Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Så vi väntar med att konfrontera iMarc i några årtionden så får vi veta. 

1384337244_dancing_banana.gifc200.gif.84afd4c87fa3b0064120cd72354f08cd.gif

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Alix säger:

Var kör du så fort?

Ett nedlagt industriområde där det finns en bra raksträcka, där de testkörde nya bilmodeller förr....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har aldrig kört sportbil förr, denna hade 10-stegad automat. Tryckte plattan i botten och tror jag nådde 200 km/h på under 10 sek. Motorn är strypt till 250 km/h, Toppfarten är annars ca 290 km/h. 

D47F1F9F-7AD6-47F3-A85B-76DCF5C6F0D8.jpeg

Redigerad av iMarc
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Axelman säger:

Du behöver en VW -58. Den gör inte 0-100.....................rofl.gif

Skärmavbild 2019-06-16 kl. 11.21.02.png

Roliga bilar, körde nyss en sån i spelet Gran Turismo Sport. Har dock tyvärr inte kört någon i verkligheten. En sådan var min mors första bil. 

Min första bil var en Toyota Celica -72. Den höll dessvärre bara i två veckor. Motorras, tippade ut oljan som var blandad med sågspån....

Min andra och roligaste bil jag ägt är en SAAB Turbo -78, svart med motivlackerade stripes runt om. Älskade den bilen men rosten tog den, båda drivknutarna havererade samtidigt. Andra året jag hade den så fick jag 8 st 2or och 10 st 1or på besiktningen, då sålde jag den till en kompis som var SAAB-nörd för 5000kr. Önskar idag att jag behållt den och renoverat den, de går för 200-300 000kr i fint skick idag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Alix säger:

Var kör du så fort?

Indirekt skrev han ju det. "Fick en sån adrenalinkick så jag rös i hela kroppen. Otrolig upplevelse 😊"

Undrar vilken medelhastighet en värstingtesla skulle nå om de gjorde motsvarande https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det snabbaste jag kört är "bara" 170 km/h på Autobahn i Tyskland.

Det snabbaste jag åkt på land är runt 270 km/h, vilket är ungefär den hastighet ett jetplan har när det lyfter.

Det snabbaste jag färdats är 1079 km/h, relativt marken i ett flygplan i medvind. På samma resa var vi uppe på 12496 meters höjd, vilket förmodligen är "mitt" höjdrekord.

Apropå jetflygplan: 

En fullastad och fulltankad Boeing 747 väger runt 450 ton. Det tar mellan 50-55 sekunder att komma upp i runt 270 km/h, alltså lyfthastigheten. Bra drag i sådana.

Å andra sidan kändes accelerationen betydligt mer i de Fokker F28 som inrikesflyget hade för många år sedan. De lyfte på 25 sekunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iMarc säger:

Önskar idag att jag behållt den och renoverat den, de går för 200-300 000kr i fint skick idag. 

Om fler än du hade gjort så, hade priserna varit mycket lägre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja.

Dölj innehåll

Sveriges bilradio med C G Hammarlund

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_bilradio

Jag är en känslomänniska som minns med känslor. Melodin är så välbekant men kunde inte för mitt liv minnas exakt vad det var. 

Har naturligtvis hört melodin väldigt många gånger som barn som tydligen hade det bra då som känner välbehag när jag hör den sympatiska melodin. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Telly82 säger:

Det snabbaste jag kört är "bara" 170 km/h på Autobahn i Tyskland.

Det snabbaste jag åkt på land är runt 270 km/h, vilket är ungefär den hastighet ett jetplan har när det lyfter.

Det snabbaste jag färdats är 1079 km/h, relativt marken i ett flygplan i medvind. På samma resa var vi uppe på 12496 meters höjd, vilket förmodligen är "mitt" höjdrekord.

Apropå jetflygplan: 

En fullastad och fulltankad Boeing 747 väger runt 450 ton. Det tar mellan 50-55 sekunder att komma upp i runt 270 km/h, alltså lyfthastigheten. Bra drag i sådana.

Å andra sidan kändes accelerationen betydligt mer i de Fokker F28 som inrikesflyget hade för många år sedan. De lyfte på 25 sekunder.

Jetflyg har en konstig acceleration, i början händer nästan ingenting, sedan börjar man tryckas bakåt, rejält. Propellerflyg är tvärtom, där riskerar man nästan whiplashskada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är en känslomänniska som minns med känslor. Melodin är så välbekant men kunde inte för mitt liv minnas exakt vad det var. 

Har naturligtvis hört melodin väldigt många gånger som barn som tydligen hade det bra då som känner välbehag när jag hör den sympatiska melodin. :) 

Bosse bildoktorn hade väl detta tema i tv, om jag inte minns fel. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Bosse bildoktorn hade väl detta tema i tv, om jag inte minns fel. 

Japp men det tittade jag aldrig på. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Telly82 säger:

Det snabbaste jag åkt på land är runt 270 km/h,

För min del är det cirka 368 km/s.

”When you add all of these motions together: the Earth spinning, the Earth revolving around the Sun, the Sun moving around the galaxy, the Milky Way headed towards Andromeda, and the local group being attracted to the overdense regions and repulsed by the underdense ones, we can get a number for how fast we’re actually moving through the Universe at any given instant. We find that the total motion comes out to 368 km/s in a particular direction, plus or minus about 30 km/s, depending on what time of year it is and which direction the Earth is moving.”

https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2017/06/16/how-does-earth-move-through-space-now-we-know-on-every-scale/#268ff7f1861f 

:hihihi:

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Alix säger:

För min del är det cirka 368 km/s.

Dölj innehåll

”When you add all of these motions together: the Earth spinning, the Earth revolving around the Sun, the Sun moving around the galaxy, the Milky Way headed towards Andromeda, and the local group being attracted to the overdense regions and repulsed by the underdense ones, we can get a number for how fast we’re actually moving through the Universe at any given instant. We find that the total motion comes out to 368 km/s in a particular direction, plus or minus about 30 km/s, depending on what time of year it is and which direction the Earth is moving.”

https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2017/06/16/how-does-earth-move-through-space-now-we-know-on-every-scale/#268ff7f1861f 

:hihihi:

Skoj skoj men sant sant. Approximativt och relativt. :nerd:

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-06-15 på 18:41, Telly82 säger:

Mitt semesterprojekt. Det är ju 50 år sedan första månlandningen. Så nu hoppas jag på många regniga dagar, så jag hinner med projektet innan semestern är slut. :) 

1610081669_Skrmavbild2019-06-15kl_18_36_05.thumb.jpg.1d2459c404f67f31c5ced2d2d13d828c.jpg

Och för soliga dagar så finns det böcker. De första fem böckerna är väldigt mycket teknik. Den nere till höger är den bästa boken jag läst om hela Apollo-projektet (och litet om dess föregångare). Apollo, the epic journey to the Moon av David West Reynolds.

1159437717_Skrmavbild2019-06-17kl_09_49_55.thumb.jpg.1d2412478e2ca284fa2e29f524d000ba.jpg

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jetflyg har en konstig acceleration, i början händer nästan ingenting, sedan börjar man tryckas bakåt, rejält. Propellerflyg är tvärtom, där riskerar man nästan whiplashskada.

Det är för att jetturbinen drar nytta av den ökade luftströmmen genom motorn som sker när planet accelererar. Till en viss gräns accelererar turbinen med hastigheten tills den når marchfart. Lite som turbon på en bil. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, iMarc säger:

Roliga bilar, körde nyss en sån i spelet Gran Turismo Sport. Har dock tyvärr inte kört någon i verkligheten. En sådan var min mors första bil. 

Min första bil var en Toyota Celica -72. Den höll dessvärre bara i två veckor. Motorras, tippade ut oljan som var blandad med sågspån....

Min andra och roligaste bil jag ägt är en SAAB Turbo -78, svart med motivlackerade stripes runt om. Älskade den bilen men rosten tog den, båda drivknutarna havererade samtidigt. Andra året jag hade den så fick jag 8 st 2or och 10 st 1or på besiktningen, då sålde jag den till en kompis som var SAAB-nörd för 5000kr. Önskar idag att jag behållt den och renoverat den, de går för 200-300 000kr i fint skick idag. 

Dom där är så jäkla fina, synd att "vitarand" däcken är så sjukt jäkla dyra https://www.abswheels.se/sommardack/ jämfört med vanliga klassiska sulor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just checkat in för första hotellnatten på semestern med utsikt över Vättern. Nu ner till Gränna City för något att äta. Nej, inga polkagrisar, det funkar inte längre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Svolder säger:

Just checkat in för första hotellnatten på semestern med utsikt över Vättern. Nu ner till Gränna City för något att äta. Nej, inga polkagrisar, det funkar inte längre.

Polkapest..........?:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Kanske litet sent för dig, men en räkmacka på kafé Grännaberget är att rekommendera.

http://grannaberget.se/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Telly82 säger:

Kanske litet sent för dig, men en räkmacka på kafé Grännaberget är att rekommendera.

http://grannaberget.se/index.html

En räksallad på ”Fiket” var inte helt fel heller

Edit: det gick inte att ladda upp bild på stället från iPhone...

Edit igen: Det gick inte att ladda upp en bild på stället som är tagen i en iPhone från en Mac heller...

Edit på nytt: När jag laddat upp bilden till FaceBook och hämtat hem den igen så gick det...

64313302_10213702259447504_6425665232554688512_n.jpg

Redigerad av Svolder
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Axelman säger:

Polkapest..........?:hihihi:

Det fanns ställen som annonserade om "sockerfria polkagrisar". What's the point... hela grejen med en polkagris är ju att den är sötslibbig och smakar mint...

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Axelman säger:

Det är för att jetturbinen drar nytta av den ökade luftströmmen genom motorn som sker när planet accelererar. Till en viss gräns accelererar turbinen med hastigheten tills den når marchfart. Lite som turbon på en bil. 

Jo, jag vet. Imponerande känsla på sitt sätt, men propellerflyg har mer bilkänsla i accelerationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter drygt sex år i min lägenhet har jag äntligen smort upp låshuset i badrumsdörren. Inget gnissel! :P 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sällan jag blivit så upprörd som jag var i Vansbro för några timmar sedan. Jag hade bokat rum på ett ställe som hette "Lägenhetshotellet". OK, shady name, jag vet, men det var genom Booking.com så jag trodde väl ändå att det fanns viss credibilitet. För en vecka sedan drogs pengarna från mitt konto, i söndags ringde det en från hotellet och sade att de hade överbokat (jag bokade i december), samt hänvisade mig till ett ställe i Vansbro som hette "Flottaren". När jag kom dit (till Flottaren alltså) för ett par timmar sedan blev jag hänvisad till en jävla omklädningsskrubb med plåtskåp och en extrasäng.

Jag var så förbannad när jag ringde Kungshaga Hotell i Orsa och bokade nytt rum att jag knappt kommer ihåg vad jag sade, men rum fick jag på kort varsel. Mycket tacksam över det! Jag levererade också en kvalificerad utskällning till Lägenhetshotellet i Vansbro - de lovade att jag skulle få pengarna tillbaka. Fattas bara annat. Jag kommer också att skriva en rätt syrlig recension på Booking...

https://www.kungshaga.se/sv

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev Promenad på djurgården igår också

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...