Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, mikaellq säger:

Tack. Exakt så jag gått och tänkt också i flera år men utan att få tummen ur. Också osäkert på hur välja utan att det kostar skjortan. En tanke är att jag vill kunna skruva dit min systemkamera för många finns bilder. En annan är att ha en motor för att kompensera för jordens rotation. 

Jag har en speciell hållare avsedd för kompaktkamera med zoom, den gick på 800kr då. Du får ta en tur dit, en upplevelse bara att se alla fina teleskop, och de kan hjälpa dig exakt utefter dina behov till en billig bra lösning. Mycket kunnig och trevlig personal dessutom. Jag minns de visade mig en bild på månen som var riktigt bra, bilden var tagen med en iPhone hållen mot linsen. 
 

Motor går att montera på många teleskop

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.jpg.889a07c330771ac01b7cf53537c65e19.jpg

 

Idag har jag uppdaterat till Catalina, utan några som helst problem. Men ännu ett tag behåller jag High Sierra på minins andra SSD. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Med våren som känns som om den snart kommer har du mycket att vara glad över nu, mao. sol.gif

ja ett tag så trodde jag att ni firade fredagskul 2 dagar för tidigt 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

dump.jpg.889a07c330771ac01b7cf53537c65e19.jpg

 

Idag har jag uppdaterat till Catalina, utan några som helst problem. Men ännu ett tag behåller jag High Sierra på minins andra SSD. :) 

Äsch, jag går all in efter att ha pillat en hel del igår. Märkte att QuickTime Player har inbyggt stöd för de flesta codecar nu. Så jag saknar inte QuickTime 7 Pro och Perian särskilt mycket.

Klart positivt att man kan kolla och redigera röstmemon direkt i datorn. Plus allt annat lullull. Fläkten har rusat lite omotiverat, men jag får väl göra en SMC reset.

Texten på skärmen blir hyfsat bra om man stänger av typsnittsutjämning. Svagare, men ändå tydlig. Kanske jag köper en bättre skärm med tiden, vi får se.

På det hela taget en lyckad uppdatering.

Liksom så många andra nuförtiden sitter jag inte lika mycket vid datorn som förr, utan surfar via mobilen. Det är väl en sådan jag satsar på då. Kanske den kommande Iphone ”SE2”? Nåja, min gamla SE funkar dugligt.

Och solen lyser ute! ☀️

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Äsch, jag går all in efter att ha pillat en hel del igår. Märkte att QuickTime Player har inbyggt stöd för de flesta codecar nu. Så jag saknar inte QuickTime 7 Pro och Perian särskilt mycket.

Klart positivt att man kan kolla och redigera röstmemon direkt i datorn. Plus allt annat lullull. Fläkten har rusat lite omotiverat, men jag får väl göra en SMC reset.

Texten på skärmen blir hyfsat bra om man stänger av typsnittsutjämning. Svagare, men ändå tydlig. Kanske jag köper en bättre skärm med tiden, vi får se.

På det hela taget en lyckad uppdatering.

Liksom så många andra nuförtiden sitter jag inte lika mycket vid datorn som förr, utan surfar via mobilen. Det är väl en sådan jag satsar på då. Kanske den kommande Iphone ”SE2”? Nåja, min gamla SE funkar dugligt.

Och solen lyser ute! ☀️

Jag blir sugen som tusan av sådana här inlägg! Men måste ha ny dator först. Några tusenlappar till på kontot...

 

Vad kul det ska bli! :galetglad:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig i kragen och installerade Catalina, får avstå en del gamla kortspel jag fördrev tiden med. 

 

Men vad gör man med denna på skrivbordet, Flyttade objekt, slänga? 

Massa luddiga filer som inte säger mig så mycket, nu är det en genväg som ligger där, så den kan jag ju visserligen slänga

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 14.02.08.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Tog mig i kragen och installerade Catalina, får avstå en del gamla kortspel jag fördrev tiden med. 

 

Men vad gör man med denna på skrivbordet, Flyttade objekt, slänga? 

Massa luddiga filer som inte säger mig så mycket, nu är det en genväg som ligger där, så den kan jag ju visserligen slänga

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 14.02.08.jpg

Jag slängde dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Men vad gör man med denna på skrivbordet, Flyttade objekt, slänga? 

Massa luddiga filer som inte säger mig så mycket, nu är det en genväg som ligger där, så den kan jag ju visserligen slänga

 

Den missade jag. Dokumentet som ligger i mappen har ju inte instruktioner för en vanlig dödlig. Hur tänkte de nu? Hur ska jag kunna avgöra om filer ska användas eller inte?:armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Axelman säger:

Den missade jag. Dokumentet som ligger i mappen har ju inte instruktioner för en vanlig dödlig. Hur tänkte de nu? Hur ska jag kunna avgöra om filer ska användas eller inte?:armskeptisk:

Släng. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Släng. :D 

Jo jag har slängt den. Gnäller bara på att Apple är användarovänliga.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett fantastiskt solsken igår. Första dagen i år som solfångarna levererade till akumulatortanken. Visserligen bara 3 kWh men ändå!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det var ett fantastiskt solsken igår. Första dagen i år som solfångarna levererade till akumulatortanken. Visserligen bara 3 kWh men ändå!

Vad kul stort grattis 

mer av den varan behövs definitivt här

nu har det varit grått alldeles för länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överraskar mig själv genom att gå och rycka i hantlarna jag har de sista veckorna. Jag har gjort mycket enkla grundövningar med ganska lätta hantlar på 10 kg. Jag har hållit på i två, tre, fem minuter bara för att det var roligt. Men inte mer för att hålla det hela på stången. Haha. Träning var en del av stressen förr men dit vill jag inte igen. I och med min höga ålder måste jag träna annorlunda än förr och framförallt hitta tillbaka till lusten att träna. Har inte rört högen på ett antal år....

Skärmavbild 2020-02-14 kl. 12.06.39.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Alldeles utmärkt, tackar som frågar. Det enda problem jag har är att tiden inte vill räcka till allt jag vill göra.

Min gamla iPhone 6s börjar packa ihop sina tillhörigheter och förbereder en flytt upp på regnbågsbron :( Jag får se vad den ersätts med, det är något jag börjat undersöka först idag. Om den ersätts. Jag behöver inte telefon på samma sätt som pensionär. Det kanske blir någon billig lur med Android i stället.

Roligt att höra! Även om jag önskar att tiden skulle ökas för dig. :) 

Vad gäller ny mobil så kan du ju hålla utkik efter den nya iPhone som sägs komma nästa månad. ?

Fast det är väl lika fåfängt att tro att den är lagom prissatt som att tro det går att öka tiden. :D 
Berätta gärna hur det gick, hur som helst. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Jag tränar på gymmet fyra dagar i veckan, 1,5 timmar var gång, och har gjort det i ett par månader nu, en kombination av löpband, maskiner och frivikt. Det är helt okej att köra musklerna trötta, men jag har en bit kvar tills jag kommer upp på samma nivå som jag hade när jag var 20 :)

1.5h varje gång? Om det är för det sociala så kan jag förstå längden men träningsmässigt finns det ingen anledning att vara där så länge. När jag tränade som värst/bäst/hårdast var jag aldrig på gymmet mer än 30-40min. Gick dit och riv av övningarna med väldigt korta vilopauser mellan seten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Svolder säger:

Jag tränar på gymmet fyra dagar i veckan, 1,5 timmar var gång, och har gjort det i ett par månader nu, en kombination av löpband, maskiner och frivikt. Det är helt okej att köra musklerna trötta, men jag har en bit kvar tills jag kommer upp på samma nivå som jag hade när jag var 20 :)

Jag har långt kvar innan jag är tillbaka till den nivå jag hade när jag var 50.........:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är i princip på den nivån jag var när jag var 50. Tyvärr. :nattinatti:

Åhhhh... avis på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Det var tre månader efter min blodförgiftning. En nittioåring kunde klassas som pigg jämfört med mig... 

Ok. Förstår. För mig gäller det att flytta fram trupperna mycket sakta men jag ska framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

 ...men styrkan är fortfarande på nivån av en nioårig skolflickas... typ.

...så då är jag starkare än dig!? :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Svolder säger:

Säkert. Jag har suttit på kontor och pratat det senaste kvartsseklet. Den enda muskel som är stark på mig är käkmuskulaturen. Jag kan snacka ihjäl vem som helst :propellerbaver:

Long time no see! Goddagens! :) 
Jag vet att du inte är så värst intresserad men att bygga upp god fysik och kondition är inte för att kunna slå Falubon i armbrytning utan för att hålla sig frisk och må bra.
Något så enkelt som långpromenader med hunden kan göra mycket! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Svolder säger:

Halva passet är kardio, det tar tid att få upp arbetspulsen till 130 och jag måste ligga kvar på den i minst tjugo minuter. Styrkehallen lägger jag trekvart i.

Du får ursäkta men att både köra kardio och styrkepass samtidigt är i princip meningslöst.

Om du är ute efter att bygga muskler eller bibehålla dom ska du dra ner på kardio.

För kardio är muskelnedbrytande. Bara ett tips i all välmening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Du får ursäkta men att både köra kardio och styrkepass samtidigt är i princip meningslöst.

Om du är ute efter att bygga muskler eller bibehålla dom ska du dra ner på kardio.

För kardio är muskelnedbrytande. Bara ett tips i all välmening.

Det är precis vad jag har hållit på med i åtta år och har idag större styrka än någonsin. Mina gamla jeans och t-shirts spänner så skönt över musklerna.
För runt ett decennium sedan var det knappt att jag orkade med hela dagen med ett flyttlass. Idag går det mycket lättare, allt känns lättare tack vare kombinerad cardio-muskelbyggande aktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Det är precis vad jag har hållit på med i åtta år och har idag större styrka än någonsin. Mina gamla jeans och t-shirts spänner så skönt över musklerna.
För runt ett decennium sedan var det knappt att jag orkade med hela dagen med ett flyttlass. Idag går det mycket lättare, allt känns lättare tack vare kombinerad cardio-muskelbyggande aktivitet.

Har aldrig sett en styrkelyftare,kroppsbyggare köra kardio i syfte att bygga muskler. Men du vet säkert bättre än dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den info jag har om 60+träning är att minska på kardio och öka på sammansatta övningar med redskap/vikter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...