Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Dricker och slösurfar........(ännu en dag till historien utan vettig syssla....)

🥰

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute en sväng på berget och fick för mig att ha fullt öppen bländare i mitt fina, stora, dyra Sigma objektiv som är så ljusstarkt. Idén var att få bästa möjliga bildkvalitet genom att släppa in maximalt med ljus men fick överexponering istället. Jevvla schiten också!

Syns inte så tydligt i denna men irriterande ändå. Baddag för många. Solsken och varmt, 23°.

DSC_0099.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, mikaellq säger:

fullt öppen bländare

Då får du litet skärpedjup. Liten öppning (stort bländarnummer) ger större skärpedjup.

14 minuter sedan, mikaellq säger:

fick överexponering istället

Det borde kameran ha fixat. Men inte om du körde fast tid också och/eller hiskeligt högt ASA-tal.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Telly82 säger:

Då får du litet skärpedjup. Liten öppning (stort bländarnummer) ger större skärpedjup.

Det borde kameran ha fixat. Men inte om du körde fast tid också och/eller hiskeligt högt ASA-tal.

Litet skärpedjup ja men syns bara om det fokuseras på något nära kameran. 

Snabbaste slutartiden är 1/4000 sekund. Räckte inte.

Jag vet om allt det där men även jag begår misstag ändå. :pinch:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet om allt det där men även jag begår misstag ändå. :pinch:

Välkommen i klubben. :(

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gick visst på semester utan att nämna det. Men det märktes väl.... :whistling: Kommer att fortsätta ha semester från forumet ett tag till så jag står ut i vinter. :w00t: Lättar upp stämningen med en rolig historia:

The secret service isn't allowed to yell "Get down!" anymore when the president is about to be attacked. Now they have to yell "Donald, duck!" 

rofl.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var ute på djurgårsbrunn idag och såg en 

25830.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, ronny säger:

25830.jpg

...Grus grus. :nerd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Alix säger:

...Grus grus. :nerd:

Gräs gräs menar du väl? Fast jag gissar att det var själva fågeln som var det huvudsakliga motivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grus grus på gräs gräs.......

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt tog jag fel... trodde hägrar hade korta ben

355351896_Ardea_cinerea_2_28Marek_Szczepanek29.jpg.e3c9e468e92d9825f11a14c99c7bf9b7.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-07-17 på 15:32, mikaellq säger:

Har varit ute en sväng på berget och fick för mig att ha fullt öppen bländare i mitt fina, stora, dyra Sigma objektiv som är så ljusstarkt. Idén var att få bästa möjliga bildkvalitet genom att släppa in maximalt med ljus men fick överexponering istället. Jevvla schiten också!

Syns inte så tydligt i denna men irriterande ändå. Baddag för många. Solsken och varmt, 23°.

DSC_0099.jpg

Maximal skärpa och minimal distorsion i ett objektiv (nästan oavsett vilket) uppnås om du bländar ner ett par steg. Så, ett objektiv med största bländaröppning f/2.8 bör ha maximal prestanda vid f/5.6, ett objektiv med största bländaröppning f/1.4 har maximal prestanda vid f/2.8 till f/4. Enda anledningen till att köra vidöppet är om man är ute efter ett kort skärpedjup i en bild eller om ljuset inte räcker till på annat sätt (det finns många tillfällen då jag, som naturfotograf, är ute efter att kasta bakgrunden i grav oskärpa, den exakta skärpan på nära håll är i det läget lite mindre intressant.)

Redigerad av Svolder
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, ronny säger:

25830.jpg

Trana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, ronny säger:

Som vanligt tog jag fel... trodde hägrar hade korta ben

355351896_Ardea_cinerea_2_28Marek_Szczepanek29.jpg.e3c9e468e92d9825f11a14c99c7bf9b7.jpg

Gråhäger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-17 på 15:32, mikaellq säger:

DSC_0099.jpg

Ja, en sak till, exponeringstriangeln är viktig. Det är tre saker som avgör exponeringen av en bild - tid, bländare och ISO. Man skall få en korrekt exponering genom att ändra de tre inställningarna. Normalt använder jag bländarförval (A på vredet) och har ISO på auto, utom när ljuset är besvärligt, då ställer jag in alla tre parametrarna manuellt (M på vredet, ISO, bländare och tid manuellt inställda). Du kan inte öppna bländaren utan att modifiera en eller båda de andra inställningarna. Om du öppnar bländaren mer måste du antingen använda en kortare slutartid eller en lägre känslighet på ISO, eller båda.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Svolder säger:

Ja, en sak till, exponeringstriangeln är viktig. Det är tre saker som avgör exponeringen av en bild - tid, bländare och ISO. Man skall få en korrekt exponering genom att ändra de tre inställningarna. Normalt använder jag bländarförval (A på vredet) och har ISO på auto, utom när ljuset är besvärligt, då ställer jag in alla tre parametrarna manuellt (M på vredet, ISO, bländare och tid manuellt inställda). Du kan inte öppna bländaren utan att modifiera en eller båda de andra inställningarna. Om du öppnar bländaren mer måste du antingen använda en kortare slutartid eller en lägre känslighet på ISO, eller båda.

Du har så rätt så. Vet inte vad jag tänkte med. Kanske inte alls. Bäst bländaröppning varierar med mitt Sigma f/1.8 18-35mm mellan 2.8-4.5 ungefär. Max skärpa vet jag att jag får runt f/4.

Som sagt, jag vet inte vad jag tänkte på men ville släppa in maximalt med ljus. Sigma-objektivet är väldigt ljusstarkt trots sin enorma storlek.

2DD9B74E-DD94-4E98-8C7C-7B8E520B0EFB.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Svolder säger:

En sak till, jag gillar inte att variera ISO. Automatiken tillåter nästan aldrig ISO 100 som är den mest brusfria, den jag naturligtvis föredrar. Inte ens en riktigt solig dag går den under 200. 

Bara när ljusförhållandet är riktigt uselt kan jag tänka mig att låta automatiken styra valet av ISO eller för att experimentera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, mikaellq säger:

Du har så rätt så. Vet inte vad jag tänkte med. Kanske inte alls. Bäst bländaröppning varierar med mitt Sigma f/1.8 18-35mm mellan 2.8-4.5 ungefär. Max skärpa vet jag att jag får runt f/4.

Som sagt, jag vet inte vad jag tänkte på men ville släppa in maximalt med ljus. Sigma-objektivet är väldigt ljusstarkt trots sin enorma storlek.

2DD9B74E-DD94-4E98-8C7C-7B8E520B0EFB.jpeg

Inte trots. Ljusstarka objektiv är alltid större och tyngre än sina ljussvagare släktingar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 minuter sedan, mikaellq säger:

En sak till, jag gillar inte att variera ISO. Automatiken tillåter nästan aldrig ISO 100 som är den mest brusfria, den jag naturligtvis föredrar. Inte ens en riktigt solig dag går den under 200. 

Bara när ljusförhållandet är riktigt uselt kan jag tänka mig att låta automatiken styra valet av ISO eller för att experimentera. 

Kan du inte ställa gränser för vilket ISO-område auto skall kunna röra sig inom? Eller är det en funktion för de mer avancerade kamerorna... Jag kan ställa vilka begränsningar jag vill för min D750, undantaget de som har beteckningen Lo och Hi. När ljuset är besvärligt låter jag aldrig kameran ställa in något automatiskt, inte ens skärpan...

Redigerad av Svolder
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Svolder säger:

Inte trots. Ljusstarka objektiv är alltid större och tyngre än sina ljussvagare släktingar.

Kontraintuitivt. Ju mindre ivägen desto mer borde kunna släppas in. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, mikaellq säger:

Kontraintuitivt. Ju mindre ivägen desto mer borde kunna släppas in. 

Du behöver mer och större glas av högre kvalitet för att kunna släppa in mer ljus för att den optiska kvaliteten skall kunna bibehållas. Det minsta du behöver för att ta en bild är ett hål i en kartongskiva.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, Svolder säger:

Kan du inte ställa gränser för vilket ISO-område auto skall kunna röra sig inom? Eller är det en funktion för de mer avancerade kamerorna... Jag kan ställa vilka begränsningar jag vill för min D750, undantaget de som har beteckningen Lo och Hi. När ljuset är besvärligt låter jag aldrig kameran ställa in något automatiskt, inte ens skärpan...

Jo det finns i menysystemet en inställning för det. Jag gillar inte det brusiga. Bättre då med stativ och låååång slutartid.

Jag finner valet av automatik med slutare eller bländare generera mindre misstag.

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Jo det finns i menysystemet en inställning för det. Jag gillar inte det brusiga. Bättre då med stativ och låååång slutartid.

Jag finner valet av automatik med slutare eller blandare generera mindre misstag.

Ah, ja, si, det är den stora skillnaden mellan fx och dx när det gäller bildsensorn. I min D750 blir det inte något påtagligt brus förrän ISO kommer över 12800, och även då är det knappast störande.

Färre misstag kommer med ökande erfarenhet. Ju mer du använder manuella inställningar desto enklare blir det. Jag har fotograferat i över femtio år och lärde mig på en helt manuell systemkamera.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Svolder säger:

Du behöver mer och större glas av högre kvalitet för att kunna släppa in mer ljus för att den optiska kvaliteten skall kunna bibehållas. Det minsta du behöver för att ta en bild är ett hål i en kartongskiva.

Sant. Jag förstår detta. Tycker ändå mitt Nikkor 35mm är mer praktiskt som går att använda blixten med och väger avsevärt mindre. Något sämre skärpa och detaljrikedom dock. Kompromisser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Svolder säger:

Ah, ja, si, det är den stora skillnaden mellan fx och dx när det gäller bildsensorn. I min D750 blir det inte något påtagligt brus förrän ISO kommer över 12800, och även då är det knappast störande.

Färre misstag kommer med ökande erfarenhet. Ju mer du använder manuella inställningar desto enklare blir det. Jag har fotograferat i över femtio år och lärde mig på en helt manuell systemkamera.

Jag vet att vi som individer kan uppfatta saker väldigt olika. "Acceptabelt" kan betyda väldigt olika. Jag vill vanligtvis producera det allra bästa. Det betyder högre ISO enbart i sämre ljusförhållanden men aldrig högre än vad som krävs för att slippa längre slutartid. 

Vidare så beror beslutet av inställningar på VAD som ska fotograferas. Att fotografera mitt Falköping från berget med något annat än lägsta möjliga ISO är otänkbart som kräver maximal detaljrikedom. Nattfoto skulle jag ta med mig stativet för, medan på en familjeträff till exempel skulle automatiskt ISO vara ok.

Valet av objektiv är som vanligt viktigt. Nikon kit lens är helt sopig när ljuset blir det minsta sämre än en solig dag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...