Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vassego'… :yeahbaby: Det är smidigt att kunna köra det ibland, när man missa el glömt.

 

Felmeddelandena... oftast står det nåt med permission denied el not permitted - då kan man börja misstänka att det kanske saknas en liten sudo innan. :crossfingers:

 

En annan bra att ha i sina bash_filer... En liten funktion (tror jag skrivit den ngnstans innan)

function manx() 
{ 
    local i;
    for i in "$@";
    do
        open x-man-page://$i;
    done
}

# anv.
# manx <progr>

Så öppnas manualerna med Apple's egna fönster för manualer (de gula fönstren) - dvs samma som om man högerklickar på t ex diskutil och väljer visa manual.

 

Funkar även att köra i webläsaren, om man vill... ^_^

Ex: x-man-page://diskutil

Ja, till slut fick jag ju svar "not permitted". När allt skulle ha varit klart. Man såge gärna info om sudo innan. Tack för övriga tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kombucha på Wikipedia:

 

"There are several documented cases of serious adverse effects, including fatalities, related to kombucha drinking, possibly arising from contamination during home preparation. Since the mostly unclear benefits of kombucha drinking do not outweigh the known risks, it is not recommended for therapeutic use."

 

Men smaka kan man väl våga sig på. Eller... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kombucha på Wikipedia:

 

"There are several documented cases of serious adverse effects, including fatalities, related to kombucha drinking, possibly arising from contamination during home preparation. Since the mostly unclear benefits of kombucha drinking do not outweigh the known risks, it is not recommended for therapeutic use."

 

Men smaka kan man väl våga sig på. Eller... :unsure:

ja det var inte dumt, ska testa att göra en odling.

Det var på vårt biodlaremöte i lördags som vi smaka på det.

Hon som lät oss smaka på drycken är biodlare som bor i närheten av mig.

Tänker be att få/köpa en babysvamp och mata. :D

 

Hon skrev på vår Facebookgrupp idag

 

Angående kombucha som ni, som var på årsmötet, fick smaka på.

Vill ni ha svamp kontakta mig med PM. Mina mammor ger ifrån sig kontinuerligt.

Ni som fick små babies, tillsätt någon dl starkt och avsvalnat ekologiskt te där ni löst upp lite honung i.

Vänta sedan i alla fall tills svampen är över 0,5 cm tjock innan ni...

 

Så här gör jag och det har fungerat bra:

Brygg 2 liter starkt ekologiskt grönt eller svart te. Låt svalna.

Lös upp 1 dl honung i brygden.

Häll i en glasburk och häll sedan i svampen med startvätska. Låt stå i rumstemperatur.

Gott resultat blir det ovanför kylskåpet. Vänta! Tar allt mellan 5 dgr och tre veckor.

Smaka på brygden. I början är den för söt, sedan blir den bättre o bättre tills den övergår i odrickbar ättika.

Då har du i och för sig en stark startvätska.

 

Det bildas troligtvis ett tunt vitt lager på ytan av brygden.

Det är början på en ny babies och helt normalt.

Får du in mögel så känner du det på lukten och den är också tjockare och har färg.

 

Tappa upp drycken i flaskor men när du skall dricka så sila drycken för nya svampar bildas hela tiden och de är inte trevliga att få i munnen.

Googla på kombucha och du får mer info samt dess asiatiska tusenåriga historia.

 

Har du frågor får du höra av dig.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God middag på er!

efter 2 gråa dagar i helgen så skiner solen igen

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhhh.... :foralskad:

 

Kan verkligen behövs i denna kylan, både igår och idag har det varit isande vindar som ger rena polarkylan :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhhh.... :foralskad:

 

Kan verkligen behövs i denna kylan, både igår och idag har det varit isande vindar som ger rena polarkylan :glare:

vad har hänt under måndagen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor vårstjärna, Chionodoxa luciliae.

utmärkt Alix kunskap är unik ! vi undersåtar bugar och tackar för den store!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utmärkt Alix kunskap är unik ! vi undersåtar bugar och tackar för den store!

Tack, men jag kan bara en del, det mesta lär jag mig på nätet och Facebook.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har hänt under måndagen ?

 

Inte mycket, jobb och ett antal rundor med hunden, men man undviker att gå ut, liksom igår då det verkligen råder kylande ishavsvindar... brrr.... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag försökte med googles bildsökning men hade inte lika bra tur

 

 

post-154-0-77024700-1461006876_thumb.png

post-154-0-49006500-1461006877.png

post-154-0-26911100-1461006878.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte mycket, jobb och ett antal rundor med hunden, men man undviker att gå ut, liksom igår då det verkligen råder kylande ishavsvindar... brrr.... :chockadskeptisk:

usch då! så illa har det inte varit här

hur klarade hunden av den friska brisen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usch då! så illa har det inte varit här

hur klarade hunden av den friska brisen ?

 

Han är inte frusen av sig, han försökta ta ett dopp i ankdammen i SJöbo igår, plums-plums så var han halvvägs ut :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag kan bara en del, det mesta lär jag mig på nätet och Facebook.

 

Nja, nu är du väl blygsam, vill minnas att du har ett stort botaniskt intresse. Hur har det gått med dina biolog-utflykter som du började delta i förra sommaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag försökte med googles bildsökning men hade inte lika bra tur

Tips: Går med i den här Facebookgruppen så kan du fråga med bild och få svar rätt snabbt. Såg att Poca är med där.

 

Nja, nu är du väl blygsam, vill minnas att du har ett stort botaniskt intresse. Hur har det gått med dina biolog-utflykter som du började delta i förra sommaren?

Många kan mycket mer än jag. Jo, vi har haft en del exkursioner. I mars var vi ute och lyssnade efter ugglor. Så här års är det dags att kolla efter vildbin, utöver alla blommor, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Går med i den här Facebookgruppen så kan du fråga med bild och få svar rätt snabbt. Såg att Poca är med där.

 

Många kan mycket mer än jag. Jo, vi har haft en del exkursioner. I mars var vi ute och lyssnade efter ugglor. Så här års är det dags att kolla efter vildbin, utöver alla blommor, förstås.

vildbin det är något för Poca !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Han är inte frusen av sig, han försökta ta ett dopp i ankdammen i SJöbo igår, plums-plums så var han halvvägs ut :lol:

fort in fort ut !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny på tv kommer i alla fall en blomma som jag känner till

Hyacinth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhhh.... lnr%20(22).gif

 

Kan verkligen behövs i denna kylan, både igår och idag har det varit isande vindar som ger rena polarkylan :glare:

Ja, det är verkligen “Aprilväder” nu. Sol, vind, regn, snö och drivis om vartannat. Och det byter nästan varannan timma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyss nya skor för 1299 kronor... :pinch: Men inget att göra åt, jag går en massa, har problem med fötterna, och har med stor behållning haft likadana skor sedan december 2014. Värt. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...