Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, modEric säger:

Från datorn eller mobilen. Ghostery är hanska seg/tung. Kan du köra Privacy Badger så är den bättre. Den är mer flexibel med. uBlock + PB är en bra kombo = ablocker + antitracker.

 

Privacy Badger: https://www.eff.org/privacybadger

Firefox (inkl Android): https://addons.mozilla.org/en-US/android/addon/privacy-badger17/

Chrom*: https://chrome.google.com/webstore/detail/privacy-badger/pkehgijcmpdhfbdbbnkijodmdjhbjlgp

Opera: https://addons.opera.com/en/extensions/details/privacy-badger/

Mobilen såklart som nämnts tidigare. Jag TROR med relativt hög säkerhet att det är bruket av tredjepartscookies som spökar + ganska dålig programmering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett script som hanterar swapfilerna i Mac'en, och lite för att få en liknande funktion som i Linux (swapon/swapoff). Är mer el mindre ett skript som gör samma sak som det här. Blev bra, men det visade sig med att den är lite instabil. Inte skriptet, utan systemet. När jag testade och provade funktioerna, så efter ett tag så blev det nåt fel där, och den laddade inte som den skulle. Visade sig sen vara att den systemfunktionen (kernel) förmodligen inte hanterar det riktigt.

Spoiler

* Routine: macx_swapoff
* Function:
* Syscall interface to remove a file from backing store

 

 

Antar att om det inte finns nåt lagrat där så blir det nog så då, att den dummar sig. Och man körde ju skriptet rätt frekvent då jag testade det, så det blir säkert så när jag tog bort (success)... testade att ladda om igen (strax därpå) = inget att ta bort (fail).

 

Verkar funka vid normalt användande i a f. När jag sökte på nätet fanns många sidor om det/liknande som menade på att 10.8 var instabilt... Antar att 10.7 åker med på samma bräde. :)Om ngn är i behov av skriptet, så hojta till.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, modEric säger:

Gjorde ett script som hanterar swapfilerna i Mac'en, och lite för att få en liknande funktion som i Linux (swapon/swapoff). Är mer el mindre ett skript som gör samma sak som det här. Blev bra, men det visade sig med att den är lite instabil. Inte skriptet, utan systemet. När jag testade och provade funktioerna, så efter ett tag så blev det nåt fel där, och den laddade inte som den skulle. Visade sig sen vara att den systemfunktionen (kernel) förmodligen inte hanterar det riktigt.

  Visa dolt innehåll


* Routine: macx_swapoff
* Function:
* Syscall interface to remove a file from backing store

 

 

Antar att om det inte finns nåt lagrat där så blir det nog så då, att den dummar sig. Och man körde ju skriptet rätt frekvent då jag testade det, så det blir säkert så när jag tog bort (success)... testade att ladda om igen (strax därpå) = inget att ta bort (fail).

 

Verkar funka vid normalt användande i a f. När jag sökte på nätet fanns många sidor om det/liknande som menade på att 10.8 var instabilt... Antar att 10.7 åker med på samma bräde. :)Om ngn är i behov av skriptet, så hojta till.

 

 

KarateKid_WaxOnWaxOff-500x281.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, modEric säger:

Om ngn är i behov av skriptet, så hojta till.

Fråga Alix. :P :hihihi: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Sol oh 14 grader just nu........

Vid 13-tiden bär det av mot Orsa. Ska bli skönt med en långhelg! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Semmelman säger:

Haft en bra dag på jobbet idag, körde en gubbe med hemvårdare till en kyrkogård utanför Stockholm, första gången jag kört bil inne på en kyrkogård, bara det var kul, sen när vi skulle ut så körde vi fel, grusgången blev smalare å smalare och vid en kurva eller vad det heter på en grusgång vart det stopp mellan buskarna, så backade vi och vårdaren en bastant högbröstad kvinna sprang före å viftade hur jag skulle köra och jag efter med gubben i baksätet plirandes ut genom sidorutan som försökte hjälpa med gester så gott han kunde, och kyrkogårdsarbetare och besökare titta upp från sina göromål och stirrade på den udda karavanen. Det kunde vart en scen ur vilken svensk sjuttitalsfilmkomedi som helst. 

Sen åkte vi och skulle äta lunch vid kusten men ett nedblåst träd hindrade färden så vi vände och åkte in mot centrum och åt röding på ett ställe, sen åkte vi och kolla på vart gubben hade bott i sin krafts dar och han visade vart några kändisar - alla nu döda - hade bott och så kollade vi in några nya bostadsområden. En mycket givande dag på det hela. :D

Guld! Jättekul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tjena! Nu är vi tillbaka i gamla vanor. :irriteradtjej:+10° på midsommarafton. :fane:

Skärmavbild 2018-06-20 kl. 08.47.45.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och SVT Nyheter säger så här:

 

 

Skärmavbild 2018-06-20 kl. 08.53.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnar på musik på YT och fick en reklamsnutt om ett övervakningssystem för diabetessjuka till mobilen. Vad vet de om mig egentligen? Man slänger väl knappast ut reklam för diabetes hur som helst. Jag har typ 2. Kan den infon finnas tillgänglig för reklammakarna på YT??? :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
29 minuter sedan, Axelman säger:

Lyssnar på musik på YT och fick en reklamsnutt om ett övervakningssystem för diabetessjuka till mobilen. Vad vet de om mig egentligen? Man slänger väl knappast ut reklam för diabetes hur som helst. Jag har typ 2. Kan den infon finnas tillgänglig för reklammakarna på YT??? :pinch:

Har du googlat på diabets? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, sevensleeper säger:

Har du googlat på diabets? 

Jupp. Och många andra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tok-googlat på rosor på längden och tvären. Ska bli intressant och se om reklamen ändrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
24 minuter sedan, Axelman säger:

Jupp. Och många andra saker.

Okej. Vet inte om de har ett filter  som plockar ut viktiga saker och oviktiga saker.

 

21 minuter sedan, Axelman säger:

Nu har jag tok-googlat på rosor på längden och tvären. Ska bli intressant och se om reklamen ändrar sig.

Hahaha! Lova att återkoppla. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, sevensleeper säger:

Hahaha! Lova att återknoppa. :hihihi:

What!? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Sol oh 14 grader just nu........

Vid 13-tiden bär det av mot Orsa. Ska bli skönt med en långhelg! :galetglad:

Ingen semester ännu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Axelman säger:

What!? :whistling:

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
2 minuter sedan, ronny säger:

Ingen semester ännu ?

Nä, den börjar jag i mitten av Juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det klart. Då är jag också sjukpensionär. Får 10' före skatt. :dumstrut:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Nä, den börjar jag i mitten av Juli.

Ok! Jag har fram till 15 augusti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Axelman säger:

Då är det klart. Då är jag också sjukpensionär. Får 10' före skatt. :dumstrut:

Semester året runt inte illa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Julafton och midsommar. Samma väder. Svensk tradition! :lol:

Och julklappsutdelning 2 ggr om året

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Lyssnar på musik på YT och fick en reklamsnutt om ett övervakningssystem för diabetessjuka till mobilen. Vad vet de om mig egentligen? Man slänger väl knappast ut reklam för diabetes hur som helst. Jag har typ 2. Kan den infon finnas tillgänglig för reklammakarna på YT??? :pinch:

Är du inloggad på ett googlekonto så vet de antagligen allt om dig. Annars vet de bara mycket. Din ålder gissar jag att de har hyfsad koll på och de vet nog hur vanligt diabetes är i olika åldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

32 minuter sedan, Mattiasgbg säger:
7 timmar sedan, Axelman säger:

Lyssnar på musik på YT och fick en reklamsnutt om ett övervakningssystem för diabetessjuka till mobilen. Vad vet de om mig egentligen? Man slänger väl knappast ut reklam för diabetes hur som helst. Jag har typ 2. Kan den infon finnas tillgänglig för reklammakarna på YT??? :pinch:

Är du inloggad på ett googlekonto så vet de antagligen allt om dig. Annars vet de bara mycket. Din ålder gissar jag att de har hyfsad koll på och de vet nog hur vanligt diabetes är i olika åldrar.

Ja, det är så dem framställer sig själva som lite creepy. Om de vet om att man har diabetes, så skulle det ju vara till hjälp om de visade sånt då de upptäcker att man söker efter sån infon. Att visa den ändå blir ju just bara creepy.

 

Var länge sen nu man såg reklam på YT. Är det i mobilen? @Axelman, du har väl Android? Kan tipsa om NewPipe. :yeahbaby: Vet inte om den finns på Play, men den finns på F-Droid. Snygg, enkel och smidig - och inte så tungrodd som G's appar är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...