Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu funderar jag över varför amerikanarna ska rösta på en tisdag och handla på en fredag. Ologisk, opraktiskt och osmart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu funderar jag över varför amerikanarna ska rösta på en tisdag och handla på en fredag. Ologisk, opraktiskt och osmart.

 

Fredagen är en "klämdag" efter torsdagens Thanksgiving och varför inte just shopping i konsumismens förlovade land? Varför den benämns som "svarta fredagen" vet jag inte, har inte orkat söka på det för att besvara dig, men det finns det säkert någon här som kan upplysa oss om. Låter ju onekligen dystert och ödesmättat - svarta fredagen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredagen är en "klämdag" efter torsdagens Thanksgiving och varför inte just shopping i konsumismens förlovade land? Varför den benämns som "svarta fredagen" vet jag inte, har inte orkat söka på det för att besvara dig, men det finns det säkert någon här som kan upplysa oss om. Låter ju onekligen dystert och ödesmättat - svarta fredagen.....

Ja, det är dystert och ödesmättat. Från början är "black" i sammanhanget benämning på en dag med stor oro/oreda/upplopp et cetera och har varit så i århundraden. De flesta veckodagarna har sådana namn på engelska och syftar till en eländig dag i någon form. Vad gäller "black friday" lär det väl syfta på allt riv och slit i affären...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fredagen är en "klämdag" efter torsdagens Thanksgiving och varför inte just shopping i konsumismens förlovade land? Varför den benämns som "svarta fredagen" vet jag inte, har inte orkat söka på det för att besvara dig, men det finns det säkert någon här som kan upplysa oss om. Låter ju onekligen dystert och ödesmättat - svarta fredagen.....

 

Namnet härstammar ursprungligen från Philadelphia någon gång före 1961, där det beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving. Uttrycket började spridas utanför Philadelphia 1975 och är nu en allmän benämning i USA för dagen efter Thanksgiving. Ett antal amerikanska webbutiker erbjuder billigare varor denna dag och riktar sig då även till kunder utanför USA.

Alla butiker öppnar väldigt tidigt, vissa redan vid midnatt, andra oftast klockan 5 eller 7 på morgonen, och stänger väldigt sent, oftast vid 23-tiden.

Trots att Black Friday inte är någon officiellt ledig dag i USA är alla skolor och många arbetsplatser stängda, för att möjliggöra en fyra dagars lång ledighet med Black Friday som så kallad klämdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och installerar FreeBSD-versionen TrueOS på extradisken jag har i barnens dator för att testa. Har tidigare experimenterat lite med Antergos, vilket är en lite mer polerad version av Acrh Linux, men nu för andra gången så brakade systemet ihop efter en systemuppdatering. Visst, det bygger på den senaste koden som finns till Linux och den datorn har framförallt ett gammalt grafikkort, men det är träligt när systemet bara lägger av, denna gången i en ständig omstart. Förra gången så var det hanteraren för inloggningssystemet som brakade ihop och bara visade en vit eller svart bakgrund och muspekaren.

 

Kör annars Linux Mint 18 på min maskin och Mint 17 på barnens maskiner, det "bara fungerar", bugger på Ubuntu Linux som bas och är väldigt användarvänligt. Men det skadar aldrig att kika på alternativen, nyfiken som man är.... :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och installerar FreeBSD-versionen TrueOS på extradisken jag har i barnens dator för att testa. Har tidigare experimenterat lite med Antergos, vilket är en lite mer polerad version av Acrh Linux, men nu för andra gången så brakade systemet ihop efter en systemuppdatering. Visst, det bygger på den senaste koden som finns till Linux och den datorn har framförallt ett gammalt grafikkort, men det är träligt när systemet bara lägger av, denna gången i en ständig omstart. Förra gången så var det hanteraren för inloggningssystemet som brakade ihop och bara visade en vit eller svart bakgrund och muspekaren.

 

Kör annars Linux Mint 18 på min maskin och Mint 17 på barnens maskiner, det "bara fungerar", bugger på Ubuntu Linux som bas och är väldigt användarvänligt. Men det skadar aldrig att kika på alternativen, nyfiken som man är.... :behave:

 

hur går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hur går det?

 

Installationen är precis färdig, får återkomma med rapport. Dock noterat att systemet anser att mitt grafikkort är för gammalt och kör det som VESA-kompatibelt, med andra ord det kunde inte matcha det mot lämplig drivrutin från nVidia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Installationen är precis färdig, får återkomma med rapport. Dock noterat att systemet anser att mitt grafikkort är för gammalt och kör det som VESA-kompatibelt, med andra ord det kunde inte matcha det mot lämplig drivrutin från nVidia.

 

just typiskt för nytt system för grafikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD vill stoppa alla låneord.

 

Åkesson ber Ekeroth att ta Time-Out :dumstrut:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD vill stoppa alla låneord.

 

Åkesson ber Ekeroth att ta Time-Out :dumstrut:

:hihihi:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fredagen är en "klämdag" efter torsdagens Thanksgiving och varför inte just shopping i konsumismens förlovade land? Varför den benämns som "svarta fredagen" vet jag inte, har inte orkat söka på det för att besvara dig, men det finns det säkert någon här som kan upplysa oss om. Låter ju onekligen dystert och ödesmättat - svarta fredagen.....

 

Innan svarta fredagen: röda siffror i kassaboken.

Efter svarta fredagen: svarta siffror i samma bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD vill stoppa alla låneord.

 

Åkesson ber Ekeroth att ta Time-Out :dumstrut:

 

Det är lite RÖRIGT just nu. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är lite RÖRIGT just nu. :totaltgalen:

Jag blir alldeles rörd. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir alldeles rörd. :whistling:

 

Själv är jag skakad men inte störd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själv är jag skakad men inte störd. :)

Mr. Bond. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själv är jag skakad men inte störd. :)

 

 

Mr. Bond. ;)

 

 

Bond, Axelman Bond, skakad men inte störd....

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Bond, Axelman Bond, skakad men inte störd....

 

:hihihi:

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å jag är Bonde, inte Bond. Med valspråket

"Hellre en tia i handen än en tjuga i foten."

:hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två smartphones men ingen fungerar. Axelman väntar. :mellow: På dramats upplösning. Flåt... uppLÅSNING ska det vara. :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två smartphones men ingen fungerar. Axelman väntar. :mellow: På dramats upplösning. Flåt... uppLÅSNING ska det vara. :hihihi:

Hur länge får man vänta då? :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-5 arbetsdagar tar det från att man beställer en upplåsning. Vi hade ju genomfört migreringen utan att tänka på att man kanske skulle låsa upp Ajfånen. Men det går att låsa upp via nätet men MasterCard kortet ville bara inte fungera just där. Så det blev att ta det manuellt via dem. Och att få någon på Det Stora Telebolaget att trycka på en knapp är en väldigt lång och besvärlig process. Det kan ju inte gå snabbare än tre dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Des som väntar på något gott väntar ALLTID för länge. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...