Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

marcushedenstrom

Sitter och knåpar med Homekit. Jag kom på att det borde gå att skapa en action för att väcka mitt NAS (Synology, 214+) via  nätverket. Ska gå att stänga av det också mha ett ssh-kommando.

 

Sagt och gjort;

https://github.com/nfarina/homebridge

https://github.com/AlexGustafsson/homebridge-wol

 

Kör på min Mac just nu, men eftersom detta verkar funka så tänkte jag installera Homebridge på min Raspberry istället.

ds homekit.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Sitter och knåpar med Homekit. Jag kom på att det borde gå att skapa en action för att väcka mitt NAS (Synology, 214+) via  nätverket. Ska gå att stänga av det också mha ett ssh-kommando.

 

Sagt och gjort;

https://github.com/nfarina/homebridge

https://github.com/AlexGustafsson/homebridge-wol

 

Kör på min Mac just nu, men eftersom detta verkar funka så tänkte jag installera Homebridge på min Raspberry istället.

ds homekit.png

Varför stänga av en NAS? Vitsen är väl ändå att den alltid är på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
55 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför stänga av en NAS? Vitsen är väl ändå att den alltid är på. 

Inte när jag inte använder den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duktiga skolungdomar, ska vara japaner till detta

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per T Ohlsson: Med lögn som vapen

(Betalartikel, men här kommer valda delar.)

 

Citat

Den systematiska lögnen är, liksom den systematiska förnekelsen, en bärande del i en rysk strategi för att underminera västvärldens liberala demokratier.

 

Angående att Iran sköt ner det ukrainska planet, men innan iranierna erkände:

Citat
Några exempel, återgivna av The Moscow Times, en av Rysslands sista oberoende pressröster:
”Att leta efter ryska fotspår i Boeingkraschen är dåraktigt.” Franz Klintsevitj, ledamot av federationsrådets försvarsutskott.
 
”Vi behöver fakta och konkreta bevis, inte imaginära referenser till underrättelser.” Leonid Slutskij, ordförande i statsdumans utrikesutskott.
”Väst har i förväg skyllt denna tragedi på Iran … Jag anser inte att det finns någon grund för sådana påståenden.” Vladimir Dzjabarov, vice ordförande i federationsrådets utrikesutskott.
Det är inga marginella figurer som svarar för dessa avfärdande kommentarer. Federationsrådet är det ryska parlamentets övre kammare, statsduman den undre.
Inifrån den ryska regeringen kom liknande signaler från biträdande utrikesministern Sergej Rjabkov, som inte såg ”någon anledning att anklaga Iran för kraschen”. (Reuters 10/1)
Sedan, när sanningen kommit fram, blev det ganska tyst i Moskva.
Citat

I den ryska lögnarsenalen ingår även en strävan att skriva om historien. Det senaste exemplet är att Ryssland vill befria Josef Stalin från ansvar för andra världskriget.

Genom en pakt i augusti 1939, uppkallad efter utrikesministrarna Molotov och Ribbentrop, delade Stalin och Adolf Hitler upp Östeuropa mellan Sovjetunionen och Nazityskland.

EU-parlamentet antog förra året en resolution som slår fast att denna djävulspakt ledde till krigsutbrottet och i förlängningen till fasor som Förintelsen. Putin svarade med att det istället var Polen som var ”i maskopi med Hitler”, ett fullkomligt befängt påstående: i september 1939 invaderades Polen av både Nazityskland och Sovjetunionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-18 på 16:04, Axelman säger:

Det ska vara utagerat vad jag vet. 

Jo, men vem betalade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat Catalina på min MBA.

Inga problem än så länge, passade på att städa lite med Monolingual..blev en hel del

 

 

Skärmavbild 2020-01-20 kl. 18.25.51.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Pedro_de_Barberana.thumb.jpg.8db4f0f7e2ba2cad001502b97367b3dc.jpg

 

Det är i år 389 år sedan denna tavla målades av Velazquez. Tänk så avancerad den måste ha upplevts då. B) 

Avancerad? Vilket då menar du? Detaljrikedomen? Realismen?
 

Jo, en mycket fin målning. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Avancerad? Vilket då menar du? Detaljrikedomen? Realismen?
 

Jo, en mycket fin målning. 

Ja, allt det där. Särskilt ljussättningen. Subtil och utsökt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, mikaellq säger:

Avancerad? Vilket då menar du? Detaljrikedomen? Realismen?
 

Jo, en mycket fin målning. 

Paranoidmålning. Hur man än vrider telefonen så glor gubben på en

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_0856.thumb.jpg.7ddc9d74fcffa97df65ebab93264a8bf.jpg

 

Idag fick jag levererat batteri, adhesive stickers* (på min begäran men utan extra kostnad) och verktyg för min Iphone SE. Allt till en kostnad av 142 kronor. Bytet är pilligt (med mina stora händer) men rätt enkelt i princip. Man ska framför allt inte göra sönder kabeln till hemknappen och se till att hålla koll på tre skruvar av olika längd. Om man inte slarvar ska det gå bra. Hmm...

 

*Jag använder nog bara den ena halvan och sparar den andra till nästa gång. Om det blir en sådan...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

IMG_0856.thumb.jpg.7ddc9d74fcffa97df65ebab93264a8bf.jpg

 

Idag fick jag levererat batteri, adhesive stickers* (på min begäran men utan extra kostnad) och verktyg för min Iphone SE. Allt till en kostnad av 142 kronor. Bytet är pilligt (med mina stora händer) men rätt enkelt i princip. Man ska framför allt inte göra sönder kabeln till hemknappen och se till att hålla koll på tre skruvar av olika längd. Om man inte slarvar ska det gå bra. Hmm...

 

*Jag använder nog bara den ena halvan och sparar den andra till nästa gång. Om det blir en sådan...

Billigt! Och lycka till. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat min nya AppleTV  i vardagsrummet, flyttade ner den äldre modellen i gillestugan.

Djäklar så lätt det är att installera, bara lägga mobilen jämte..

Blev lite besviken på att det var färre appar i denna mot den gamla, men sen upptäckte jag att det fick man ladda ner själv.

Youtubeappen vill man ju gärna ha. 

 

Känner att jag numera blir "lätt stressad" över hur fort tekniken går, trots att jag bara jobbat med "teknik" hela livet. 

Kanske har med åldern att göra.. :lol:

  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Pocahontas säger:

Installerat min nya AppleTV  i vardagsrummet, flyttade ner den äldre modellen i gillestugan.

Djäklar så lätt det är att installera, bara lägga mobilen jämte..

Blev lite besviken på att det var färre appar i denna mot den gamla, men sen upptäckte jag att det fick man ladda ner själv.

Youtubeappen vill man ju gärna ha. 

 

Känner att jag numera blir "lätt stressad" över hur fort tekniken går, trots att jag bara jobbat med "teknik" hela livet. 

Kanske har med åldern att göra.. :lol:

Host host....what did I tell you ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Host host....what did I tell you ;)

Gammel blir man vare sig man vill eller inte, tyvärr vill inte min kreativa hjärna inte inse detta.. 

Kroppen skriker och vill ta det lite lugnare, men hjärnan skiter i det också.. finns det jobb att göra så ska de utföras..

Hade planerat göra en del jobb i trädgården nu när solen skiner och mina bin flyger som stollar och samlar in vatten, pollen och nektar finner de förmodligen inte.  

Men det blev inte av med nåt jobbade, fick besök av en av våra rara svärdöttrar... kommer fler soliga dagar

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gammel blir man

Alternativet är en liten etta med jordvärme. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gammel blir man vare sig man vill eller inte, tyvärr vill inte min kreativa hjärna inte inse detta.. 

Kroppen skriker och vill ta det lite lugnare, men hjärnan skiter i det också.. finns det jobb att göra så ska de utföras..

Hade planerat göra en del jobb i trädgården nu när solen skiner och mina bin flyger som stollar och samlar in vatten, pollen och nektar finner de förmodligen inte.  

Men det blev inte av med nåt jobbade, fick besök av en av våra rara svärdöttrar... kommer fler soliga dagar

De tär väl en himla tur att det fungerar på det sättet. Sätter man sig ner så tynar man bort.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gammel blir man vare sig man vill eller inte, tyvärr vill inte min kreativa hjärna inte inse detta.. 

Kroppen skriker och vill ta det lite lugnare, men hjärnan skiter i det också.. finns det jobb att göra så ska de utföras..

Hade planerat göra en del jobb i trädgården nu när solen skiner och mina bin flyger som stollar och samlar in vatten, pollen och nektar finner de förmodligen inte.  

Men det blev inte av med nåt jobbade, fick besök av en av våra rara svärdöttrar... kommer fler soliga dagar

Jag tror heller inte att någon av oss mår bra av för mycket stillasittande, människor som i årtusenden haft det ständiga vandrandet som en helt naturlig livsstil (följa maten, för jakten).
Det var ju tämligen nyss vi var jägare och samlare, bara några millennia tillbaks i tiden...
 

IMG_2679-604x270 (1).jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionen blir man ju inte heller fet av...

Tur man är biodlare, ger goa slantar :lol:

 

 

Skärmavbild 2020-01-22 kl. 13.06.34.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att skriva här också 

ingen är gladare än jag att det fortfarande är snöfritt 

det måste firas med Hyacinth 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ronny säger:

Dags att skriva här också 

ingen är gladare än jag att det fortfarande är snöfritt 

det måste firas med Hyacinth 

Det låter bra det. Tar du promenader nu när snön håller sig borta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...