Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Pinsamt försök att använda bilanalogi där 😂

Som vi vet av tidigare uppdateringar är det exakt vad Apple gör/gjorde. Eller är minnet så kort?

https://9to5mac.com/2018/06/05/ios-12-speed-test-heres-how-fast-ios-12-runs-on-older-devices/

🤩🏎. Tror jag måste kliva ur sängen å ordna frisyren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Alix säger:

Det var värst vad Google har makt över Apple plötsligt.

Apple kan inte hindra en utvecklare att använda vilket filformat eller codec dom vill.

Då skulle dom behöva ändra reglerna/guidelines hur en app ska byggas upp/arbeta på.

Det skulle innebära att alla streamnings siter/appar skulle behöva förändra hela sin infrastruktur.

Inte ens Netflix använde x265 (HEVC) utan x264 och jag tror inte att Apple vågar/klarar av att sätta den begränsningen. För vad skulle hända om Netflix tog bort sin app från alla tvOS,iOS enheter pga det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, lappen71 säger:

Apple kan inte hindra en utvecklare att använda vilket filformat eller codec dom vill.

Då skulle dom behöva ändra reglerna/guidelines hur en app ska byggas upp/arbeta på.

Det skulle innebära att alla streamnings siter/appar skulle behöva förändra hela sin infrastruktur.

Inte ens Netflix använde x265 (HEVC) utan x264 och jag tror inte att Apple vågar/klarar av att sätta den begränsningen. För vad skulle hända om Netflix tog bort sin app från alla tvOS,iOS enheter pga det.

Delvis gör väl Apple det? På min Iphone vill den ladda ned ogg, ett typiskt Googleformat. Exempelvis ljudprov från Wikipedia är ofta så, inte alltid. Men jag ska testa om samma gäller i Google Chrome, på Iphone använder jag Safari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Delvis gör väl Apple det? På min Iphone vill den ladda ned ogg, ett typiskt Googleformat. Exempelvis ljudprov från Wikipedia är ofta så, inte alltid. Men jag ska testa om samma gäller i Google Chrome, på Iphone använder jag Safari.

En apputveklare kan använda vilken codec och filformat den vill. Inget som Apple styr över.

Om utvecklarna väljer att använda HEVC så stöder sedan iOS 11 mjukvaru och hårdvaru decoding.

Citat

HEVC playback is only supported by the newest platforms through a combination of software and hardware decoding

Väljer dom något annat så måste deras app/mjukvara själv decoda och det kan kräva mer av  processorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, lappen71 säger:

En apputveklare kan använda vilken codec och filformat den vill. Inget som Apple styr över.

Om utvecklarna väljer att använda HEVC så stöder sedan iOS 11 mjukvaru och hårdvaru decoding.

Väljer dom något annat så måste deras app/mjukvara själv decoda och det kan kräva mer av  processorn.

Man undrar varför man kan hindra reklam i Youtube i Google Chrome. Kan Google inte skicka samma strömmar dit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Man undrar varför man kan hindra reklam i Youtube i Google Chrome. Kan Google inte skicka samma strömmar dit?

Jag kan inte dom tekniska detaljera fullt ut alls men reklamblockerarare installeras som tillägg i själva webbläsaren och blockerar inifrån.

Den möjligheten finns inte när det gäller ATV utan då är det själva insignalen/streamen som måste filtreras.

Hoppas du förstår vad jag försöker säga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag kan inte dom tekniska detaljera fullt ut alls men reklamblockerarare installeras som tillägg i själva webbläsaren och blockerar inifrån.

Den möjligheten finns inte när det gäller ATV utan då är det själva insignalen/streamen som måste filtreras.

Hoppas du förstår vad jag försöker säga.

Jo, så kanske det är. Eller så antar Google att ATV-användare är mer benägna att köpa Googleabonnemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Jo, så kanske det är. Eller så antar Google att ATV-användare är mer benägna att köpa Googleabonnemang.

Kanske det men seriöst YouTube tittande gör man inte på en ATV faktiskt.

Svår navigerat bland kanaler,ingen möjlighet att kommentera. Så tittar man mycket på YouTube blir det på datorn tror jag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar West Ham - Man U. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Försökte hitta lite info hur HBO gör för att få så fantastiskt kass bild, men hittade bara En massa om DRM och HDCP, vilket tydligen kan ge politiska komplikationer:

Citat

Så om du ansluter en extern skärm kommer uppspelningen att beränsas till SD.

https://se.hbonordic.com/faq under Teknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Försökte hitta lite info hur HBO gör för att få så fantastiskt kass bild, men hittade bara En massa om DRM och HDCP, vilket tydligen kan ge politiska komplikationer:

Kan man ansluta något annat än en extern skärm till en Apple TV? Tja, det kanske är därför bilden är så kass. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett ganska så intressant test som visar vilken kvalitet dom olika streamnings tjänsterna levererar.

https://teknikveckan.com/nyheter/hur-bra-kvalite-erbjuder-egentligen-streamingtjansterna/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Förutom att de har en kass bild så är HBO som tjänst betraktat urusel. Jag har det endast för en handfull serier, annars hade jag endast konsumerat Netflix och Viaplay. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, sevensleeper säger:

Förutom att de har en kass bild så är HBO som tjänst betraktat urusel. Jag har det endast för en handfull serier, annars hade jag endast konsumerat Netflix och Viaplay. 

Många som klagar på Netflix men jämfört mot HBO suger den sistnämnda häst......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, lappen71 säger:

Många som klagar på Netflix men jämfört mot HBO suger den sistnämnda häst......

Blåvalsballe.

Netflix har en sak som jag stör mig rejält på också, det är att om man börjar titta på något och vill ta bort det från "fortsätt titta", så kan man inte göra det om man inte går in konto/streamingaktivitet och ta bort. Extremt dålig UX.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför glo på dumburken så mycket? Jag funderar som bäst på att ge efter för Apples tjat om deras musiktjänst istället. :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Alix säger:

Kan man ansluta något annat än en extern skärm till en Apple TV? Tja, det kanske är därför bilden är så kass. 

Mitt försök till politiskt skämt handlade om vissa (äldre?) Appledatorer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, sevensleeper säger:

Blåvalsballe.

Netflix har en sak som jag stör mig rejält på också, det är att om man börjar titta på något och vill ta bort det från "fortsätt titta", så kan man inte göra det om man inte går in konto/streamingaktivitet och ta bort. Extremt dålig UX.

Ja det är en sak som är irriterande. Men inte alls som med HBO där du inte ens kan lägga till att följa en serie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Ja det är en sak som är irriterande. Men inte alls som med HBO där du inte ens kan lägga till att följa en serie.

Haha! Don't get me started om HBO. :D

Några korta: 

1. Man kan inte addera olika användare.
  2. Kass videokvalitet.
  3. Börjar jag titta på en serie i datorn och fortsätter på min iPad så tappar den ibland synken var jag var.
  4. De släpper inte alla avsnitt på ett bräde så man kan titta i sin egen takt, utan man ska likt en föråldrad tablå-TV bli styrd  (ja, jag är extremt irriterad på det). Jag vet varför, men jag förstår inte varför de gör så.
  5. Inte tydliga kategorier som tex Netflix och Viaplay har. Man får scrolla och scrolla.

Det var några jag kom på spontant. Skönt att Game of Thrones är slut, när nedan är slut så slutar jag använda tjänsten:

• Years and years

• Billions 

• Mr. Robot

• Vikings

• Westworld

• Silicon Valley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Haha! Don't get me started om HBO. :D

Några korta: 

1. Man kan inte addera olika användare.
  2. Kass videokvalitet.
  3. Börjar jag titta på en serie i datorn och fortsätter på min iPad så tappar den ibland synken var jag var.
  4. De släpper inte alla avsnitt på ett bräde så man kan titta i sin egen takt, utan man ska likt en föråldrad tablå-TV bli styrd  (ja, jag är extremt irriterad på det). Jag vet varför, men jag förstår inte varför de gör så.
  5. Inte tydliga kategorier som tex Netflix och Viaplay har. Man får scrolla och scrolla.

Det var några jag kom på spontant. Skönt att Game of Thrones är slut, när nedan är slut så slutar jag använda tjänsten:

• Years and years

• Billions 

• Mr. Robot

• Vikings

• Westworld

• Silicon Valley

Därför som jag använder Medusa för att kunna se serier som inte finns på Netflix 😃

Skärmavbild 2019-09-22 kl. 16.11.29.png

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, lappen71 säger:

Därför som jag använder Medusa för att kunna se serier som inte finns på Netflix 😃

Skärmavbild 2019-09-22 kl. 16.11.29.png

Känner jag inte till! :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvånansvärt många EU-flaggor i Royal Albert Hall under Last night of the proms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, sevensleeper säger:

Kollar West Ham - Man U. 

hur går det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Förvånansvärt många EU-flaggor i Royal Albert Hall under Last night of the proms.

ja och jag undrade vad den regnbågs färgade flaggan hade för syfte

under Rule Britania brukar det var den Brittiska flaggan som man skall vifta med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, ronny säger:

ja och jag undrade vad den regnbågs färgade flaggan hade för syfte

under Rule Britania brukar det var den Brittiska flaggan som man skall vifta med

Tror det flesta flaggor går bra så länge det inte är en alltför ickebrittisk nationsflagga. Bryn i min länk ovanför hade ju Wales flagga, men han är från Wales och de har alla samma drottning. Men det hade nog varit lite känsligt om en exempelvis fransk solist hade dragit upp EU-flaggan nu strax(?) innan Brexit. En amerikan med regnbåge är inte så kontroversiellt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...