Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Det krånglar med Catalina på min gamla Imac. Den vill inte uppdatera till 10.15.2. Jag gitter inte trassla med det så jag installerar El Capitan så slipper jag krånglet. Den ska ändå bara fungera som gästdator. Just nu gör jag en bootbar installerare via Terminalen. Guide r.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Svolder säger:

Så är du också rena ungdomen :totaltgalen:

Fyller 60 nästa år. Två utbrändheter har sänt mig in i framtiden! :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Det krånglar med Catalina på min gamla Imac. Den vill inte uppdatera till 10.15.2. Jag gitter inte trassla med det så jag installerar El Capitan så slipper jag krånglet. Den ska ändå bara fungera som gästdator. Just nu gör jag en bootbar installerare via Terminalen. Guide r.

El Capitan krånglade också. Vad det än berodde på så försvann problemet när jag ställde om datumet i Terminalen. Jag satte ett datum 2016 eftersom El Capitan var ett år gammalt då. Man kan sätta detta, antar jag, lättare att komma ihåg:

date 010101012017

Det står för januari (01), dag (01), klockslag (01:01) och år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Alix säger:

El Capitan krånglade också. Vad det än berodde på så försvann problemet när jag ställde om datumet i Terminalen. Jag satte ett datum 2016 eftersom El Capitan var ett år gammalt då. Man kan sätta detta, antar jag, lättare att komma ihåg:

date 010101012017

Jag hoppas att du har skrivit värdena i fel ordning.

Det borde vara minut (01), timme (01), dag (01), månad (01)  och år.

Fast folket på andra sidan Atlanten verkar inte, baserat på hur de skriver datum, särskilt vettiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Alix säger:

date 010101012017

Skulle vilja påstå att El Capitan är ett av de bästa OS X och Catalina det värsta i mannaminne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag hoppas att du har skrivit värdena i fel ordning.

Det borde vara minut (01), timme (01), dag (01), månad (01)  och år.

Fast folket på andra sidan Atlanten verkar inte, baserat på hur de skriver datum, särskilt vettiga.

Tja, det är den ordningen Apple vill ha det. Eller Unix. Jag vet inte.

1 timme sedan, Axelman säger:

Skulle vilja påstå att El Capitan är ett av de bästa OS X och Catalina det värsta i mannaminne.

Den gamla Imacen går snabbare med El Capitan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Tja, det är den ordningen Apple vill ha det. Eller Unix. Jag vet inte.

...

"Appen" date är det som vill. Förhoppningsvis följer den någon standard.

:stjarnsmall:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-12-03 på 09:12, Alix säger:

Jag försöker lista allt som jag hade i mitt nedbrunna källarförråd för skaderegleringens skull. Jag får inte gå dit och se efter av säkerhetsskäl.

Nu är skaderegleringen klar. Jag fick igenom allt jag begärde utom för cd-skivor och tidskrifter där värdet skrevs ned en hel del. Men på det hela taget är jag nöjd, ekonomiskt sett. Jag får dock inte tillgång till förrådet alls, för att ta fram minnen från barndomen. Allt anses vara för rökskadat. Jag kan förstå det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Nu är skaderegleringen klar. Jag fick igenom allt jag begärde utom för cd-skivor och tidskrifter där värdet skrevs ned en hel del. Men på det hela taget är jag nöjd, ekonomiskt sett. Jag får dock inte tillgång till förrådet alls, för att ta fram minnen från barndomen. Allt anses vara för rökskadat. Jag kan förstå det.

Mina föräldrar fick en massa brandskadat vid ett tillfälle. Det som såg ok ut stank outhärdligt. Det var bara att skeppa allt till tippen. Det är skit och elände. :superirriterad:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Axelman säger:

Mina föräldrar fick en massa brandskadat vid ett tillfälld. Det som såg ok ut stank outhärdligt. Det var bara att skeppa allt till tippen. Det är skit och elände. :superirriterad:

Ja, precis. Jag har fått bilder på förrådet av skaderegleraren. Det ser nästan normalt ut, men jag förstår att så inte är fallet. Trist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, precis. Jag har fått bilder på förrådet av skaderegleraren. Det ser nästan normalt ut, men jag förstår att så inte är fallet. Trist.

Vi var och kollade på Anticimex som skötte saneringen och stack näsan i prylarna. Hujeda mig sicken frän stank. :stjarnsmall:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Axelman säger:

Vi var och kollade på Anticimex som skötte saneringen och stack näsan i prylarna. Hujeda mig sicken frän stank. :stjarnsmall:

Ja, du! Usch. :bla: 

Firman som jobbar här har att göra... Det är ett 50-tal förråd som ska tömmas. Sedan ska burinredningen skrotas och alla ytor saneras. Sedan får de bygga nya burar.*

Undrar om jag får hyresavdrag för att jag är utan förråd... :fundersam: ;) 

*Och det är inte det enda. I samma källare ligger en stor tvättstuga och flera torkrum... :( 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns säkert de som går på det, trots att skiten funnits i åratal och varningar getts...

Skärmavbild 2019-12-14 kl. 11.54.55.jpg

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att installera ett för Nytt system på äldre Mac förstår man att det inte går

men hur gammalt os kan man installera på en Mac från 2018 utan att använda viritualisering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, ronny säger:

Att installera ett för Nytt system på äldre Mac förstår man att det inte går

men hur gammalt os kan man installera på en Mac från 2018 utan att använda viritualisering?

Macbook Pro 2018 började levereras med High Sierra. Eller menar du även äldre modeller som såldes in på året 2018?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Macbook Pro 2018 började levereras med High Sierra. Eller menar du även äldre modeller som såldes in på året 2018?

Ja precis!

att man inte kan installera äldre systern än det som levererades med köp

innebär bara att Apple har satt dit en spärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, ronny säger:

Ja precis!

Ja, jag minns hur jag för många år sedan modifierade en modellspecifik installationsskiva(s skivavbild) för att kunna användas på vilken kompatibel modell som helst. Det handlade om att redigera en textsträng som angav modellbeteckning (typ ”iBook3,1”). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent tekniskt sett så har vi fått en snabbare Mac än vi hade med iMac G3

att vi nu kör 64 bit system, betyder inte att vi inte kan använda 32,16 eller 8-bit

min teori är att man kan gå tillbaka till Mac OS Gepard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Alix säger:

Ja, jag minns hur jag för många år sedan modifierade en modellspecifik installationsskiva(s skivavbild) för att kunna användas på vilken kompatibel modell som helst. Det handlade om att redigera en textsträng som angav modellbeteckning (typ ”iBook3,1”). 

Kan det innebära att man skulle kunna köra Mojave på nya MacBook Pro?

Jag skulle vilja göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, boevil säger:

Kan det innebära att man skulle kunna köra Mojave på nya MacBook Pro?

Jag skulle vilja göra det.

Frågan är om Mojave har fått drivrutiner för de nya Radeon-korten (?). Annars borde det gå kan man tycka. Men det krävs nog lite hack som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... det blir väl mer knepigt om Apple byter till ARM

då krävs det väl ROM-krets för att kunna köra ett system

som ligger på intel @marcushedenstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, ronny säger:

Ja precis!

Och inte utan anledning. Äldre system har inte stöd för den nya hårdvaran, som byggdes efter att systemet gjordes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Och inte utan anledning. Äldre system har inte stöd för den nya hårdvaran, som byggdes efter att systemet gjordes.

Det kan vara så, ja, men det måste inte vara så, det kan finnas en spärr i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2857D90C-08F9-4648-9135-4951A620ECFB.thumb.jpeg.c60241f95e06582b25ed0f220e1445a1.jpeg8E20D4A5-1015-4B25-8B7E-36CFE82FE21C.thumb.jpeg.f15cb4a0eda71d490c5a1b64d3f0cd82.jpegStartat om routern igen. Inget bredband inget WIFI. 

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...