden på året frestar mer på batteriet (skärmen måste kompensera för det). Och batteritiden är inte så lång ändå.

Instämmer… man får använda  ☂️ Som skydd för ☀️ 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...