Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har läst något om en samisk bakgrej, brödbak över öppen eld. Om jag minns rätt så var det en ganska liten och långsam eld gjord med ganska tunna kvistar som inte är torra. Bröden läggs på de översta kvistarna.

Man kan också organisera en eldstad med lämpliga stenar som bröden kan gräddas mot när elden falnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart på apoteket nyss. Får se om det hjälper. Tjejen var så trevlig och jag bad henne om råd. Det här är en raffinerad sort med mindre biverkningar sa hon. Jag litar på henne.

 

Känns bättre redan, tror jag.

 

Höga halter av pollen i luften redan nu i nordöstra Västra Götaland upp till Stockholm ungefär.

 

AE3A7D01-7498-4BD1-88A0-A9822EDE32AD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Man kan också organisera en eldstad med lämpliga stenar som bröden kan gräddas mot när elden falnar.

Det är en mer komplex metod, den kräver att man befinner sig på stenåldersnivå elller högre. För metoden jag nämnde räcker det att man kan hantera eld.

Samt tillverka deg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel telefonnummer var registrerat hos iCloud som insisterade på att det riktiga inte var associerat till denna min iPhone XR. Tänk så enkelt det var att bara plocka ut SIM och sätta dit det igen. :nerd:

Meddelanden synkar dock fortfarande inte med SMS och mellan Mac och iPhone. SUCK. :irriteradtjej:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Jag deklarerade nyss i Skatteverkets app. Tog det ens en minut? Smidigt. :) 

Tack för påminnelsen.
Enda kvar nu är att räkna ut hur jag swishar min skatteskuld till skatteverket.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har igår kväll tagit bort det separata 5 GHz-bandet. Nu är de båda banden ihopslagna i ett & samma nätverk.

Vad jag observerar så här långt är att det fungerar med samma rasande fart men med starkare signal.

Varför jag för ett par år sedan var tvungen att dela på de två frekvenserna själv förstår jag inte. Tänkte väl knasigt.

Nu allt optimalt frid & fröjd. Nu kaffe! Slurrp! :kaffe:

 

IMG_6682.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här långt gott. Får se hur länge det varar. Men det här är "the Apple way", alltså det enkla. Låt tekniken ta hand om sig själv, osv.

 

Undrar just när 1000 Mb/s-lina blir åtråvärt. I nuet är de flesta servrar på nätet så långsamma att 100 Mb/s än så länge förmodligen räcker, är optimalt till och med.

 

IMG_6685.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilade bort ett påfyllningsrör i källarväggen och murade igen det i går. Idag ska jag fortsätta med att fylla i det sista och putsa till insidan. Sen på med lite färg på torsdag och upp med nya hyllor på fredag. Nice. Omvandlingen av källaren fortsätter.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renoverar 5 fönster i min bipaviljong. 

Tillverkade fönstren i början på 80-talet, så det var liksom dags och ta ner dem, byta gångjärn och kitta om dem.

Gångjärnen sitter i underkant, och fönstren fälls ut framåt. De har rostat sönder..

Håller nog i  minst 30 år till efter min renovering :D

Skärmavbild 2021-03-17 kl. 11.33.01.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Renoverar 5 fönster i min bipaviljong. 

Tillverkade fönstren i början på 80-talet, så det var liksom dags och ta ner dem, byta gångjärn och kitta om dem.

Gångjärnen sitter i underkant, och fönstren fälls ut framåt. De har rostat sönder..

Håller nog i  minst 30 år till efter min renovering :D

Skärmavbild 2021-03-17 kl. 11.33.01.jpg

Tjusigt!
Såg du den där australiensiska uppfinningen i Trädgårdstider (ca 42:45)? Bikakor av plast som är ställbara, så att honungen kan rinna ut utan att slungas. Verkade fiffigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

Tjusigt!
Såg du den där australiensiska uppfinningen i Trädgårdstider (ca 42:45)? Bikakor av plast som är ställbara, så att honungen kan rinna ut utan att slungas. Verkade fiffigt.

Funkar bara om bina har ständig diarré. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det kunde vara av intresse att veta hur långsamt hallon är. 12,4 Mb/s nedströms och 2,6 uppströms är helt ok tycker jag. ?

 

12DF5125-F95B-4C3E-AA4E-6ACD78EB2368.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
26 minuter sedan, Alix säger:

Vad yrar du om? :huh:

Honungen rinner bara om bina samlar in den typen av rinnigare nektar. Fungerar inte i sverige. Vi har haft den frågan uppe i Pocas biforum. ( Undrar om han har en bihustru.......? default_laugh.png.289d727391e5075b30a9708e1ea3f4d6.png )

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, mikaellq säger:

Tänkte att det kunde vara av intresse att veta hur långsamt hallon är. 12,4 Mb/s nedströms och 2,6 uppströms är helt ok tycker jag. ?

 

12DF5125-F95B-4C3E-AA4E-6ACD78EB2368.jpeg

Det där är ju pissdåligt ? 

Hur mycket betalar du för det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, lappen71 säger:

Det där är ju pissdåligt ? 

Hur mycket betalar du för det där?

42 kr i månaden. Helt ok tycker jag med tanke på priset. Halebop (Telia) erbjöd visserligen 100 Mb/s men också större begränsningar på allt det andra, som datamängd/månad. 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

99 kr i månaden. Helt ok tycker jag med tanke på priset. Halebop (Telia) erbjöd visserligen 100 Mb/s men också större begränsningar på allt det andra, som datamängd/månad. 

Fello 149:-/mån 

Mycket bättre hastighet än det där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

Honungen rinner bara om bina samlar in den typen av rinnigare nektar. Fungerar inte i sverige. Vi har haft den frågan uppe i Pocas biforum. ( Undrar om han har en bihustru.......? default_laugh.png.289d727391e5075b30a9708e1ea3f4d6.png )

Om den kristalliserar är det förstås ett problem. Men om den är trögflytande tar det bara längre tid... :P 

 

https://www.nature.com/news/world-s-slowest-moving-drop-caught-on-camera-at-last-1.13418

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Fello 149:-/mån 

Mycket bättre hastighet än det där. 

Med Telenors nätverk dessutom, om jag minns rätt. Men vad ska jag ha hastigheten till? Data förbrukas ju bara snabbare, det som tog slut så snabbt med Halebops 2 GB/månad.

 

Ärligt talat märker jag knappt av skillnaden på fart mellan hallon och Halebop medan när data tar slut mitt i månaden så märks det definitivt.

 

Mitt val av hallon var med öppna ögon, jag visste vad jag gjorde. Det var med ekonomi främst för ögonen, inget annat.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

En del förstår inte att folk kan nöja sig med billigt bröd när det finns dyra bakelser.

Du kan vara helt lysande i din klarsyn Alix, när du vill. :ThumbsUp:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Du kan vara helt lysande i din klarsyn Alix, när du vill. :ThumbsUp:

Tack. Tror jag. :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Med Telenors nätverk dessutom, om jag minns rätt. Men vad ska jag ha hastigheten till? Data förbrukas ju bara snabbare, det som tog slut så snabbt med Halebops 2 GB/månad.

 

Ärligt talat märker jag knappt av skillnaden på fart mellan hallon och Halebop medan när data tar slut mitt i månaden så märks det definitivt.

 

Mitt val av hallon var med öppna ögon, jag visste vad jag gjorde. Det var med ekonomi främst för ögonen, inget annat.

Fello går i Telias nätverk. Om 50kr är en dealbreaker kan jag bara beklaga över din dåliga ekonomi. 
 

Förbrukas datan snabbare? Om användarmönstret är detsamma hur kan datan ta slut snabbare?

Jag har alltid förbrukat i stort sett samma mängd varje månad och bara för att jag har snabbare hastighet tar inte datan slut. 
Däremot laddas sidor, uppdateringar, nedladdning från mitt bildbibliotek, iCloud Drive, mail bilagor snabbare. 
 

För att vara en person som gillar teknik är du väldigt bakåtsträvande i detta. 
Kan det vara så att datorköpet var för dyrt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...