Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En annan variant om det finns räls..... men det är sällsynt i fjällen.

200.gif

Redigerad av Axelman
  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Axelman säger:

200.gif

Räls med meterspår är ännu mer sällsynt i Sverige. Bergbana på Skansen är väl den enda som finns kvar.

Spårvägen i Kiruna hade meterspår, men det var flera decennier sedan. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vete tusan om ens detta fungerar. Det är väl lite optimistiskt att tro att man kan ta sig fram med en elspark, även om de är poppis i storstäderna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Telly82 säger:

Räls med meterspår är ännu mer sällsynt i Sverige. Bergbana på Skansen är väl den enda som finns kvar.

Spårvägen i Kiruna hade meterspår, men det var flera decennier sedan. :) 

Vad har det med saken att göra? :fundersam: En SJ/EUR-pall har flexibel spårvidd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Axelman säger:

200.gif

”Palltypen är från början först och främst avsedd för transporter på järnväg”. Wikipedia:lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har äntligen gått med i Andromeda Fan Society. Varför jag inte gjort det långt tidigare är helt obegripligt även för mig.

Andromeda är inte bara en "närliggande" galax utan dessutom namnet på Ralph Lundstens helt och fullständigt unika elektroniska musikstudio som Ralph producerat helt och fullständigt unik musik med ända sedan 50-talet.

Han är den verklige pionjären som inspirerat storheter på den europeiska kontinenten. Hedersmannen Ralph vägrar dock att säga vilka men jag har mina misstankar. :) 

https://www.andromeda.se/andromeda-fan-society/index.html

B16BAAB3-AA6E-49C6-BAFE-E9E6D7927552.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Axelman säger:

Vad har det med saken att göra? :fundersam: En SJ/EUR-pall har flexibel spårvidd.

En sådan pall är bara 1200 mm lång. Normal spårvidd är 1435 mm, så pallen är för kort för sådana spår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nollställer och uppdaterar min Apple TV. Tröttnade när den började spela U2 helt plötsligt. Den får för sig en massa konstigt. Håhåjaja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Nollställer och uppdaterar min Apple TV. Tröttnade när den började spela U2 helt plötsligt. Den får för sig en massa konstigt. Håhåjaja...

Vad är fördelen med att ha en AppleTV? Ärlig fråga alltså. Jag har aldrig ägt en eftersom jag aldrig förstått vad den skall vara bra till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Svolder säger:

Vad är fördelen med att ha en AppleTV? Ärlig fråga alltså. Jag har aldrig ägt en eftersom jag aldrig förstått vad den skall vara bra till.

Fördel jämfört med vad? En vanlig tv? I mitt fall är det att jag kan titta på programmen när jag själv vill. Från början var det ett sätt att smita från tv-licensen, men jag har vant mig. Jag ser till och med direktsänt material igen, typ presskonferenser, evenemang och sport. Jag saknar lite det där att man hade rutiner kring tv-tittandet. Att mackan och teet skulle vara klart tills Rapport började. Sedan har jag lite appar och abonnemang också, för att se vissa serier och filmer. Just nu har jag Netflix, Viaplay och Prime Video. Lite gratisappar, förstås, givetvis SVT play, men också UR play, SR play, Youtube. Ett irritationsmoment är att Apple låter utvecklarna göra rätt så olika när det gäller apparna, så enhetligheten är allt annat än enhetligt... Särskilt SVT irriterar med att envisas tillhandahålla 720p bara för att få med text-tv i det digitala marknätet. Kom igen nu, det är 2019!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Fördel jämfört med vad? En vanlig tv? I mitt fall är det att jag kan titta på programmen när jag själv vill. Från början var det ett sätt att smita från tv-licensen, men jag har vant mig. Jag ser till och med direktsänt material igen, typ presskonferenser, evenemang och sport. Jag saknar lite det där att man hade rutiner kring tv-tittandet. Att mackan och teet skulle vara klart tills Rapport började. Sedan har jag lite appar och abonnemang också, för att se vissa serier och filmer. Just nu har jag Netflix, Viaplay och Prime Video. Lite gratisappar, förstås, givetvis SVT play, men också UR play, SR play, Youtube. Ett irritationsmoment är att Apple låter utvecklarna göra rätt så olika när det gäller apparna, så enhetligheten är allt annat än enhetligt... Särskilt SVT irriterar med att envisas tillhandahålla 720p bara för att få med text-tv i det digitala marknätet. Kom igen nu, det är 2019!

Ja, det är ju just det, att Netflix och Youtube finns ju som appar i teven, så den gör ungefär vad en smarttv gör, fast med ett Apple-gränssnitt? Gränssnittet i min Sony TV suger (naturligtvis, det är en Sony, de har aldrig kunnat göra användarvänliga gränssnitt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Svolder säger:

Använder den till att se på SVT Play, TV4 play och mina sparade filmer i iTunes. I undantagsfall någon konsertfilm på YouTube.

Smart-TVn är riktigt dålig i jämförelse, den har inte SVT Play. Och att försöka navigera sig fram till SVT Play i TVns webbläsare har jag bara gjort en gång. Sedan blev det Apple TV. Jag har version 3, alltså den sista tunna modellen. Några nyare skulle inte få plats på höjden i TV-bänken.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Ja, det är ju just det, att Netflix och Youtube finns ju som appar i teven, så den gör ungefär vad en smarttv gör, fast med ett Apple-gränssnitt? Gränssnittet i min Sony TV suger (naturligtvis, det är en Sony, de har aldrig kunnat göra användarvänliga gränssnitt).

Jo, gränssnittet är ju Apples, förstås. Men tillämpas rätt olika. Det finns en default (som särskilt Youtube struntar i).

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Använder den till att se på SVT Play, TV4 play och mina sparade filmer i iTunes. I undantagsfall någon konsertfilm på YouTube.

Smart-TVn är riktigt dålig i jämförelse, den har inte SVT Play. Och att försöka navigera sig fram till SVT Play i TVns webbläsare har jag bara gjort en gång. Sedan blev det Apple TV. Jag har version 3, alltså den sista tunna modellen. Några nyare skulle inte få plats på höjden i TV-bänken.

Ja, visst, ja, samma här, jag kollar på filmer från datorn (Itunes). Och bilder kan man se också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar så förtvivlat lite på TV, inte alls när jag är hemma, att en Apple TV verkar vara tämligen oanvändbar i mina ögon också. De ytterst få tillfällen jag behövt SVT så har Play alltid levererat. En film man vill titta på hittas lämpligen på YouTube eller hyrs på iTunes - väldigt sällsynt det också. :finder:

Jag kastade inte ut skräpet med den gamla TV:n bara för att få in skiten igen i datorn. Urrk! :chockadskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Svolder säger:

Vete tusan om ens detta fungerar. Det är väl lite optimistiskt att tro att man kan ta sig fram med en elspark, även om de är poppis i storstäderna...

Alternativ lösning:

4 timmar sedan, Svolder säger:

Bekvämt att bara kunna Airplaya från datorn ibland istället för att leta upp ex Youtube-filmen på TVn.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dottern fick missfall i går i 20-e veckan. Kan inte vara där heller för det är lite långt bort. :cry:

• Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Alternativ lösning:

Bekvämt att bara kunna Airplaya från datorn ibland istället för att leta upp ex Youtube-filmen på TVn.

Ja? Det kan jag göra mellan iPaden eller datorn och TV'n redan idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Axelman säger:

Dottern fick missfall i går i 20-e veckan. Kan inte vara där heller för det är lite långt bort. :cry:

Beklagar :geros: :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Axelman säger:

Jag beklagar. :( 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Ja? Det kan jag göra mellan iPaden eller datorn och TV'n redan idag.

Jaha, det framgick inte att din TV kunde sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, det framgick inte att din TV kunde sådant.

Jag vet inte om funktionen sitter i teven eller i datorn, men det funkar både från webbläsare i MacOS och Windows 10 samt i iOS. Länken finns alltså inte på teven utan i andra enheter på wifi-nätverket där även teven ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntar på dottern som ville ge sin far egenbakade chokladbananmuffins. ^_^ 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tänkt posta en länk i en tråd som handlade om krånglande Siri. Men den är borta... :ermm:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

cykel.jpg.52d0f3d9db7babab4d1a2961e7f16c3e.jpg

Gör i ordning en damcykel jag har fått av en granne som har beslutat sig för att sluta cykla på grund av åldern. En klassisk Skeppshult från 1982.

Fantastiskt hur stålull kan ta fram kromblänket igen.

Allting kunde justeras och servas utom frambromsen, som är skev. En ny kostar dryga hundralappen.

Cykeln är treväxlad. Dottern ska få denna sedan. Hon har redan fått en av mig (upphittad cykel som jag fick sedan av polisen). Men den är oväxlad.

Hur som helst har hon väninnor som hon vill cykla med.

#vadmangörenregnigdag

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Alix säger:

Väntar på dottern som ville ge sin far egenbakade chokladbananmuffins. ^_^ 

de är säkert smakens

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...