Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Svolder säger:

Det är väl enda anledningen till att jag tvekar när det gäller att byta telefon, men jag känner faktiskt samma tvekan inför ett byte till en iPhone Xr eller 11 - jag är inte förtjust i gränssnitt utan knappar (multitouch och swipe är inte något jag använder vare sig på iPhone, iPad eller MacBook Pro. Det är mest irriterande sidofunktioner utan grafisk clue, lika idiotiska som någon gång teckenbaserade gränssnitt var en gång i världen, anledningen till att jag valde Mac i stället för MS-DOS på åttiotalet - jag gillar grafiska gränssnitt och ogillar att behöva memorera kommandostrukturer, även om kommandostrukturen är "nyp med tre fingrar och dra dem sedan nedåt åt vänster" i stället för att memorera bokstavskommandon med extensions) och jag är rimligt förtjust i hörlursuttag och hörlurar man inte behöver ladda.

Ska försöka få tag på en iPhone 7 Plus eventuellt pga bättre kamera vid svagt ljus, men nu tillåter inte min ekonomi det. Avskyr höga skärmar, 5,5” är perfekt. Nej jag vill inte ha något större än den jag har. Androiden är på 6.3” och är ett riktigt åbäke, som att bära på en surfplatta. När en telefon passerat 6” är det ingen telefon längre utan en surfplatta. Tycker riktigt bra om min 5C som är på 4”. Den passar i alla fickor och den går fint i träningsbyxorna när jag är på gymmet. Kanske skaffar en SE eventuellt då iOS 10.3.3 snart är för gammalt för bankID. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Nej, det är familjens stuga som vi kan låna ibland, har blivit mindre så senaste året eftersom svärsonen arbetar på Öland nu. Musik har jag på CD och dessutom ett Spotify Premium-abonnemang. Filer blev för bökigt och tog för stor plats, det enda jag har i fråga om det är för att fylla iPhonen med musik till gymmet.

Tack för tips, jag tar gärna emot fler.

Du kan låna ut den virtuellt för välgörande ändamål. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_distributed_computing_projects

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:


Tack för tips, jag tar gärna emot fler.

En late MBP 13" 2013 med max RAM och SSD är helt duglig fortfarande. Mitt förslag är att ge bort den till någon som har taskigt med stålar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Svolder säger:

Late 2011. En 2013 skulle vara en retina och fortfarande hålla ett visst värde. En Late 2011 finns det ingen som vill ha ens om man kastar den efter dem, det enda som är värt något är SSD'n, och skulle jag försöka sälja datorn skulle jag inte ens få så mycket som jag gav för disken. Det går nämligen inte att spela spel på en dator med Intel HD3000-grafik och en skärmupplösning på 1280X800. Dels har den ett, för de allra flesta, obegripligt operativsystem som det knappast finns några spel till, dels är den nästan nio år gammal och grafiken är otillräcklig även för det fåtal spel som finns. Mail och surf löser mindre bemedlat folk med telefonen nuförtiden (jo, jag har jobbat på soc och har talat en hel del med mindre bemedlade människor om hur de löser sitt behov av kontakter. Excel finns inte heller på dagordningen). En dator är till för spel, så den vägen finns knappast att tillgå annat än om det hade varit en PC med Windows (och knappt ens då - Intel HD3000-grafik är omöjligt att använda för annat än Excel och Word). Men tack för tipset i alla fall.

Sorry. Jag såg att det var 2011 och i min utbrända värld blandade jag tum och år.....:blush: Men late 2011 är användbar med 16 GB RAM och SSD. Som bilden visar är det marginell skillnad ändå i kraft från late -11 till late -13

 

Skärmavbild 2020-02-19 kl. 11.20.49.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2016 är inte särskilt mycket kraftfullare processormässigt. Med tanke på att den är hela fem år yngre vilket är extremt i datorvärlden.

 

 

 

Skärmavbild 2020-02-19 kl. 11.24.12.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Intel HD3000-grafiken gör datorn oanvändbar för annat än de kontorsprogram som folk inte längre använder. Att processorn är OK för mail och surf är liksom inte något som är avgörande när det är uppgifter som övertagits av telefonen. Dessutom använder datorn en utgången variant av OS X, som folk inte heller använder, och oftast aktivt tar avstånd från.

Det såldes en liknande på Tradera för 2550 spänn.

https://www.tradera.com/item/302394/373387327/macbook-pro-13-early-2011-16gb-ram-250gb-ssd-320gb-hdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Svolder säger:

Intel HD3000-grafiken gör datorn oanvändbar för annat än de kontorsprogram som folk inte längre använder. Att processorn är OK för mail och surf är liksom inte något som är avgörande när det är uppgifter som övertagits av telefonen. Dessutom använder datorn en utgången variant av OS X, som folk inte heller använder, och oftast aktivt tar avstånd från.

Du kan ju köra 10.13 High Sierra. Vad är det som är fel på den mer än något annat ÄppelOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Inget, förutom att det *inte* går att spela på den.

Beror helt på vilka spela du vill spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Det handlar inte om vad *jag* vill spela. Jag har en PC med Linux för det fåtal spel jag vill spela (och allt annat jag vill göra). De spel jag vill spela fungerar definitivt inte på Intel HD3000, trots att de inte är så krävande.

Dom spel jag vill spela fungerar utmärkt med Intel HD3000. Eftersom jag spelade redan dom när den modellen kom så fungerar dom forfarande  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är ju precis en sådan jag har och som försett med mycket glädje genom åren men som nu är pensionsfärdig. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Fascinerande.

Min fru använder sin 2011 fortfarande som är uppgraderad med mer RAM och en SSD. :)

Är faktiskt nästan overkill för hennes behov så nog finns det värde i dom fortfarande.

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Svolder säger:

Inget, förutom att det *inte* går att spela på den.

Tyckte precis att du sa att det inte skulle spelas på den och att problemet var "fel" OS.....

 :mellow: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leif Johnson från Macworlds.com

förklarar hur man kör spel från en mac

från 2012

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat med lite vårarbeten uti trädgården.... finns mycket att ta itu med..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reser ställning. Ska fixa väggstege åt sotarmurre. Fick upp allt utom platformen längst upp. Den får jag hjälp med i morgon. Svetten lackade för man är ovan att jobba hårt. :hihihi:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-18 på 10:06, Axelman säger:

Läs innantill människa. Jag ska ju säga upp mitt och frun ska ta över. rofl.gif.cce7936c2e1410cda340fe7920d78e23.gif

2020-02-18 på 12:22, Alix säger:

Tja, en egen ö i Söderhavet? Mer realistiskt blir det väl Sydsverige någonstans. Kalmar-, Mariestad- och Vadstenatrakterna ser väldigt attraktiva ut, nederbördsmässigt sett. :kartjej:

 

p118.thumb.png.85965b51f4f75de555eb915dea8635bb.png

Funderat på Bergen?

10 timmar sedan, Svolder säger:

Ja just det, SETI@home har jag inte deltagit i på länge. Det kan den ju stå och tugga på i ett hörn utan att störa någon :)

Tack för tipset!

Placera den så att den lilla värme som produceras stannar i huset.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Placera den så att den lilla värme som produceras stannar i huset.

Min börjar bli så sliten att en ny dator snart är ett måste. Ändå tycker jag om min lilla MBP early 2011 som skänkt mig mycket glädje. :wub:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otålig som ett barn på Julafton...

Går och väntar på att få koder till det TV-paket jag beställt hos Telia.

Installerat allt, utom att ha satt i batterierna i fjärrkontrollen.. 

Beställde paketet "Telia Lagom"   den 18:e, dvs i tisdags och skulle vara klart idag...

sen blir det TV via fiber.  

När  det blir bättre väder så åker TV-masten och parabolen ner från husgaveln/taket  och förpassas till återvinningen. 

Återstår att se om det räcker med 100/10 Mbit/s

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Återstår att se om det räcker med 100/10 Mbit/s

OM det inte räcker skulle jag VÄLDIGT gärna vilja veta vad du gör. default_laugh.png.79bc5ff689473cf0643adc861dfb1125.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tvungen att riva ställningen jag byggt med mycket möda och stort besvär för jag hade räknat fel och gjort den för hög. Grädde på moset var att passbiten som måste bort var längst ner.... Så nu är den riven och ombyggd å nu orkar jag inget mer idag. Monterar takstegen och väggstegen i morgon. Sen kan jag stryka en av de mest knöliga sakerna på min attgöra-lista.

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

OM det inte räcker skulle jag VÄLDIGT gärna vilja veta vad du gör. default_laugh.png.79bc5ff689473cf0643adc861dfb1125.png

Många enheter uppkopplade mot routern :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...