Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför frågar du någon som inte vet? ?

Du läser ju med och får sååå gärna svara om du vill.
Jag är mest nyfiken nu. Vet ju hur smått genialiska Apple kan vara med att göra det superenkelt (och säkert?).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

(och säkert?).

Tror du verkligen Apple skulle släppa detta till milljoner användare om det inte vore säkert? (kryptering)

Det är inte android,Samsuck vi pratar om ?

Redigerad av lappen71
Missade det viktigaste ordet
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Tror du verkligen skulle släppa detta till milljoner användare om det inte vore säkert? (kryptering)

Det är inte android,Samsuck vi pratar om ?

Jag håller med. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur är det i butiker? Är det den vanliga kortläsaren som används även för Pay? Man bara för intill iPhone till kortläsaren, pling! och det är klart?

Ja. Min dotter har det. Så man kan veta utan att ha det själv. En del stolpskott har inte den insikten.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Ja. Min dotter har det. Så man kan veta utan att ha det själv. En del stolpskott har inte den insikten.

Varken du eller jag är några stolpskott! ☝️

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Varken du eller jag är några stolpskott! ☝️

??

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Du läser ju med och får sååå gärna svara om du vill.
Jag är mest nyfiken nu. Vet ju hur smått genialiska Apple kan vara med att göra det superenkelt (och säkert?).

 

 

Som sagt det kostar ingenting för dig som användare. För i praktiken använder du ditt betalkort och det kostar för handlaren oberoende vilken metod du använder.

Så använder du ditt betalkort så kostar det handlaren en avgift. Använder du Apple Pay är det samma avgift för handlaren eftersom det är genom kortet du handlar. Det är bara ett annat sätt att använda ditt kort. Själva tjänsten Apple Pay är fortfarande gratis för dig :) 

  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Yeah, right. There is no such thing as a free lunch. :P 

Det är det inte heller. Apple tar 0,15% av avgiften på varje transaktion. Vi som konsumenter betalar inte ett ruttet lingon. Så är det faktiskt. :) 

 

Den stora vinsten är antagligen hur kärnverksamheten vinner, att fler köper iPhones.

 

https://www.investmentwatchblog.com/how-does-apple-pay-make-money-on-web-payments/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat så noga på Apple Pay/Wallet, men kollade nu i min bank, att tjänsten går att lägga till mitt kort, får fundera på det mer imorgon...Ibland är det för mycket o hålla koll på ?

men men gammal man gör så gott han kan...har man varit med från början så får man löpa linan ut....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har inte kollat så noga på Apple Pay/Wallet, men kollade nu i min bank, att tjänsten går att lägga till mitt kort, får fundera på det mer imorgon...Ibland är det för mycket o hålla koll på ?

men men gammal man gör så gott han kan...har man varit med från början så får man löpa linan ut....

Nej du bör undersöka om det fungerar för dig. Jag är inte säker på att jag vill använda det. Måste först se hur det fungerar när jag handlar mat, köper någon pryl på Elgiganten, osv, innan något beslut kan komma.

Mathandlandet dominerar helt. Funkar det inte på Ica så försvinner större delen av värdet i det, för mig.

 

Tanken är annars mycket god. Om det funkar för mig behöver jag inte ta med plånboken, kanske inte heller körkortet om det går att ha digitalt?

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201239#stores

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Nej du bör undersöka om det fungerar för dig. Jag är inte säker på att jag vill använda det. Måste först se hur det fungerar när jag handlar mat, köper någon pryl på Elgiganten, osv, innan något beslut kan komma.

Mathandlandet dominerar helt. Funkar det inte på Ica så försvinner större delen av värdet i det, för mig.

 

Tanken är annars mycket god. Om det funkar för mig behöver jag inte ta med plånboken, kanske inte heller körkortet om det går att ha digitalt?

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201239#stores

Ica fungerar. Elgiganten fungerar. Enda som jag vet inte fungerar är OKQ8 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har inte kollat så noga på Apple Pay/Wallet, men kollade nu i min bank, att tjänsten går att lägga till mitt kort, får fundera på det mer imorgon...Ibland är det för mycket o hålla koll på ?

men men gammal man gör så gott han kan...har man varit med från början så får man löpa linan ut....

Ser man på fler Banker har hängt på Apple Pay

när det var nytt var det bara Nordea

 

3BA41FC3-C8DD-4D5C-A726-AD879449827B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

Nej du bör undersöka om det fungerar för dig. Jag är inte säker på att jag vill använda det. Måste först se hur det fungerar när jag handlar mat, köper någon pryl på Elgiganten, osv, innan något beslut kan komma.

Mathandlandet dominerar helt. Funkar det inte på Ica så försvinner större delen av värdet i det, för mig.

 

Tanken är annars mycket god. Om det funkar för mig behöver jag inte ta med plånboken, kanske inte heller körkortet om det går att ha digitalt?

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201239#stores

Vad har du att förlora på att testa? Och varför släpa runt på körkort (som inte går att få digitalt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad har du att förlora på att testa? Och varför släpa runt på körkort (som inte går att få digitalt)?

Testa ska jag absolut göra.

Det hade ju varit fint om nycklar och iPhone hade varit det enda jag varit tvungen att ha med mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Det hade ju varit fint om nycklar och iPhone hade varit det enda jag varit tvungen att ha med mig.

Vad hindrar dig? jag har ingen plånbok med mig längre. Körkortet har jag lämnat i bilen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ronny säger:

Ser man på fler Banker har hängt på Apple Pay

när det var nytt var det bara Nordea

 

3BA41FC3-C8DD-4D5C-A726-AD879449827B.jpeg

I Swedbanks app kan man lägga till Apple Wallet

Skärmavbild 2020-12-26 kl. 08.38.41.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Pocahontas säger:

I Swedbanks app kan man lägga till Apple Wallet

Skärmavbild 2020-12-26 kl. 08.38.41.jpg

Enklare att göra det direkt i Wallet ?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 Och varför släpa runt på körkort (som inte går att få digitalt)?

Sicken börda. Av allt jag äger så är körkortet det tyngsta jag äger. Ryggen har pajjat och knäna är slut. Mängden utslitna plånböcker är oräknelig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

Sicken börda. Av allt jag äger så är körkortet det tyngsta jag äger. Ryggen har pajjat och knäna är slut. Mängden utslitna plånböcker är oräknelig.

Inte en direkt börda men för mig är det en säkerhetsaspekt också. Tappar jag plånboken med alla kort går dom att använda för den som hittar den. Tappar jag telefonen kan dom omöjligen använda mina kort som ligger i Wallet. Skulle jag tappa plånboken kan jag inte använda Wallet för jag måste spärra korten. Tappar jag telefonen kan jag fortfarande använda korten som backup. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte en direkt börda men för mig är det en säkerhetsaspekt också. Tappar jag plånboken med alla kort går dom att använda för den som hittar den. Tappar jag telefonen kan dom omöjligen använda mina kort som ligger i Wallet. Skulle jag tappa plånboken kan jag inte använda Wallet för jag måste spärra korten. Tappar jag telefonen kan jag fortfarande använda korten som backup. 

Jag raljerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Enklare att göra det direkt i Wallet ?

Så gjorde jag helt enkelt därför att Apple rådde till att göra så.

Skitenkelt! Behövde ju för tusan inte ens skriva något, bara scanna av mitt betalkort. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...