Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, modEric säger:

Är det en sån Aubergine? :totaltgalen:

Typisk boråsare.............:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Typisk boråsare.............:hihihi:

Nej, nej, vi som bor i regnskogen är pygméer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag struntar helt i andras (o)vanor som är deras ensak men konstaterar att för min del genom åren så har skägget varit både prydande och fyllt en viktig funktion genom att skydda mot väder och vind, främst kylan.

Och värme!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Och värme!

Intressant! Tänkte jag inte på. Men så är det, hårväxten fungerar som temperaturutjämnare även under armhålorna, för lymfan tror jag, och även på könet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mikaellq säger:

Intressant! Tänkte jag inte på. Men så är det, hårväxten fungerar som temperaturutjämnare även under armhålorna, för lymfan tror jag, och även på könet. 

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...  Samma princip tillämpas i öknen, där man i regel alltid har tjockt med tyg på huvudet (och heltäckande klädsel i övrigt). Tuaregerna har svart tyg som är fuktat. Avdunstningen gör att kyleffekten bli större. Den svarta färgen påskyndar. Vetenskap! :fane: 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Självklart kan man raka sig. Det blir en truism.

Men att betrakta skägg som avvikande är bakvänt i faktisk mening. I annat fall hade evolutionen sett till att avveckla skäggväxten.

Ja, fast jag menade att skäggväxt... att det är normalt eftersom alla män har det (mer el mindre), men däremot har inte alla skägg. Så därför ser jag inte det som normalt, eftersom alla gör så olika med sin skäggväxt. Men det är ju en tolkningsfråga såklart...

 

Sen kan man ju ta ner det på ett personligt plan på vad som är normalt eller inte. Gustav Wasa ser man normal med skägg. Andra har normalt sett inte skägg. Tolkningar och vinklingar. :)

 

Och eftersom vi idag alla har möjligheten att raka oss, utan större besvär (jmf m stenåldern) - så kan man väl se (att odla) skägg som tillval. Och tvärtom med, såklart. Det finns ingen norm i a f (som jag ser det).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...

Beduinerna i öknen klär sig ordenligt i många lager dör att hålla värmen ute. :yeahbaby:Bildresultat för beduin desert

 

 

Har en fleecejacka som jag brukar ha på somrarna som är riktigt bra mot värme. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Ja, fast jag menade att skäggväxt... att det är normalt eftersom alla män har det (mer el mindre), men däremot har inte alla skägg. Så därför ser jag inte det som normalt, eftersom alla gör så olika med sin skäggväxt. Men det är ju en tolkningsfråga såklart...

 

Sen kan man ju ta ner det på ett personligt plan på vad som är normalt eller inte. Gustav Wasa ser man normal med skägg. Andra har normalt sett inte skägg. Tolkningar och vinklingar. :)

 

Och eftersom vi idag alla har möjligheten att raka oss, utan större besvär (jmf m stenåldern) - så kan man väl se (att odla) skägg som tillval. Och tvärtom med, såklart. Det finns ingen norm i a f (som jag ser det).

Normalt är i alla fall att män i regel får skägg om de inte rakar sig. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från och med i morgon är det tv soffan som gäller

vi hörs i fotbollstråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde på hårt med min vanliga träning ikväll. Kändes bra. Fjorton extrabreda pullups. Kan nog pressa mig till 15 nästa gång. När jag klarar sexton så blir det ett försök med normalbrett grepp på att klara tjugo som varit ett mål i flera år.

Strategin att göra den mest besvärliga, smärtsamma och jobbiga varianten av det har fungerat tillsammans med att träna hela kroppen varje gång. Styrkan växer snabbare så.

Är mycket nöjd. Känner hur det värker på ett skönt sätt i ryggen nu. Nästa gång...

Ungefär som på bilden med Franco Columbu. Brett grepp.

 

columbo.jpg.45b1da5b215f4b19bc065408c337e218.jpg

Spoiler

columbo.jpg


 

Redigerad av modEric
bytte bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Självklart kan man raka sig. Det blir en truism.

Men att betrakta skägg som avvikande är bakvänt i faktisk mening. I annat fall hade evolutionen sett till att avveckla skäggväxten.

Om evolutionen avvecklar skäggväxten, tänkte du att de som vill ha skägg ska tälja fram det med rakkniven?

10 timmar sedan, Alix säger:

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...  Samma princip tillämpas i öknen, där man i regel alltid har tjockt med tyg på huvudet (och heltäckande klädsel i övrigt). Tuaregerna har svart tyg som är fuktat. Avdunstningen gör att kyleffekten bli större. Den svarta färgen påskyndar. Vetenskap! :fane: 

Fast jag hörde på radio (SR) för något år sedan att saudiarabiska kvinnors svarta klädsel är förtryck som utövas av vitklädda män. Men det lät inte särskilt vetenskapligt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Normalt är i alla fall att män i regel får skägg om de inte rakar sig. :totaltgalen:

Normalt är att *alla* får skägg om man får för mycket att göra - jämt skägg. Och sen sitter alla där med skägget i brevlådan. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Mulet och 16 grader just nu.......

Efter lunch bär det av mot Orsa!  :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Ungefär som på bilden med Franco Columbu. Brett grepp.

 

columbo.jpg.45b1da5b215f4b19bc065408c337e218.jpg

 

Det ser lite väl Photoshoppat ut... :ermm:

 

Spoiler

:totaltgalen:^_^

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
29 minuter sedan, modEric säger:

Bär efter lunch brukar innebära efterätt. :totaltgalen:

Eller så bär man tallriken till diskinlämningen......  :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Eller så bär man tallriken till diskinlämningen......  :stjarnsmall:

Nu är jag lite förvirrad. Är Orsa diskinlämningen...? :mellow:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Det ser lite väl Photoshoppat ut... :ermm:

 

  Visa dolt innehåll

:totaltgalen:^_^

 

Eller Gimpat? Jag undrade just hur du gjort då jag klistrade in en webbadress men ser nu att forumet automatiskt laddat ner och gjort länken lokal, till forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Eller Gimpat? Jag undrade just hur du gjort då jag klistrade in en webbadress men ser nu att forumet automatiskt laddat ner och gjort länken lokal, till forumet.

Nej, det blev en liten snabbmeck i PS. :ThumbsUp:

 

Gimp vs PS... En av de sakerna man saknar mest i Gimp är justeringslager, som PS har - men nu i nya Gimp som kommit/kommer så skall det finnas ngt liknande. Man kan fixa/trolla till det på liknande sätt, men det är rätt pilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
1 timme sedan, Axelman säger:

Nu är jag lite förvirrad. Är Orsa diskinlämningen...? :mellow:

Det bär mig emot att förklara närmare :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, modEric säger:

Nej, det blev en liten snabbmeck i PMS. :ThumbsUp:

 

 

What!? :armskeptisk:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...