Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Funderat på en sak länge, det sägs ju ofta att skönheten inuti är viktigare än den yttre... Men ju äldre å fulare jag blir desto mer undrar jag om inte uttrycket ostämner. Vad får hjärtat att stanna upp en sekund på alla män i världen och få dem att vända sig om alltid? Jo endast en vacker kvinna. Inget annat kan slå den styrka å impact som skönhet äger. Och den är given som gåva det är inget man själv kan göra nåt åt, som det inre det kan man ju jobba på själv, men det yttre det har man bara några år om man har tur. Som en ros. Varje gång jag ser eller träffar en snygg kvinna så slås jag av hur jag liksom i grundvalarna skakar, blir konstig får en smärre blackout i systemet å får inte fram ett vettigt ord, så i djupet går det som sägs vara ytligt.

Det är ändå skönhet som fått målare i alla tider ställa fram stafflit och fotografer slösa mängder med film. Så det måste ligga nåt mer i det eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat på en sak länge, det sägs ju ofta att skönheten inuti är viktigare än den yttre... Men ju äldre å fulare jag blir desto mer undrar jag om inte uttrycket ostämner. Vad får hjärtat att stanna upp en sekund på alla män i världen och få dem att vända sig om alltid? Jo endast en vacker kvinna. Inget annat kan slå den styrka å impact som skönhet äger. Och den är given som gåva det är inget man själv kan göra nåt åt, som det inre det kan man ju jobba på själv, men det yttre det har man bara några år om man har tur. Som en ros. Varje gång jag ser eller träffar en snygg kvinna så slås jag av hur jag liksom i grundvalarna skakar, blir konstig får en smärre blackout i systemet å får inte fram ett vettigt ord, så i djupet går det som sägs vara ytligt.

Det är ändå skönhet som fått målare i alla tider ställa fram stafflit och fotografer slösa mängder med film. Så det måste ligga nåt mer i det eller?

Skönheten är inte endast ytlig. Jag minns en gång jag hade spanat in en tjej i en bar. Efter att ha gått fram till henne slutade det hela med att jag bara ägnade mig åt hennes väninna som satt bredvid, och henne hade jag inte ens sett innan. Så frågan är väl om man bara betraktar eller deltar. En del vackra kvinnor kan ju öppna munnen och man vill då sjunka ned i jorden. Sedan tycker jag mig se skönhet även ytligt i alla åldrar. Jag ser riktigt vackra kvinnor som är betydligt äldre än mina 50 år. Även efter att ha hört dem eller ha pratat med dem. Till yttermera visso har jag lärt mig att varken skönhet eller innehåll per definition får mig att tända. Det är något obeskrivbart som sker. Jag struntar egentligen i om de är vackra, jag vill bara ha dem (om jag finge). Lustigt, allt det där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är det vackra och (yttre) skönhet viktigt för oss! Säkert mer för vissa än för andra. Det finns forskning kring hur utseende påverkar bemötande, förtroende och till och med utfallet i domstolar.

Problemet är väl om man ser endast till detta...

Sedan är det kanske inte så opportunt att tala om utseendets betydelse heller. Ofta råder det en missuppfattning att andra egenskaper, som begåvning, personlighet och läggning, är mer genuina eller att man har "gjort sig förtjänt" av dem på ett helt annat sätt – men även dessa är, liksom skönhet, till allra största del en gåva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderat på en sak länge, det sägs ju ofta att skönheten inuti är viktigare än den yttre...

OM man bara ska kittla genitialerna är det utsidan som ger den första responsen. Frågan är sen när hon öppnar truten om egot är större än universum och förståndet är mindre än en ärta...... Skönhet utan förstånd är som ringen i grisens tryne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan också attraheras av vackra snygga äldre kvinnor de som nu är det, radarn kan ofelbart detektera en sån på hundra meters avstånd, men samtidigt är det nåt med den perfektion unga nästan docklika skönheter kan ha. De är som vandrande tavlor, gudinnor, mer å mer ju äldre å fulare jag blir. En längtan till livskraft å ungdom som nu oåterkalligt sinar? Naturen strävar alltid efter att den starkaste överlever, har man den ordningen i varje cell kanske, jag tror det.

Skönhet är lika med livskraft å styrka, styrka är ju själva livet när styrkan avtagit så dör man, så man kanske skulle kunna påstå att skönhet är livet?

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan är det kanske inte så opportunt att tala om utseendets betydelse heller. Ofta råder det en missuppfattning att andra egenskaper, som begåvning, personlighet och läggning, är mer genuina eller att man har "gjort sig förtjänt" av dem på ett helt annat sätt men även dessa är, liksom skönhet, till allra största del en gåva.

Ja lite vad jag är lite inne på, jag känner att skönhet ofta undertrycks, ses ned på, vi kanske borde se det mer som en härlig gåva, och låta oss uppskatta den.

Skönhet kan ju också va en snygg lagd frispark av Zlatan. För den delen, ska uppskattas det också, men den skickligheten kan tränas, han kommer aldrig bli gudinne-skön så man vill ha hans porträtt på vardagsrumsväggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick hem nyss å gick förbi uraffären och sneglade lite på uren som jag brukar göra för är lite sugen på ett nytt armbandsur, och ja vad är prio 1 jo jag letar så klart efter en riktig snygg klocka. Är det någon här som skulle köpa en ful klocka? Nä. Och samma sak när jag byter bil, vad vill man ha helst, jo en snygg bil. Och i hemmet vill man ju ha ordning å reda så det inte ser ut som ett råttbo, alltså snyggt är det man helst vill ha omkring sig. Och frun då, ja hon var det snyggaste som gick i ett par skor tyckte man då. Verkar som det mesta består av en strävan efter snygghet, eller fullkomlighet, eller är jag störd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frugan hämtade ut två Sverigelotter som hon vann på Bingolotto i söndags, skrapar och på den ena: post-113-0-25763500-1453899964.jpg :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick hem nyss å gick förbi uraffären och sneglade lite på uren som jag brukar göra för är lite sugen på ett nytt armbandsur, och ja vad är prio 1 jo jag letar så klart efter en riktig snygg klocka. Är det någon här som skulle köpa en ful klocka? Nä. Och samma sak när jag byter bil, vad vill man ha helst, jo en snygg bil. Och i hemmet vill man ju ha ordning å reda så det inte ser ut som ett råttbo, alltså snyggt är det man helst vill ha omkring sig. Och frun då, ja hon var det snyggaste som gick i ett par skor tyckte man då. Verkar som det mesta består av en strävan efter snygghet, eller fullkomlighet, eller är jag störd?

Men vad är då skönhet? Det gick ett program på tv där man undersökte den universella känslan om vad som var vackert. I min mening kryllar det med kulturer med apfula ideal...... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är oxå intressant, antagligen nånting i våra huvuden. Inom konst finns saker som bildlära, komposition å sånt där man försöker förklara varför en del bilder är bättre än andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyfsat normativt där, på fler sätt än ett.

Alla män har inte samma uppfattning om skönhet. Alla män går faktiskt inte ens igång på kvinnor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet ja väl, inte det de handla om. Men om de går igång på män så gillar de väl en snygg man eller hur? Det var skönhet detta handla om inte könsroller etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar på bluffläkaren Paulo på SVT 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyfsat normativt där, på fler sätt än ett.

Fast i dag är väl normkritiken så utbredd att den mer eller mindre får betraktas som norm – är den inte till och med inskriven i skollagen?

I så fall skulle ovanstående vara hyfsat normativt i sig själv…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och handlade lite på ICA, det viktigaste, så skall jag in till en större ICAaffär lite senare. Måste förbi Lidl och ÖoB med. Vet inte nte hur det blev näär jag kom hem och skulle backa ner bilen på plats. Mörkt och dant och såg vl inte så bra, men khur man än gjorde fick jag inte bilen att stå där den brukar. Brevid el snett blev det bara. Jaga, ingen sorg över det - bara irriterande när man normalt sett kan blunda och backa ner den.

Fått en räkning av Telia på nästan -700,00 (=), med tillhörande utbetalningskort. :blink: Har ingen aning om varför, så det lär man få ringa om. Är väl förmodligen nåt i sambande med teknikbytet och kampanjrabatt, men den uppfattade jag som att man får 3 mån gratis inkl 4g routern. Inget har sagt nåt om utbetalning. Det är om det är ngt överskott på mina rabatter jag hade på gamla ADSL. Jaja. Skall ändå ringa dem imorgon om routern. Har fått tag på originalmjukvaran till den, som inte är Telia-branded. Vill ha tag på en Telia-fil med som backup. Annars blir det att köpa en egen/annan/ny router som kan göra det som man eg skall kunna göra med en router. Mkt begränsningar i Teliaversionen, trots att funktionerna finns med, men det fungerar inte då man är inlåst i den s a s. Dvs, jag kommer inte åt min egen dator utifån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och handlade lite på ICA, det viktigaste, så skall jag in till en större ICAaffär lite senare. Måste förbi Lidl och ÖoB med. Vet inte nte hur det blev näär jag kom hem och skulle backa ner bilen på plats. Mörkt och dant och såg vl inte så bra, men khur man än gjorde fick jag inte bilen att stå där den brukar. Brevid el snett blev det bara. Jaga, ingen sorg över det - bara irriterande när man normalt sett kan blunda och backa ner den.

Fått en räkning av Telia på nästan -700,00 (=), med tillhörande utbetalningskort. :blink: Har ingen aning om varför, så det lär man få ringa om. Är väl förmodligen nåt i sambande med teknikbytet och kampanjrabatt, men den uppfattade jag som att man får 3 mån gratis inkl 4g routern. Inget har sagt nåt om utbetalning. Det är om det är ngt överskott på mina rabatter jag hade på gamla ADSL. Jaja. Skall ändå ringa dem imorgon om routern. Har fått tag på originalmjukvaran till den, som inte är Telia-branded. Vill ha tag på en Telia-fil med som backup. Annars blir det att köpa en egen/annan/ny router som kan göra det som man eg skall kunna göra med en router. Mkt begränsningar i Teliaversionen, trots att funktionerna finns med, men det fungerar inte då man är inlåst i den s a s. Dvs, jag kommer inte åt min egen dator utifån.

Har kvar denna om du vill ha. Visserligen inte supermånga funktioner, på tal om inlåst Telia router.

https://forum.macworld.se/topic/176125-airport-extreme-overheating/

Jag vågade inte chansa på något då jag är bortrest en del och sambon är beroende av nätet för sitt företag så jag tog smällen och köpte ny för säkerhets skull.

Men om du skulle vilja ha den och försöka fixa så hojta till.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad som är normalt, men det här känns ju rätt skapligt ändå för min Macbook Pro som jag köpte sommaren 2012. =)

Min senaste PC hade efter omkring 2 år så dåligt batteri att den bara höll i sekunder utan ström.

post-66896-0-98477700-1453929255_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddar inför Hyacinth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kvar denna om du vill ha. Visserligen inte supermånga funktioner, på tal om inlåst Telia router.

// ... //

Men om du skulle vilja ha den och försöka fixa så hojta till.

[+] Tack för erbjudandet :yeahbaby::kramis:, men det funkar inte. Måstevara en 4G-router, en sån med simkort i. :) Blir det en egen, om man nu inte kan få till det genom att trolla lite med den jag har fått - så har jag kikat lite på den här: http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-4691_Archer-MR200.html#specifications Verkar riktigt bra/kompetent, även om man har den som vanlig router sen, utan simkort och anv WAN-porten istället *. Har den ju mest som ett modem, men ett 4gmodem funkar inte här eftersom de är USBvarianter. Så med ett inbyggt modem får jag ethernet som vanligt.

I Telia routern finns, och enligt Huawei skall funka, både DMZ och virtualservice osv, så man kan komma åt sina websidor utifrån, logga in med ssh osv. Men det går inte med den mjukvara som sitter där nu. Innan fanns det en modell som hette B593 som kunde mer, men den har de slutat med, tyvärr.. I den jag fått finns också en sån DDNS-modul, men den har de gömt, så man kommer inte åt den. Det hade varit en annan lösning.

En trevlig grejj i 4Groutern är i a f eftersom det är ett SIMkort med... Jag kan skicka/ta emot SMS via den. Är ju smidigt om man köper något då en del kör bara med SMS-avisering, annars får man betala nån miljon xtra för att få en postavi, som alternativ.

* Tror man t o m skulle ställa in så man har dubbla internetlinor och kan har/köra med 4G som fallback /redudant. Då räcker det ju med nåt billigt kontantkort som inte har några räkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Irriterande att Telia lägger in så mkt skit i mina filer. I DNS filerna (i /etc/resolver/).

För att få fram DNS-inställningarna:

scutil --dns

Och överallt med deras DNS'er även om jag angivit andra. Sen kommer några rader med mina. Dvs OpenDNS/DNSCrypt via 127.0.0.54

Har gjort en backup på den foldern och sen raderat lite filer till olika ställen (som antingen routern lagt till &/el program el ngn sida man besökt), så skall jag se hur det blir nästa uppstart. Då vet jag ju om det är routern fr Telia som fular sig. Den fanns en där som skulle kunna vara nåt VLC kör och vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade just ut... Ingen snö alls kvar. Man förstår varför det heter själaglad. :yeahbaby:
Enda är väl att vägen är fortf lite isig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade just ut... Ingen snö alls kvar. Man förstår varför det heter själaglad. :yeahbaby:

Enda är väl att vägen är fortf lite isig.

underbart! ingen skottning utanför garaget då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad som är normalt, men det här känns ju rätt skapligt ändå för min Macbook Pro som jag köpte sommaren 2012. =)

Min senaste PC hade efter omkring 2 år så dåligt batteri att den bara höll i sekunder utan ström.

attachicon.gifScreen Shot 2016-01-27 at 22.05.11.png

bra kvalité lönar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

underbart! ingen skottning utanför garaget då

Den skottningen går fort eftersom jag inte har något garage. :D

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev hemma i dag från rehab. Platt som en pankaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...