Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Varför inte ett 4G-modem....? Glöm i så fall inte att skaffa en uteantenn eftersom ett hus mycket effektivt skärmar av signalen. Vilket man inte gärna berättar när man säljer prylarna eftersom det blir ju dyrare då. Å andra sidan vill man ju få ut allt av 4G-et. Bifogar ett exempel som är relativt enkelt men eftersom halva förtjänsten ligger i att få UT antennen duger den i tättbebyggt område om det är fri sikt till sändaren.Nja,

Nja, är lite tveksam om det faktiskt funkar där vi bor. Vi bor liksom i en grop eller i en svacka liksom. Där samhället är som lägst. Vi bor på botten.... :dumstrut:

Då tror jag att vi måste ha en antenn som är väldigt hög för att få ner signalen. MEn förr eller senare så får det väl ändå testas med det alternativet. För nån fiber verkar det inte bli, det kan man ordna med ute i byarna eller i villakvarteren, men bor man som vi mitt i ett samhälle utan så många grannar så är vi inte intressanta. Så då får vi punga ut med hela summan för grävningen :dumstrut:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, är lite tveksam om det faktiskt funkar där vi bor. Vi bor liksom i en grop eller i en svacka liksom. Där samhället är som lägst. Vi bor på botten.... :dumstrut:

Då tror jag att vi måste ha en antenn som är väldigt hög för att få ner signalen. MEn förr eller senare så får det väl ändå testas med det alternativet. För nån fiber verkar det inte bli, det kan man ordna med ute i byarna eller i villakvarteren, men bor man som vi mitt i ett samhälle utan så många grannar så är vi inte intressanta. Så då får vi punga ut med hela summan för grävningen :dumstrut:

Har du mottagning på telefonen kan du ha 4G. Är signalen svag finns det betydligt vassare antenner än den jag skickade bild på. De flesta om inte alla har en täckningskarta med master/sändare utsatta så du kan själv rekognocera om du kan ha en bra förbindelse.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade in för att önska alla en grön december

Desamma tebaks. IIRC du bor nånstans i Skåne. Lite mildare där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kan du se tex hur det kan se ut med 4G-antenner i Sala.

post-363-0-65156900-1511279637_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du mottagning på telefonen kan du ha 4G. Är signalen svag finns det betydligt vassare antenner än den jag skickade bild på. De flesta om inte alla har en täckningskarta med master/sändare utsatta så du kan själv rekognocera om du kan ha en bra förbindelse.

ja, vem vet.... kansek det funkar?

Har iPAd med teliaabonnemang som visar 4G men telefonen som ska kunna ta emot 4G visar bara 3G o den har jag på Tre. Just nu sittandes hemma i huset.

Men är fortfarande luttrad på mitt försök för några år sedan med mobilt o 3G. Otroligt svajigt o dåligt funkade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iPAd med teliaabonnemang som visar 4G men telefonen som ska kunna ta emot 4G visar bara 3G o den har jag på Tre. Just nu sittandes hemma i huset.

Men är fortfarande luttrad på mitt försök för några år sedan med mobilt o 3G. Otroligt svajigt o dåligt funkade det.

Lösningen är extern antenn. Men om det är lite osäkert kanske man ska kolla igenom vem som har bäst sändarläge så man vänder antennen direkt mot. Bifogar bild på en som är ca dubbelt så bra som den i det tidigare inlägget.

post-363-0-05868000-1511280645_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösningen är extern antenn. Men om det är lite osäkert kanske man ska kolla igenom vem som har bäst sändarläge så man vänder antennen direkt mot. Bifogar bild på en som är ca dubbelt så bra som den i det tidigare inlägget.

Ja, nåt sånt måste det nog vara.

Å andra sidan så har vi ju nu fått ner kostnaderna betydligt, med bara ADSL och inte ett onödigt telefonabonemmang till.

Men den dagen kopparn klipps så.... får vi se om vårt hus ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nåt sånt måste det nog vara.

Å andra sidan så har vi ju nu fått ner kostnaderna betydligt, med bara ADSL och inte ett onödigt telefonabonemmang till.

Men den dagen kopparn klipps så.... får vi se om vårt hus ;)

Du skrev ju

"Nu får jag försöka muntra upp mig med nåt...."

så jag försökte. :)

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frun försöker i "hemlighet" att köpa ett Nintendo Classic 80's till mig i julklapp. Oväntat finns det mängder av nya till salu dock för dubbla priset mot när det såldes... Trist nog kostar det nya Classic SNES 1,500:- så vilken man än väljer blir det 1500:- så då vill jag hellre ha originalet. Kul jul med ungarna som kommer att gå i barndom! :whistling::hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt stor skillnad på täckning när det gäller iprylar och routrar. Knappt nåt i prylarna medans du får riktigt bra i routern med 4G. (är lite bättre mottagning/antenner s a s). Sen kan man - om det verkligen behövs - lägga till en yttre antenn. Det ger eg inte bättre fart, bara mer/jämnare stabilitet.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del har inte ens "Unsubscribe", så man MÅSTE logga in på ett konto man för länge sedan tappat bort lösenordet till. :superirriterad:

Eller så måste man klicka på ytterligare ett mail som kommer som så fort man klickat på den där Avsluta prenumerationssidan som kommer upp i webbläsaren när man försöker avanmäla ett sånt där j-a skitmail om nåt som man inte varken vill ha eller köpa.....

;)

Ja, det finns de som slarvar/skiter i det med och man få logga in och grejja. Extremt irriterande att man inte kan ha en smidig lösning som standard, ngt som alla borde kunna anv. Och alla dessa bekräftelse mail. En del slarvar och skickar inga alls. Byter el signar man upp skall det komma ett mail bed en bekräftelselänk. Och avslutar man bör det komma ett mail med bara en notis. Om man kan göra som på bilden där med en ta bort-länk, och en uppdatera uppgifterna, så fixar ju det alla problem på en gång.

Bilden jag postade innan - det var nog från detta nBrev (el ngn med samma/liknande lösning). Kom ett nytt idag.

post-64246-0-71458800-1511284658_thumb.png

Rent och fint. :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:tarskratt:

Ja, man måste nog ha ätit en hel del kuliga piller (i sammafärgskala) för att komma på en sån “idé”. ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man måste nog ha ätit en hel del kuliga piller (i sammafärgskala) för att komma på en sån kulig “idé”. ^_^

:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sjukt köpsugen nu efter en iPad Pro 12.9". T. om redan beställt hem fodral till den :)

Men köper jag den nu kommer jag ångra ihjäl mig om det kommer nåt Black Friday erbjudande. Förra året var det en hel del rea på dom såg jag...

Undra om man kan dra typ till mediamarkt imorgon, köpa en och fråga dom om man får göra ett återköp och sen köpa tillbaka samma om det är så att dom sänker priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handla på webben har faktiskt varit i huvudsak tillfredsställande ja. ^_^

Härligt

Såg dessutom att ipads som säljs av MediaMarkt är av utgående modell

post-154-0-61220500-1511297308_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sjukt köpsugen nu efter en iPad Pro 12.9". T. om redan beställt hem fodral till den :)

Men köper jag den nu kommer jag ångra ihjäl mig om det kommer nåt Black Friday erbjudande. Förra året var det en hel del rea på dom såg jag...

Undra om man kan dra typ till mediamarkt imorgon, köpa en och fråga dom om man får göra ett återköp och sen köpa tillbaka samma om det är så att dom sänker priset?

Kan du inte vänta tre dagar? :ermm:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte vänta tre dagar? :ermm:

Jo, men gått länge och funderat på köp. Man blir ju som ett barn...

Men när jag tittade närmare så har dom tidigare bara sänkt priset på wifi-modellerna, inte celluar. Undra varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalade alla mina räkningar igår. Hittade en till idag, som jag hade missat. Var ju en himla tur. Fick ju grejjerna till kylen på räkning. Jaja, ingen jätteräkning direkt, men den störde min planering nu lite grann.

Morgonen roligaste läsning var på TechWorld. Torvalds hade lite åsikter om Googles s k säkerhetsexperter. ^_^

Torvalds sågar Googles experter: "idioter" - TechWorld

“Det låter rätt sunt.”

Håller med honom helt. :yeahbaby:

Utan riktig koll på vad det handlar om så påminner det lite om Apples motvilja mot appar från en godkända utvecklare. Hade systemet varit säkert så hade väl alla appar också varit det?

På tal om nyhetsbrev... Dagsfärskt fr MW's nyhetsbrev: Fixa julstämningen med färgglada kulor i skägget - Pryltorget :blink:

Fram med fårsaxen. :shifty:

Kånkelbär?

Vi brukade drömma om att bo i en grop...

• Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på kontoret vid Stureplan och tittar ut genom fönstren. Mulet och någon minusgrad idag. Isigt på trottoarerna gör det lite knepigt när man har nedsatt balanssinne som jag, men någon spänning ska man väl ha........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på kontoret vid Stureplan och tittar ut genom fönstren. Mulet och någon minusgrad idag. Isigt på trottoarerna gör det lite knepigt när man har nedsatt balanssinne som jag, men någon spänning ska man väl ha........

Det hade min pappa också, efter Ménières sjukdom. Fast det fanns fördelar. Under en storm på Nordsjön på en färja sade bartendern till att han kunde ta för sig själv. Alla andra var sjösjuka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den måste vara dyr

akitio-thunder3-quad-x-review.jpg?qualit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade min pappa också, efter Ménières sjukdom. Fast det fanns fördelar. Under en storm på Nordsjön på en färja sade bartendern till att han kunde ta för sig själv. Alla andra var sjösjuka...

Tyvärr har jag inte den fördelen. Efter en hjärnblödning 2012 fick de operera bort en tredjedel av lillhjärnan. Där sitter balans och finmotorik......

Sjösjuk blir jag nog :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag inte den fördelen. Efter en hjärnblödning 2012 fick de operera bort en tredjedel av lillhjärnan. Där sitter balans och finmotorik......

Sjösjuk blir jag nog :(

Aj, då. :( Det enda jag kan säga är väl att det var tur att det inte gick ännu värre för dig. :kramis:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj, då. :( Det enda jag kan säga är väl att det var tur att det inte gick ännu värre för dig. :kramis:

Jo, jag hade nog tur i oturen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...