Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Alix säger:

Nu är skaderegleringen klar. Jag fick igenom allt jag begärde utom för cd-skivor och tidskrifter där värdet skrevs ned en hel del. Men på det hela taget är jag nöjd, ekonomiskt sett. Jag får dock inte tillgång till förrådet alls, för att ta fram minnen från barndomen. Allt anses vara för rökskadat. Jag kan förstå det.

Mina föräldrar fick en massa brandskadat vid ett tillfälle. Det som såg ok ut stank outhärdligt. Det var bara att skeppa allt till tippen. Det är skit och elände. :superirriterad:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Mina föräldrar fick en massa brandskadat vid ett tillfälld. Det som såg ok ut stank outhärdligt. Det var bara att skeppa allt till tippen. Det är skit och elände. :superirriterad:

Ja, precis. Jag har fått bilder på förrådet av skaderegleraren. Det ser nästan normalt ut, men jag förstår att så inte är fallet. Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, precis. Jag har fått bilder på förrådet av skaderegleraren. Det ser nästan normalt ut, men jag förstår att så inte är fallet. Trist.

Vi var och kollade på Anticimex som skötte saneringen och stack näsan i prylarna. Hujeda mig sicken frän stank. :stjarnsmall:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Vi var och kollade på Anticimex som skötte saneringen och stack näsan i prylarna. Hujeda mig sicken frän stank. :stjarnsmall:

Ja, du! Usch. :bla: 

Firman som jobbar här har att göra... Det är ett 50-tal förråd som ska tömmas. Sedan ska burinredningen skrotas och alla ytor saneras. Sedan får de bygga nya burar.*

Undrar om jag får hyresavdrag för att jag är utan förråd... :fundersam: ;) 

 

*Och det är inte det enda. I samma källare ligger en stor tvättstuga och flera torkrum... :( 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert de som går på det, trots att skiten funnits i åratal och varningar getts...

 

 

Skärmavbild 2019-12-14 kl. 11.54.55.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera ett för Nytt system på äldre Mac förstår man att det inte går

men hur gammalt os kan man installera på en Mac från 2018 utan att använda viritualisering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ronny säger:

Att installera ett för Nytt system på äldre Mac förstår man att det inte går

men hur gammalt os kan man installera på en Mac från 2018 utan att använda viritualisering?

Macbook Pro 2018 började levereras med High Sierra. Eller menar du även äldre modeller som såldes in på året 2018?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Macbook Pro 2018 började levereras med High Sierra. Eller menar du även äldre modeller som såldes in på året 2018?

Ja precis!

att man inte kan installera äldre systern än det som levererades med köp

innebär bara att Apple har satt dit en spärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, ronny säger:

Ja precis!

att man inte kan installera äldre systern än det som levererades med köp

innebär bara att Apple har satt dit en spärr

Ja, jag minns hur jag för många år sedan modifierade en modellspecifik installationsskiva(s skivavbild) för att kunna användas på vilken kompatibel modell som helst. Det handlade om att redigera en textsträng som angav modellbeteckning (typ ”iBook3,1”). 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt sett så har vi fått en snabbare Mac än vi hade med iMac G3

att vi nu kör 64 bit system, betyder inte att vi inte kan använda 32,16 eller 8-bit

 

min teori är att man kan gå tillbaka till Mac OS Gepard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Ja, jag minns hur jag för många år sedan modifierade en modellspecifik installationsskiva(s skivavbild) för att kunna användas på vilken kompatibel modell som helst. Det handlade om att redigera en textsträng som angav modellbeteckning (typ ”iBook3,1”). 

Kan det innebära att man skulle kunna köra Mojave på nya MacBook Pro?

Jag skulle vilja göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
43 minuter sedan, boevil säger:

Kan det innebära att man skulle kunna köra Mojave på nya MacBook Pro?

Jag skulle vilja göra det.

Frågan är om Mojave har fått drivrutiner för de nya Radeon-korten (?). Annars borde det gå kan man tycka. Men det krävs nog lite hack som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det blir väl mer knepigt om Apple byter till ARM

då krävs det väl ROM-krets för att kunna köra ett system

som ligger på intel @marcushedenstrom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ronny säger:

Ja precis!

att man inte kan installera äldre systern än det som levererades med köp

innebär bara att Apple har satt dit en spärr

Och inte utan anledning. Äldre system har inte stöd för den nya hårdvaran, som byggdes efter att systemet gjordes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Och inte utan anledning. Äldre system har inte stöd för den nya hårdvaran, som byggdes efter att systemet gjordes.

Det kan vara så, ja, men det måste inte vara så, det kan finnas en spärr i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det kan vara så, ja, men det måste inte vara så, det kan finnas en spärr i alla fall.

det går ju att köra äldre system via virtualisering så där är ju inte ny hårdvara

något hinder

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

2857D90C-08F9-4648-9135-4951A620ECFB.thumb.jpeg.c60241f95e06582b25ed0f220e1445a1.jpeg8E20D4A5-1015-4B25-8B7E-36CFE82FE21C.thumb.jpeg.f15cb4a0eda71d490c5a1b64d3f0cd82.jpegStartat om routern igen. Inget bredband inget WIFI. 

Får andra enheter, som din iPhone, tillgång till internet? Är det alltså bara strömningen till TV:n som inte funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Startat om routern igen. Inget bredband inget WIFI. 

Den bild du tog på TVn säger bara att du inte har något internet. Bilden säger inget om du har lokalt WiFi i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Får andra enheter, som din iPhone, tillgång till internet? Är det alltså bara strömningen till TV:n som inte funkar?

Nej inget internet alls eller WIFI fungerade. 

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Den bild du tog på TVn säger bara att du inte har något internet. Bilden säger inget om du har lokalt WiFi i huset.

Nej WIFI låg nere också. Såg på Comhems driftstörnings-sida att bredband samt TV hade driftstörningar och att arbetet uppskattades till 2 timmar. 
Nu funkar allt som vanligt igen. 
Detta händer väldigt ofta, förr var det bara 1-2ggr/år, nu är det varje månad. För några månader sen låg allting nere i 12 timmar, då hade de uppgivit att arbetet kunde ta två dygn. Men det gick igång efter 12 timmar som tur var. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, iMarc säger:

Nej inget internet alls eller WIFI fungerade. 

Nej WIFI låg nere också. Såg på Comhems driftstörnings-sida att bredband samt TV hade driftstörningar och att arbetet uppskattades till 2 timmar. 
Nu funkar allt som vanligt igen. 
Detta händer väldigt ofta, förr var det bara 1-2ggr/år, nu är det varje månad. För några månader sen låg allting nere i 12 timmar, då hade de uppgivit att arbetet kunde ta två dygn. Men det gick igång efter 12 timmar som tur var. 

Driftstörning mot operatören innebär inte att ditt lokala nätverk ligger nere. Ett helt omöjligt scenario att detta skulle hända utan att fler klagade. Alla som har lokal streaming med musik,filmer och what not utan att en enda har rapporterat det på något forum.....förutom du. Du är tydligen den enda detta händer för. Trovärdighet lika med noll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Nej WIFI låg nere också.

Det är vad du hävdar, men inte presenterat några belägg för.

Om du tagit en skärmdump av telefonen, där WiFi-symbolen saknats och/eller från datorn med en tom WiFi-symbol så hade saken kommit i ett annat läge. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det är vad du hävdar, men inte presenterat några belägg för.

Om du tagit en skärmdump av telefonen, där WiFi-symbolen saknats och/eller från datorn med en tom WiFi-symbol så hade saken kommit i ett annat läge. :) 

Något som lätt går att fejka genom att stänga av Wi-Fi på telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt ett Märklinlok på tradera! Barnen och barnbarnen kräver tåg nuförtiden och jag behöver ett slit och slänglok. Aldrig de får leka med mitt RC-lok! 

...

Fick en sändning ekologiska mandlar från Spanien via en crowdfarmingpryl. Jättefina mandlar!

...

Ska hämta två omklädningsskåp i plåt i morgon i gästrikland. De såg fina ut på bild och säljaren ville bara ha 100:- för båda till fikakassan! Jag tror de ska få mer.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Något som lätt går att fejka genom att stänga av Wi-Fi på telefon

Ja, jag insåg det för sent.

Bättre då med Inställningar-->WiFi från telefonen. Men det går ju att photoshoppa det också, om man verkligen vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...