Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

9 minuter sedan, Svolder säger:

Om en bild kan säga mer än tusen ord, och en film spelas med 30 rutor/sekund, betyder det då att en sekund film kan säga mer än 30 000 ord? Inte konstigt att många somnar när det visas film på teve.

Du tänker för mycket. Lev i nuet och ta in verkligheten som den är. Hindrar dock inte att vara selektiv med den verklighet man väljer att omge sig med. Jag slängde ut min TV för över 10 år sedan till exempel. Känns mycket bra även NU. :) 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, Alix säger:

IOS 12.2 verkar ha medfört en ny version av Safari? Det står Ej säker i adressfönstret på vissa sajter. Den laddar också skumt ihop med Purify på vissa sajter. SMHI-appen får lite grafiska artefakter. Helt bortkastat om det substantiella mervärdet endast är fyra nya animojisar som jag ändå inte har tillgång till. Bortsett från buggfixar då, som alltid (av försiktighetsskäl?) påstås vara av kritiskt nyttig natur. Jag:

Massor med förändringar och förbättringar, många som inte syns. Jag tycker att iOS känns snabbare. Ska se hur optimeringar och buggfixar påverkar batteritid. :nerd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Om en bild kan säga mer än tusen ord, och en film spelas med 30 rutor/sekund, betyder det då att en sekund film kan säga mer än 30 000 ord? Inte konstigt att många somnar när det visas film på teve.

En film är 24 bilder/s.

Europeisk TV är 25 bilder per sekund.

Amerikansk TV är 30 bilder per sekund (egentligen 29,97).

/Messerschmitt

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick vår nya bäddmadrass idag. Har haft småont i kroppen länge på nätterna så jag måste vända mig ett antal gånger vilket stör sömnen. Har bara tagit för givet att det är åldern och stoiskt bidat vidare. För någon vecka sedan tänkte jag till och beställde en ny bäddmadrass. Valde "Bäst i test" vilket blev en rätt dyr sak från Mio. Men det visade sig att de hade rejäl rea just på den när jag var där och plus att jag fick 300:- extra om jag blev  Mio-medlem. Så den madrassen blev i pris som Jysk. Fast bra.  Efter en första provning nu på dagen viskar kroppen "som bomull"!  :galetglad: 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kastat alla farsans gamla dubbel-8 filmer utom en som jag lämnade in för överföring till DVD. Ca 20 minuter film på mig och syrran för 50 år sedan....... och det var 20% rea just nu. image.png.350f203fb0ae2376aa41488db3d358cb.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiggerskan där jag bor ska resa hem till Bulgarien i april och fira påsk. Hon ska åka buss till en kostnad av 4500 kr. Flygresa tur och retur hade kostat 2000 kr men hon tycker att det är skrämmande att flyga. För övrigt bor hon i en annan kommun och löser busskort för drygt 1000 kr varje månad så att hon kan ta sig hit. Sammantaget kan man anta att tiggeriet ändå ger en duktig slant. Trots att folk har allt mindre kontanter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Telly82 säger:

En film är 24 bilder/s.

/Messerschmitt

Fick mig att tänka på de där filmerna från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som finns tillgängliga på Youtube ”speed corrected”, alltså med lägre hastighet så att de inte har den där för gamla filmer karakteristiska ryckigheten.

Fantastiska! Värda att titta på. (Sök på ”speed corrected”, det finns filmer från Paris, New York, Stockholm…)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Massor med förändringar och förbättringar, många som inte syns. Jag tycker att iOS känns snabbare. Ska se hur optimeringar och buggfixar påverkar batteritid. :nerd:

Safari är helt klart rappare 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Telly82 säger:

En film är 24 bilder/s.

/Messerschmitt

Så då är det att föredra NTSC när det gäller film?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt oväntat en uppdatering av Safari i mitt gamla macOS.

Safari.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Telly82 säger:

En film är 24 bilder/s.

/Messerschmitt

Gammal 35 mm-film som nästan ingen biograf kan visa är 24 bilder-s. Mer om man har bråttom.

Peter Jacksons Hobbitfilmer har jag för mig distribuerades digitalt för 3D i upp till 144 bilder-s, där varannan bild var polariserad för höger öga och varannan för vänster öga.

/Spitfire

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 80% mindre ont med den nya bäddmadrassen. Den är riktigt skön, vilket visar att den gamla hade gjort sitt. Ont och ont.... jag har inga smärtproblem, men får ont när jag ligger så jag måste vända på mig regelbundet vilket jag slapp i natt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, lappen71 säger:

Safari är helt klart rappare 

Rappare är helt klart rappare. 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, iMarc säger:

Så då är det att föredra NTSC när det gäller film?

Nej, NTSC har dels färre pixlar än PAL och dels så är film (som sagt) 24 bilder i sekunder. Vilket innebär att man då kör (ungefär) var 5:e bildruta 2 gånger för att komma upp i 30 bildrutor i sekunder. Så då blir det lite ryckigare.

Vad gäller PAL så spelar man i stället upp filmen cirka 5% snabbare, dvs 25 bilder i sekunden Det är därför filmerna är något kortare på DVD och TV än på bio.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Axelman säger:

Har 80% mindre ont med den nya bäddmadrassen. Den är riktigt skön, vilket visar att den gamla hade gjort sitt. Ont och ont.... jag har inga smärtproblem, men får ont när jag ligger så jag måste vända på mig regelbundet vilket jag slapp i natt.

En riktig säng (och madrass) är sketaviktigt även för mig som lidit så det räcker i gammal stenhård, invalidiserande träsäng. USCH! :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, mikaellq säger:

En riktig säng (och madrass) är sketaviktigt även för mig som lidit så det räcker i gammal stenhård, invalidiserande träsäng. USCH! :w00t:

Sängen vi har är väldigt bra. Men bäddmadrassen har säckat ihop efter tio år. Men sånt märks ju inte förrän man tänker på det. Jag har tolkat ihopsäckningen som att jag blivit gammal och stel....  :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter i Bromma och blundar......I lägenheten har jag nu två stolar och ett trädgårdsbord samt en madrass på golvet att sova på. Nu är det flyttstädning som gäller och på Söndag flyttar jag till Orsa. Ajöss Bromma!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter i Bromma och blundar......I lägenheten har jag nu två stolar och ett trädgårdsbord samt en madrass på golvet att sova på. Nu är det flyttstädning som gäller och på Söndag flyttar jag till Orsa. Ajöss Bromma!

Det påminner mig om en flytt jag gjorde för 17 år sedan. Jag sov över på en luftmadrass i en sovsäck inför besiktning morgonen därpå. Jag minns känslan av att övernatta så i en annars tom lägenhet. Jag minns ingenting av besiktningen. Men den gick nog bra. Lycka till!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rensat historiken HELT, inklusive cache, efter uppdateringen av Safari.
Det verkar ha gjort susen som hade lite strul på ansiktsboken som att visa dolda delar av en tråd.

Första gången på väldigt länge jag fått strul efter en uppdatering. :) 

scr27.png

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Välkommen tillbaks!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Inget fönster?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Inget fönster?

de är säkert nedmonterade

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startade om min iPhone idag som hade strul med uppkopplingen. Gjorde susen! B) 

Tror att uppdateringen har något med det att göra. :fundersam:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har vant mig vid det snabba 4G. It's da shit! Med 100Mb/s nedströms så är det snabbare än mitt 10/10-bredband! :) 

1D928704-32A0-48F4-A0E0-5EED4B8DB817.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...