Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Haha... ^_^ Det finns andra pålägg med, om ens “pålägg”. Man får ta vad man har (hemma).

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att det är precis en vecka sedan galningarna sköt Paris och Frankrike i sorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just att FB håller på att testar ett nytt verktyg
CUSYQ_qVEAAGQLz.png
https://twitter.com/davidwalshblog/status/667826133782523904

Behöver nog knappast förklara för den här församlingen hur glad jag är över att slippa sk***n.

Skall kika lite på nya Nmap sen ikväll, efter Transformers. Den vill jag se först. ontv.gif

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att det är precis en vecka sedan galningarna sköt Paris och Frankrike i sorg.

 

Och Trollhättan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här videon är rätt kul. Man kan hålla nere musknappen och flytta perspektivet direkt i videon. Filmad med 360 grader åt alla håll.

Kul idé men ruskigt slött. Funkar i FF och GC men inte i AS.

Fläktarna viner i min MBP med en i7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fail2ban (ex) är riktigt bra. Installerade det för ett tag sen. Men, det kan också vara lite PITA med. Den gjorde t ex att min lokala spegel av php's manual inte uppdaterades (rsync). Fixade det och skrev några rader om det. När jag skulle lägga upp sidan med det så tog det tvärstopp. MITM-varning. Wtf? :blink: Det var ssh'n som har strikt kontroll (i fail2ban), och då slog det mig att de hade haft ett underhåll på webhotellet på min server där den 17'e - så det blev ny “identitet” på den då. Jaja, var ju bara att lägga in/ladda om.

Även om det blev lite xtra pill & fix får man se till det positiva/goda med det hela - att den skyddar och varnar på ett bra sätt - även om det medför lite xtra pill. :crossfingers: Men det är det väl värt. :yeahbaby:

 

Hade tänkt sitta och uppdatera min servern ikväll (både apache och php), men det får bli helgpyssel. Tar alltid lite längre tid när även Apache skall uppdateras. Annars brukar det vara gjort på en liten stund. Tar ≈ 20-30min per php-version, inkl 2 patchar och ändra lite versionsnummer osv. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat OpenSUSE i Virtual Box men tröttnade när jag upptäckte att flash var bortplockat ur deras version av Chromium. Varför? Kan man inte själv få bestämma om man vill ha det aktivt? Nä. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lille barnbarnet är här och far fram som en virvelvind! Sweet!! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lille barnbarnet är här och far fram som en virvelvind! Sweet!! :wub:

Fick inte du omlagt golvet för några veckor sedan? Bara att göra om då, eller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte du omlagt golvet för några veckor sedan? Bara att göra om då, eller? ;)

Det är så rejält gjort att det är det enda som ligger kvar på plats. ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat OpenSUSE i Virtual Box men tröttnade när jag upptäckte att flash var bortplockat ur deras version av Chromium. Varför? Kan man inte själv få bestämma om man vill ha det aktivt? Nä. :ThumbsDown:

OpenSUSE är en trevlig dist. Har provatden vid något tillfälle. Dessvärre var inte Cinnamon där så bra - buggigt, och f f a bara halvöversatt. Annars en bra dist med bra paketinstallerare. Gillade mest att man på deras sida/repos kan installera direkt med ett knapptryck bara, på sidan. Lite som Gnome har med sina extensions. Läste nyligen att senaste uppdateringen skall vara riktigt bra.

 

Pepperflash... Kollade på en film här. Du måste nog lägga till den (ett xtra kryss) då du installerar.

 

post-64246-0-47098400-1448123752.png

 

Möjligt att du kan söka after den bara och lägga till kanske. Annars gör som i filmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenSUSE är en trevlig dist. Har provatden vid något tillfälle. Dessvärre var inte Cinnamon där så bra - buggigt, och f f a bara halvöversatt. Annars en bra dist med bra paketinstallerare. Gillade mest att man på deras sida/repos kan installera direkt med ett knapptryck bara, på sidan. Lite som Gnome har med sina extensions. Läste nyligen att senaste uppdateringen skall vara riktigt bra.

 

Pepperflash... Kollade på en film här. Du måste nog lägga till den (ett xtra kryss) då du installerar.

 

attachicon.gifopenSUSE.png

 

Möjligt att du kan söka after den bara och lägga till kanske. Annars gör som i filmen.

Jag testade Tumbleweed och KDE men fick inte upp alternativen ovan i Yast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Tumbleweed och KDE men fick inte upp alternativen ovan i Yast.

Vad är det för version av OpenSUSE? Du kan prova den här: https://poisonpacket.wordpress.com/2014/06/14/flash-not-working-opensuse-13-1/ Fast du får justera versionsnr i länkarna, och ev länken i slutet om du inte kör 64bit.

 

Tror man kan lägga till repos inne i Yast med. http://www.opensuse-guide.org/repositories.php

 

Är ungf samma i Fedora. Den kommer med sina förinlagda repos, sen får man lägga till 'epel', free och nonfree. Där det ligger xtragrejjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för version av OpenSUSE? Du kan prova den här: https://poisonpacket.wordpress.com/2014/06/14/flash-not-working-opensuse-13-1/ Fast du får justera versionsnr i länkarna, och ev länken i slutet om du inte kör 64bit.

 

Tror man kan lägga till repos inne i Yast med. http://www.opensuse-guide.org/repositories.php

 

Är ungf samma i Fedora. Den kommer med sina förinlagda repos, sen får man lägga till 'epel', free och nonfree. Där det ligger xtragrejjer.

Tumbleweed är versionen där allt nytt läggs in hela tiden. En rolling release. Tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tumbleweed är versionen där allt nytt läggs in hela tiden. En rolling release. Tack för tipsen.

Ja, exakt. Lite samma som Fedora, som också får senaste hela tiden. Men man får ändå lägga till xtra repos om man vill ha mer/fler saker än vad som finns i releasen. T ex får man lägga till ett spec repo för Adobe i Fedora, och de som nämndes innan. Det är för att Fedora har sina strikta regler om vad de tycker att de kan/får ingå under licensen F släpps under, men har som sagt själva egna xtrarepon som “kompletterar” med resten. Tror openSUSE jobbar efter samma modell. Men lägg till “packman” där så dyker den upp. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt. Lite samma som Fedora, som också får senaste hela tiden. Men man får ändå lägga till xtra repos om man vill ha mer/fler saker än vad som finns i releasen. T ex får man lägga till ett spec repo för Adobe i Fedora, och de som nämndes innan. Det är för att Fedora har sina strikta regler om vad de tycker att de kan/får ingå under licensen F släpps under, men har som sagt själva egna xtrarepon som “kompletterar” med resten. Tror openSUSE jobbar efter samma modell. Men lägg till “packman” där så dyker den upp. :yeahbaby:

Japp, ska testa lite grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man hemma igen!

I bruksvallarna gick det bra

4:a i Herrarnas 15 Km

och 1:a 2:a 3:a i Damernas 10 Km

 

 

 

 

 

post-154-0-80723000-1447590405.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man hemma igen!

I bruksvallarna gick det bra

4:a i Herrarnas 15 Km

och 1:a 2:a 3:a i Damernas 10 Km

Tävlar du i båda klasserna? Hur lyckades du ta tre platser i samma lopp?

 

 

;):hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...