Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, mikaellq säger:

Det skulle kanske se roligt ut med gubben som lutar iPhone och nylle mot terminalen.

Varför skulle du behöva göra det? Inte så Face-ID fungerar. Man dubbeltrycker på sidoknappen och AP kommer fram, tittar på telefonen och FI identifierar en och sen håller man den mot terminalen. Lika smidigt som TI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Varför skulle du behöva göra det? Inte så Face-ID fungerar. Man dubbeltrycker på sidoknappen och AP kommer fram, tittar på telefonen och FI identifierar en och sen håller man den mot terminalen. Lika smidigt som TI.

Jag måste ju förstås som tämligen objektiv i sakfrågan, älskar alla iPhones, ändå behöva testa för att se hur verkligheten är men uppfattar redan nu, som du beskriver det, som behäftat med fler steg med Face-ID.
Med Touch-ID är det ju bara ett steg, att hålla iPhone intill terminalen med tummen på hemknappen. PLING!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag måste ju förstås som tämligen objektiv i sakfrågan, älskar alla iPhones, ändå behöva testa för att se hur verkligheten är men uppfattar redan nu, som du beskriver det, som behäftat med fler steg med Face-ID.
Med Touch-ID är det ju bara ett steg, att hålla iPhone intill terminalen med tummen på hemknappen. PLING!

Nej jag bekräftar inte i flera steg. Det förstår du väl att med en telefon utan en fysisk hemknapp så måste man aktivera AP på ett annat sätt. Det blir inga extra steg för mig. För att väcka AP och identifiera sig gör man i samma steg. Jag vet för jag har haft båda TI och FI iPhones.

Du tänker utifrån att du har bara ett kort inlagt i Wallet. Har du flera så blir förfarandet lite annorlunda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej jag bekräftar inte i flera steg. Det förstår du väl att med en telefon utan en fysisk hemknapp så måste man aktivera AP på ett annat sätt. Det blir inga extra steg för mig. För att väcka AP och identifiera sig gör man i samma steg. Jag vet för jag har haft båda TI och FI iPhones.

Du tänker utifrån att du har bara ett kort inlagt i Wallet. Har du flera så blir förfarandet lite annorlunda.

Aha, så man måste välja kort vid varje ny transaktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Aha, så man måste välja kort vid varje ny transaktion?

Inte riktigt. Man har ett kort som default men för att byta så måste man dubbeltrycka på sidoknappen/hemknappen för att växla kort. Som du ser här har jag fem kort i Wallet. Mitt Swedbank kort är default. Betalar jag på CityGross växlar jag till Sodexo-kortet.

 

AD2DC775-CB02-4105-9B4D-AAD703AEC54D_1_201_a.thumb.jpeg.474c93b83546e3698392970fdb6792dd.jpeg

 

Så ja om man har ett kort som du inlagt så går det fortare med Toch-ID jämfört mot Face-ID.

Har man flera ock måste byta så är det hugget som stucket. Än hur som så är det en väldigt smidig betalningstjänst. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än ni inte färdiga än med Applepapplet!?:tappahakan::armskeptisk:

Redigerad av Axelman
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för de stackare som har tummen mitt i handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hur går det för de stackare som har tummen mitt i handen?

Med Pay? Till att börja med så har du nog inte tummen mitt handen, och dessutom är det så enkelt. Inte ens att registrera ett bankkort krävde mer än en inscanning (och CVC-numret).

Prova några gånger. Hur enkelt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Det där verkar ju enklare än det Mattiasgbg beskrev, för oss med touch-ID.

Sätt tummen på hemknappen, håll iPhone mot terminalen, klart!
Det måste jag testa, kanske redan idag!

Va nördig man är!
Jag vet att detta funnits ett par år (två?) men är nytt för mig och har nu roligt som ett barn. :lol:

Det var ju exakt det jag beskrev. Skillnaden är att den där banken inte nämner steget när man aktiverar själva Pay-appen.

5 timmar sedan, lappen71 säger:

För att Apple har garanterat statistik på vilket finger som majoriteten använder för att låsa upp telefonen med och använder det fingret som mall. 
 

Hur kan Apple veta vilket finger en användare använder?

Personligen tycker jag att det är smidigare att använda ett pekfinger i vissa situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Personligen tycker jag att det är smidigare att använda ett pekfinger i vissa situationer.

Ja, det är grymt svårt att få upp tummen i näsan.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Det var ju exakt det jag beskrev. Skillnaden är att den där banken inte nämner steget när man aktiverar själva Pay-appen.

Jag behövde inte aktivera Pay-appen ens. ENBART höll framme iPhone med tummen på hemknappen när det var dags att betala. Apple har tänkt på allt. Superenkelt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Personligen tycker jag att det är smidigare att använda ett pekfinger i vissa situationer.

Jag använder långfingret ibland helst, som idag när en bilförare med stark högerfot tyckte att det var skoj att köra upp slask på mig.

  • Haha 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag behövde inte aktivera Pay-appen ens. ENBART höll framme iPhone med tummen på hemknappen när det var dags att betala. Apple har tänkt på allt. Superenkelt.

Du plockade alltså upp din låsta lur ur fickan och höll den, med ditt favoritfinger på hemknappen, mot betalterminalen?

Jag tror att du undanhåller lite information.

 

Personligen tycker jag det är smidigare att, under min väg mot betalterminalen, dubbelklicka fram kortet/appen från den låsta luren och sedan lägga mitt favoritfinger på hemkanappen. När jag sedan ska betala slipper jag då hålla något finger mot hemknappen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du plockade alltså upp din låsta lur ur fickan och höll den, med ditt favoritfinger på hemknappen, mot betalterminalen?

Jag tror att du undanhåller lite information.

 

Personligen tycker jag det är smidigare att, under min väg mot betalterminalen, dubbelklicka fram kortet/appen från den låsta luren och sedan lägga mitt favoritfinger på hemkanappen. När jag sedan ska betala slipper jag då hålla något finger mot hemknappen.

Ok, så du tror mig inte. Prova själv då när tillfälle ges. Jag fortsätter att hävda att detta är det enklaste. Har du autentiserat dig själv en gång så kan automatiken ta hand om resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Ok, så du tror mig inte. Prova själv då när tillfälle ges. Jag fortsätter att hävda att detta är det enklaste. Har du autentiserat dig själv en gång så kan automatiken ta hand om resten.

Jag bara undrar en sak, innan du förde fram telefonen mot terminalen, visades ditt kort på telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag bara undrar en sak, innan du förde fram telefonen mot terminalen, visades ditt kort på telefonen?

Nej, låsskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jävla teknofob!

Nu fick jag sudda fort i mitt inlägg. "Det var bättre förr" kommer väl att orsaka en storm nu. Tänkte på tiden då man bytte fisk mot mjölk eller slikt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Personligen tycker jag att det är smidigare att använda ett pekfinger i vissa situationer.

Men detta är inte en sådan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Men detta är inte en sådan. 

Menar du användandet av TID i allmänhet eller aktivering av pay med TID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Menar du användandet av TID i allmänhet eller aktivering av pay med TID?

Är det någon idé att svara? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...