Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, ronny säger:

den vänstra i små magasin och den högra i stora magasin

Jag tror att det är två olika prognoser beroende på hur mycket regn som kommer nu den närmsta tiden. Jag såg dessa kartor på TVs meteorologer nyss. Hoppas som sagt på MYCKET regn, att det formligen ÖSER ner ett tag. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag tror att det är två olika prognoser beroende på hur mycket regn som kommer nu den närmsta tiden. Jag såg dessa kartor på TVs meteorologer nyss. Hoppas som sagt på MYCKET regn, att det formligen ÖSER ner ett tag. ?

Nej, inga prognoser, det är aktuella grundvattennivåer i små och stora magasin:

 

https://apps.sgu.se/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer.html

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mycket nöjd med hallon även om det visat sig gå åt runt 4 GB varje månad. Får väl helt enkelt spara de månader jag använder nästan ingen mobildata alls.

 

Min iPhone visar färre pinnar (signalstyrka) än med Telias nätverk men samtal har hitintills fungerat utan minsta antydan till problem, ens det skrammel som förr kunde höras när signalstyrkan var speciellt dålig (3G).

 

Det är definitivt bättre än tiden med 3G och min gamla Android Motorola. 

 

NÖJD! :) 

 

FC2B1A25-6434-4768-ADDD-56CCBAEA7B69.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, mikaellq säger:

 Hoppas som sagt på MYCKET regn, att det formligen ÖSER ner ett tag. ?

Nej, då hinner regnet inte tränga ner i marken. Mycket bättre med ett stilla regn under längre tid.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tror att det är två olika prognoser beroende på hur mycket regn som kommer nu den närmsta tiden. Jag såg dessa kartor på TVs meteorologer nyss. Hoppas som sagt på MYCKET regn, att det formligen ÖSER ner ett tag. ?

Och nederbörd under vegetationsperioden ger i stort sett inget tillskott till grundvattnet (i stora magasin inget alls) eftersom det mesta av nederbörden sugs upp och avdunstas av växter. Det är under vinterhalvåret som nederbörd bygger på grundvattennivåerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DittDatt säger:

Och nederbörd under vegetationsperioden ger i stort sett inget tillskott till grundvattnet (i stora magasin inget alls) eftersom det mesta av nederbörden sugs upp och avdunstas av växter. Det är under vinterhalvåret som nederbörd bygger på grundvattennivåerna.

Hur kan det göra det om både vatten och mark är frusen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur kan det göra det om både vatten och mark är frusen? :fundersam:

Vattnet från den smältande snön sipprar ner i marken när tjälen släpper. 

För övrigt är det bäst om det regnar på hösten (vilket väl kanske kan räknas till vinterhalvåret. I varje fall delvis.)

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Telly82 säger:

Vattnet från den smältande snön sipprar ner i marken när tjälen släpper. 

För övrigt är det bäst om det regnar på hösten (vilket väl kanske kan räknas till vinterhalvåret. I varje fall delvis.)

Ok, verkar rimligt men också att det kommer nederbörd hela året, om så livet ute suger upp det direkt. Det är ju det vattnet är till för, gynna livet. Grundvattennivån påverkar väl snarare vattentillgången för oss, i brunnar osv men inte här i Falköping som får sitt vatten från Sveriges näst största sjö. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, boevil säger:

Jag ser två bilder... men vad visar dom? Grundvattennivån och/eller ?

 

Med tanke på att det mesta verkar vara "över" eller "mycket över" så gissar jag på smittspridning.

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Nej, då hinner regnet inte tränga ner i marken. Mycket bättre med ett stilla regn under längre tid.

Stilla regn varje natt mellan ca klockan 2 och 5. Då dämpas pollenhalterna och det hinner bli torrt på marken innan de flesta ska ut.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Stilla regn varje natt mellan ca klockan 2 och 5. Då dämpas pollenhalterna och det hinner bli torrt på marken innan de flesta ska ut.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-06 10:30, Axelman säger:

Frun testade negativt och jag fick hostan av henne. Eftersom jag inte har träffat människor på evigheters är det inte troligt att jag blivit smittad av någon annan. Men man kan inte utesluta covid förrän man testat.

Tack vare dig och @Pocahontas kan vi nu skapa en ny tråd hur mår frun

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har äntligen tittat färdigt på Losing Alice med ett inte helt kass slut.

Orkar inte titta mer på film ikväll. Fortsätter med Spielbergs Amazing Stories imorgon.

tv är inte helt sopig, åtminstone inte om jag söker på nätet efter sådant jag gillar.

Det är sökfunktionen, likt på många andra håll som suger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och dottern såg Gemini man. Halvvägs in tyckte vi båda att den var kass. Men då var det så dags. Vi hade trevligt i alla fall.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Har äntligen tittat färdigt på Losing Alice med ett inte helt kass slut.

Orkar inte titta mer på film ikväll. Fortsätter med Spielbergs Amazing Stories imorgon.

tv är inte helt sopig, åtminstone inte om jag söker på nätet efter sådant jag gillar.

Det är sökfunktionen, likt på många andra håll som suger.

Jo, Apple TV+ är sopig. Jag fick det gratis i ett år, men funderar på att säga upp det redan nu, efter några månader. Bara amerikansk, normativ smörja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DittDatt säger:

Jo, Apple TV+ är sopig. Jag fick det gratis i ett år, men funderar på att säga upp det redan nu, efter några månader. Bara amerikansk, normativ smörja.

Det är i sin linda dvs begränsat utbud. Men jämför man med Netflix som 99% består av smörja så är kvaliten på ?TV+ avsevärt bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Det är i sin linda dvs begränsat utbud. Men jämför man med Netflix som 99% består av smörja så är kvaliten på ?TV+ avsevärt bättre. 

Netflix har ju ett hyggligt utbud av europeiska serier. Jag kan inte titta på amerikanska serier (eller filmer) längre, det är för mycket schabloner och förenklingar. Karaktärerna är ofta som hämtade ur kioskdeckare. Värst är när det finns barn i bärande roller - de är snarare som kortväxta vuxna. Naturligtvis finns undantag även i amerikansk media, men de är sällsynta. Det säger sig självt att det inte går att lägga ribban högt i ett land där en imbecill psykopat kan bli högste ledare. Som George Carlin sa: Tänk på hur korkad den genomsnittlige medborgaren är. Och tänk sen att hälften är ännu mer korkade än honom...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag kan inte titta på amerikanska serier (eller filmer) längre, det är för mycket schabloner och förenklingar

Du generaliserar och genom det missar många bra filmer och serier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, lappen71 säger:

Du generaliserar och genom det missar många bra filmer och serier.

Ok, så du missar inget europeiskt när du tittar på amerikanska serier? Det är ju knappast så att amerikansk kultur är något man får leta upp själv om man vill konsumera den. Alla har ju mer eller mindre tvångsmatats med amerikanskt skräp hela sin uppväxt. Och jag skrev väl aldrig att jag inte tittar på amerikanskt, bara att guldklimparna är sällsynta och flödet stort. Man vaskar väl inte guld vid avloppsverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, DittDatt säger:

Ok, så du missar inget europeiskt när du tittar på amerikanska serier? Det är ju knappast så att amerikansk kultur är något man får leta upp själv om man vill konsumera den. Alla har ju mer eller mindre tvångsmatats med amerikanskt skräp hela sin uppväxt. Och jag skrev väl aldrig att jag inte tittar på amerikanskt, bara att guldklimparna är sällsynta och flödet stort. Man vaskar väl inte guld vid avloppsverket?

Jag avslutade mitt 1 års gratis Appletv+ efter ett par månader. Netflix har bra utbud i synnerhet vad gäller spanska filmer och serier. Amerikanska filmer, serier är det ytterst sällan något bra släpps. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några veckor av mycket resande i jobbet är det skönt med helg.

Dagen har ägnats åt firande av hustrun som fyllde år igår, sedan mätt ut för trädäck runt poolen jag monterade förra året. Efter det även diskuterat samma trädäck med närmaste grannarna vilket resulterade i en överenskommelse om gemensamt byggande av plank mellan tomterna samt utökande av deras pooldäck och bygge av vårt. Härligt med grannar som ser möjligheter till samarbete istället för att bråka om saker.

 

Har även beställt en våtslipmaskin, med en hel del utrustning, nu ikväll.  Ska äntligen börja slipa och bryna alla mina verktyg, redskap samt en drös med knivar med en riktig maskin (inte torrslip på bänkslipmaskin eller vinkelslip längre). Får se hur brant inlärningskurvan är innan man kommer in i det - men kul ska det bli. Då mina övriga aktiviteter legat på is sedan April förra året så var det läge att sysselsätta sig med någon bra aktivitet.

 

Jag kommer även att börja serva cyklar i närområdet framöver. Finns en del efterfrågan på det från föräldrar till mina barns kompisar. Verkar knappt vara någon som kan sådant nu för tiden...

 

(jösses vad jag framstår som gammal plötsligt....  har ju inte ens fyllt 49 ännu....:D).

 

De tar hjulen till verkstad för att laga enklaste punktering....  Inte så att jag är någon expert men efter ett antal år som tävlingscyklist (i gärdsgårdsserier) så har man rivit och satt ihop ett antal cyklar och verktygen för att lösa det mesta har jag redan.

Har sedan flera år tillbaka fått åtgärda div. fel på barncyklar varav en del varit rent ut sagt livsfarliga...  Bl.a dotterns cykel som hon fick av svärföräldrarna. De köpte den på ett av de större sportvaruhusen och den var ihopsatt och kontrollerad av deras "cykelexpert".... Jo tjena! Efter första inbromsningen höll hon på att slå ihjäl sig pga att den så kallade "cykelexperten" inte kontrollerat att bromsarnas wirar var riktigt justerade. Bromswirehöljet hoppade ur klykan på fälgbromsen så att hon inte hade någon broms alls.... Hon kom undan med blotta förskräckelsen och ett litet skrubbsår på ena knät. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om cyklar så gick filmen "The Program" på SVT1 ikväll om Lance Armstrong, om hans fuskande.

Kolla den gärna.

Redigerad av BjornS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, DittDatt säger:

Man vaskar väl inte guld vid avloppsverket?

Det är exakt det man får göra med Netflix ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbereder för byte av värmepump (luft/luft) imorgon.

Den gamla, en Panasonic fungerar, men har 15 år på nacken, så jag törs inte chansa ett år till.

Har den i källarvåningen och den har fungerat felfritt varje dag alla dessa år.

Inget varar i evighet..

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...