Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Den förste som nämnde namnet var DU. :devil: 

Och....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Den förste som nämnde namnet var DU. :devil: 

Just nu, Axelman säger:

Och....?

Så där, nu är vi garanterat i gång igen... :mellow:

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Så där, nu är vi garanterat i gång igen... :mellow:

 

Nonono. T-spärren är obeveklig. :whistling:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills Mr T orsakar nåt megaelände igen som förtjänar att nämnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Nonono. T-spärren är obeveklig. :whistling:

Just nu, Axelman säger:

Tills Mr T orsakar nåt megaelände igen som förtjänar att nämnas.

Precis, jag visste det... :shifty:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Precis, jag visste det... :shifty:

 

Så vi ska inte tjafsa om alla de kända och vanliga eländena och hans personlighetsstörningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Så vi ska inte tjafsa om alla de kända och vanliga eländena och hans personlighetsstörningar.

Vad finns det då kvar? Det ju i sin kärna det som ältas hela tiden (nya symtom triggar bara det). :cry: :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Vad finns det då kvar? 

Nästa legala anhalt för att nämna Honom är:

1. Försök att nuka 

2. Avsättning

3. Riksrätt

4. Oförutsedd extravagant handling av Honom ( Naturligtvis negativ i kubik )

...

Vilket innebär att det bara är fråga om timmar tills det går att nämna Honom igen.....................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag visste att det är så enkelt att förhandla med banker om ränta skulle jag gjort det tidigare ?

 

Flytta bolån, låna upp för att renovera, betala ränteskillnadsersättning=Sparar ≈ 8000:-/år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Om jag visste att det är så enkelt att förhandla med banker om ränta skulle jag gjort det tidigare ?

 

Flytta bolån, låna upp för att renovera, betala ränteskillnadsersättning=Sparar ≈ 8000:-/år

Aha! Hur har du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående ekonomi har jag nyss stämt av energiförbrukningen på mitt solfångar/värmepumpsystem. Det märks att klimatet vrider sig. Jag nådde precis över 4,000 kwH på solfångarna och värmepumpens elförbrukning för hela 2020 blev 3,500 kwH! Har aldrig sedan jag byggde systemet för tio år sedan hamnat under 4,000 kwH. 4,200-4,300 kwH har jag legat på ett vanligt år vilket är i och för sig extremt lågt. 3,500 är sensationellt! Med tanke på att mitt elpris är under en krona kwH så... :skondans:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Aha! Hur har du gjort?

Jag kontaktade SBAB genom deras webbformulär igår kväll och idag ringde dom upp mig. Utan att ens se bostaden och utan värdering blev jag lovad 1,35% i ränta. Skulle jag däremot fixa en skriftlig värdering skulle jag få 1,29% i ränta. Men eftersom att det kostar ca 1500-2000:- är det inte värt det. 

Min nuvarande bank har jag 1.8% på två lån och 1.68% på ett. Så fast jag är tvungen att betala för att lösa bundna lån sparar jag pengar.

När jag ringde upp min bank för att begära amorteringsunderlag så började dom att förhandla. Men dom kunde bara gå ner till 1.45% så valet är enkelt. Jag byter låneinstitut :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag kontaktade SBAB genom deras webbformulär igår kväll och idag ringde dom upp mig. Utan att ens se bostaden och utan värdering blev jag lovad 1,35% i ränta. Skulle jag däremot fixa en skriftlig värdering skulle jag få 1,29% i ränta. Men eftersom att det kostar ca 1500-2000:- är det inte värt det. 

Min nuvarande bank har jag 1.8% på två lån och 1.68% på ett. Så fast jag är tvungen att betala för att lösa bundna lån sparar jag pengar.

När jag ringde upp min bank för att begära amorteringsunderlag så började dom att förhandla. Men dom kunde bara gå ner till 1.45% så valet är enkelt. Jag byter låneinstitut :) 

Precis som jag. Fast jag kan få 1.09 på SBAB.Problemet är att jag låst lån på Swedbank på något lång tid och har lite för dyr ränteskillnadsersättning än. Men Swedbank är ointresserade.

"Vi har inte den produkten" svarade handläggaren när jag ville komma ner i ränta, vilket i min värld är det dummaste svar man kan komma med när man vill ha kvar en kund. Efter 60 år som prickfri kund i Swedbank är man bara värd en gäspning. Så jag ska därifrån så fort jag kan.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Precis som jag. Fast jag kan få 1.09 på SBAB.Problemet är att jag låst lån på Swedbank på något lång tid och har lite för dyr ränteskillnadsersättning än. Men Swedbank är ointresserade.

"Vi har inte den produkten" svarade handläggaren när jag ville komma ner i ränta, vilket i min värld är det dummaste svar man kan komma med när man vill ha kvar en kund. Efter 60 år som prickfri kund i Swedbank är man bara värd en gäspning. Så jag ska därifrån så fort jag kan.

Ja man får lägre ränta när man har hus av någon anledning. Har väl att göra med säkerhet och stabilitet i värde...typ.

Det är tydligt att trogna kunder inte är intressanta, eller snarare bortglömda, man måste helt enkelt höra av sig. Samma sak med mobiloperatörer. Efter många trogna år bytte jag. Inte kul när nya kunder får hörlurar, högtalare men en annan får inget 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja man får lägre ränta när man har hus av någon anledning. Har väl att göra med säkerhet och stabilitet i värde...typ.

 

En bostadsrätt kan bli värdelös över en natt. En villa har alltid ett värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

En bostadsrätt kan bli värdelös över en natt. En villa har alltid ett värde.

Teoretiskt kanske men högst osannolikt. Så länge det finns bostadsbrist hålls värdet uppe. Men nu tycker jag att man ska skilja på värdet av fastigheten och det värde som är rättigheten att få bo där. För det är det man egentligen betalar för. Snurrig värre :) 

Så länge man inte säljer så spelar prisvariationerna ingen roll.

Men ja ett hus är alltid bättre att äga än en brf 
 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Teoretiskt kanske men högst osannolikt. Så länge det finns bostadsbrist hålls värdet uppe. Men nu tycker jag att man ska skilja på värdet av fastigheten och det värde som är rättigheten att få bo där. För det är det man egentligen betalar för. Snurrig värre :) 

Så länge man inte säljer så spelar prisvariationerna ingen roll.

Men ja ett hus är alltid bättre att äga än en brf 
 

Jag vet detta men summerade kärnan i skillnaden. Naturligtvis kan hus bli värdelösa också, men är ändå ett kapital i mark och byggnader vilket har substans till skillnad mot en rätt som är ett immateriellt värde. Som i sin tur kan bli hur stort som helst eftersom det inte står i relation till egentligen någonting. :stjarnsmall::hihihi:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, ronny säger:

Första arbetsdagen lugn

barnen hade studiedag 

Kanske du och dina kollegor kunde ta ett parti schack eller två istället? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Kanske du och dina kollegor kunde ta ett parti schack eller två istället? :) 

Ja vi flyttade pjäser men inte på ett bräde utan till en kartong 

Redigerad av ronny
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ronny säger:

Ja vi flyttade pjäser men inte på ett bräde utan till en kartong 

Packade ihop? Kommer inga barn imorgon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Packade ihop? Kommer inga barn imorgon?

Ny skola varje dag!

idag blev det inventering 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...