Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

40 minuter sedan, ronny säger:

1.-g6 förlorar damen på 2.Tf7

 

Skärmavbild 2020-11-15 kl. 16.53.21.png

Ja. Ingen matt blir det direkt men ett himla pjäsbyte tills vit bara har damen kvar och svart ett torn, plus bönderna såklart.
Intressant på så vis att det visar hur aggressivt spel ofta vinner.
Attack är bästa försvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag känner igen detta @ronny, har du postat det förut eller har jag fått en deja vu?

Säkert förut!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Ja. Ingen matt blir det direkt men ett himla pjäsbyte tills vit bara har damen kvar och svart ett torn, plus bönderna såklart.
Intressant på så vis att det visar hur aggressivt spel ofta vinner.
Attack är bästa försvar!

Slutställningen nedan 

94616776-C5BF-4853-A59A-3DCB2578A000.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Slutställningen nedan 

94616776-C5BF-4853-A59A-3DCB2578A000.jpeg

Då spelade svart svagt för g7-g6 vid första schack var starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar källan 

 

 

Citat

 

Kronsteen with the white pieces takes the bishop with his knight with a discovered check. McAdams makes a mistake and puts his king on h7.Kronsteen moves his queen to e4 with check again.

Instead of moving his king to h7 it would have been better with his knight to e6.

On the last board as an answer to the check from the queen he can move his pawn to g6 but then white can win the queen with rock to f7 check.If he moves his king to h8 there is a check mate in 4 moves starting with rock takes knight f8 check.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag återvände jag till min Iphone. Orkar inte med all stress som Androidens anpassningsbarhet de facto innebär. Bara för att jag kan programmera och modda behöver inte det betyda att det är bra för mig. Lugn och ro med en Iphone. Den är förutsägbar. Dock har SE 2016 för liten skärm så jag ska skaffa en SE 2020. Men jag avvaktar lite för att se om den blir lite billigare på black friday. Hoppas kan man alltid. :crossfingers:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Idag återvände jag till min Iphone. Orkar inte med all stress som Androidens anpassningsbarhet de facto innebär. Bara för att jag kan programmera och modda behöver inte det betyda att det är bra för mig. Lugn och ro med en Iphone. Den är förutsägbar. Dock har SE 2016 för liten skärm så jag ska skaffa en SE 2020. Men jag avvaktar lite för att se om den blir lite billigare på black friday. Hoppas kan man alltid. :crossfingers:

Absolut! Om inte detta år så nästa

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Idag återvände jag till min Iphone. Orkar inte med all stress som Androidens anpassningsbarhet de facto innebär. Bara för att jag kan programmera och modda behöver inte det betyda att det är bra för mig. Lugn och ro med en Iphone. Den är förutsägbar. Dock har SE 2016 för liten skärm så jag ska skaffa en SE 2020. Men jag avvaktar lite för att se om den blir lite billigare på black friday. Hoppas kan man alltid. :crossfingers:

Så småningom så blir batteriet i min sjua så sopig att jag måste köpa nytt men där är den inte riktigt än. Det blir nog snålvarianten då, nytt men billigast.

Jag tänker lämna den gamla för återvinning. Bara att fabriksåterställa för att sedan på den nya ställa in Apple-ID och bara köra? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Bara att fabriksåterställa för att sedan på den nya ställa in Apple-ID och bara köra? :fundersam:

Jag hade gjort tvärtom: Förvissat mig om att den nya funkar INNAN jag blåser den gamla. :) 

https://support.apple.com/sv-se/HT201269

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Så småningom så blir batteriet i min sjua så sopig att jag måste köpa nytt men där är den inte riktigt än. Det blir nog snålvarianten då, nytt men billigast.

Jag tänker lämna den gamla för återvinning. Bara att fabriksåterställa för att sedan på den nya ställa in Apple-ID och bara köra? :fundersam:

Läs mer om överföring här: https://support.apple.com/sv-se/HT201269

 

Det finns tre olika metoder:

Snabbstart: https://support.apple.com/sv-se/HT210216

Icloud: https://support.apple.com/sv-se/HT210217
Itunes/Finder: https://support.apple.com/sv-se/HT210218

 

Du kan nog få en slant för din 7:a.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag hade gjort tvärtom: Förvissat mig om att den nya funkar INNAN jag blåser den gamla. :) 

https://support.apple.com/sv-se/HT201269

Det viktiga ligger uppe i molnet, inklusive en säkerhetskopia utifall att. Men ska se till att få igång den nya först. 
 

Det börjar närma sig ett besök på Elgiganten igen. Min sjua brukar räcka med en laddning över dagen men bara 4-5 timmars skärmtid. 83% batterihälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart blir det kallare...

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Idag återvände jag till min Iphone. Orkar inte med all stress som Androidens anpassningsbarhet de facto innebär. Bara för att jag kan programmera och modda behöver inte det betyda att det är bra för mig. Lugn och ro med en Iphone. Den är förutsägbar. Dock har SE 2016 för liten skärm så jag ska skaffa en SE 2020. Men jag avvaktar lite för att se om den blir lite billigare på black friday. Hoppas kan man alltid. :crossfingers:

Hmm, jag är ombytlig. Det blir ett nytt skal till min gamla Iphone i stället. Jag vill egentligen ha en 12 mini, den är mindre än SE 2020 men har ändå större och bättre skärm, så jag fortsätter spara pengar och väntar tills den kommer ned i pris och eventuella barnsjukdomar är justerade. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

...så jag fortsätter spara pengar och väntar tills den kommer ned i pris och eventuella barnsjukdomar är justerade. ^_^ 

Så Minin får växa till sig lite...... ?rofl.gif.e9acff19fa162c41b5dce26d2899c2f7.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å frun testade negativt för tredje gången! :travolta:

Men vi kör lockdown i jul. Ingen får komma. :cry:

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Ingen får komma. :cry:

Inget sex med andra ord? :devil: 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Var hos frissan idag..

Satte mig i stolen, tjejen satte på mig förklädet och vek upp skjortkragen..

Upp flög en stor fjäril som sökt vintervila under kragen, gissa om tjejen hoppa till :)

Hon blev inte rädd för hon tog fram kameran och filmade den mot det icke öppningsbara fönstret.

 

Jag fick dock stiga ur stolen och ta hand om den och släppa ut den i det fria, +11° ute 

Påfågelöga var det 

 

Skärmavbild 2020-11-16 kl. 14.12.53.jpg

  • Rösta upp 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hmm, jag är ombytlig. Det blir ett nytt skal till min gamla Iphone i stället. Jag vill egentligen ha en 12 mini, den är mindre än SE 2020 men har ändå större och bättre skärm, så jag fortsätter spara pengar och väntar tills den kommer ned i pris och eventuella barnsjukdomar är justerade. ^_^ 

12 mini kostar också ungefär det dubbla av vad SE2 gör.

Frågan jag ställer mig är om 12 mini är värd det mycket högre priset.
Visst är den snygg och ser mer modern ut.
Förbaskat bra kamera har den också.
Hmm... bättre batteritid har den också...

Det är därför som jag (nästan) alltid har en snigels tempo med nya dyra inköp. :hihihi:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Å frun testade negativt för tredje gången! :travolta:

Men vi kör lockdown i jul. Ingen får komma. :cry:

Ja men då blir det ju ingen jul

då Får man göra som Sten Åke cederhök 

att gå ner till café Japan 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att fjärilen jag såg idag var ett "tecken" på att jag skulle ha tur. 

När jag var klar hos frissan gick jag tvärs över gatan och till den tandläkarmottagning vi har.

Anledningen till besöket var att det redan för ett halvår sedan, en lagning mellan framtänderna gick i sönder när jag satte tänderna i en nektarin som hade större kärna än vad jag förväntat mig, så det krasade till och jag kände att något lossnade från tänderna. 

Tungan bekräftade att det hänt något ?

 

Naturligtvis hörde jag av mig till tandläkarn redan då, men fick beskedet om att de var nya restriktioner för 70-plussare, så jag fick inte komma. De skulle meddela när jag kunde komma, och det har varit knäpp tyst därifrån sen dess.

 

Igår kväll när jag borstade tändena, och använde mellanrumsborsten, kände jag att det lossnade en lite bit till, nån millimeter drygt i diameter..  faan... 

 

Så jag knallade in och sa att jag börjar bli "orolig" vill ju inte mista en framtand ?

Så allvarligt kanske det inte är, men tungan är ju där och känner av ideligen, vare sig jag vill eller inte.

 

Klockan var c.a 13..och sköterskan i receptionen sa..kan du komma kl 15 idag.

Hoppsan, visst kunde jag det, så hem en stund och sen dit, tandläkarn fixa det på 20 minuter, det är ju plast och UV-ljus nu för tiden, .

Tandläkarn sa att ju äldre man blir så ökar risken för att gamla lagningar lossnar, så det hade nog hänt även om jag inte bitit i en nektarinkärna.

480 spänn var det värt att slippa ha tungan rännandes på insidan framtänderna ?

 

 

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-13 23:38, DittDatt säger:

Tja, om man har använt dem i nån vecka före, så tror jag i och för sig att få virus klarar sig igenom levande... ?

Å du klagade på mina prickiga fötter... :lol:?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...