Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Satt upp ljusslingor i en ek och en sockertoppsgran i trädgården. Nytt för i år är en ljussensor, så de inte lyser på dagen.

Så är års kan det vara ganska mörkt på dagen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Se på fasen, jag stavade fel, dessutom. Börjar bli gammal. Senilix...

 

Senialix möjligen...rofl.gif.c40baf628168afb67e146f939e453adb.gif 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Senialix möjligen...rofl.gif.c40baf628168afb67e146f939e453adb.gif 

Släkt med Genialix....rofl.gif.c97333662b899e1af971060c57d67544.gif

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så är års kan det vara ganska mörkt på dagen.

De tändes rätt tidigt i skymningen, så blir det tjocka moln så förmodar jag att de tänds även mitt på dagen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

De tändes rätt tidigt i skymningen, så blir det tjocka moln så förmodar jag att de tänds även mitt på dagen.

Brukar de inte ha någon slags justeringsskruv? Så att man kan reglera vilket mörker man vill ”undvika”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Brukar de inte ha någon slags justeringsskruv? Så att man kan reglera vilket mörker man vill ”undvika”.

Vanliga utomhusarmaturer brukar man kunna justera, men inte denna.

https://www.rusta.com/se/sv/ljussensor-outdoor-light-system-p771901690101.aspx

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått igång en ny iMac (2019) till rimligt pris.

Just fått senaste macOS intallerat.

Mycket nöjd med maskinen och mig själv. ?

 

(skärmdumpen blev 20Mb)

Skärmavbild_2020-11-25_kl._21_43_24.png

IMG_0273.jpeg

Redigerad av BjornS
  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, BjornS säger:

Fått igång en ny iMac (2019) till rimligt pris.

Just fått senaste macOS intallerat.

Mycket nöjd med maskinen och mig själv. ?

 

(skärmdumpen blev 20Mb)

Skärmavbild_2020-11-25_kl._21_43_24.png

IMG_0273.jpeg

Ser ut att vara en 27 tums? Bra gjort! Vad fattades den då?
Den ser ut precis exaktemente som min mid 2020. B) 

 

IMG_5998.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat omslagsbilden på tre av mina senaste Apple-prylar: iMac, Magic Mouse och de allra senaste AirPods Pro. Jag är ypperligt nöjd med detta i mina ögon det bästa bland det bästa.

Det kommer visserligen att dröja många år innan det blir en ny Mac men kanske en ny iPhone vad det lider. Läste att även iOS 15 förmodligen kommer att kunna installeras på iPhone 7.

Tog några bilder med min Nikon D3300 för att få bästa möjliga resultat, förde över de antal som blev på under en sekund. Redigerar dem lite i Bilder som är så kraftfull att det är sällan Affinity Photo behövs.

Många fattar inte grejen med Apple, den smarta automationen under ytan där till och med något så enkelt som en ljusjustering egentligen är en rad smarta justeringar för att ge bästa möjliga resultat. Smart!

Som sagt, mycket nöjd! :wub: :nerd:

 

DSC_0190.jpeg

DSC_0186.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Telly82 säger:

De tändes rätt tidigt i skymningen, så blir det tjocka moln så förmodar jag att de tänds även mitt på dagen.

Idag slocknade de runt kvart i tio och tändes halv fyra. Tjockare moln på morgonen än på eftermiddagen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var feberfri i måndags och började må bättre men med fortsatta problem med andningen så det blev ett läkarbesök igår...
Läkaren är övertygad om att det är Covid-19 jag har/haft. Han gjorde en kontroll men alla värden är bra så de misstänker att det kan vara blodpropp/proppar i lungorna som gör att det är tungt att andas... så nu är det blodförtunnande och slemlösande som gäller. Bara att ta det lugnt och se vad som händer.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, MacHedda säger:

Var feberfri i måndags och började må bättre men med fortsatta problem med andningen så det blev ett läkarbesök igår...
Läkaren är övertygad om att det är Covid-19 jag har/haft. Han gjorde en kontroll men alla värden är bra så de misstänker att det kan vara blodpropp/proppar i lungorna som gör att det är tungt att andas... så nu är det blodförtunnande och slemlösande som gäller. Bara att ta det lugnt och se vad som händer.

Blodpropp oj! :blink: Ta hand om dig! :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Blodpropp oj! :blink: Ta hand om dig! :kramis:

Tack Axelman!

 

Som det känns nu så är det helt ok. Jag dör nog snarare av tristess (efter två veckor hemma orkeslös och rastlös som en galning) än av Covid...

 

:whistling:

  • Haha 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man skogen nära inpå. Jag hörde precis upprörda skator och tittade ut. Då ser jag en duvhök som precis har slagit en skata och sitter med den på rondellen vid grannhuset, på marken. Jag hinner inte fotografera utan den flyger iväg med bytet. Skatorna är förbannade ännu. Äta eller ätas...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen skratt  (uppskattades dock inte av frugan som jag varit gift med i 58 år) 

 

 

 

Skärmavbild 2020-11-27 kl. 10.13.30.jpg

Skärmavbild 2020-11-27 kl. 10.12.08.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar buggar i Sir Bug. :) 

 

felikon.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tränat igen i några dagar. Går hur bra som helst efter att ha hållit upp sedan sommaren på grund av den mentala muren. Pull-ups med mina 105 kg är som vanligt segt men tänker lösa det genom "greasing the groove", alltså göra det oftare, flera gånger varje dag. Styrkan finns där men inte vanan som försvann snabbt.

 

Även tjejer kan. B) 

 

training-828744_1280.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Även tjejen kan. B) 

 

training-828744_1280.jpeg

Snygg tjej du har. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Snygg tjej du har. :) 

Haha nu var du rolig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, MacHedda säger:

Var feberfri i måndags och började må bättre men med fortsatta problem med andningen så det blev ett läkarbesök igår...
Läkaren är övertygad om att det är Covid-19 jag har/haft. Han gjorde en kontroll men alla värden är bra så de misstänker att det kan vara blodpropp/proppar i lungorna som gör att det är tungt att andas... så nu är det blodförtunnande och slemlösande som gäller. Bara att ta det lugnt och se vad som händer.

Blodförtunnande är väl standard på sjukhus vid C-19 nu. Bromhexin mot segt slem skrevs det om ganska tidigt under pandemin, socialstyrelsen(?) tog upp det i något riktlinjedokument.

 

Krya på dig och våga ringa 112 om det behövs.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag (nästan) inte göra någonting.

Det gjorde jag igår också, men blev inte klar.

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kräla under uterummet och montera isolerskivor mot husgrunden ovan mark. Inte svårt i sig, men trångt och eländigt. Det blev några skivor över och under uterummet syns de inte om man sätter upp dem. Då blir källaren lite bättre isolerad där vi tänker ha ett uthyrningsrum.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...