Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Axelman säger:

8 bar är för mycket som jag ser det. Du är ingen racercyklist av bilden att döma. Själv brukar jag ha ca 4-5 bar. Lagom för en herrcykel där man skrider fram moget och i majestät.

dancing_banana.gif~c200.gif

Välkommen tillbaka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, mikaellq säger:

Nördiga jag kom på det uppenbara, att Safari i min Mac skulle även den må bra av tuffare blockering av skräpet på nätet. Men eftersom min Mac stort sett alltid använder WiFi så räcker det nog med Wipr och AdBlock (plus AdGuards DNS). :nerd:

Wipr längst ner är en gammal gratisversion som jag inte orkat avinstallera och den översta AdBlock står enbart för ikonen jämte adressfältet så den har jag ingen nytta av.

macsafariblock190820.png

Det blir bara värre och värre men bättre och bättre i mitt ständiga krig mot skräpet och min rätt att välja vad jag vill se och spendera mobildata på som kostar pengar...

I motsats till vad man initialt kan tro så kan visst flera av tilläggen göra väldigt lite på vissa sidor men ändå tillsammans effektivt hålla skräpet borta och göra surfandet blixtrande snabbt!

plusghostery.png

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Telly82 säger:

Just de programmen kördes inte på samma dator. Det första kördes i kommandomodulen och det andra i månlandaren.

"Laddat in" från vad då? Det fanns inga diskar eller liknande. Det enda sättet var att knappa in maskinkoden manuellt. Detta fick astronauterna göra med Apollo 13. Det tog flera timmar.

Tänkte inte på det där med diskar... Hålkort vore väl en lösning, men en sådan läsare är varken liten eller lätt. Själv har jag, med hjälp av två vippströmbrytare med lägena +,- och noll, matat in en handfull instruktioner och data med några 7-segmentsdisplayer som feedback. Det tog ett tag att få det rätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu ångrar jag att jag någonsin klagat på bristfällig luftkonditionering på ett kontor. På det här kontoret är den så "effektiv" att jag nog snart få gå ner till Dressman och köpa en flieströja och vantar. Jäklar vad kallt det är. Det hade varit lättare att stå ut med 28 grader plus...

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Svolder säger:

Just nu ångrar jag att jag någonsin klagat på bristfällig luftkonditionering på ett kontor. På det här kontoret är den så "effektiv" att jag nog snart få gå ner till Dressman och köpa en flieströja och vantar. Jäklar vad kallt det är. Det hade varit lättare att stå ut med 28 grader plus...

Det är inte AC, winter is coming...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Svolder säger:

Usch, det låter inte roligt. Jag funderar oavsett på att köpa en sådan här. Jag behöver egentligen ingen jacka om det är kall, torr vinter. Är inte så frusen av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Svolder säger:

Välkommen tillbaka

Tack. Det var skönt att "slippa" forumet ett tag. Nu är det roligare igen! :w00t:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är inte AC, winter is coming...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Florida är det enda stället jag varit i där man sätter på sig en tjock tröja när man går in. De sätter luftkonditioneringen på "svinkallt" i stället för "svalt".

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
22 minuter sedan, Telly82 säger:

Florida är det enda stället jag varit i där man sätter på sig en tjock tröja när man går in. De sätter luftkonditioneringen på "svinkallt" i stället för "svalt".

Englasfönster och nada isolering. Men full spätta på AC-n i alla lägen. Vi var i Florida för 10 år sedan och instämmer. Personal i butik hade mer kläder på sig än vi har på oss i sverige när det är höst..... :fane: Förstå vad energi de vräker ut fullständigt i onödan! :stjarnsmall:

...

Tvåglasfönster och minimalt med isolering skulle halvera kylbehovet. Om de dessutom monterar solceller på taket så får de ström till AC-n när behovet av ström och tillgången av samma ting sammanfaller automatiskt. Dessutom tar solceller bort värmeinstrålningen under panelerna om man monterar dem smart på tak. Så bara existensen av solceller minskar kylbehovet.....!

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Men så skulle de ju behöva tänka till och då bryter man väl mot någon "constitutional amandment" angående fri och rättigheter: "En jänkare ska inte behöva tvingas att tänka. De behöver bara göra det de känner för. Nåde den som kommer i vägen!!" Eller nåt sånt...:fane:

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen ska de ju få köpa Grönland! Dumma Danskar! Annars kommer Trump att sitta och sura.

rofl.gif.197f099d37fe64af8bf70e5c7aa18113.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Axelman säger:

Sen ska de ju få köpa Grönland! Dumma Danskar! Annars kommer Trump att sitta och sura.

De kan ju försöka köpa Nordkalotten av SvNoFi också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Axelman säger:

Jag läste i nån länk här på forumet att Trump var ett geni, och kanske ligger det nåt i det? Vem tänker på handelskrig, skjutningar o.s.v när man läser sånt här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, boevil säger:

Jag läste i nån länk här på forumet att Trump var ett geni, och kanske ligger det nåt i det? Vem tänker på handelskrig, skjutningar o.s.v när man läser sånt här?

Han är i fall skicklig på att skapa rubriker och därmed bygga sitt ego.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Telly82 säger:

Han är i fall skicklig på att skapa rubriker och därmed bygga sitt ego.

Är det en presidents jobb....? :armskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Axelman säger:

Är det en presidents jobb....? :armskeptisk:

Nope. Måste du ens fråga? :devil: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar hur Sverige skulle ställa sig till att sälja Gotland till Vladimir för att upprätthålla goda relationer. Han verkar mer förutsägbar än DT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
Måtte de ske...

Redigerad av Pocahontas
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Pocahontas säger:
Måtte de ske...

rofl.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Jag undrar hur Sverige skulle ställa sig till att sälja Gotland till Vladimir för att upprätthålla goda relationer. Han verkar mer förutsägbar än DT.

Han kunde ju börja med att ge tillbaka Karelen till Finland. Men nix. Å andra sidan vill nog inte finland ha tillbaka östra Karelen. Det skulle haverera hela den finska ekonomin att föra in Finsk standard där. Å tredje sidan bor där väl mest inflyttade ryssar som nog inte vill flytta på sig eller bli finländare. Håhåjaja.

...

Kanske Marocko vill ge Västsahara tillbaka sin status som eget land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Axelman säger:

Han kunde ju börja med att ge tillbaka Karelen till Finland. Men nix. Å andra sidan vill nog inte finland ha tillbaka östra Karelen. Det skulle haverera hela den finska ekonomin att föra in Finsk standard där. Å tredje sidan bor där väl mest inflyttade ryssar som nog inte vill flytta på sig eller bli finländare. Håhåjaja.

...

Kanske Marocko vill ge Västsahara tillbaka sin status som eget land?

Jag läste något om att Karelen var på tapeten på nittiotalet, när Sovjetunionen föll samman, men att Finland inte var intresserade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 minut sedan, Svolder säger:

Jag läste något om att Karelen var på tapeten på nittiotalet, när Sovjetunionen föll samman, men att Finland inte var intresserade.

De ville nog ha tillbaka landet. Men dels var väl priset astronomiskt och kostnaden för återuppbyggnad astronomiskt upphöjt till tio.... = havererad statsbudget.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Axelman säger:

De ville nog ha tillbaka landet. Men dels var väl priset astronomiskt och kostnaden för återuppbyggnad astronomiskt upphöjt till tio.... = havererad statsbudget.

Jag fick för mig att det mest berodde på att den finska befolkningen inte fanns kvar, utan att det i stort sett var en rysk befolkning i området.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en snabbkoll. 10% av befolkningen i ryska Karelen ska tydligen vara ättlingar till de finska karelerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...