Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Appen ville förmodligen veta vad du hade i ditt urklipp (clipboard).

Jag ser det där hela tiden, speciellt när jag tar bilder eller klistrar in en URL i någon app. För att du åtminstone ska veta om någon app roffar åt sig information du inte tycker att den ska ha.

Märkligt, varför skulle den vilja det? Har aldrig råkat ut för slik när jag startat någon annan app. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Axelman säger:

Å nyss pratade jag med dottern som umgicks i helgen med en kompis som nyss har testat positivt för covid 19. Så nu ska hon testas...... :irriteradtjej:

Hoppas det blir negativt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Märkligt, varför skulle den vilja det? Har aldrig råkat ut för slik när jag startat någon annan app. 

Varför roffar dessa appar åt sig information? Antagligen därför att de tror att de kan tjäna pengar på det! Information är den verkliga hårdvalutan idag. Det är förstås därför som Apple vill skydda sina kunder från detta otyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Varför roffar dessa appar åt sig information? Antagligen därför att de tror att de kan tjäna pengar på det! Information är den verkliga hårdvalutan idag. Det är förstås därför som Apple vill skydda sina kunder från detta otyg.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för detta tidigare och har 112 appar totalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har aldrig någonsin råkat ut för detta tidigare och har 112 appar totalt. 

Nytt i 14.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-22 22:36, ronny säger:

 

You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina nya vinterdäck kommer i morgon, köpta online. Men jag gav de lokala handlarna en chans och tom åkte till dem för att visa intresse. Men de var så mycket dyrare att jag inte kunde välja dem. Jag ville ha nya lättmetallfälgar och märkesdäck av en av de största tillverkarna. En större firma i stan ville ha drygt 12.000:-. Eftersom jag är kund hos VW for jag dit till den lokala handlaren som har däckavdelning och de ville ha 3,000:- per däck utan fälg! Dvs 12,000:- för bara däcken! :mellow:

...

Så det blev näthandel och 7,980:-. Jag har inte råd att ge bort 4,000:-.

  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pussel nr 2 klart

Neuschwanstein är ett slott utanför Füssen i bayerska alperna i södra Tyskland som uppfördes av kung Ludvig II av Bayern med början 1869. Slottet ses som förebilden för Disneys Törnrosaslott. ... Inspiration till Neuschwanstein fick Ludwig II från borgen Wartburg i Eisenach.

AEA34666-5D53-4DBD-8070-3D078D26B598.jpeg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Mina nya vinterdäck kommer i morgon, köpta online. Men jag gav de lokala handlarna en chans och tom åkte till dem för att visa intresse. Men de var så mycket dyrare att jag inte kunde välja dem. Jag ville ha nya lättmetallfälgar och märkesdäck av en av de största tillverkarna. En större firma i stan ville ha drygt 12.000:-. Eftersom jag är kund hos VW for jag dit till den lokala handlaren som har däckavdelning och de ville ha 3,000:- per däck utan fälg! Dvs 12,000:- för bara däcken! :mellow:

...

Så det blev näthandel och 7,980:-. Jag har inte råd att ge bort 4,000:-.

Jag minns den gamla onda tiden när man (som vanligt i sista minuten) stod i den lokala däckshopen och fick välja mellan en modell billiga regummerade och en modell svindyra märkesdäck. Samma vånda varje gång och alltid samma känsla av att man blivit blåst. Därför älskar jag online-firmorna. Full info om ålder, tester och annan data och massor av modeller.
Leverans direkt till jobbet och på verkstan där kan de slänga på dem på fälgarna för ett par hundringar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, ronny säger:

Pussel nr 2 klart

Neuschwanstein är ett slott utanför Füssen i bayerska alperna i södra Tyskland som uppfördes av kung Ludvig II av Bayern med början 1869. Slottet ses som förebilden för Disneys Törnrosaslott. ... Inspiration till Neuschwanstein fick Ludwig II från borgen Wartburg i Eisenach.

AEA34666-5D53-4DBD-8070-3D078D26B598.jpeg

Duktigt! Vad gör du med pusslet sedan? Limmar på en träskiva och gör den till en tavla att hänga på väggen kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Mina nya vinterdäck kommer i morgon, köpta online. Men jag gav de lokala handlarna en chans och tom åkte till dem för att visa intresse. Men de var så mycket dyrare att jag inte kunde välja dem. Jag ville ha nya lättmetallfälgar och märkesdäck av en av de största tillverkarna. En större firma i stan ville ha drygt 12.000:-. Eftersom jag är kund hos VW for jag dit till den lokala handlaren som har däckavdelning och de ville ha 3,000:- per däck utan fälg! Dvs 12,000:- för bara däcken! :mellow:

...

Så det blev näthandel och 7,980:-. Jag har inte råd att ge bort 4,000:-.

Ja nä det går inte att köpa hos lokala handlare. Beställer online och får dom skickade till en ansluten däcksfirma som monterar dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Duktigt! Vad gör du med pusslet sedan? Limmar på en träskiva och gör den till en tavla att hänga på väggen kanske?

om det hade funnits plats på väggen ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:pompoms::pompoms:Lyssna på Jacke..Så jäkla bra :pompoms::pompoms:

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en till med Jacke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, ronny säger:

om det hade funnits plats på väggen ja

Så du plockar isär pusslet igen och lägger tillbaka det i kartongen?

 

EDIT: Det jag skulle göra är att ställa mig på en stol för att komma tillräckligt högt upp för att kunna scanna pusslet (i Anteckningar i iOS antar jag). :nerd:

 

EDIT #2: En stabil stol alltså så att du inte trillar ner. :hihihi:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Så du plockar isär pusslet igen och lägger tillbaka det i kartongen?

 

EDIT: Det jag skulle göra är att ställa mig på en stol för att komma tillräckligt högt upp för att kunna scanna pusslet (i Anteckningar i iOS antar jag). :nerd:

 

EDIT #2: En stabil stol alltså så att du inte trillar ner. :hihihi:

Ja med skillnaden att jag numerar bitarna innan jag lägger in den i asken igen

 

träpussel är att föredra... då bitarna inte viker sig så lätt 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konspirationer, internet och covid 19. Både bra och riktigt roligt! default_laugh.png.3a72e2843d6461cd888379c62396f1c1.png

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Kikar på amazon.se

Fick syn på denna SSD, billigaste jag någonsin sett, men kvaliteten...:fundersam:

 

Kolla prestandan också. Många billiga ssd:er har sämre läs- och skrivprestanda än hyggliga hårddiskar. Och betydligt kortare livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag byta telefon! Jag ska byta från iPhone SE till............. iPhone SE! default_laugh.png.6fa714a019a912eccd898d961410299d.png

...

Min SE glappar i laddkontakten så jag kan inte använda den längre. Kollade på nätet och det är inte dyrt att byta den själv. Men efter att ha kollat iFixit så inser jag att jag klarar inte det. Jag kommer att ha sönder många saker innan jag är färdig. Det är ett jobb för den som är van med mikroskop eller fint broderi. Det ger mig bara bryderi.

...

Så vi dammade av frugans SE som jag ska migrera till i eftermiddag när den är fulladdad och återställd. 0 kr! default_laugh.png.9a7b85eda0deab0f74f0d07e7397f9dd.png

  • Rösta upp 2
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Idag ska jag byta telefon! Jag ska byta från iPhone SE till............. iPhone SE! default_laugh.png.6fa714a019a912eccd898d961410299d.png

...

Min SE glappar i laddkontakten så jag kan inte använda den längre. Kollade på nätet och det är inte dyrt att byta den själv. Men efter att ha kollat iFixit så inser jag att jag klarar inte det. Jag kommer att ha sönder många saker innan jag är färdig. Det är ett jobb för den som är van med mikroskop eller fint broderi. Det ger mig bara bryderi.

...

Så vi dammade av frugans SE som jag ska migrera till i eftermiddag när den är fulladdad och återställd. 0 kr! default_laugh.png.9a7b85eda0deab0f74f0d07e7397f9dd.png

Det kan bli en SE2 för min del när jag så småningom tröttnat på min sjuas dåliga batteritid. Några tusenlappar går att stå ut med som bestämt att batteribyte blir det ingenting med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macworld.com säger att man ser skillnad först på 2 år

det är kameran som förnyas i första hand

så man kan ju jämföra iPhone X med SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positiva nyheter! Dottern är negativ! 

( Postade i fel ämne i glädjeyran.... )

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Det kan bli en SE2 för min del när jag så småningom tröttnat på min sjuas dåliga batteritid. Några tusenlappar går att stå ut med som bestämt att batteribyte blir det ingenting med.

Det som imponerar mest med SE 2 är batteritiden, kameran, hastigheten. En 7a är hedenhös jämfört. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...