Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Haft "fullt upp" några dagar. Dvs utifrån min ork. Hämtat byggmaterial från bygghandeln och håller på att bygga en uthusdörr. Har nyss fått karmen klar och dricker kaffe. Sen ska den på plats och så ska dörren byggas. Jättekul! Köpte också sista multiverktyget som XL-bygg haft på REA. Lånat svärsonens i ett år och upptäckt att man klarar sig inte utan den. Det är inte så ofta man kör den men när den körs är den oumbärlig. OM det är trångt eller allmänt kinkigt med att kapa nåt så är den GULD! 

Skärmavbild 2020-01-16 kl. 13.55.54.png

JC_sax.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat om fördelningen av mina fonder i Premiepensionen.

Gäller att hålla koll på sina slantar så de förräntar sig väl.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Haft "fullt upp" några dagar. Dvs utifrån min ork. Hämtat byggmaterial från bygghandeln och håller på att bygga en uthusdörr. Har nyss fått karmen klar och dricker kaffe. Sen ska den på plats och så ska dörren byggas. Jättekul! Köpte också sista multiverktyget som XL-bygg haft på REA. Lånat svärsonens i ett år och upptäckt att man klarar sig inte utan den. Det är inte så ofta man kör den men när den körs är den oumbärlig. OM det är trångt eller allmänt kinkigt med att kapa nåt så är den GULD! 

Skärmavbild 2020-01-16 kl. 13.55.54.png

JC_sax.gif

Varför inte låna svärsonen på samma gång? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag slutade Swedbank-appen att fungera på frugans iPhone 5c...

Den krävde nyare iOS , var mer eller mindre väntat,  fan...de kunde väl väntat uppdatera sin app tills det kom den vi väntar på, den som går under namnet iPhone 2 SE eller vad den nu kallas. Vi ska båda förnya våra lurar.

Hon behöver ingen avancerad telefon, inte jag heller...  ( iPhone SE )

Ska gå med henne och kolla på utbudet innan MacForum tar ned skylten i Kungsbacka.

Blir väl en iPhone 11...  

eller så får hon ge tusan i och kolla banken i telefonen, så länge Bank-ID-appen funkar kan hon kolla i sin gamla iMac  ? 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat på Dox  Push i SVT 1

Bästa jag sett på länge, hoppas att alla människor ser detta och gör revolution i alla länder

 

https://www.svtplay.se/video/25104314/push/push?start=auto

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ronny säger:

Varför inte låna svärsågen på samma gång? :fundersam:

Den är nog effektivare......................rofl.gif.3df75113a553263ba3596f0657c6a49b.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mössen vill in i min bil jag har i vår carport.

Aldrig haft besvär med de under alla år jag haft bilar där

 

Undrade igår vad det var som låg under bilen,   under motorn, mjuka svarta skumgummibitar..

Öppnade motorhuven och kolla runt bland slangar och kablar, och ser att den/de, gnagt i skumgummit som täcker torpedväggen där slangar går in till värmepaketet.

Ett litet fyrkantigt hål dolde sig där.. visste inte om någon mus lyckats ta sig in...

 

Ringde serviceverkstaden och frågade, "hur göra?"

Går ju inte att se innefrån bilen hur nära värmepaketet sitter plåtväggen..ska jag köpa en tub kitt och täta? 

Han sa att det sitter nära, men möss kan ju göra sig tunna..  Han förslog att jag skulle sätta en fälla inne i bilen, och en framför hålet.

 

Det kanske bara är en mus, och tar du den så är det inte säkert att nån annan mus hunnit hitta dit. 

Laddade fällan med seg chokladkola, det gillar möss, och bingo, där satt en mus där nu på morgonen.  

Får göra om det några ggr till, sen tätar jag hålet.

 

 

 

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 09.54.47.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Pocahontas säger:

Mössen vill in i min bil jag har i vår carport.

Aldrig haft besvär med de under alla år jag haft bilar där

Grannen har haft besök av dessa gnagare i sin Hyundai. Ingen vet vad de gjort förutom pruppat överallt men bilen lider av elfel som kommer och går. Så förutom vinterdäck och motorvärmare kanske man får lägga till musfälla i extrautrustningen..... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen försöker möss och andra gnagare att ta sig in i de flesta bilar som står lämpligt. Står de stilla länge så bygger de bo i dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Antagligen försöker möss och andra gnagare att ta sig in i de flesta bilar som står lämpligt. Står de stilla länge så bygger de bo i dem...

Jag har tittat på en rad olika program som involverar gamla bilar och i 99 av 100 så är möss/råttinvasion regel. Frågan är mest hur dj&&vligt det har blivit efter dem. Bifogar en bild på en av de värsta jag sett.

 

Spoiler

280652175_Skrmavbild2020-01-17kl_10_45_28.png.2198ba72f5d75bfccac7389752bb30cc.png

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Den är nog effektivare......................rofl.gif.3df75113a553263ba3596f0657c6a49b.gif

precis vad jag tänkte också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Mössen vill in i min bil jag har i vår carport.

Aldrig haft besvär med de under alla år jag haft bilar där

 

Undrade igår vad det var som låg under bilen,   under motorn, mjuka svarta skumgummibitar..

Öppnade motorhuven och kolla runt bland slangar och kablar, och ser att den/de, gnagt i skumgummit som täcker torpedväggen där slangar går in till värmepaketet.

Ett litet fyrkantigt hål dolde sig där.. visste inte om någon mus lyckats ta sig in...

 

Ringde serviceverkstaden och frågade, "hur göra?"

Går ju inte att se innefrån bilen hur nära värmepaketet sitter plåtväggen..ska jag köpa en tub kitt och täta? 

Han sa att det sitter nära, men möss kan ju göra sig tunna..  Han förslog att jag skulle sätta en fälla inne i bilen, och en framför hålet.

 

Det kanske bara är en mus, och tar du den så är det inte säkert att nån annan mus hunnit hitta dit. 

Laddade fällan med seg chokladkola, det gillar möss, och bingo, där satt en mus där nu på morgonen.  

Får göra om det några ggr till, sen tätar jag hålet.

 

 

 

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 09.54.47.jpg

grattis till fångsten Poca!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Jag har tittat på en rad olika program som involverar gamla bilar och i 99 av 100 så är möss/råttinvasion regel. Frågan är mest hur dj&&vligt det har blivit efter dem. Bifogar en bild på en av de värsta jag sett.

 

  Dölj innehåll

280652175_Skrmavbild2020-01-17kl_10_45_28.png.2198ba72f5d75bfccac7389752bb30cc.png

 

:D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en ny röd iPhone 11 till frugan...  nu blev jag sugen på en med.. bad dem lägga undan en till mig så kommer jag in nästa vecka. Blir inte en röd förstås..

Eftersom det var tomt i Mac-butiken killen på  flytta över allt, flöt bra, under tiden tittade vi på trådlös laddare och ett skydd, lika bra att slå till när man ändå är där.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Blev en ny röd iPhone 11 till frugan...  nu blev jag sugen på en med.. bad dem lägga undan en till mig så kommer jag in nästa vecka. Blir inte en röd förstås..

Eftersom det var tomt i Mac-butiken killen på  flytta över allt, flöt bra, under tiden tittade vi på trådlös laddare och ett skydd, lika bra att slå till när man ändå är där.

Men skit i fånen å köp en Bosch multiverktyg du med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Men skit i fånen

Skulle inte det vara rätt äckligt? :sick: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Skulle inte det vara rätt äckligt? :sick: 

Tja... är man en fåne får man vara beredd på att ta lite skit. rofl.gif.56c10ee83d0bc3575f8ae2ba839da31a.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Blev en ny röd iPhone 11 till frugan...  nu blev jag sugen på en med.. bad dem lägga undan en till mig så kommer jag in nästa vecka. Blir inte en röd förstås..

Eftersom det var tomt i Mac-butiken killen på  flytta över allt, flöt bra, under tiden tittade vi på trådlös laddare och ett skydd, lika bra att slå till när man ändå är där.

Den frestar även mig med en batteriladdning som håller längre än i någon annan iPhone. Lite bättre än XR dessutom men dyrare. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Men skit i fånen å köp en Bosch multiverktyg du med!

Börjat köpa Ryobi-verktygen, samma batteri till allt.  

 En tigersåg, häcksax, sticksåg och cirkelsåg.. fler lär det bli, vinkelslip står på listan

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 15.56.49.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Pocahontas säger:

Börjat köpa Ryobi-verktygen, samma batteri till allt.  

 

Fick en sats DeWalt-prylar när jag köpte uterummet. Den batteridrivna cirkelsågen är min nya kompis! Sågen är liten, lätt och stark. Men jag har 2 Ah batterier så den går inte så jättelänge. Men tillräckligt för hemmapul. Såg att snickarn hade 5 Ah i sin när han var här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Men jag har 2 Ah batterier så den går inte så jättelänge.

Det gör ju inte du heller, så då får du automatiska fikapauser medan den laddas. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggde karmen till uthusdörren igår och byggde dörren idag. I morgon blir det småjusteringar och Hedins trätjära! Som på gammalt vis och det luktar underbart!:kissing:

 

 

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 16.09.54.png

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 16.10.07.png

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det gör ju inte du heller, så då får du automatiska fikapauser medan den laddas. ;) 

Batterier är plural. Inte "den". Sen fikar jag när jag vill! Jag är ju Baron af Ledighetskommitén för bövelen! 

rofl.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Fick en sats DeWalt-prylar när jag köpte uterummet. Den batteridrivna cirkelsågen är min nya kompis! Sågen är liten, lätt och stark. Men jag har 2 Ah batterier så den går inte så jättelänge. Men tillräckligt för hemmapul. Såg att snickarn hade 5 Ah i sin när han var här.

Kommer att skaffa ett 5 Ah längre fram, kostar skjortan,  (1195:- )men det krävs nog just till vinkelslipen.

Märker även det när jag ska använda häcksaxen, har 2,5 Ah till den

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...