Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Hej Hopp i lingonskogen!

 

Hoppas allt är bra med er? Det är det iaf för mig, allt rullar på som det brukar.

 

Sitter och kuckelurar på en fundering jag har om min ena mac, blir nog en fråga senare kanske.

 

:)

Halloj… Där var hon ju. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var det segt, även om jag fick sova ordentligt och (hyfsat) länge. Jaja, man vaknar väl om några muggar. morning1.gif Körde igång sista körningen för min moduli-fil igår: 3d 4t. “Bara” 2,5d kvar. Dags för mugg #2 nu. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kasserade 2 diskar idag. Dels den som blev så varm, och sen den jag tänkte anv istället som lät lite väl mkt när man körde igång den. Yxade och klara. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfångarna går riktigt bra nu fast det är bara februari. Datorn säger att pumparna går på 50%. Det går upp +40° och kommer ner +60° vilket betyder att det laddar 2 kW. En timma blir då 2 kWh. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfångarna går riktigt bra nu fast det är bara februari. Datorn säger att pumparna går på 50%. Det går upp +40° och kommer ner +60° vilket betyder att det laddar så du 2 kW. En timma blir då 2 kWh. :galetglad:

så du har redan högsommar och behöver inte vänt till juni :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfångarna går riktigt bra nu fast det är bara februari. Datorn säger att pumparna går på 50%. Det går upp +40° och kommer ner +60° vilket betyder att det laddar 2 kW. En timma blir då 2 kWh. :galetglad:

Trevligt... :yeahbaby:

 

- - -

 

Bygga dator.... Det är verkligen vuxenlego. :) Fick ihop ena igår. Blev riktigt bra. Splittade även upp kabelhärvan til PSU'n och drog kablarna till sata genom ryggen på baksidan istället. Rent och snyggt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt... :yeahbaby:

 

- - -

 

Bygga dator.... Det är verkligen vuxenlego. :) Fick ihop ena igår. Blev riktigt bra. Splittade även upp kabelhärvan til PSU'n och drog kablarna till sata genom ryggen på baksidan istället. Rent och snyggt. :crossfingers:

Bygga sitt eget värmesystem med solfångare, ackumulatortank och värmepump ---- DET är vuxenlego!! :totaltgalen::totaltgalen::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år fyller mellanmjölken 30 år. Den står enligt NE för 37 procent av mjölkkonsumtionen. Jag håller mig som alltid till standardmjölk. Jag ser inte "mello" heller. Jag vill ha feta riff! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att även avocadokärnan innehåller nyttigheter och är fullt ätbar.

 

Sagt och gjort, klöv den i mindre bitar, helt vit inuti, körde detta i mixern, så det blev finhackat.

 

Men då jag nyss ätit lunch, sa lade jag pulvret i en mindre plastlåda och lade in i kylen.

Nu ikväll kände jag mig sugen på en knäckemacka med honung på, och tog även fram burken med avocadopulvret..

 

Nu var pulvret illrött, vacker färg...nog blev jag fövånad, från vitt till rött.

Men jag strödde det ovanpå honungen och toppa med några ostskivor.

 

En får prova allt när man har lite feber och är förkyld som attan :D

 

http://alltommat.se/har-ar-anledningen-till-att-du-inte-ska-slanga-avokadokarnan/

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år fyller mellanmjölken 30 år. Den står enligt NE för 37 procent av mjölkkonsumtionen. Jag håller mig som alltid till standardmjölk. Jag ser inte "mello" heller. Jag vill ha feta riff! :D

Vi tröttnade också på den och kör starkmjölk sedan ett år tillbaka. Äntligen är mjölken god igen!! :galetglad: Hur kunde jag vara så dum att köra mellanmjölk!? :dumstrut:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tröttnade också på den och kör starkmjölk sedan ett år tillbaka. Äntligen är mjölken god igen!! :galetglad: Hur kunde jag vara så dum att köra mellanmjölk!? :dumstrut:

Det är lätt att hamna i fel fil. :hihihi: Ingen idé att gråta över spilld mjölk. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fixar du din trasiga skärm
Har skärmen på din iPhone spruckit?
Inga problem, det finns många som kan byta ut en trasigskärm mot en rimlig slant

Det räcker med att missa fickan eller väskam och tappa din iPhone i golvet för att skärmen ska spricka eller krossas helt – i alla fall om du har lite otur.
Sprucken skärm är ett av de vanligaste hårdvarufelen på Appes iOS-prylar
Och därför är det inte konstigt att det en rad reparationsalternativ.
Här går vi igenom de 5 vanligaste sätten att laga iPhone när skärmen måste bytas

 

1) Gå till Apple

 

2) Gå till en Servicebutik

 

3) Iphonerepration på postorder

 

4) Reparera i hemmet eller på kontoret

 

5) Gör det själv

 

läs mer på IDG

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tröttnade också på den och kör starkmjölk sedan ett år tillbaka. Äntligen är mjölken god igen!! :galetglad: Hur kunde jag vara så dum att köra mellanmjölk!? :dumstrut:

[+] på starkmjölk! :ThumbsUp: Ja, skall det vara mjölk så får det allt vara vanlig mjölk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som tyckte att jag hade sovit både länge och gott... Somnade vid 18-tiden (≈), och vaknade nyss. Hade iofs gärna sovit någon timma till sett till klockan. Men det blir bra, så hinner jag fixa lite med annat. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Middag på er!

skönt att vara ledig och idag skall jag göra som Alix ta en promenad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fixar du din trasiga skärm

Har skärmen på din iPhone spruckit?

Inga problem, det finns många som kan byta ut en trasigskärm mot en rimlig slant

Det räcker med att missa fickan eller väskam och tappa din iPhone i golvet för att skärmen ska spricka eller krossas helt – i alla fall om du har lite otur.

Sprucken skärm är ett av de vanligaste hårdvarufelen på Appes iOS-prylar

Och därför är det inte konstigt att det en rad reparationsalternativ.

Här går vi igenom de 5 vanligaste sätten att laga iPhone när skärmen måste bytas

 

1) Gå till Apple

 

2) Gå till en Servicebutik

 

3) Iphonerepration på postorder

 

4) Reparera i hemmet eller på kontoret

 

Alternativ 4: Få Iphone reparerad i hemmet eller på kontoret

Flera av de här butikerna har även en hemservice där en reparatör kommer hem till dig eller till din arbetsplats och reparerar telefonen medan du väntar. Det kostar mellan 250 och 400 kronor extra jämfört med att lämna in den, men om du har bråttom och din tid är dyrbar kan det vara ett nog så prisvärt alternativ.

Till exempel Iphonehelp.se kan köra hem till dig om du bor i Stockholm, Iphonereparation.se gör det i både huvudstaden och Malmö. I Göteborg har vi inte hittat någon butik som kör ut reparatörer, men skriv gärna och rätta oss om vi har fel.

Förutom att det går fortare än någon annan metod kan det vara skönt att slippa lämna ifrån sig mobilen och så sparar du din egen tid. Nackdelen är att om reparatören upptäcker att felet är värre än bara skärmen så blir du utan utbytt skärm och måste förmodligen betala för leveransen i alla fall.

 

5) Gör det själv

 

Om skadan på skärmen mest är kosmetisk och inte funktionell finns det en del du kan göra på egen hand. Eftersom internet är som det är finns så klart massor av olika husmorstips för att putsa bort repor (inte sprickor) på Iphoneskärmen – bland annat ett som använder tandkräm, och ett som rekommenderar kräm som är till för att ta bort repor i lacken på bilar, vilket tydligen ska göra underverk. Detta är dock inget vi har testat själva så vi kan inte garantera hur väl det fungerar. Akta dig särskilt för att få in någon vätska i telefonen när du håller på. Fuktskador är ännu dyrare att fixa.

Du kan faktiskt ge dig på att byta ut skärmen i en Iphone på egen hand också, men det är ingen enkel operation och faktum är att beställd reparation har blivit så pass billigt att man behöver göra ett klipp på delarna för att man ska tjäna så mycket på det. På Ifixit finns guider för samtliga Iphonemodeller, med klara och tydliga instruktioner. De säljer också komponenter och specialverktyg som behövs, men du kan också köpa dessa via till exempel Ebay.

För att få en bild av vad det innebär innan du beslutar dig för att gå den vägen kan du kika på den här filmen som övergripande visar hur man lossar skärmen på en Iphone 6. En viktig detalj är också att du bör behålla hemknappen om den fungerar, bara den ursprungliga hemknappen kommer fungera med touch id. Om du byter hemknapp fungerar den bara som just en sådan, inte som en fingeravtrycksläsare samtidigt.

 

läs mer på IDG

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalt mina räkningar, beställt sista grejjerna av de nya grejjerna till brorsbarnens datorer, varit och handlat, fixat lite på macken och hunnit beställa en sån lång insexnyckel till MacPro (CPU'n) ...och klockan är inte ens lunch. :o:yeahbaby:

 

Satt ett rikspucko i kassan på ICA och ville ta mer betalt än vad som stod. Till slut sa han att ha kunde ringa chefen. Ja tack, sa jag... Sen hette det bara... Ok, för denna gången då. :armskeptisk: Men jag fick mina 20,- tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfångarna går riktigt bra nu fast det är bara februari. Datorn säger att pumparna går på 50%. Det går upp +40° och kommer ner +60° vilket betyder att det laddar 2 kW. En timma blir då 2 kWh. :galetglad:

Vid vilket flöde, vätska och rördiameter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilket flöde, vätska och rördiameter?

Sicket förhör. VArför frågar du? :laserbok:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Tyfocoor LS, 15 mm rör, 2 liter i minuten på halvfart, ∂t° = 20°, 6 solfångare på sammanlagt 12 m2 i 45°.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag en lång och tämligen rask promenad. För första gången på länge. Foten höll helt okej. Massor av sol och fågelsång. Större delen av promenaden kunde jag gå med vindjackan i handen. ^_^

Jag håller med det är kanonväder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog om lite kablar i ett chassi... blev rätt bra. Mindre “fult” i lådan då de går på bak/utsidan nu. Kan inte gör mer där nu förräns grejjerna kommer, men det är i a f förberett.

En dusch, och sen lite mat på det. Och det får nog bli allt för idag. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerade hur tunna solcellsfilmer de kan tillverka

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3964380.ece

jag läste om att framtidens dator inte innehåller kisel

Forskare vid Lund bakom bio-dator hundra gånger effektivare än konventionella datorer

Ett forskarlag i Lund har tagit fram en dator som löser matematiska problem med hjälp av motorprotein, som är extremt mycket effektivare än vanliga processorer.

Vanliga datorer använder processorer som är miljontals gånger snabbare än de första programmerbara datorerna i slutet av 1940-talet, men de bygger fortfarande på samma grundläggande upplägg som utvecklades av John von Neumann.

Det innebär att instruktioner utförs en efter en i en serie. Moderna datorer har ofta flera cpu:er (kallade kärnor) i en sammankopplad processor som kan göra vissa beräkningar parallellt, men en ny typ av processor utvecklad av en grupp forskare vid Lunds Universitet lovar parallelism på en helt annan nivå.

Forskarna, med Dan V. Nicolau Jr i spetsen, har använt nanoteknik och speciella protein för att utföra beräkningar av problem inom kombinatorik. Forskarna byggde upp ett slags labyrinter av nanokanaler, där den rätta vägen motsvarar lösningen på ett visst matematiskt problem. Genom att släppa iväg många proteiner samtidigt som alla tar olika vägar genom labyrinten kan lösningen snabbt hittas.

Tekniker påminner om hur de tilltänkta så kallade kvantdatorerna fungerar.

Skillnaden i effektivitet mot en traditionell dator är extrem: Enligt Heiner Linke, chef på Nano Lund, drar bio-datorn en hundratal så mycket ström. Rent matematiskt handlar det om att lösa N^2-problem istället för 2^N-problem.

Resultaten har publicerats i Proceedings of the National Academy of Sciences, och forskarna hoppas att en kommersiell produkt kan vara klar inom tio år.

 

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...