Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

post-28798-0-60666400-1459595056_thumb.jpg

 

Kom nyss in från en cykeltur. Såg en sorgmantel (migrerande fjäril), en nässelfjäril, backskärvfrö (se bild) och rysk blåstjärna. Den sistnämnda är också en vårblomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-36949200-1459602926_thumb.png

 

En nyformaterad extern hårddisk i El Capitan får minst sagt konstiga datum när den formateras till ExFAT. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifexfat.png

 

En nyformaterad extern hårddisk i El Capitan får minst sagt konstiga datum när den formateras till ExFAT. :stjarnsmall:

Ja, det får alla mina stickor/SD-kort med, som är ExFAT. Men filerna som ligger på den har rätt. Kanske det kan vara att den är just extern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara på skoj och trams med hockey men roligt skoj och trams. Jag blev faktiskt rätt så glad. Mycket på grund av det osannolika sättet. Det går inte att regissera det mer spännande! Visserligen är det kval till SHL men jag vet inte om jag sett roligare hockey någonsin. Bättre har jag sett många gånger, men detta kval borde säljas på DVD! Och ge till folk som tänker ge upp för uppförsbacken är för övermäktig..... :hihihi:

Som Renberg sa igår, att det är en bit svensk hockeyhistoria. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämnde jag förresten att Leksands IF gått upp i elitserien....?JC_cupidboy.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får alla mina stickor/SD-kort med, som är ExFAT. Men filerna som ligger på den har rätt. Kanske det kan vara att den är just extern?

Kanske det. Men varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Men varför?

Någon föreslog CoreStorage som “boven”: http://forums.macrumors.com/threads/exfat-bug-urgent-help-required.1574098/ Man kan ju prova formatera den i Linux/Windows och sen kolla om det är samma i OS X sen. Är det normalt, vet man att det är OS X som fular sig s a s.

 

Man kan ju formatera den manuellt kanske. Det finns liknande/motsvarande i OS X till mkfs.vfat (exempel), så man kanske kan fixa till den manuellt istället? Kan leta lite... såg härmom veckan någon sida om just det. Det är nästan som i Linux, fast lite annan syntax. Har för mig det är typ: new fs_vfat istället, el nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon föreslog CoreStorage som “boven”: http://forums.macrumors.com/threads/exfat-bug-urgent-help-required.1574098/ Man kan ju prova formatera den i Linux/Windows och sen kolla om det är samma i OS X sen. Är det normalt, vet man att det är OS X som fular sig s a s.

 

Man kan ju formatera den manuellt kanske. Det finns liknande/motsvarande i OS X till mkfs.vfat (exempel), så man kanske kan fixa till den manuellt istället? Kan leta lite... såg härmom veckan någon sida om just det. Det är nästan som i Linux, fast lite annan syntax. Har för mig det är typ: new fs_vfat istället, el nåt sånt.

Rätt intressant, för problemet kvarstår, det där var ju tre år sedan och Mountain Lion....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämnde jag förresten att Leksands IF gått upp i elitserien....?JC_cupidboy.gif

several times! som Lisabeth svarar Hyacint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant, för problemet kvarstår, det där var ju tre år sedan och Mountain Lion....

Provade med:

diskutil unmountDisk /dev/disk3
newfs_exfat -v Test disk3

Men det blir samma sak, och testade även att partitionera/formatera om disken med fdisk (som finns i OS X).

 

Jo - onekligen intressant. Men det kan nog vara så att det ändå inte är nåt “fel”, och ger/orsakar inga fel, och att man därför inte fixar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant, för problemet kvarstår, det där var ju tre år sedan och Mountain Lion....

hoppas att det löser sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifexfat.png

 

En nyformaterad extern hårddisk i El Capitan får minst sagt konstiga datum när den formateras till ExFAT. :stjarnsmall:

https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Faktarutan uppe till höger: Date range 1980-01-01 to 2107-12-31

Antar att den tiden anges som UTC.

Lustigt att systemet är begränsat till 128 år istället för 2^N delar av sekund (N är ett naturligt tal). 128 skrivs 1000000 binärt, men då man i datorernas värd ofta börjar på 0 så kan man representera året med 6 bitar, 000000 - 111111. Men jag begriper inte hur övriga tidsangivelser kodas binärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å, många trevliga förbättringar i kommande Ubuntu. :):yeahbaby:

Kikade lite i deras “release notes”. Trevligt med Gnome Software center istället för deras egna. Är ju smidigare med en sån standardisering oxå. Plus på att de kör Chromium istf Chrome. Och sen innan det om Python3 är ju bra. Det mesta av det övr antar jag är samma man har nu, om man bara har uppdaterat sina program.

 

Appropå det om LTS... “Ubuntu 16.04 LTS is based on the long-term supported Linux release series 4.4.” Då är det kärnan alltså, och inte hela releasen. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Faktarutan uppe till höger: Date range 1980-01-01 to 2107-12-31

Antar att den tiden anges som UTC.

Lustigt att systemet är begränsat till 128 år istället för 2^N delar av sekund (N är ett naturligt tal). 128 skrivs 1000000 binärt, men då man i datorernas värd ofta börjar på 0 så kan man representera året med 6 bitar, 000000 - 111111. Men jag begriper inte hur övriga tidsangivelser kodas binärt.

Tack för tipset.

 

Ja, det förklarar ju modifikationsdatumet. “December 31, 1979 23:00”, och finns det inget innan så default'ar ju unix till 1970.

Men varför kl 23 dagen innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade lite i deras “release notes”. Trevligt med Gnome Software center istället för deras egna. Är ju smidigare med en sån standardisering oxå. Plus på att de kör Chromium istf Chrome. Och sen innan det om Python3 är ju bra. Det mesta av det övr antar jag är samma man har nu, om man bara har uppdaterat sina program. ...

Ja, Gnome SC är bättre. Chromium finns med där, men det har den varit förut. Jag antar att de bara har uppdaterat versionen. De är lite sena med sådant. Chrome får man chrongla in på egen hand, som tidigare. Men det finns fler skillnader till det bättre som jag har hunnit notera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Men varför kl 23 dagen innan?

Gissar lite.

Skapandetiden sätts av operativsystemet till 0 plus sommartid = 1 januari 1970 01.00.

Ändradtiden sätts till lägsta möjliga värde, 1980-01-01 00.00, tidszon okänd. Sedan ska operativsystemet, som inte har några problem med 70-talet, visa det värdet för dig och drar bort en timme eftersom det inte är sommartid 1 januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar lite.

Skapandetiden sätts av operativsystemet till 0 plus sommartid = 1 januari 1970 01.00.

Ändradtiden sätts till lägsta möjliga värde, 1980-01-01 00.00, tidszon okänd. Sedan ska operativsystemet, som inte har några problem med 70-talet, visa det värdet för dig och drar bort en timme eftersom det inte är sommartid 1 januari.

Ja, det låter vettigt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...