Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Snart snart blir det julmat och titta på traditionella tecknade kl 15:00

Efter det så blir det julklapps öppnande för dottern. Ingen tomte för han ligger i feber så jag lyckades lura i henna att tomten kom medans hon låg och sov och lämnade presenterna :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare idag var det julfika med mina barn och julklappsutdelning. Sedan tog jag en promenad. Nu har jag ätit julmat och ligger på soffan. Ska väl titta lite på TV och sedan kan ta en tupplur. Därefter blir det kaffe och hembakt. Resten av dagen blir det TV, godis, frukt och nötter. Om jag orkar tänker jag äta fisk, ägg och Västerbottenost senare ikväll. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis fått i mig julmat och legat i soffan och dragit riktigt långa, vibrerande timmerstockar. Gôtt! ?

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Som vanligt infinner sig ingen julstämning längre. Tröttnade på julen redan i 18-års åldern men nu när man har barn så får man försöka bjuda till lite. I år spelar det dock ingen roll då dottern är sjuk med feber och ont i halsen, så hon och jag är hemma och bara tar det lugnt (vilket passar mig perfekt) medan resterande familjemedlemmar firar jul hos svärmor med närmaste familjen.

 

Till alla er som firar/inte firar Jul vil jag önska er alla en härlig ledighet (i det fall ni är lediga). Tänk även på alla ensamma vuxna/barn som inte har någon att dela julen med...

 

GOD JUL!

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit hemma hos mellansonens familj, och firat julen., fick bli lite julklappar till de yngsta barnbarnen, 12 och 9 år,.

(de övriga 11 barnbarnen har passerat 15-årsgränsen och får inga julklappar) ? '

Barnbarnsbarnen får heller inget...deras fäder och farföräldrar tjänar långt mer än oss .

 

Väl hemma provade vi den nya O.P Anderssons nya Petronella.

Slår inte originalet som alltid tas till julsillen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Varit hemma hos mellansonens familj, och firat julen., fick bli lite julklappar till de yngsta barnbarnen, 12 och 9 år,.

(de övriga 11 barnbarnen har passerat 15-årsgränsen och får inga julklappar) ? '

Barnbarnsbarnen får heller inget...deras fäder och farföräldrar tjänar långt mer än oss .

 

Väl hemma provade vi den nya O.P Anderssons nya Petronella.

Slår inte originalet som alltid tas till julsillen.

de över 15 kan ge till dig istället

"det är saligare att giva än att taga"

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Så bra! Nyårslöfte att sluta? Kan vara svårt. Snusning lär vara som heroin för vissa. God jul! :jultomte:

Tyvärr för tidigt ännu. Jag började snusa när jag var 15 år. Jag beslutade att sluta snusa 1993. försökte ett par gånger, gick inte. 
Då la jag upp en strategi:

”Om tre månader ska jag sluta”. 
Under dessa tre månader provade jag nedtrappning, nikotinplåster och andra substitut, kontentan av det: Det fungerar inte. Då var det 2 månader kvar, jag förberedde mig mentalt, hur jag skulle ”lura belöningscentra” i hjärnan. Jag skrev ned allt som var negativt med snus. Kostnaden, beroendet, sömnsvårigheter, sämre syreupptagning i blodet etc. 
Fortsatte snusa som vanligt men glodde på lappen jag skrivit varje dag. Efter ett tag blev denna sanning som stod på lappen en sanning jag kunde ta till mig så att säga. De sista dagarna innan snus-stopp kände jag mig smutsig inombords av snusandet så jag slutade tvärt enligt tidsplanen. Det var ett helvete rent fysiskt, men det klingade av redan efter 4-5 dagar så jag ”stod ut”, då kopplades det psykiska beroendet in direkt. Det var värre, men tack vare lappen jag skrivit så tvingade jag mig själv att inte ta någon snus. Efter 14 dagar kändes det bättre, blev mycket piggare, sov bättre, orkade mer. Men så fort det kom en social situation, eller efter jag ätit något så drog den psykiska abstinensen igång rejält. Efter ca 1,5 månad så klingade detta av rejält och jag kände mig ren och ”fri”. Efter ca 3 månader utan snus började jag ”glömma” den sköna känslan så fram till 1999 var jag helt snusfri. Började en IT-utbildning, extremt tempo och koncentration och stress. På kursen var det en kille som tjatade hela tiden ”ta en snus så går det lättare och du blir inte beroende av en” Orkade till slut inte med tjatet och han gav mig en. Jag la in den och det var som att komma till himmelriket, fixade kursen med certifikat och toppbetyg, jag blev alltså fast direkt av en enda snus. Kändes förjäkligt sedan och efter det har jag inte lyckats sluta. Så Ja, nikotin liknar lite Heroin då det påverkar dopaminet. Heroin ska tydligen vara lättare att sluta med än Nikotin, men då krävs oftast läkarvård, lugnande medel och annat, i vissa fall nedsövning några dagar för den svåra fysiska abstinensen, finns tydligen Heroinister som dött av fysisk abstinens. Det som sägs vara svårast att sluta med är Bensodiazepiner. En Heroinist sa en gång att heroinet var ett rent helvete att sluta med, men Xanor var mycket värre, det tog honom 8 år att bli kvitt bensoberoendet. Nog om detta. 
En dag ska jag sluta snusa, det har jag bestämt mig för, men då det beslutet tas kommer jag förlänga tiden innan avslut och jag måste verkligen vara 100% övertygad om att jag verkligen Vill sluta. Är tyvärr inte där än. Men den dagen kommer!

God Jul!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, MacHedda säger:

 Som vanligt infinner sig ingen julstämning längre. Tröttnade på julen redan i 18-års åldern men nu när man har barn så får man försöka bjuda till lite. I år spelar det dock ingen roll då dottern är sjuk med feber och ont i halsen, så hon och jag är hemma och bara tar det lugnt (vilket passar mig perfekt) medan resterande familjemedlemmar firar jul hos svärmor med närmaste familjen.

 

Till alla er som firar/inte firar Jul vil jag önska er alla en härlig ledighet (i det fall ni är lediga). Tänk även på alla ensamma vuxna/barn som inte har någon att dela julen med...

 

GOD JUL!

Julen är till för avkoppling...

de som studerar på heltid uppskattar den och lika så de som har långa arbetsdagar 

Pensionärerna  behöver också få sällskap då deras barn är upptagna på

de vanliga dagarna....

 

sedan kan ju budskapet missförstå ibland när föräldrarna är nyskilda

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, iMarc säger:

En dag ska jag sluta snusa, det har jag bestämt mig för, men då det beslutet tas kommer jag förlänga tiden innan avslut och jag måste verkligen vara 100% övertygad om att jag verkligen Vill sluta. Är tyvärr inte där än. Men den dagen kommer!

God Jul!

Det låter bra! God jul! :jultomte: :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har gått och lagt sig så nu är det tyst och lugnt. Sitter vid datorn och lyssnar på musik och dricker sista julölen. Varför vet jag inte när jag är så mätt att jag knappt kan bocka mig framåt ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firade Jul med lillasyster, min mor och hennes man. Lugnt och avslappnat och god mat och trevlig stämning. Mycket julpynt så julstämning finns kvar än. 
Idag blir det Juldags middag. Det vankas kalkon i gräddsås. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår mig inte på iMovie. När jag lagt dit alla bilder, och efter det videoklippen så börjar problemen. Varje bild i början visas i olika antal sekunder innan nästa bild visas. Så hur lägger jag till ljud som ska höras när exempelvis de två första bilderna visas ca 8 sekunder? Om jag klickar på en bildsekvens och sedan + och lägger till ljud så blir detta ljud applicerat över hela filmen. Där det är bilder vill jag ha ljud och kanske någon effekt. Men så fort jag lägger till något blir det samma för alla bilder och även vid filmklippen, där filmklippen är ska inget adderat ljud finnas alls. Knepigt program. Tyckte Adobe Premiere var enklare förr. Vad är det jag gör för fel? När jag klickar på en bild i tidslinjen så får bildsekvensen en gul ram, men när jag ska lägga till ljud appliceras det som sagt över alla bilder och videoklipp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Förstår mig inte på iMovie. När jag lagt dit alla bilder, och efter det videoklippen så börjar problemen. Varje bild i början visas i olika antal sekunder innan nästa bild visas. Så hur lägger jag till ljud som ska höras när exempelvis de två första bilderna visas ca 8 sekunder? Om jag klickar på en bildsekvens och sedan + och lägger till ljud så blir detta ljud applicerat över hela filmen. Där det är bilder vill jag ha ljud och kanske någon effekt. Men så fort jag lägger till något blir det samma för alla bilder och även vid filmklippen, där filmklippen är ska inget adderat ljud finnas alls. Knepigt program. Tyckte Adobe Premiere var enklare förr. Vad är det jag gör för fel? När jag klickar på en bild i tidslinjen så får bildsekvensen en gul ram, men när jag ska lägga till ljud appliceras det som sagt över alla bilder och videoklipp. 

Trixat lite och fick till det, men jag hittade ingen funktion för att tona ut ljud innan nästa klipp börjar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick serie boxen med keeping up appearances i julklapp

nu fick man se hur inspelningen gick till och att det inte var så lätt att

hålla sig för skratt när man glömde replikerna

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har aldrig haft fler produkter och tjänster att erbjuda än det gör idag.  Att helt enkelt uppdatera dem på förväntat sätt (som en iPhone som är snabbare, har en bättre kamera och har 5G) skulle säkert vara tillräckligt för att fylla i kalendern.

 

 Men vi vill ha mer än de förväntade utgåvorna.  Vi vet att Apples Worldwide Developers Conference i juni kommer att ge iOS 14 och macOS 10.16.  Vi vet att september kommer att få några nya iPhoner och en ny Apple Watch.  Det finns ingen tvekan om att iPads och Mac: er kommer att få minst uppdateringar för att inkludera snabbare processorer och några andra små tweaks (som att föra det nya magiska tangentbordet från 16-tums MacBook Pro till resten av linjen).  Apple Arcade och Apple TV + kommer att fortsätta lägga till innehåll hela året.

 

  • Apple-taggar

 Vi hörde rykten under hela 2019 om att Apple producerade små spårpuckar som liknar Tile.  Uppenbarligen kallad antingen "Apple Taggar" eller "AirTags", skulle de släppas tidigare i år.  Senare i år.  Nu ... inte i år.

 

 Om Apple får taggar rätt kan de vara en spelväxlare.  Det finns många andra trackers där ute, men de förlitar sig alla på nätverk av andra användare med samma app.  Apple kan använda hela iPhone- och iPad-installationsbasen på ett sätt som skyddar din integritet och gör dem mycket mer pålitliga och användbara.

 

  • En MacBook med en Apple-processor

Den långsiktiga förväntningen är att Apple inte kommer att fortsätta att använda Intel-processorer i sina bärbara datorer för evigt.  Företaget verkar vilja ha kontroll över sitt eget öde, och medan T2-chipet läggs till Mac-datorer är ett steg i den riktningen kommer företaget i slutändan att behöva producera sin egen CPU och GPU, precis som på iPhone, iPad  och Apple TV.

 

  • Ett servicebunt

 Efter att de stora tjänsterna har drivit i år, har Apples en hel massa prenumerationer som vänder sig mot konsumenter och andra tjänster som erbjuds varje månad.

 

 Det skulle vara svårt att sätta ihop ett servicepaket som till exempel inkluderar iPhone-uppgraderingsprogrammet och Apple TV +.  Den förstnämnda är för en enhet och kan bära en mängd olika priser beroende på vilken iPhone du vill ha, och den senare är ett fast pris med familjedelning.

 

  • Ett AR-headset

 Apple sägs arbeta med en uppdaterad iPad Pro med en flyktidssensor på de bakre kamerorna, desto bättre att snabbt och exakt producera en 3D-miljömodell för användning i augmented reality (AR).  IPhonerna som introducerades under hösten sägs ha samma sensor - åtminstone i avancerade modeller.

 

 Det kan vara ett stort hopp för AR på iPhone och iPad, men AR kommer inte riktigt att ta förrän vi inte längre tittar på en video från den verkliga världen på våra plattskärmar.  AR blir magiskt när du tittar på verkligheten med dina egna ögon, och den har datorgenererad grafik integrerad i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i värmen och lugnet efter en sen frukost med kaffe och mår gott i soffan. Har funderat lite på hur en framtid utan en MacBook Pro kan komma att se ut.

 

En helt modulär dator hade förstås normalt betytt en Mac Pro men eftersom priset är skyhögt över vad jag vill lägga på en dator plus att den är hysteriskt kraftfull långt bortom vad jag faktiskt behöver så är en Mac mini tveklöst det bästa valet.

 

Nackdelen med Mac mini är dock att den är lite svårare att ha i knät när jag sitter i soffan och kopplar av men inser direkt att jag ju redan har vad jag behöver för soffan: min iPhone.

 

Det blir nog en ny iPhone till hösten nästa år. Mest troligt en XR beroende på hur uppsättningen modeller ser ut då.
 

Två försenade julklappar till mig själv nästa år alltså. :)
 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.728671/ny-rapport-iphone-xr-salde-bast-under-2019

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Sitter i värmen och lugnet efter en sen frukost med kaffe och mår gott i soffan. Har funderat lite på hur en framtid utan en MacBook Pro kan komma att se ut.

 

En helt modulär dator hade förstås normalt betytt en Mac Pro men eftersom priset är skyhögt över vad jag vill lägga på en dator plus att den är hysteriskt kraftfull långt bortom vad jag faktiskt behöver så är en Mac mini tveklöst det bästa valet.

 

Nackdelen med Mac mini är dock att den är lite svårare att ha i knät när jag sitter i soffan och kopplar av men inser direkt att jag ju redan har vad jag behöver för soffan: min iPhone.

 

Det blir nog en ny iPhone till hösten nästa år. Mest troligt en XR beroende på hur uppsättningen modeller ser ut då.
 

Två försenade julklappar till mig själv nästa år alltså. :)
 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.728671/ny-rapport-iphone-xr-salde-bast-under-2019

Du kan ju skaffa ett trådlöst t-bord och mus så kan du sitta i soffan ändå

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ronny säger:

Du kan ju skaffa ett trådlöst t-bord och mus så kan du sitta i soffan ändå

Sant. Mina funderingar har dock inte nått så långt än. Vad jag egentligen säger, Ronny, är att jag äntligen bestämt mig helt för vad jag vill ha. Det blir en Mac mini till våren. Det blir antagligen en iPhone XR till hösten. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har erbjudit mig att ta över min yngsta dotters Iphone Xr. Den dag hon tänker uppgradera. Hon säger sig vara sugen på en Xs max.

Mac mini har jag redan. Den verkar vara en evighetsmaskin.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan iakttagelse jag gör @ronny är den sköna känslan som infinner sig när sinnet bestämt sig. Jag vet nu. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

minin är väl den enda av Macarna (då räknar jag inte med Pro-modellerna)

som har SSD installerad vid köp... de andra har man det vid tillval

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suttit i gillestugan, där braskamin finns, och ljudanläggning och kollat på katastroffilmen 2012 :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla på play sen. Har precis kommit hem från Star Wars, the rise of Skywalker. :yeahbaby:
 

ikväll är det min tur... nu när vinterstudion har ledigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...