Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Pocahontas

Mosquiton Coast på Apple TV är då grymt bra.

Väntar med spänning på att se 5:e avsnittet nästa vecka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Mosquiton Coast på Apple TV är då grymt bra.

Väntar med spänning på att se 5:e avsnittet nästa vecka.

jag såg avsnitt 1

det handlar om en uppfinnare som försöker fly från amerikanska staten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

jag såg avsnitt 1

det handlar om en uppfinnare som försöker fly från amerikanska staten

Gillar du den du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omedvetet sammanfattar SVT Nyheter cyniskt världsläget:

 

 

 

Skärmavbild 2021-05-14 kl. 22.18.57.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Gillar du den du med?

ja klart intressant

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att lära mig att utveckla iPhone-appar. Inget jag gjort förr.
Men varför så förtvivlat magert med utvecklarböcker för Apples egna plattformar på Apples egna bokhylla?

 

Har dock varit spännande att studera utvecklingen från Renässansen till Upplysningstiden, moderniteten vidare till modernismen och romantiken, vidare genom industriella revolutionen, till första och andra världskriget.

Historie- och psykologiläsandet känns som att det fyllt sitt syfte för stunden.
 

IMG_7114.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar dagen med grötfrukost och FaluKuriren. På lördagar är det många dödsannonser och man vill inte hitta ett namn man känner igen där. Vilket jag gjorde. En gammal vän har dött och jag visste inget förrän jag såg dödsannonsen. Jag skyller på pandemin. Det blev ett litet hål i mitt hjärta. :cry:

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… en anledning till att jag inte läser tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ronny säger:

… en anledning till att jag inte läser tidningen.

Jag med Ronny. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kaffe. Slurrp! :kaffe: Aahh!! :P 

Det är kyligt ute idag som gör att det värmande kaffet smakar välsignat gott!

Regnigt är det också.

🌧

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hört rykten om en ny AirPods-design under en längre tid.  (Många fortsätter att kalla dem AirPods 3, men det fanns aldrig någon AirPods 2.) Beroende på vem du tror, kommer de att meddelas när som helst — på WWDC, eller i höst, eller nu säger det senaste ryktet i början av nästa vecka.  .  De ska följa med ett nytt abonnemangsnivå "Apple Music +", ett slags tillägg "HiFi Apple Music" som antyddes i koden i iOS 14.6.
 Medan en ny AirPods-design är välkommen, är det här avancerade Apple Music-nivå inte.  High-fidelity-musik har alltid varit ormolja;  ett sätt att dela musikälskande ljudfiler övertygade om sina gyllene öron och från sina hårt förtjänade pengar.  Det har aldrig kommit på, mest för att det helt enkelt inte behövs.  Det skulle inte överraska mig att se Apple lägga till en sådan funktion i Apple Music, men jag önskar att det inte skulle göra det, även om det inte kostar mer.

 Den högkvalitativa ljudkyrkogården
 Apple skulle inte vara det första företaget som försökte sälja musikälskare på behovet av högre ljud.  Eller den andra.  Eller den femte.  Digital högupplöst, högkvalitativt ljud har varit en sak sedan innan iPod, då det fanns ett formatkrig mellan DVD-Audio och Super Audio CD över vilket man kunde få dig att byta ut din CD-spelare och det mesta av din musik utan  jävla anledning alls.
 Musikälskare har rippat CD-skivor i förlustfria format som FLAC i åldrar.  Apple har till och med sin egen, ALAC (Apple Lossless Audio Codec), som nu är öppen källkod och royaltyfri.  Trots att dessa format var tillgängliga under mycket lång tid blev de aldrig riktigt vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, ronny säger:

Vi har hört rykten om en ny AirPods-design under en längre tid.  (Många fortsätter att kalla dem AirPods 3, men det fanns aldrig någon AirPods 2.) Beroende på vem du tror, kommer de att meddelas när som helst — på WWDC, eller i höst, eller nu säger det senaste ryktet i början av nästa vecka.  .  De ska följa med ett nytt abonnemangsnivå "Apple Music +", ett slags tillägg "HiFi Apple Music" som antyddes i koden i iOS 14.6.
 Medan en ny AirPods-design är välkommen, är det här avancerade Apple Music-nivå inte.  High-fidelity-musik har alltid varit ormolja;  ett sätt att dela musikälskande ljudfiler övertygade om sina gyllene öron och från sina hårt förtjänade pengar.  Det har aldrig kommit på, mest för att det helt enkelt inte behövs.  Det skulle inte överraska mig att se Apple lägga till en sådan funktion i Apple Music, men jag önskar att det inte skulle göra det, även om det inte kostar mer.

 Den högkvalitativa ljudkyrkogården
 Apple skulle inte vara det första företaget som försökte sälja musikälskare på behovet av högre ljud.  Eller den andra.  Eller den femte.  Digital högupplöst, högkvalitativt ljud har varit en sak sedan innan iPod, då det fanns ett formatkrig mellan DVD-Audio och Super Audio CD över vilket man kunde få dig att byta ut din CD-spelare och det mesta av din musik utan  jävla anledning alls.
 Musikälskare har rippat CD-skivor i förlustfria format som FLAC i åldrar.  Apple har till och med sin egen, ALAC (Apple Lossless Audio Codec), som nu är öppen källkod och royaltyfri.  Trots att dessa format var tillgängliga under mycket lång tid blev de aldrig riktigt vanliga.

Har du hittat detta här på MacWorld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ronny säger:

Vi har hört rykten om en ny AirPods-design under en längre tid.  (Många fortsätter att kalla dem AirPods 3, men det fanns aldrig någon AirPods 2.) Beroende på vem du tror, kommer de att meddelas när som helst — på WWDC, eller i höst, eller nu säger det senaste ryktet i början av nästa vecka.  .  De ska följa med ett nytt abonnemangsnivå "Apple Music +", ett slags tillägg "HiFi Apple Music" som antyddes i koden i iOS 14.6.
 Medan en ny AirPods-design är välkommen, är det här avancerade Apple Music-nivå inte.  High-fidelity-musik har alltid varit ormolja;  ett sätt att dela musikälskande ljudfiler övertygade om sina gyllene öron och från sina hårt förtjänade pengar.  Det har aldrig kommit på, mest för att det helt enkelt inte behövs.  Det skulle inte överraska mig att se Apple lägga till en sådan funktion i Apple Music, men jag önskar att det inte skulle göra det, även om det inte kostar mer.

 Den högkvalitativa ljudkyrkogården
 Apple skulle inte vara det första företaget som försökte sälja musikälskare på behovet av högre ljud.  Eller den andra.  Eller den femte.  Digital högupplöst, högkvalitativt ljud har varit en sak sedan innan iPod, då det fanns ett formatkrig mellan DVD-Audio och Super Audio CD över vilket man kunde få dig att byta ut din CD-spelare och det mesta av din musik utan  jävla anledning alls.
 Musikälskare har rippat CD-skivor i förlustfria format som FLAC i åldrar.  Apple har till och med sin egen, ALAC (Apple Lossless Audio Codec), som nu är öppen källkod och royaltyfri.  Trots att dessa format var tillgängliga under mycket lång tid blev de aldrig riktigt vanliga.

AAC och MP3 på128 eller 256 Kb/s duger gott åt mig. Har heller aldrig haft någon verklig glädje av den förlustfria musiken. Lite som med dom som insisterar på 32 GB RAM i datorn. Det sitter mest i huvudet och har inget med verkligheten att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
25 minuter sedan, mikaellq säger:

AAC och MP3 på128 eller 256 Kb/s duger gott åt mig. Har heller aldrig haft någon verklig glädje av den förlustfria musiken. Lite som med dom som insisterar på 32 GB RAM i datorn. Det sitter mest i huvudet och har inget med verkligheten att göra.

OM man är musikintresserad och har känsliga öron är det ett lyft med förlustfritt.

...

Kör man Photoshop med många filter eller Garageband med många spår behöver man mycket RAM. Det sitter inte i huvudet, vilket är en märklig kommentar, utan i behovet. Hur har det gått dig förbi under alla dessa år? :armskeptisk:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, mikaellq säger:

AAC och MP3 på128 eller 256 Kb/s duger gott åt mig. Har heller aldrig haft någon verklig glädje av den förlustfria musiken. Lite som med dom som insisterar på 32 GB RAM i datorn. Det sitter mest i huvudet och har inget med verkligheten att göra.

Njae 128 då hör man faktiskt skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Axelman säger:

OM man är musikintresserad och har känsliga öron är det ett lyft med förlustfritt.

Du kan testa om det stämmer här: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

En intressant video nedan som tar upp detta med ljudkvalitet. Tjejen i testet har dock speciella förutsättningar. Men det vore kul om du kunde matcha henne!

 

 

Med det sagt är 128 kbps AAC lite i tunnaste laget även för mig ibland. Men sällan så. Jag hör som en katt, trots min ålder, men bryr mig inte så mycket om annat än hack i skivan, så att säga. Jag blev lycklig när cd-skivan kom så att man slapp allt skräpljud från vinylskivorna.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade igår med att flytta alla filer från min MBP 2011 till min MBP 2015. Verkar ha gått bra. Saknar att kunna köra trådat nät utan adapter. Den fick ärva min Thunderbolt 2 Dock från min iMac 2011 och så har köpt en Thunderbolt-Ethernet adapter till fritidshuset.

Nu väntar jag bara på att min nyköpta Windows 10-licens ska anlända så jag får igång Bootcamp också. Tyvärr levereras en hel flock med släktforskningsprogram och -databaser bara för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

Du kan testa om det stämmer här: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

En intressant video nedan som tar upp detta med ljudkvalitet. Tjejen i testet har dock speciella förutsättningar. Men det vore kul om du kunde matcha henne!

 

 

Med det sagt är 128 kbps AAC lite i tunnaste laget även för mig ibland. Men sällan så. Jag hör som en katt, trots min ålder, men bryr mig inte så mycket om annat än hack i skivan, så att säga. Jag blev lycklig när cd-skivan kom så att man slapp allt skräpljud från vinylskivorna.

Ett mycket bra och insiktsfullt inlägg Alix. Tack. :) 
En synth-entusiast hade för många år sedan samplat den legendariska Roland JX-8p synthesizer och filen blev på så otroligt många megabytes att jag störde mig på det och försökte därför att återskapa ljudet på en av mina synthesizers, en virtuell, Malström i Propellerheads Reason som gav en fil på bara några hundra kilobytes.

Jag postade det med lite försiktig kritik.
Jag fick ovett som osade svavel ända hit till Falköping. 😄

Folk är korkade. Folk begriper inte bättre och kan ha ett ego större än Göteborg.
Gud nåde mig om jag trampar på den med kritik! 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mikaellq säger:


Folk är korkade. Folk begriper inte bättre och kan ha ett ego större än Göteborg.
Gud nåde mig om jag trampar på den med kritik! 😄

Så du är inte folk.......? whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.52ac0f1508be3e83e2f1f3268f77e42a.gif

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Så du är inte folk.......? whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.52ac0f1508be3e83e2f1f3268f77e42a.gif

Mitt ego har varit stort.
Mitt ego är numera mycket litet.
Jag tänker själv, kritiskt, och fnittrar roat åt alla hetlevrade. 😄

SÅ viktigt är det inte.
Och jag sparade MASSOR med utrymme på hårddisken! 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Mitt ego har varit stort.
Mitt ego är numera mycket litet.
Och jag sparade MASSOR med utrymme på hårddisken! 👍

Hur många gigabyte använde ditt ego på hårddisken? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min DAC av märket Hegel och matar mina högtalare med så fick jag en gratismånad på Tidal. Klart bättre ljud men litet utbud och jag har ingen lust att betala mer än för Apple Music som frun och jag använder. Jag försöker träna ner mina öron till att gilla nårgolunda billiga prylar vilket jag tycker jag lyckats med. HegelDAC-en ihop med Harman/Kardons Appledesignade 2+1 låter mycket bra för sitt pris. Passar akustisk musik som klassiskt, jazz, pop och rock. Hur det passar med metal och bortom det vet jag inte för jag lyssnar inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...