Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Apropå hobby så installerade jag Virtualbox och håller nu på att installera Elementary OS. Bara för att. ^_^ 

dump.png.5b3aacfed3baf46589e8e74a1e1fc543.png

Redigerad av Alix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Alix säger:

Eller om man som fattig har en gammal dator som inte kan eller orkar med något annat.

Ja, men då är tiden värd priset av en ny(are) dator. :) 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte in downtown i akt och mening att köpa med mig en Kebabtallrik men tji fick den, det blev en Västkustsallad istället.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, men då är tiden värd priset av en ny(are) dator. :) 

¿Que?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Alix säger:

¿Que?

Då är din tid inte längre värdelös.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Då är din tid inte längre värdelös.

Aha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Precis, GRUB är heljobbig. Jag har därför dragit slutsatsen att låta den vara och köra EasyBCD i stället. Men jag är lat. Bara det fungerar som jag vill så väljer jag den enkla lösningen framför den korrekta.

Det verkar som om GRUB tar över ändå. EasyBCD kommer inte alls till tals. Tredje gången jag installerat Linux Mint idag. Wifi funkar, men så fort filer uppdateras så havererar systemet, trots att det har en helt egen 1TB disk att härbärgera på. Då kommer jag bara till en kommandoprompt-GRUB-skärm vid start, det är omöjligt att starta Linux från den, och sedan inget mer än att harva i EFI. Hur många år till skall man behöva vänta innan Linux blir användbart?

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Svolder säger:

en helt egen 1TB disk att härbärgera på

Internt eller externt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Svolder säger:

Hur många år till skall man behöva vänta innan Linux blir användbart?

Det är det redan men det är svårt att få det att samsas med andra operativsystem, vilket du ju har märkt av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Internt eller externt?

Intern, dessutom disk 0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Det är det redan men det är svårt att få det att samsas med andra operativsystem, vilket du ju har märkt av. 

Att GRUB går till en kommandoprompt utan chans att komma vidare till något annat är inte bara svårt att få det att samsas. Linux startar inte alls i det läget. Impossible.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick åt skogen igen. Så fort jag försöker installera en grafikdrivrutin så krascha systemet, och det går inte att återinstallera den gamla. Om några år kanske linux kan börja fungera, men så här är det totalt obrukbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Svolder säger:

Gick åt skogen igen. Så fort jag försöker installera en grafikdrivrutin så krascha systemet, och det går inte att återinstallera den gamla. Om några år kanske linux kan börja fungera, men så här är det totalt obrukbart.

Vad gör man utan en kommandoprompt... jag lyckades uppdatera via terminalen och filer från nvidia. Det skall bara inte behöva vara så komplicerat 2019.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Skulle jag av någon anledning komma över en PC så skulle jag blixtfort installera Linux, kanske prova Mandrake, och helt radera minsta spår av skiten från Redmond. För det behövs ingen GRUB. :nerd:

Mandrake finns inte kvar sedan rätt många år. Den distributionen som växte fram ur det haveriet heter Mandriva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, iMarc säger:

Den här distron kanske kan vara något?

https://itsfoss.com/why-use-manjaro-linux/

Det är absolut ingen nybörjardistro, inget som bygger på Arc är det. När man lärt sig bash så man kan det på sina fem fingrar och kan rabbla pajpade kommandon i sömnen så, visst, men där är inte jag, långt ifrån. Vill man börja lära sig får man nog börja antingen med något som bygger på Debian eller RHEL. De för ögonblicket två stora i respektive distroträd är Linux Mint och Fedora. Jag valde Linux Mint, men hade säkert haft ungefär samma inlärningströskel på Fedora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går och plockar, bisäsongen är slut, så det finns en del att  ställa undan.

Hösten kommer rasande snabbt känns det som, men det är väl så varje år, man vill inte släppa sommaren

Efter lunch kommer sotarn hit och gör en brandskyddskontroll av vår braskamin.

Så stegen är rest mot taket. 

Kommer att hissas ner en kamera som kollar rökkanalen.

Det är Räddningstjänsten i i Storgöteborg som står bakom kontrollen.

Görs vart sjätte år (eldar inte för jämnan, då kallas det "ringa användning" )   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har vaknat druckit kaffe med macka. Borde ge mig ut å måla gaveln. Det är +10° och blåser en del. Inte perfekt för målning. Tror jag väntar och tar en kopp kaffe till...... :kaffe: :whistling:

• Haha 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är en aningens förkyld. Jag har nästan glömt hur det känns. Så det får bli en lugn dag idag. En kortare cykeltur kanske.

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är på Plastikkirurgen i Gbg för bedömning inför en stundande operation.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag hade samma problem som dig, det var för ca 2-3 år sedan och det var Mint. Hade också problem med starthanteraren, vet inte om det var så att man var tvungen att ladda ned ytterligare filer från repository för att få det att fungera. Hade också problem med drivrutinerna till mitt NVIDIA grafikkort, vet inte om det var unsigned drivers som funkade. Vet i alla fall att jag höll på i flera dagar innan det fungerade alltsammans. Men så gick det någon vecka så höll systemet på och hängde sig stup i kvarten, och det gick inte att stänga av datorn. 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, BjornS säger:

Är på Plastikkirurgen i Gbg för bedömning inför en stundande operation.

Blir det anknäbbsläppar eller lite rundare byst den här gången?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på bukplastik då en läkare sa att det var omöjligt att gå ned i vikt med hjälp av träning och motion när man är i medelåldern, det enda som hjälper är att svälta längre perioder eller göra fettsugning. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...