Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vad jag menar är att en dator med en äkta Windowslicens är mer lättsåld än en dator utan Windowslicens. Med äkta Windows kan man få Windows 10 gratis på lagligt sätt. En del tycker sådant är bra. Att du och jag inte vill ha Windows är en annan sak.

Ja, det är “Nej, tack” här med. Jag klarar mig också fint utan. :) Och de har ju lagt in nåt som gör alla anti-spy-verktyg/fixar verklösa. De fixar det ändå. Och sen som de själva sa (hittade inte den just nu)... Att de inte har ngn kontroll över hur Win10 “spionerar”. Och man kan inte ha ett system där de som gör det går ut med att de själva inte har ngn kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Satt och kikade lite på skillnaderna mellan mitt ny MB, och det jag köpte till grabbarna.

Mitt: GA-F2A88XM-D3H (rev. 3.1)

Deras: GA-F2A88XM-HD3 (rev. 3.2/3.3)

 

På det stora ganska lika varandra, och det skiljer ju bara lite i bokstavsordningen i slutet av modellnumret. Men det finns ju skillnader såklart. Men det var lite kul att de var såpass lika ändå. :)

Jag ser att de har åtta SATA 6 Gbit/s-portar (i två olika layouter). Inget att ta miste på. Men mitt MK har åtta portar varav fyra är SATA 6 Gbit/s och fyra är SATA 3 Gbit/s. Bra att tänka på, plus att SATA-kablarna i sig själva ska stödja 6 Gbit/s. Det ska vi båda komma ihåg. Vilken gammal SATA-kabel som helst duger inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite min förtjänst, då, som tipsade om Nordea? :totaltgalen:

nja, jag har ju Plusgirot hos Nordea Företag för de föreningar jag är kassör, och det var inte så svårt, var bara det att jag inte kunde logga in med Bank-ID hos dem som jag brukar göra, utan jag fick plocka fram min gamla dosa och kort, (som ofta krånglar med att säga att kortet är oläsligt)

Men några timmars trixande för jag missa att välja Signera-knappen, så jag blev spärrad en timma efter 3 försök med Logga in-knappen..har fan inte använt den dosan på åratal, så minnet var inte med mig. :whistling:

 

Sen är det inte världen enklaste sak att logga in på Nordea på en liten iPhone, fick sitta med förstoringsglas.. :superirriterad:

Den som använder dosa förstår vad jag pratar om.

De har ju en Företagsapp, men där gick det inte att beställa Bank-ID.

 

iPad är bra för bankärenden, men iPhone...nä vete fan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, jag har ju Plusgirot hos Nordea Företag för de föreningar jag är kassör, och det var inte så svårt, var bara det att jag inte kunde logga in med Bank-ID hos dem som jag brukar göra, utan jag fick plocka fram min gamla dosa och kort, (som ofta krånglar med att säga att kortet är oläsligt)

Men några timmars trixande för jag missa att välja Signera-knappen, så jag blev spärrad en timma efter 3 försök med Logga in-knappen..har fan inte använt den dosan på åratal, så minnet var inte med mig. :whistling:

 

Sen är det inte världen enklaste sak att logga in på Nordea på en liten iPhone, fick sitta med förstoringsglas.. :superirriterad:

Den som använder dosa förstår vad jag pratar om.

De har ju en Företagsapp, men där gick det inte att beställa Bank-ID.

 

iPad är bra för bankärenden, men iPhone...nä vete fan

Jag har Nordea och mobilt Bank-ID på min Moto G. Den har femtumsskärm och jag tycker att det funkar bra. Fast jag är närsynt och tar av mig glasögonen... :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att de har åtta SATA 6 Gbit/s-portar (i två olika layouter). Inget att ta miste på. Men mitt MK har åtta portar varav fyra är SATA 6 Gbit/s och fyra är SATA 3 Gbit/s.

Ja, det är 8st, i 2 grupper (ena mer specifik för RAID), men alla är SATA III/6g. Sen kan man per port stänga av dem &/el aktivera hot-swap. Det gillade jag. :) ...spec om man sätter i eSATAuttag lite senare kanske. Och sen har ju mitt chassi 1 extern hotswap-plats upptill, så det kommer bli underbart att ta backup'er sen. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackintosh! Nu när jag har ett nyare moderkort ska jag testa och se om jag kan få in El Capitan på den. Man kan i alla fall sätta dit en gammal hårddisk och leka lite. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snart fotboll

Då får vi hålla tummarna. Skall lyssna på matchen på sr.se, om de sänder den där - men de brukar referera matcherna där. :crossfingers:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackintosh! Nu när jag har ett nyare moderkort ska jag testa och se om jag kan få in El Capitan på den. Man kan i alla fall sätta dit en gammal hårddisk och leka lite. :)

Äh! Allt måste ske på engelska (hackerprogrammen stöder bara engelska som språk i systemet och det inkluderar nedladdad Mac OS X). Jag gitter inte krångla. Ubuntu får duga. :mellow:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också. Som lök på laxen lyckades jag med konststycket att radera Time Machine-disken. :pinch: Hur tusan gick det till? :stjarnsmall: Dags att lägga ned datorpulandet ett tag... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackintosh! Nu när jag har ett nyare moderkort ska jag testa och se om jag kan få in El Capitan på den. Man kan i alla fall sätta dit en gammal hårddisk och leka lite. :)

 

Äh! Allt måste ske på engelska (hackerprogrammen stöder bara engelska som språk i systemet och det inkluderar nedladdad Mac OS X). Jag gitter inte krångla. Ubuntu får duga. :mellow:

Jag ändrade mig idag. Nu har jag gjort ett "engelskt" konto, laddat ned El Capitan "på engelska" och håller just nu på att göra ett installationsmedium. So far so good. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade mig idag. Nu har jag gjort ett "engelskt" konto, laddat ned El Capitan "på engelska" och håller just nu på att göra ett installationsmedium. So far so good. :crossfingers:

?Que¿ Jag har (alltid haft) ett svenskt konto och har ett engelskt system. Är det nåt nytt de hittat på att man bara får systemet på ett språk?

 

Språk ställer man väl in under installation, annars räcker det väl med att ändra språk i AppleStore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och handlat lite både på macken och nere på ICA. På ICA var det rätt kul. Fick roliga 2 blickar när jag skulle betala. Ena... 2 sista grejjerna låg med egen pinne emellan för att köpas separat. tops och bomullsrondeller.

Jag: “-Skrivet kvitto tack.” Hon: :blink:

Den andra när jag skulle betala de 2... och grävde i fickan efter pengarna, och upp kom det USB-minnen i näven än mynt. :blink:

Jaja, det är snart vår och fågelholkarna verkar ha börjat fyllas, om man säger så. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade mig idag. Nu har jag gjort ett "engelskt" konto, laddat ned El Capitan "på engelska" och håller just nu på att göra ett installationsmedium. So far so good. :crossfingers:

Nä, trots alla inställningar så vill moderkortet inte vara med på noterna. Jaja, det var värt ett försök i alla fall. Hade det varit ett nyare Gigabit hade det antagligen funkat.

 

?Que¿ Jag har (alltid haft) ett svenskt konto och har ett engelskt system. Är det nåt nytt de hittat på att man bara får systemet på ett språk?

 

Språk ställer man väl in under installation, annars räcker det väl med att ändra språk i AppleStore?

Det handlar om ett hackerprogram, UniBeast, som bara fungerar på engelska och med engelska som systemspråk, plus att man har laddat ned Mac OS X i denna "engelska" miljö.

 

http://www.tonymacx86.com/forum.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om ett hackerprogram, UniBeast, som bara fungerar på engelska och med engelska som systemspråk, plus att man har laddat ned Mac OS X i denna "engelska" miljö.

 

http://www.tonymacx86.com/forum.php

Ajdå... Det var ju synd då att det inte funkade. Är nog bättre att hålla sig till Linux.

 

Linux - Hackintosh 1-0 :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå... Det var ju synd då att det inte funkade. Är nog bättre att hålla sig till Linux.

 

Linux - Hackintosh 1-0 :ThumbsUp:

Jag har hittat en fungerande installation av Mac OS X på det moderkortet! Av Lion... :mellow: Nä, då är det bättre med Ubuntu. Och snart kommer ju 16.04 LTS. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt de nya CPUkylarna idag till brorsbarnens datorer. Inga jättebraiga, men billiga och f f a mkt bättre än de som följde med. 92mm fläkt... så det blir tyst(are) med. :crossfingers:

Köpte även min nya (lagrings)disk. Samma disk som jag har innan, fast med SATA III/6g nu. Skriver 128MB/s. WD RE4 500GB, specs. Förra gången köpte jag 2st. Tänkte att det räcker med 1 nu så kan jag ha en av mina gamla som backup - dvs det som den ena av dem redan använd som. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från Time Machine till Carbon Copy Cloner som backuptjänst. Det blir bara en daglig backup, jag lagrar bilder i molnet kontinuerligt via Google Foton. Fördelen med CCC är att jag nu har en startbar extern skiva inklusive recoverypartition, om något skulle hända med den interna. Samtidigt så skrivs det inte lika ofta, så att den externa håller lite längre. Jag har ju köpt CCC 4, så varför inte utnyttja den fullt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en fungerande installation av Mac OS X på det moderkortet! Av Lion... :mellow: Nä, då är det bättre med Ubuntu. Och snart kommer ju 16.04 LTS. ^_^

Aah... Ja, OS X är nog bäst att köra på den hårdvaran det är tänkt - så slipper man många bekymmer. Ubuntu LTS? Du menar inte Linux LTS?, för det kom väl en LTS av kerneln för inte så länge sen (4.4, 4.5 ?). Eller kör dem med ngn egen LTS-variant.

 

På andra distributioner kan man lägga in LTS-versionen och sen lägger man till i pakethanterarens conf-fil att den hoppar över just kerneln när den söker/uppdaterar. Riktigt smidigt, om man nu är ute efter Long Term Support på den. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och verkligen njuter... Köpte hem apelsinjuice idag. Glömde det sist.

underbart gott! :yeahbaby:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Ubuntu LTS? Du menar inte Linux LTS?, för det kom väl en LTS av kerneln för inte så länge sen (4.4, 4.5 ?). Eller kör dem med ngn egen LTS-variant.

 

På andra distributioner kan man lägga in LTS-versionen och sen lägger man till i pakethanterarens conf-fil att den hoppar över just kerneln när den söker/uppdaterar. Riktigt smidigt, om man nu är ute efter Long Term Support på den. :crossfingers:

Nej, Ubuntu LTS. Står mer om det här. Nedan en bild hur länge versionerna supportas (LTS i fem år).

 

post-28798-0-38265800-1459349862_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...