Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Försök öppna denna sajt i Google Chrome om ni kan. Jag kan det inte. Eller det kanske har med tilläggen att göra? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter precis som åskan tog nätet. Har hänt flera gånger här med, men då har den tagit modem/router som suttit emellan. Inte hela rountern då utan bara internetporten + 1 LANport. Apple har en USB/ethernet 10/100, för ≈ 220-250,- som är riktigt bra. Tror inte det är ngn mjukvarufel du fått - tyvärr.

Om du skriver i Terminal:

ifconfig

Så får du upp alla portar... De 2 sista raderna i varje står det t ex:

en0: ... ...
	...
	...
	...
	media: autoselect (100baseTX <full-duplex>)
	status: active

Är porten inaktiv el inte funkar står det “<unknown type>” istället för 100base... Så får du ett värde där skall väl porten funka.

@SirKnasen kanske har ngn bra idé, som servar Mac'ar.

Är väl inne på linjen att köpa Apples adapter, men man vill ju prova det billigaste först :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök öppna denna sajt i Google Chrome om ni kan. Jag kan det inte. Eller det kanske har med tilläggen att göra? :fundersam:

Måste bero på tilläggen, funkar som den ska.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så himla irriterande! :superirriterad: Powerline-sk€n som förlänger nätverket har slutat att fungera - igen!!! :superirriterad:

Enligt supporten på D-link som jag var i kontakt med förra gången då jag fick en ny på garantin, så kunde det inte uteslutas att det skulle ske igen. Och att jag då måste skaffa annan lösning, dvs något trådat. Så det är bara att ge upp det där med att ha en smart homeplug instoppad i eluttaget. Men dra en tråd genom hela huset? Nä :armskeptisk: Hur jag och maken än funderar på hur den tråden skulle kunna dras så den märks så lite som möjligt, så kommer vi inte på något sätt. Kontakterna sitter gjutna på sladden så det går inte att smyga hur som helst.

Så nu är det väl dags med en övertalningskampanj i det Kiplonska hemmanet - igen. Bredband, fiber, bredband, fiber, bredband, fiber..... Å andra sidan så är ju det också bara en grej som går in i huset och som sedan också måste spridas ut....

Får väl nöja mig med internetdelning från telefon :armskeptisk: Eller så får jag byta favvorum att sitta i :armskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bero på tilläggen, funkar som den ska.

Testade du med Chrome? Jag stängde av tilläggen, men det gick ändå inte. Firefox funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Testade du med Chrome? Jag stängde av tilläggen, men det gick ändå inte. Firefox funkar.

japp

post-67957-0-07320300-1437153510_thumb.png

Redigerad av kiplon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag stängde av precis alla tillägg, och då fick jag fram sidan. Men den stod ändå och laddade. Måste vara något med DNS eller mobilnätet eller jagvetintevad*... :fundersam:

*Jag kollade dock sajten i W3C:s validatorer. Den får en herrans massa fel och varningar... <_<

PS. Tack för hjälpen! :kramis:

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

You just gotta love Bidragssverige! :D Jag fick ju rätt mot FK vad gäller min sjukersättning, vilket gav en 50-procentig höjning före skatt. Men en högre sjukersättning sänker såväl bostadsbidrag som bostadstillägg, och nu visar det sig (tusan vad tid det tar att räkna om allt!) att jag går 45 kronor back netto varje månad... Det kan jag ju helt klart stå ut med, särskilt som sjukersättningen är pensionsgrundande. Men ändå. Man får mer om man har rätt till mindre. :P

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske borde postat detta i politiktråden men...

Jag har gjort lite grekmat. Grillade kycklingspett, grekisk sallad, tzatziki och lite bröd. Väldigt enkelt men väldigt somrigt och gott.

Kalamataoliverna var ju från Grekland, man gör vad man kan för att stödja dem. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

You just gotta love Bidragssverige! :D Jag fick ju rätt mot FK vad gäller min sjukersättning, vilket gav en 50-procentig höjning före skatt. Men en högre sjukersättning sänker såväl bostadsbidrag som bostadstillägg, och nu visar det sig (tusan vad tid det tar att räkna om allt!) att jag går 45 kronor back netto varje månad... Det kan jag ju helt klart stå ut med, särskilt som sjukersättningen är pensionsgrundande. Men ändå. Man får mer om man har rätt till mindre. :P

Jösses, men grattis eller vad man ska säga. Det låter ju som bättre i längden iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske borde postat detta i politiktråden men...

Jag har gjort lite grekmat. Grillade kycklingspett, grekisk sallad, tzatziki och lite bröd. Väldigt enkelt men väldigt somrigt och gott.

Kalamataoliverna var ju från Grekland, man gör vad man kan för att stödja dem. :)

Det låter smaskigt! Jag köper sådana oliver rätt ofta. :yeahbaby:

Jösses, men grattis eller vad man ska säga. Det låter ju som bättre i längden iallafall.

Jo, ålderspensionen (den dagen kommer väl hoppas jag) mår betydligt bättre av det. :)

(Sjukersättning beräknas efter försäkringsfall och ramtid, och det senare är också beroende av hur gammal man är. För att göra en lång historia kort gjorde det stor skillnad att året för försäkringsfallet (= då jag inte längre kan arbeta) blev 2014 i stället för 2015.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På förekommen anledning i ett annat forum. Jag missunnar ingen något, särskilt inte de som har låg sjukersättning, för det har jag ju själv haft, och det var därför jag begärde omprövning. Så därför vill jag uttrycka ovanstående så här i stället:

Jag gick back 45 kronor i månaden när min sjukersättning höjdes med 50 procent före skatt. Jag tycker det var ironiskt för egen del. Helt enkelt så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förberett för Pavlovatårta tills i morgon kväll, dvs gjort Lemon Curd och marängbotten.

Lemon Curden är alltid lite av en chansning, har provat lite olika recept och hur utgången blir känns alltid lite oviss. Curden ska ju bres ovanpå marängen och därför måste den bli tillräckligt krämig. I kväll körde jag ett recept som jag tror är rätt genuint och det ursprungliga sättet att göra den på. Så nu har jag stått och rört allt i vattenbad i säkert 45 min däromkring tills allt tjocknade. Så får jag se i morgon bitti om den blivit tillräcklig krämig. Så man håller på, hade ju kunnat fuska med maizena eller potatismjöl. Iaf, tårtan är fantastiskt god.

Och om ni undrar? Så följde jag receptet slaviskt. Tror jag iaf :shifty::unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår glömde jag skriva att jag var i Varberg. Tämligen misslyckat. Det var fullt av folk och högljudd festival över hela stan. Jag blev stressad och promenerade omkring inne i stan på jakt efter rätt sorts kaffe som jag inte hittade. Men jag tog i alla fall ett dopp i havet. Jag var inte den ende som var stressad. När jag hade lämnat Ica Hajen (på jakt efter kaffet) var det en bilist som drog med sig en bom när hon var på väg in i parkeringshuset. Bommen angav maxhöjd och hon hade uppenbarligen glömt att det stod cyklar på biltaket. En av cyklarna drattade i backen. Jag såg henne stå och vänta på att någon skulle komma. Oklart vem, men hon var väl chockad, kanske. Många genomlider nog semestern varje år. Hela eller delar. Högt uppskruvade förväntningar som går åt pipsvängen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mobildata har tagit slut igen men kan surfa ganska bekvämt ändå tack vare Opera mini och att Halebop inte stryper dataflödet helt tack vare att jag köpte ett årskort för ett litet tag sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synergy ser trevligt och intressant ut. :)

Haft en lugn förmiddag - kikat på FaceOff. Nu blir det nog ut en stund och fixa lite. :kaffe:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till grannens tvättmaskin? :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och promenerade på en gammal torvmosse igår och hittade stora bestånd av mogna blåbär... smaskens :galetglad: Ser ut att bli gott om lingon också i år :crossfingers:

Förvånande nog så var mossen helt torr, kunde promenera över den helt torrskodd då det blev lite äventyr i spenaten då de uppgjorda vallarna från torvbrytningen med tillhörande stigar tog slut. Gott om jakttorn för både älg och vildsvinn fanns det, hittade två foderplatser för vildsvin mitt ute i mossen. Jag kan förstå att det fanns torn m.m längs de gamla torvvallarna men mitt ute i ingenstans? Hur får de viltet därifrån efter att de skjutit? Att ta sig därifrån med flera hundra kilo älg/vildsvin där inte ens en fyrhjuling kan ta sig fram ens när det är torrt, än mindre när det vanligtvis finns gott om vatten. Där var riktigt mjukt att gå i mossan och vegetationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft en lugn förmiddag - kikat på FaceOff. Nu blir det nog ut en stund och fixa lite. :kaffe:

Det måste det vara ;) han tänker lägga in både OS X, Ubuntu och Win 7 på den. :hihihi: Jäklars, vad bra maskinen kommer att tvätta sen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste det vara ;) han tänker lägga in både OS X, Ubuntu och Win 7 på den. :hihihi: Jäklars, vad bra maskinen kommer att tvätta sen :)

Det viktigaste är att man gör en “clean install”. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och promenerade på en gammal torvmosse igår och hittade stora bestånd av mogna blåbär... smaskens :galetglad: Ser ut att bli gott om lingon också i år :crossfingers:

Du menar: “Såg ut att bli ...” :D:totaltgalen:

nom nom nom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pillat en del med att få det att lira på mina maskiner utan att lyckas, fast allt är rätt inställt så får jag aldrig kontakt mellan maskinerna, fastän jag avaktiverat allt vad brandväggar heter, försökt öppna portar osv.... något fel måste jag göra, men vad? :fundersam: Hojta gärna till när du testat det Synergy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pillat en del med att få det att lira på mina maskiner utan att lyckas, fast allt är rätt inställt så får jag aldrig kontakt mellan maskinerna, fastän jag avaktiverat allt vad brandväggar heter, försökt öppna portar osv.... något fel måste jag göra, men vad? :fundersam: Hojta gärna till när du testat det Synergy.

Skall jag göra... Men det blir nog inte nu, utan sen när man har skaffat nya burken och har den bärbara brevid - köra dem ihop så.

Grejjen var den att jag vid ett tillfälle (då jag var riktigt trött) kom på mig själv att kopiera text/kod på min bärbara och sen bytte bara tangentbord/mus och försökte klistra in det i Mac'en. whistle.gifInte smart kanske. Nämnde det vid ett tillfälle och fick Synergy som tips tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit ute och tokkört lite med gräsklipparen. Inte fått så jätte mycket klippt (högt som f*n) men viktigas ställen och lite på utsidan. Skall köra vidare med trimmern där sen. Retar mig på att jag inte hittar min högaffel. Vet inte var på tomten den kan stå. Brukar alltid ställa tillbaka grejjerna men den försvann i vegetationen redan förra sommaren. Skall kolla med en granne om de har ngn gammal ligger man kan få köpa. Det har ju inga djur längre och har all vall utarrenderad - så ingen höhantering.

Grävde upp 2 lupiner med. Skall se om jag kan fota dem sen och visa. Attans vilka rötter det är. Som maskroser på anabola. :blink: Tur man har bra lite lös jordmån (eg. ingen lerjord). :crossfingers: Inne och har vätskepaus nu och passar på att fika lite med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grävde upp 2 lupiner med. Skall se om jag kan fota dem sen och visa. Attans vilka rötter det är. Som maskroser på anabola.

Välkommen i klubben. Man tror man grävt upp en gammal gran när man drar upp eländet. Huvva. :stjarnsmall:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...