Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Alix
2 minuter sedan, ronny säger:

Det gäller att ha trafikvana också inte bara kunna vägskyltar.

Så är det. Men de anses i alla fall kunniga nog att släppas fria i biltrafiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
iMarc

Jag brukar avinstallera nästan alla Googles appar och all bloatware. 

Istället för Greenify har jag använt SD-Maid pro för att manipulera apparna samt rensa telefonen. 

SD-kortet uppdelat Fat32 och Ext4

Sedan använt Link 2 SD Pro för att länka i princip nästan alla appar till SD-kortet. 

Xposed Framework hade jag några moduler för tweaking av gränssnittet och reklamborttagning från Youtube mm. 

Var himla roligt förr att greja med detta. Rootade alla telefoner och när allting funkade fint så gjorde jag en fullständig backup med TeamWin Recovery, så det vara bara att boota i recovery och återställa allt från backupen om nåt skulle krångla, bootloops och annat. 

Vad jag hört är att Cyangenomod gått i graven...så ni som grejar vad finns det för custom OS nuförtiden? Och är rootning svårare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny
18 minuter sedan, Alix säger:

Så är det. Men de anses i alla fall kunniga nog att släppas fria i biltrafiken.

Den här bilden är tagen ur Bondfilmen leva låta dö

och farbrorn som kommer med skrotbilen

har nyss lärts sig hur man tutar och kör

3FF07EDE-AAF1-4087-A7DD-199849699181.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
30 minuter sedan, iMarc säger:

Jag brukar avinstallera nästan alla Googles appar och all bloatware. 

Istället för Greenify har jag använt SD-Maid pro för att manipulera apparna samt rensa telefonen. 

SD-kortet uppdelat Fat32 och Ext4

Sedan använt Link 2 SD Pro för att länka i princip nästan alla appar till SD-kortet. 

Xposed Framework hade jag några moduler för tweaking av gränssnittet och reklamborttagning från Youtube mm. 

Var himla roligt förr att greja med detta. Rootade alla telefoner och när allting funkade fint så gjorde jag en fullständig backup med TeamWin Recovery, så det vara bara att boota i recovery och återställa allt från backupen om nåt skulle krångla, bootloops och annat. 

Vad jag hört är att Cyangenomod gått i graven...så ni som grejar vad finns det för custom OS nuförtiden? Och är rootning svårare?

LineageOS ersatte Cyanogenmod. Sedan finns det allt möjligt, AOSP, AOKP, ResurrectionRemix, PixelExperience, CrDroid...

Rootning är inte svårare men Google kollar numera installationen (SafetyNet Check) vilket exempelvis Xposed bryter. Så det är lite pilligare att gå under radarn. Konsekvenserna kan annars vara att visa appar inte låter sig installeras eller fungera som de ska.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Har börjat fundera runt att bygga en ny dator i höst och vilka specar den skall ha. Det enda jag har bestämt så här långt är att det nog lutar åt att grafikkortet skall bli ett Nvidia RTX 2070 Super och att jag är lite intresserad av att bygga med en Ryzen 3900x processor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Jag har en, vid det här laget urgammal Airport Express v2 (den platta) som har agerat konstigt den senaste tiden. Den gröna lampan har inte lyst, utan den har blinkat gulorange. Det är så länge sedan jag satte den i bruk så inte tusan kom jag ihåg vad det betydde, utan trodde att det hade blivit fel på den. Öppnade Apple Airportverktyg på PC'n och fick klart för mig att den funkar alldeles utmärkt. Den har bara tjatat på mig att det finns en firmwareuppdatering i några månader nu. Suck... :whistling::dumstrut:

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny
16 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har en, vid det här laget urgammal Airport Express v2 (den platta) som har agerat konstigt den senaste tiden. Den gröna lampan har inte lyst, utan den har blinkat gulorange. Det är så länge sedan jag satte den i bruk så inte tusan kom jag ihåg vad det betydde, utan trodde att det hade blivit fel på den. Öppnade Apple Airportverktyg på PC'n och fick klart för mig att den funkar alldeles utmärkt. Den har bara tjatat på mig att det finns en firmwareuppdatering i några månader nu. Suck... :whistling::dumstrut:

Skall den också vara med i bygget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
2 timmar sedan, ronny säger:

Skall den också vara med i bygget.

Kan jag bara hitta Airportverktyg för Windows fortfarande så lär jag inte byta den. Den funkar fint fortfarande efter alla de här åren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

aiirports_flashing_orange_animated.thumb.gif.575cf9bfc34b3dd592c9e8fbf025d8b6.gif

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq

light-yellow-flash.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
40 minuter sedan, Svolder säger:

Kan jag bara hitta Airportverktyg för Windows fortfarande så lär jag inte byta den. Den funkar fint fortfarande efter alla de här åren.

Jag tycker att Airportverktyget är till nytta mer eller mindre regelbundet. Har den installerad till och med i min iPhone. :nerd:

IMG_2322.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag tycker att Airportverktyget är till nytta mer eller mindre regelbundet. Har den installerad till och med i min iPhone. :nerd:

IMG_2322.png

Jo, har man en Timecapsule så har man säkert nytta av Airportverktyg. Airport Express v2 är verkligen "set-and-forget". Jag tror inte jag har öppnat Airportverktyg på fyra-fem år... Den har bara funkat klanderfritt under alla dessa år, så jag har inte haft någon som helst anledning att titta på mina inställningar.

Edit: Jag visste inte att det fanns till telefonen, så jag installerade appen. Den gör ju att Airportverktyg för Windows är lite mer överflödig. Tack för tipset.

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Fika paus

CF08DC3C-87ED-4C43-AF5D-1D0C5FBC5F22.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jösses, vad jag behöver nya glasögon! :pinch: Fast jag har tid för synundersökning först 19/8. Det blir minimalt med datorsurf till dess. :P 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny
3 timmar sedan, Alix säger:

Jösses, vad jag behöver nya glasögon! :pinch: Fast jag har tid för synundersökning först 19/8. Det blir minimalt med datorsurf till dess. :P 

Tack då vet vi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, ronny säger:

Tack då vet vi

Fast jag surfar via mobilen! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny
4 timmar sedan, Alix säger:

nu vet vi vad som kom i morse

image.png.70149316075ca890251477daf71492b0.png

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Elektrikern väckte mig genom att banka på grejer i trapphuset klockan 7. Nu kaffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny
20 timmar sedan, ronny säger:

nu vet vi vad som kom i morse

image.png.70149316075ca890251477daf71492b0.png

De på www.macworld,com tyckte det också var konstigt

att en sådan liten uppgradering skall ta 30 min

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Idag har jag bestämt mig för att sluta följa nyhetsflödet. Det är mest bara dystopier och annat elände. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
1 timme sedan, Alix säger:

Idag har jag bestämt mig för att sluta följa nyhetsflödet. Det är mest bara dystopier och annat elände. 

Ja, millennieslutsundergången håller på med oförminskad styrka fortfarande. Jordens undergång skulle ju ske redan år 1000 men sköts tydligen upp i 1000 år, så nu är alla övertygade om att planeten går under inom kort. Om femtio år ytterligare kommer de på att det inte hände den här gången heller, så då får vi väl vänta till år 3000 i stället.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
8 minuter sedan, Svolder säger:

Ja, millennieslutsundergången håller på med oförminskad styrka fortfarande. Jordens undergång skulle ju ske redan år 1000 men sköts tydligen upp i 1000 år, så nu är alla övertygade om att planeten går under inom kort. Om femtio år ytterligare kommer de på att det inte hände den här gången heller, så då får vi väl vänta till år 3000 i stället.

Världen kanske har gått under och vi befinner oss i helvetet där allt elände fortsätter i evighet? Enskilda framsteg ska bara påminna oss om jämmerdalens sanna natur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
3 timmar sedan, Alix säger:

Jag förstår dig. Jag slängde ut TVn av precis detta skäl och några till. Min själ mår bra av tystnaden och stillheten. 🧘🏼‍♀️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
2 timmar sedan, Svolder säger:

Eländet säljer väl. Det finns förstås ingen anledning till att tro på något av det. Skepticism är ingen religion utan ett sunt accepterande av verkligheten! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
Postad (redigerade)

Det är ju den internationella katt-dagen idag. Jag tänker därför på den mest muskulösa, graciösa, största och mest kraftfulla av dem alla, Tigern!

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...