Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

[+] Jo, så är det ju. :yeahbaby:

 

Appropå krypterad kommunikation. Har du provat Ricochet nåt? Kom en ny uppdatering nyss, och de har även fått sin kod granskad. Det som verkar bäst med den är att man inte behöver signa upp någonstans. Man får/har en adress som man använder.

Verkar bra men jag har inget behov av något sådant. Eller rättare sagt hade jag fått lägga alldeles för mycket energi på att övertala mina vänner att använda det. :)

 

Jag är rätt old school när det kommer till sådant här och kör med e-mail och SMS (eller iMessage). Har inte orkat plöja igenom jungeln av allt från Whatsapp via Snapchat till alla überhemliga alternativ.

 

Jag hade behövt ett helt gäng klienter för att vara kompatibel med alla mina kontakter. Men alla har e-mail och SMS och då gör jag detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då gissar jag på att det var ett illa valt uttryck då.

 

Alternativkostnad, en fiktiv kostnad som används vid benämningen av alternativa resursanvändningar. Kostnaden är den förlorade intäkten från det alternativet man inte valt att nyttja.

// ... //

En annan definition är: Alternativkostnaden för att använda en resurs för ett visst ändamål är den nytta (det värde) som resursen skulle kunna ge i den bästa alternativa användningen.

Oavsett parti är det ju knappast någon intäkt man själv får, ö h t, om man nu ser till ekonomin. Och en utgift på 0,- är det ju svårt att gå back på om man inget får. 150,-/år är det nog få som får tillbaka något på.

 

För egen del är/finns det heller inget alternativ, så det finns ingen relativ förlustfaktor. Vilket nog de flesta som går med i ett parti (som exemplet gäller) tycker - man har ju redan valt sida, och då finns det ju inga alternativ s a s. Så uttrycket går väl inte direkt att applicera på situationen.

 

Men, du kanske har andra idéer/exempel på vad man förlorar på en utgift av 0,-. Let's hear... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet att du avsäger dig alla dina immateriella rättigheter. I varje fall om deras partiprogram drivs igenom.

Nej, knappast. Då kan jag glädja dig med att det inte är så. :ThumbsUp: Det handlar om en reformerad upphovsrätt, inte avskaffad. Här kan du läsa lite... :)

 

Upphovsrätt - PP

En Reformerad Upphovsrätt [pdf]

Jodå:

"Patentsystemet ska därför avskaffas"

http://www.piratpartiet.se/politik/piratpartiet-i-korthet/

 

Man kan alltså inte längre skydda sin immaterialrätt.

Nu skrev du om “alla immateriella rättigheter”.

 

Men, "Patentsystemet ska därför avskaffas". Om du plockar ut det så korthugget, helt ur ur sin kontext, så kan man ju (kanske) tolka det så. Om man läser hela meningen: “Patentsystemet ska därför avskaffas, och annan immaterialrätt reformeras i grunden.”, och då även meningen innan som tog upp exemplet (relationen till “därför”). Så det är väl bästa att ta med hela texten:

 

“Sverige ska vara ett kunskapssamhälle, och satsa ordentligt på forskning och utbildning. Kunskap och information ska vara fri att inneha, använda och dela med sig av. Patentsystemet ska därför avskaffas, och annan immaterialrätt reformeras i grunden. Samlingar i museer, bibliotek, public service och andra arkiv ska digitaliseras, och göras fritt tillgängliga på nätet. All forskning som betalas med skattepengar ska publiceras så att alla fritt kan komma åt att läsa resultaten över nätet.”

 

En “halv mening” kan knappast beskriva/sammanfatta det. Det finns bättre beskrivet och förklarat här: Patent - PP. Finns även med där om att det skall “avskaffas och ersättas med ett bättre sätt ...”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade behövt ett helt gäng klienter för att vara kompatibel med alla mina kontakter. Men alla har e-mail och SMS och då gör jag detsamma.

Singal är ju ett bra alternativ och finns som “app” till alla mobiler.

 

Integritet = immateriella rättigheter

 

Jag har väldigt svårt att hitta något om immateriella rättigheter här.

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Integritet

[+] Ja, det är mkt svårt. :)

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sovit riktigt gott inatt. Somnade vid 19-tiden och sov nog fram till halv4 någonting.

Skall städa och grejja lite idag, men sen skall jag nog starta upp en dator och backa upp den - sen stoppa in nya grejjer i den. Alla delarna till ena har kommit nu

Reclaimade lite utrymme på min lagringsdisk och la över ISO-filer (Arch, Fedora och Gparted) och sånt på en extern gammal IDE-disk på 45G. Tog inte spec lång tid. När jag var klar och drog ur den och skulle flytta på disken var den skållhet. :o Är nog bäst att testa med en annan disk kanske. Det kändes inte helt normalt s a s. :ermm:

 

Men lite frukost först... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skrev integritet.

Min integritet gör att jag inte ställer upp på vad ett roffarparti som Piratpartiet håller på med.

 

Ja, jag skrev alla immateriella rättigheter. Detta för att alla immateriella rättigheter antingen helt försvinner eller urholkas så det i praktiken inte är värt papperet det är skrivet på.

 

Nu tänker jag lägga av detta. Detta hör egentligen hemma i politiktråden.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Familjedag idag. Alla utom äldste sonen kommer för att umgås, äta och ha trevligt. Frun ska grattas lite i efterskott för hon fyllde i januari och minste sonen firas efter högskoleexamen i årsskiftet. Just nu passar dottern och frun på att ha en superloppisförmiddag....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då gissar jag på att det var ett illa valt uttryck då.

 

Oavsett parti är det ju knappast någon intäkt man själv får, ö h t, om man nu ser till ekonomin. Och en utgift på 0,- är det ju svårt att gå back på om man inget får. 150,-/år är det nog få som får tillbaka något på.

 

För egen del är/finns det heller inget alternativ, så det finns ingen relativ förlustfaktor. Vilket nog de flesta som går med i ett parti (som exemplet gäller) tycker - man har ju redan valt sida, och då finns det ju inga alternativ s a s. Så uttrycket går väl inte direkt att applicera på situationen.

 

Men, du kanske har andra idéer/exempel på vad man förlorar på en utgift av 0,-. Let's hear... :)

Jag ska ge mig, för husfridens skull, så då gör jag det: Gå med i Piratpartiet, det är det bästa som finns, och dessutom är det gratis. Du har inget att förlora. Häpp!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Singal är ju ett bra alternativ och finns som app till alla mobiler.

 

Det blir väl samma grej där, ingen annan som kör med det.

 

Läste förresten att någon/några av utvecklarna bakom Signal fått jobb hos Apple nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min integritet gör att jag inte ställer upp på vad ett roffarparti som Piratpartiet håller på med.

 

Nu tänker jag lägga av detta. Detta hör egentligen hemma i politiktråden.

Annars är det just din (allas) integritet det värnas om. Inte mkt till Roffarparti heller. Ja, det hör eg hemma där, så nu lägger vi ner. :)

 

Jag ska ge mig, för husfridens skull, så då gör jag det: Gå med i Piratpartiet, det är det bästa som finns, och dessutom är det gratis. Du har inget att förlora. Häpp!

För husfridens skull... :rolleyes:Var den var störd, el i farozonen alltså? Tråkigt att du inte kan förklara dig när du uttryckte dig så nedlåtande (vilket jag tyckte det var). Nä, vad skulle man förlora. Jaja, nu skiter vi i det... Hej och hå. :rolleyes:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl samma grej där, ingen annan som kör med det.

 

Läste förresten att någon/några av utvecklarna bakom Signal fått jobb hos Apple nu. :)

Ja, en av dem där skall jobba som pryo/praktikant. Kul. :yeahaby: Man får anta att Apple vill han skall jobba lite med säkerhetet.

 

Tänkte mest att den appen finns ju så lätt tillgänglig nu och har väl blivit såpass “mainstream”. :yeahbaby: Många som kör med den. Signal, iTunes, Android

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backat upp den där datorn nu... Var smidigt. Hade förberett en disk och USBsladd, men kom på att jag har ju lagt in “netatalk” (AFP i Linux) där, när den dök upp i Finder i Mac'en, så var det bara att logga in och skyffla över det jag ville spara. :crossfingers:

Lite lunch nu och sen riva ner datorn i delar. :kaffe:
Man kanske inte hinner installera alla de “nya” delarna som skall in istället idag, men en del i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... För husfridens skull... :rolleyes: Var den var störd, el i farozonen alltså? Tråkigt att du inte kan förklara dig när du uttryckte dig så nedlåtande (vilket jag tyckte det var). Nä, vad skulle man förlora. Jaja, nu skiter vi i det... Hej och hå. :rolleyes:

Ett citat och en smiley = nedlåtande? Jag har svårt att se det så. För egen del skojade jag så väl med Centern som Piratpartiet, inget annat. Det är väldigt svårt att utveckla, förklara och försvara försök till humor. Antingen tycker man att det är roligt eller också inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Familjedag idag. Alla utom äldste sonen kommer för att umgås,

 

 

 

Vad har ni gjort av med honom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag en lång och tämligen rask promenad. För första gången på länge. Foten höll helt okej. Massor av sol och fågelsång. Större delen av promenaden kunde jag gå med vindjackan i handen. ^_^

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni gjort av med honom ?

Han är 60 mil bort och kan inte komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba upp din gamla iPhone
Om du använder en iPhone som är en eller ett par generationer gammal kanske det inte känns riktigt lika rapp som den gjorde när du precis hade köpt den.
Gränssnittet är lite segare, appar tar längre tid att öppna och så vidare.
Kanske börjar den blir långsammare efter att du installerade IOS 7 eller 8.
iPhone är faktiskt bättre än många andra datorer på att inte bli segare med tiden,
och flera saker kan göra att du upplever den som slöare trots att den är lika snabb som den alltid har varit. Du kan ha vant dig så mycket att det som först verkade gå verkade vara supersnabbt egentligen tar lite tid, eller så har du använt en iPhone 6 och jämför med den. Ibland är sirapskänslan dock ingen illusion.
Ett exempel på det är spelet Super Hexagon, ett spel som kräver blixtsnabba reflexer men har blivit helt ospelbart på iPhone 4 med de senaste iOS-versionerna.
Även spel som tempel run2 har problem med prestandan.
Som tur är finns det några saker du kan göra för att snabba upp en gammal skröplig iPhone.

 

1.Uppdatera IOS
2. Stäng av Öppna Appar
3.Starta om
4.Rensa
5.Töm historiken i safari
6. Stäng av bakgrundsuppdatering
7 Stäng av av specialeffekterna

 

Om inget annat hjälper

Det är inget vanligt förekommande problem, men även iOS kan drabbas av att systemet blir delvis korrumperat och inte fungerar som det ska.
Det kan påverka prestandan, även om det är vanligare att det gör att du till exempel inte kan uppdatera eller någon grundläggande funktion som wifi fungerar dåligt eller inte allt.
Då kandu prova att återställa till en backup.
Se till att du har eb ny backup, helst via Itunes på datorn så att det går snabbare att återställa än med en iCloud-backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du glädja dig med att jag bytte ut Disconnect mot Privacy Badger. Disconnect djävlades med min tidningssida och jag fick ingen ordning på det... :superirriterad:

Äh, efter ett tag (Privacy Badger är "självlärande") så började PB också djävlas med samma tidningssida. :superirriterad: Jag rapporterade in det och avaktiverade PB för sidan i fråga. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag en lång och tämligen rask promenad. För första gången på länge. Foten höll helt okej. Massor av sol och fågelsång. Större delen av promenaden kunde jag gå med vindjackan i handen. ^_^

Låter trevligt, men jag ogillar när man ibland behöver bära något plagg (jobbigt) och ibland måste ha det på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp i lingonskogen!

 

Hoppas allt är bra med er? Det är det iaf för mig, allt rullar på som det brukar.

 

Sitter och kuckelurar på en fundering jag har om min ena mac, blir nog en fråga senare kanske.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp i lingonskogen!

 

Hoppas allt är bra med er? Det är det iaf för mig, allt rullar på som det brukar.

 

Sitter och kuckelurar på en fundering jag har om min ena mac, blir nog en fråga senare kanske.

 

:)

 

Välkommen tillbaks

 

Jo det känns jätteskönt att solen tittar fram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt, men jag ogillar när man ibland behöver bära något plagg (jobbigt) och ibland måste ha det på sig.

Egentligen samma här. Jag brukar normalt ha en ryggsäck där jag har kläder som åker av eller på, beroende på väder och ansträngning. Men igår gick jag längre och raskare än planerat (därför ingen ryggsäck).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...