Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Hur i hela friden kunde SVT satsa på en miniserie om Kerstin Thorvall i dagarna tre under påsken? Det är VÄLDIGT smalt. Hur jag än försöker begriper jag det inte. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja men det var... intressant.

Vad var intressant?

Hon borde suttit på dårhus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag varför jag inte kan lägga in Mobilt Bank-ID på min "nya" iPhone.

Man kan bara ha 3 st mobila Bank-ID, har på 2 st iPad och ett på min gamla iPhone 3.

 

Får kolla med Swedbank imorgon..jag VILL ha 4 :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag varför jag inte kan lägga in Mobilt Bank-ID på min "nya" iPhone.

Man kan bara ha 3 st mobila Bank-ID, har på 2 st iPad och ett på min gamla iPhone 3.

 

Får kolla med Swedbank imorgon..jag VILL ha 4 :whistling:

Via Nordeas internetbank kan gå direkt till Bank ID och spärra/öppna dem. Det verkar krångligare i Swedbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via Nordeas internetbank kan gå direkt till Bank ID och spärra/öppna dem. Det verkar krångligare i Swedbank.

 

 

Har inte kollat Nordea, har ju Nordea företag, kanske man kan hämta ett Bank ID till hos dem. Eller så är det de som utformat Bank ID som håller koll på en.

 

Får testa imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suttit och letat efter lite (när)bilder på webkamera till den bärbara, om det kunde finnas. Hittade väl några men som var lite halvsuddiga - men sen så... Hittade en originalkamera (modulen) med sladd billigt som jag nog skall köpa istället (≈ 50,-). På så sätt behöver jag inte öppna upp skärmen heller för att kolla/testa vilken kabel som är vilken. För det brukar inte vara standardfärger (USB) på de kablarna. Och även att man kan testa direkt utanför med den vilket som blir bäst - att fimpa kameran med strömkabeln el signalkabeln. Såg nåt på Librem's sida, där att de sa nåt om att man fick starta om programmet om man hade stängt av kameran och sen satt på den, el hur det var. De kör sin on/off-switch med strömkabeln. Känns som det vore bättre att strömmen ligger på och att man bryter signalen istället. :fundersam: Jaja, det löser sig. Nu får man ju möjligheten att kunna testa lite (med båda kablarna) utan att man förstör den som sitter i. :crossfingers: Och den xtra tänkte jag att man kunde löda på en vanlig USB-kontakt på sen efteråt, och ha den som extern webkamera till den vanliga datorn. :yeahbaby: Har ingen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår byggde jag ihop den bästa combon* av två PC**. Och idag beställde jag ytterligare RAM. Och nyss flashade jag moderkortet med senaste BIOS***. Så snart har jag en hyfsat bra PC. Den får vara kvar i sitt plåtchassi modell budget, sådant har jag inte råd med, kom jag på (det blev mer RAM direkt från Crucial vilket är billigare än att köpa i Sverige).

Trevligt!. :yeahbaby: Skulle väl behöva uppgradera min BIOS med, men den är rätt ny ändå. Från förra året. Måste också kolla lite (innan) om/hur man kan göra det utan Windows.

 

**Nu har jag en enkel burk över som jag inte vet vad jag ska göra med.

Har som xtradator, och kunna prova ngt annat än *buntu. :) Eller stoppa i några diskar och köra som backup (Linux + netatalk, el FreeNAS el nåt sånt). Eller köra nåt litet system och sen installera OwnCloud, så har du eget moln, med mobilapp och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, nu är det kudden som gäller. :nanakudde:Var på väg innan, men fastnade å en sida/artikel jag läste och bläddrare vidare sen på den siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt!. :yeahbaby: Skulle väl behöva uppgradera min BIOS med, men den är rätt ny ändå. Från förra året. Måste också kolla lite (innan) om/hur man kan göra det utan Windows. ...

Ja, jätteknasigt att MSI har en grafisk UEFI där de har tagit bort möjligheten att använda flashverktyget. Hoppas andra tillverkare inte är lika knasiga.

 

... Har som xtradator, och kunna prova ngt annat än *buntu. :) Eller stoppa i några diskar och köra som backup (Linux + netatalk, el FreeNAS el nåt sånt). Eller köra nåt litet system och sen installera OwnCloud, så har du eget moln, med mobilapp och allt.

Tack för tipsen. Det lutar åt att jag installerar Windows på den och säljer den. Eller sparar den i källaren för något annat idag okänt syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jätteknasigt att MSI har en grafisk UEFI där de har tagit bort möjligheten att använda flashverktyget. Hoppas andra tillverkare inte är lika knasiga.

 

Tack för tipsen. Det lutar åt att jag installerar Windows på den och säljer den. Eller sparar den i källaren för något annat idag okänt syfte.

Jo, det finns ju ett BIOSverktyg där i min med (Gigabyte), men jag fick känslan då jag läste manualen att det behövs nog Windows för att få ordning på nedladdningen och floppy/CD/sticka el vad man nu kunde ha. Med dagens moderna UEFI-bios (jag har t om 2 i min (dual)) så borde det vara såpass enkelt att det är en funktion i BIOS där man klickar på en knapp och den laddar ner en fil och uppgraderar sig själv. Ungf som en digitalbox gör. Min router har t o m en sån funktion att den kan flasha sig själv med nyare mjukvara.*

 

Installera Windows och sälja? Är du så generös, el är det en “fulkopia” av Windows. ^_^ En del chassin har i o f s en licenseetikett påklistrad så man kan köra in det systemet då. Brukar ta bort den etiketten (direkt), och skulle man sen sälja det chassit/datorn, får det bli med Linux installerat - Fedora, Mint el nåt sånt. :)

 

* Appropå det, så har jag fått tag på originalmjukvaran till min router, så den skall jag stoppa i sen. Telias brand'ade version är så nerstängd. Många funktioner de gjort obrukbara.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns ju ett BIOSverktyg där i min med (Gigabyte), men jag fick känslan då jag läste manualen att det behövs nog Windows för att få ordning på nedladdningen och floppy/CD/sticka el vad man nu kunde ha. Med dagens moderna UEFI-bios (jag har t om 2 i min (dual)) så borde det vara såpass enkelt att det är en funktion i BIOS där man klickar på en knapp och den laddar ner en fil och uppgraderar sig själv. Ungf som en digitalbox gör. Min router har t o m en sån funktion att den kan flasha sig själv med nyare mjukvara. ...

För mitt moderkort finns det ett UEFI-program som heter M-FLASH. Det räcker att man har BIOS-filen i rootfoldern på en FAT32-USB-sticka så flashar man den via M-FLASH.

 

... Installera Windows och sälja? Är du så generös, el är det en “fulkopia” av Windows. ^_^ En del chassin har i o f s en licenseetikett påklistrad så man kan köra in det systemet då. Brukar ta bort den etiketten (direkt), och skulle man sen sälja det chassit/datorn, får det bli med Linux installerat - Fedora, Mint el nåt sånt. :) ...

Det är den Windows 7 som följde med datorn, alltså en OEM-licens som är lagrad på moderkortet. Licensen står också på chassit, men jag fick en skiva från tillverkaren som läser av licensen automatiskt vid installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mitt moderkort finns det ett UEFI-program som heter M-FLASH. Det räcker att man har BIOS-filen i rootfoldern på en FAT32-USB-sticka så flashar man den via M-FLASH.

Jo, det är nog samma här ser jag... Såhär ser det ut (i manualen):

 

post-64246-0-95197900-1459250390_thumb.png

post-64246-0-37030700-1459250398_thumb.jpg

 

Sidorna (4st) på slutet om just Bios.

bios_ga-f2a88xm-d3h.pdf

 

En sak är trevligt i a f, och det är att man kan spara sina ändringar/inställningar i en profil - typ ett preset. Den funktionen uppskattade jag :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att man inte flashar BIOS i onödan. Jag har sett många som har "brickat" sina moderkort och inte fixar att återställa via CMOS. Fast jag gjorde det ändå! Gillar att "take a walk on the wild side"... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr såg du senast ett band ha en trummis, en kille på keyboard och tre bassister?? Galet men kul med riktigt duktiga musiker.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått tag på Isopropanol idag. Skall få köpa en liter från en firma inne i stan. Färgaffären hade bara på 20L-dunkar 'a 1.200,-. Skulle få köpa en liter för 70,- :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just man från id.apple.se ...om att återställa mitt AppleID :shifty: Bara det att mailet började med “Hallå!” sa väl det mesta. Alla länkar i mailet gick till ngn 159.*.*.*-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att man inte flashar BIOS i onödan. Jag har sett många som har "brickat" sina moderkort och inte fixar att återställa via CMOS. Fast jag gjorde det ändå! Gillar att "take a walk on the wild side"... :w00t:

Ja, skall du installera Win7 där så är det väl just så. ^_^

 

Om BIOS där... Kikade på mitt MB och även grabbarnas. Är ju nästan samma bord, och det verkar vara samma fil/uppdatering fast med olika namn. Datum, storlek och anteckning om uppdatering är densamma. Ser att det finns en egen sida med, med ett gäng pdf'er med. http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

 

Och det var väl det där jag såg innan. Även om manualen säger USB-sticka, så står det där: “Caution-- Make sure you have a functional floppy disk with the correct BIOS version for your motherboard.”

Finns ingen floppy, inte ens uttag för en på kortet, så det är väl gammal standard-info som hängt kvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skall du installera Win7 där så är det väl just så. ^_^ ...

Tja, inte för egen del, jag har ingen Windows. Men ska jag sälja burken är det bättre med Windows på den än valfri Linuxdistro. Som säljargument, alltså. Om det kan man tycka vad man vill, men så ser det ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, inte för egen del, jag har ingen Windows. Men ska jag sälja burken är det bättre med Windows på den än valfri Linuxdistro. Som säljargument, alltså. Om det kan man tycka vad man vill, men så ser det ut.

Jaja, du menar så. Har nog aldrig sett det som ett säljargument. Inget jag själv tittar på i annonser i a f. Men det kanske brukar stå med vilket OS som följer med? På Macar brukar det stå med har jag sett - vilket eg är helt onödigt för man blåser väl hela ändå och stoppar i sitt egen version via AS med eget AppleID.

 

- - -

 

Satt och kikade lite på skillnaderna mellan mitt ny MB, och det jag köpte till grabbarna.

Mitt: GA-F2A88XM-D3H (rev. 3.1)

Deras: GA-F2A88XM-HD3 (rev. 3.2/3.3)

 

På det stora ganska lika varandra, och det skiljer ju bara lite i bokstavsordningen i slutet av modellnumret. Men det finns ju skillnader såklart. Men det var lite kul att de var såpass lika ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, du menar så. Har nog aldrig sett det som ett säljargument. Inget jag själv tittar på i annonser i a f. Men det kanske brukar stå med vilket OS som följer med? På Macar brukar det stå med har jag sett - vilket eg är helt onödigt för man blåser väl hela ändå och stoppar i sitt egen version via AS med eget AppleID. ...

Vad jag menar är att en dator med en äkta Windowslicens är mer lättsåld än en dator utan Windowslicens. Med äkta Windows kan man få Windows 10 gratis på lagligt sätt. En del tycker sådant är bra. Att du och jag inte vill ha Windows är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr såg du senast ett band ha en trummis, en kille på keyboard och tre bassister?? Galet men kul med riktigt duktiga musiker.

 

 

Höll nästan på att missa ditt inlägg. Varför postar du inte i "Now Playing"-tråden. :byrakrat:

 

Får lust att plocka fram mina LP med Stanley Clarke. Han har ju hållit på ett tag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat så jag har 4 Mobila Bank-ID :galetglad:

det går att ha fler än 3, om man har mer än 1 bank :whistling:

 

har man 2 iPads och 2 iPhone är det praktiskt att ha på alla. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat så jag har 4 Mobila Bank-ID :galetglad:

det går att ha fler än 3, om man har mer än 1 bank :whistling:

 

har man 2 iPads och 2 iPhone är det praktiskt att ha på alla. :D

Lite min förtjänst, då, som tipsade om Nordea? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...