Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Pocahontas
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Och där avslöjades hela konspirationen! Till och med klistermärket är förtryckt.

Hur menar du nu?  Vilken konspiration????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Men jag kan välja att inte ta vaccinet om det inte är Pfeizers.

Varför då? Vari ligger den stora skillnaden mellan vaccinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför då? Vari ligger den stora skillnaden mellan vaccinen?

Astra Zenecas ger en massa biverkningar och är inte lika effektivt.

 

Nota bene: Jag tar det ändå, förstås, om det är det som anvisas. Det duger för mig. Bäst att skriva en massa disclaimers nuförtiden, annars får man veta att man lever!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Astra Zenecas ger en massa biverkningar och är inte lika effektivt.

Var står det?

Och vad med Modernas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Telly82 säger:

Var står det?

Och vad med Modernas?

Exempel här, det finns fler på andra ställen i landet (vårdpersonal). Här, exempelvis. En överraskad läkare. Men snart nog är förstås damage control i gång. Här. Det lär inte vara lika påtagligt med biverkningar, vad jag har sett, gällande de andra vaccinerna (se också föregående länk).

Av uppenbara skäl är det inte så mycket diskussion om biverkningar, utan det landar mest i att alla vaccin är säkra och ger ett bra skydd.

Och det är de säkert!
Men räkna med biverkning för Astra Zeneca, du kanske kan ta det en fredag? (Om du nu jobbar vanliga veckodagar).
För min del är tidpunkten egal, jag är legitimerad fritidskonsument.

 

Edit: Glömde effektiviteten. Senaste studien visar att AZ:s vaccin ger upp till drygt 80 procents skydd, om doserna tas med 12 (!) veckors mellanrum. De andra ligger över 90 procent. Källa

Redigerad av Alix
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

Exempel här, det finns fler på andra ställen i landet (vårdpersonal). Här, exempelvis. En överraskad läkare. Men snart nog är förstås damage control i gång. Här. Det lär inte vara lika påtagligt med biverkningar, vad jag har sett, gällande de andra vaccinerna (se också föregående länk).

Av uppenbara skäl är det inte så mycket diskussion om biverkningar, utan det landar mest i att alla vaccin är säkra och ger ett bra skydd.

Och det är de säkert!
Men räkna med biverkning för Astra Zeneca, du kanske kan ta det en fredag? (Om du nu jobbar vanliga veckodagar).
För min del är tidpunkten egal, jag är legitimerad fritidskonsument.

 

Edit: Glömde effektiviteten. Senaste studien visar att AZ:s vaccin ger upp till drygt 80 procents skydd, om doserna tas med 12 (!) veckors mellanrum. De andra ligger över 90 procent. Källa

Tack så mycket för en god research. ?

Pfizer är den att välja alltså som till och med använts på hela befolkningar. 

Varför inte även du Alix ställer krav på det som ska injiceras i dig förstår inte jag. Om det görs omöjligt att undvika så kommer jag att vara mycket besvärlig att ha att göra med tills jag får som jag vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, mikaellq säger:

Tack så mycket för en god research. ?

Pfizer är den att välja alltså som till och med använts på hela befolkningar. 

Varför inte även du Alix ställer krav på det som ska injiceras i dig förstår inte jag. Om det görs omöjligt att undvika så kommer jag att vara mycket besvärlig att ha att göra med tills jag får som jag vill. 

Så lite så. ?
Jag tar gärna AZ:s vaccin, därför att jag är tacksam för möjligheten att bli vaccinerad överhuvudtaget, och därmed skydda både mig och andra.

Tänk om jag först bleve erbjuden AZ:s vaccin, men tvekar, hoppfull om att få ett annat, bättre vaccin, och intill dess hinner bli svårt sjuk, rentav dö, och dessutom hinna smitta andra i min närhet, som röner liknande öden?

Nej, i det perspektivet är biverkningar och en aning sämre skydd uthärdliga.

För övrigt lever AZ:s vaccin upp till mina krav, då det har godkänts efter omfattande tester och är effektivare än exempelvis det årliga influensavaccinet. AZ:s vaccin är väldigt bra, även om de andra är bättre.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna är väl lika bra som Pfizer? Sedan verkar det ryska Sputnik väldigt effektivt, blir säkert godkänt snart inom EU. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Moderna är väl lika bra som Pfizer? Sedan verkar det ryska Sputnik väldigt effektivt, blir säkert godkänt snart inom EU. 

VAr får du info om Sputnik? Har inte sett nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Så lite så. ?
Jag tar gärna AZ:s vaccin, därför att jag är tacksam för möjligheten att bli vaccinerad överhuvudtaget, och därmed skydda både mig och andra.

Tänk om jag först bleve erbjuden AZ:s vaccin, men tvekar, hoppfull om att få ett annat, bättre vaccin, och intill dess hinner bli svårt sjuk, rentav dö, och dessutom hinna smitta andra i min närhet, som röner liknande öden?

Nej, i det perspektivet är biverkningar och en aning sämre skydd uthärdliga.

För övrigt lever AZ:s vaccin upp till mina krav, då det har godkänts efter omfattande tester och är effektivare än exempelvis det årliga influensavaccinet. AZ:s vaccin är väldigt bra, även om de andra är bättre.

Instämmer till fullo. Bättre nåt än inget. Som jag ser det är det akut och det finns ingen tid för finsmakeri.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mikaellq säger:

Varför inte även du Alix ställer krav på det som ska injiceras i dig förstår inte jag. Om det görs omöjligt att undvika så kommer jag att vara mycket besvärlig att ha att göra med tills jag får som jag vill. 

https://www.nyteknik.se/innovation/tegnell-astra-zenecas-vaccin-ar-ett-valdigt-bra-vaccin-7010913

– Alla vacciner kommer att ha bra och mindre bra sidor. Astra Zenecas vaccin är definitivt ett väldigt bra vaccin. För en individ är det definitivt mycket bättre att vaccinera sig med Astras Zenecas vaccin än att inte vaccinera sig alls, eller att vänta med att vaccinera sig, vilket absolut är ett mycket sämre alternativ, säger han.

Därutöver, säger han, är det nu vi har den stora spridningen och det är nu som de stora riskerna finns.

– Så att sitta och vänta på att få ett annat vaccin framåt sommaren är en grov felkalkyl, säger Tegnell.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, mikaellq säger:

Om det görs omöjligt att undvika så kommer jag att vara mycket besvärlig att ha att göra med tills jag får som jag vill. 

Det finns en starkt begränsad tillgång på vaccin och det är bråttom att vacinera de som riskerar att dö. Samtidigt finns misstankar om att Astra Zenecas vaccin har sämre effekt på de allra äldsta och sköraste. Ändå tycker du att det viktigaste att dina foliehattsteorier får styra vem som får den dosen vaccin. Du ska ha den och den 90-åriga sjukliga tanten får ta Astra Zenecas istället. Någon mer som tänker på "Karlsson på taket"?

Att du är besvärlig att ha att göra med kan nog alla förstå och kan nog dessutom vara en bra förklaring till att du befinner dig där du befinner i livet. Social inkompetens, stavas det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

https://www.nyteknik.se/innovation/tegnell-astra-zenecas-vaccin-ar-ett-valdigt-bra-vaccin-7010913

– Alla vacciner kommer att ha bra och mindre bra sidor. Astra Zenecas vaccin är definitivt ett väldigt bra vaccin. För en individ är det definitivt mycket bättre att vaccinera sig med Astras Zenecas vaccin än att inte vaccinera sig alls, eller att vänta med att vaccinera sig, vilket absolut är ett mycket sämre alternativ, säger han.

Därutöver, säger han, är det nu vi har den stora spridningen och det är nu som de stora riskerna finns.

– Så att sitta och vänta på att få ett annat vaccin framåt sommaren är en grov felkalkyl, säger Tegnell.

Tegnell har haft fel så många gånger att jag inte litar ett dugg mer på honom än på statsministern.

Pfizer BioNTech levererade tidigt till Sveriges kommuner av en anledning. De gamla under deras ansvar är skörast.

 

Till sist handlar det som så ofta om attityden till människan, om hon ska stå upp för fria viljan, sitt bästa och tänka själv eller om hon ska greppa mössan, blicka ner i marken och lydigt inrätta sig i ledet.

 

Var jag står vet du redan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Tegnell har haft fel så många gånger att jag inte litar ett dugg mer på honom än på statsministern.

Nej, du vet ju bättre än någon som har utbildning inom området. :rolleyes:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, iMarc säger:

Sedan verkar det ryska Sputnik väldigt effektivt, blir säkert godkänt snart inom EU. 

Risken finns ju att du blir uppskjuten i det blå...

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, du vet ju bättre än någon som har utbildning inom området. :rolleyes:

Jag kan tänka själv och ta ansvar för mitt eget liv. Hur jag gör det ska du enbart skita i, som jag ser på som en i en flock bräkande får blint följer den store ledaren. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Till sist handlar det som så ofta om attityden till människan, om hon ska stå upp för fria viljan, sitt bästa och tänka själv eller om hon ska greppa mössan, blicka ner i marken och lydigt inrätta sig i ledet.

Jag vet att det inte är på modet att tänka på andras bästa, men många brukar ju i alla fall låtsas. Jag tycker att du ska skämmas över dig själv.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag kan tänka själv och ta ansvar för mitt eget liv. Hur jag gör det ska du enbart skita i, som jag ser på som en i en flock bräkande får blint följer den store ledaren. ?

Problemet är att om du blir (allvarligt) sjuk så kommer du att belasta sjukvården helt i onödan.

Eller tar du ditt ansvar och INTE belastar sjukvården utan stannar hemma och dör? :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, DittDatt säger:

Jag vet att det inte är på modet att tänka på andras bästa, men många brukar ju i alla fall låtsas. Jag tycker att du ska skämmas över dig själv.

Det kan man gott göra men utan att offra sig själv. Din ovana att flika in personangrepp är tröttsamt. Om du verkligen tror att andras bästa är helt avhängigt mina små privata ställningstaganden så tycker jag synd om dig och din låga intellektuella nivå. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet är att om du blir (allvarligt) sjuk så kommer du att belasta sjukvården helt i onödan.

Eller tar du ditt ansvar och INTE belastar sjukvården utan stannar hemma och dör? :devil: 

Många antaganden. Jag är hyfsat ung, fullt frisk och kommer att klara mig väl likt en i familjen som upplevde nutidens digerdöd mest som en vanlig förkylning. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är hyfsat ung, fullt frisk och kommer att klara mig väl likt en i familjen som upplevde nutidens digerdöd mest som en vanlig förkylning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kent-ostlings-berattelse-om-kampen-mot-doden-lag-sovd-36-dagar

 

Den 21 mars började symptomen yttra sig för Kent Östling. Fram tills dess var han en av de starkaste på brandstationen i Luleå, något som nu är långt bort.

Trötthetssymptomen följdes av hög feber och till sist togs han emot på Sunderby sjukhus. Efter det försämrades hans tillstånd snabbt och Kent sövdes ner och kopplades till respirator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, mikaellq säger:

Det kan man gott göra men utan att offra sig själv. Din ovana att flika in personangrepp är tröttsamt. Om du verkligen tror att andras bästa är helt avhängigt mina små privata ställningstaganden så tycker jag synd om dig och din låga intellektuella nivå. :( 

Jag må ha en låg intellektuell nivå, men jag resonerar i alla fall inte som ett bortskämt egoistiskt barn. Om du vill framställa dig som en självständig individualist borde du kanske börja med att försörja dig själv. Det klingar pinsamt falskt med dina storvulna ord när man vet att du är helt beroende av samhällets (och oss skattebetalares) välvilja.

(och "låg intellektuell nivå" är inte bara ett personangrepp utan en pajasvurpa när du raden ovanför klagar på mina personangrepp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är hyfsat ung, fullt frisk...

Nja...jag säger inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...