Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Jag har varit och fotat min äldsta tös, hon skulle på studentbal. :bultandehjarta:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axelman har ni i Falun kollat med brandkåren innan ni börjar grilla under pingsten?

Skärmklipp 2019-06-03 21.45.34.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag erkänner att jag inte hängt med när det gäller Mac på bra länge nu, och speciellt inte när det gäller Mac Pro, men det här måste väl vara något hittepå utan bärighet i Cupertino? Att Apple skulle ge sig in på bildskärmsmarknaden igen finner jag ju vara tämligen otroligt.

https://www.techradar.com/news/pro-display-xdr-first-look-a-monitor-not-for-mere-mortals

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Svolder säger:

Jag erkänner att jag inte hängt med när det gäller Mac på bra länge nu, och speciellt inte när det gäller Mac Pro, men det här måste väl vara något hittepå utan bärighet i Cupertino? Att Apple skulle ge sig in på bildskärmsmarknaden igen finner jag ju vara tämligen otroligt.

https://www.techradar.com/news/pro-display-xdr-first-look-a-monitor-not-for-mere-mortals

Och citerar mig själv... det är tydligen helt sant. Datorn verkar ju ok, även om 700 000 för en maxad dator är en aning högt prissatt för mig...

https://macworld.idg.se/2.1038/1.719816/mac-pro

Redigerad av Svolder
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Svolder säger:

Apple ser väl behov för det som tycker att de vanliga tillverkarna levererar för dåligt för proffsen som Mac Pro är ämnad för. Kom ihåg att Apple håller till i toppskiktet för alla dem som kräver det allra bästa, filmmakare till exempel.

Jag kommer inte att köpa skärmen, antagligen hitta en billigare kompromiss med förhoppningsvis nästan lika hög upplösning och ljusstyrka. Men så är jag inte ett producerande, krävande proffs heller. Precis som du antar jag. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, mikaellq säger:

Apple ser väl behov för det som tycker att de vanliga tillverkarna levererar för dåligt för proffsen som Mac Pro är ämnad för. Kom ihåg att Apple håller till i toppskiktet för alla dem som kräver det allra bästa, filmmakare till exempel.

Jag kommer inte att köpa skärmen, antagligen hitta en billigare kompromiss med förhoppningsvis nästan lika hög upplösning och ljusstyrka. Men så är jag inte ett producerande, krävande proffs heller. Precis som du antar jag. :) 

Heh, jag har en 24-tums 133Hz Asus jag är helt nöjd med sedan flera år tillbaka, så jag är inte ens spekulant på en skärm, inte datorn heller för den delen. Baspris 75 000 för den billiga snikmodellen är utanför mitt intervall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Svolder säger:

Heh, jag har en 24-tums 133Hz Asus jag är helt nöjd med sedan flera år tillbaka, så jag är inte ens spekulant på en skärm, inte datorn heller för den delen. Baspris 75 000 för den billiga snikmodellen är utanför mitt intervall.

vi kan ju se och jämföra imac Pro...

Skärmklipp 2019-06-04 12.31.42.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, ronny säger:

vi kan ju se och jämföra imac Pro...

Är du spekulant på den nya Mac Pro Ronny? Jag har för mig att du köpte soptunnan direkt den kom ut, så  den bör ju ha några år på nacken nu.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyndpris! Försök nämligen hitta motsvarande... :P 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle lätt ha råd med de mindre Mac pro men kan inte för mitt liv motivera utgiften. De kan enbart motiveras av professionella behov. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att Apples olika ARM-OS får lite mer riktiga datorfunktioner som möjlighet att ha flera användare och möjlighet att hantera USB-minnen (=externa diskar).

Undrar hur mycket mjukvarujobb som krävs för att anpassa Mac OS till ARM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Svolder säger:

Är du spekulant på den nya Mac Pro Ronny? Jag har för mig att du köpte soptunnan direkt den kom ut, så  den bör ju ha några år på nacken nu.

5 timmar sedan, Svolder säger:

Den fungerar fortfarande bra....

men nästa Mac skall ha minst 6 kärnor (Mac Pro late 2013) har 4

de billigaste iMacarna har bara 2 så de är inte intressanta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Intressant att Apples olika ARM-OS får lite mer riktiga datorfunktioner som möjlighet att ha flera användare och möjlighet att hantera USB-minnen (=externa diskar).

Undrar hur mycket mjukvarujobb som krävs för att anpassa Mac OS till ARM?

Väldigt mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, mikaellq säger:

Skulle lätt ha råd med de mindre Mac pro men kan inte för mitt liv motivera utgiften. De kan enbart motiveras av professionella behov. 

Liberalerna kräver en liberal dator för dig!

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Väldigt mycket.

Jag gissar på ganska lite. Det svåraste är nog att fixa en tillräckligt snabb dator med ARM-processor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gissar på ganska lite. Det svåraste är nog att fixa en tillräckligt snabb dator med ARM-processor.

Ganska lite mycket? Kanske det. Eller inte så lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Alix säger:

Ganska lite mycket? Kanske det. Eller inte så lite?

Jag skulle gissa på att de redan har versioner som rullar på arm sedan flera år, kanske ett decennium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Svolder säger:

Jag skulle gissa på att de redan har versioner som rullar på arm sedan flera år, kanske ett decennium.

Säkert. Inklusive extra allt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Säkert. Inklusive extra allt?

Säkert, ungefär som när de gick över till Intel. Dessutom kanske vi slipper OS X kryptiska gränssnitt (för dagens iOS-användare alltså) och får At Ease-gränssnittet som standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Svolder säger:

Säkert, ungefär som när de gick över till Intel. Dessutom kanske vi slipper OS X kryptiska gränssnitt (för dagens iOS-användare alltså) och får At Ease-gränssnittet som standard.

Terminal? Root? 😱

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Alix säger:

Terminal? Root? 😱

"det finns en app för det" :laserbok:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Svolder säger:

"det finns en app för det" :laserbok:

Jo, om jag minns rätt så värdet tydligen en hel del internt snack på Apple gällande appen Terminal när de i forntiden började med OS X. Jag använder appen ganska ofta, men i princip aldrig root.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, om jag minns rätt så värdet tydligen en hel del internt snack på Apple gällande appen Terminal när de i forntiden började med OS X. Jag använder appen ganska ofta, men i princip aldrig root.

I ett riktigt UNIX som macOS är så klarar man sig inte utan terminalen. Man löste alla problem och arbetsuppgifter där, ja till och med att skriva program, i forntiden alltså och det UNIX som användes då för åtminstone 20-30 år sedan.

Idag använder jag den nästan aldrig.
Har dock funderingar på att emulera Atari ST igen. Den var kul! :nerd:

terminal.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, mikaellq säger:

I ett riktigt UNIX som macOS är så klarar man sig inte utan terminalen. Man löste alla problem och arbetsuppgifter där, ja till och med att skriva program, i forntiden alltså och det UNIX som användes då för åtminstone 20-30 år sedan.

Idag använder jag den nästan aldrig.
Har dock funderingar på att emulera Atari ST igen. Den var kul! :nerd:

terminal.png

Jag ser bara Terminal som ett annat användargränssnitt, med andra fördelar och nackdelar än det vanliga. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har testat Opera mini lite igen. Fullständigt meningslös app nuförtiden med nästan varenda sajt som använder HTTPS. Bästa sättet att begränsa åtgången av mobildata är fortfarande att blocka reklam och trackers.

Det kan röra sig om ett par, tre, kanske fyra megabytes av data. Kan bli betydligt mindre i verkligheten med tanke på hur vi återvänder till samma sajter gång på gång. Med mycket i cache kan MWF till exempel inte göra åt mer än hundratalet kilobytes per sida, utan trackers och reklamskiten alltså.

mini.png

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...