Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag har tagit mig söderut för lite semester. Lite trevligare väder än hemma och inget mer än avkoppling på schemat, umgås med familjen och sitta vid poolen och läsa (och bråka med folk på forumet :D ). Blir lite glad över att jag utan svårigheter låter bli den fulla mailkorgen och kopplar bort allt jobb och alla måsten. Jag måste bli bättre på att göra det även hemma i vardagen ibland, men det är trevligt att inse att jag iallafall har förmågan att släppa kontrollen.

Men skriva här kan du inte avstå ifrån. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer terroristjakten i hela världen hos Twitter. Perfekt för att hitta information, foton, filmer och nyheter i stort.

 

attachicon.gifTwitter_logo_blue.png

han är infångad nu ... eller som vi 2 säger schack Matt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skriva här kan du inte avstå ifrån. :D

ja ingen mail korg här att tömma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig söderut för lite semester. Lite trevligare väder än hemma och inget mer än avkoppling på schemat, umgås med familjen och sitta vid poolen och läsa (och bråka med folk på forumet :D ). Blir lite glad över att jag utan svårigheter låter bli den fulla mailkorgen och kopplar bort allt jobb och alla måsten. Jag måste bli bättre på att göra det även hemma i vardagen ibland, men det är trevligt att inse att jag iallafall har förmågan att släppa kontrollen.

Trevligt. :ThumbsUp: Så du är utrikes och multitaskar? Låter pööörfäckt!

 

post-64246-0-92511100-1447966507.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men skriva här kan du inte avstå ifrån. :D

Har inte ens försökt. Det är jobb och annat som orsakar stress i vardagen jag flyr från. Forumet, andra webbplatser och böcker är, liksom hemma, tidsfördriv och avkoppling.

 

Trevligt. :ThumbsUp: Så du är utrikes och multitaskar? Låter pööörfäckt!

 

multitasking_.jpg

Ja det kanske man kan kalla det för. Nu ska jag t.ex. sova samtidigt som jag snarkar. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte ens försökt. Det är jobb och annat som orsakar stress i vardagen jag flyr från. Forumet, andra webbplatser och böcker är, liksom hemma, tidsfördriv och avkoppling. ...

Så bra. Ha det så trevligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer terroristjakten i hela världen hos Twitter. Perfekt för att hitta information, foton, filmer och nyheter i stort.

 

attachicon.gifTwitter_logo_blue.png

Usch.

Tycker att tidningarnas webbar blivit alltför twittriga i sitt utseende i samband med de här händelserna.

Det ska sändas live nu, i textform.

Det innebär att man har en autouppdaterande sida där det skrivs korta textsnuttar, "nu smäller det", "polisen stormar nu", som hamnar i fel ordning, läser man sidan normalt så läser man baklänges. Dessutom hänvisas det ofta till saker som hänt tidigare, som man då måste leta efter. Alltså blir det helt galet.

Samma sak med bilderna, det fotograferas alldeles för mycket. Någon tidning inledde en "livesändning" med runt 70 bilder i ett spel. Ambulans snett från höger, följt av samma ambulansjävel snett från vänster.

Känns som ett försök att göra TV, fast med text och stillbilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch.

Tycker att tidningarnas webbar blivit alltför twittriga i sitt utseende i samband med de här händelserna.

Det ska sändas live nu, i textform.

Det innebär att man har en autouppdaterande sida där det skrivs korta textsnuttar, "nu smäller det", "polisen stormar nu", som hamnar i fel ordning, läser man sidan normalt så läser man baklänges. Dessutom hänvisas det ofta till saker som hänt tidigare, som man då måste leta efter. Alltså blir det helt galet.

Samma sak med bilderna, det fotograferas alldeles för mycket. Någon tidning inledde en "livesändning" med runt 70 bilder i ett spel. Ambulans snett från höger, följt av samma ambulansjävel snett från vänster.

Känns som ett försök att göra TV, fast med text och stillbilder.

Håller med du. Rörigt sa Bull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig söderut för lite semester. Lite trevligare väder än hemma och inget mer än avkoppling på schemat, umgås med familjen och sitta vid poolen och läsa (och bråka med folk på forumet :D ). Blir lite glad över att jag utan svårigheter låter bli den fulla mailkorgen och kopplar bort allt jobb och alla måsten. Jag måste bli bättre på att göra det även hemma i vardagen ibland, men det är trevligt att inse att jag iallafall har förmågan att släppa kontrollen.

Sverige är fantastiskt. Vi har allt utom några små saker. Oändliga sandstränder, palmer, en månad med badväder. Får man sen snorkla i en lagun och se fiskar i regnbågens alla färger så inte blir jag grinig.... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugans telefon blev som den skulle efter batteribyte nummer två som Äppelfirman stod för. De hade fått en sändning med defekta batterier. Så nu får hon ingen ny iPhone. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Håller med du. Rörigt sa Bull.

Och jag håller med er båda.

 

Saknar en översikt. Jag försökte läsa ikapp vad som hänt morgonen efter attentatet i Paris och det var fullständigt hopplöst när allt som fanns var en live-rapportering som gått varm i 6-8 timmar. Faktum var att jag under 10 minuter på Facebook fick en bättre bild av vad som hänt än jag fick genom att 20 minuters frustrerande rörighet i två eller tre av landets största tidningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag håller med er båda.

 

Saknar en översikt. Jag försökte läsa ikapp vad som hänt morgonen efter attentatet i Paris och det var fullständigt hopplöst när allt som fanns var en live-rapportering som gått varm i 6-8 timmar. Faktum var att jag under 10 minuter på Facebook fick en bättre bild av vad som hänt än jag fick genom att 20 minuters frustrerande rörighet i två eller tre av landets största tidningar.

Exakt. Man har övergett journalistiken till förmån för blabber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Exakt. Man har övergett journalistiken till förmån för blabber.

Alltså, det är ju inte negativt med live feed i sig. Jättebra att kunna följa händelseförloppet så detaljerat i nära på realtid. Men det sker på bekosnad av annat, vilket känns underligt då man kan undra hur svårt det kan vara att komplettera med några normala artiklar som sammanfattar händelserna.

 

Alix kanske har någon bra förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Alix kanske har någon bra förklaring?

Nej, det finns ingen bra förklaring. Masshysteri, kanske. Fast grunden lades med Sam Nilsson, SVT-chef under många år, som introducerade "catch all" som främsta uppgift, alltså att ha så många tittare som möjligt, eftersom det ansågs vara det mest legitima att försvara licenssystemet. Om alla tittar så är det inga problem att alla betalar... Eftersom övriga medier också har närmat sig public service vad gäller sättet att dela med sig av nyheter, inte sällan också via tv och radio, så har de kommit att likna public service. Sedan har ju det dramatiska alltid varit en viktig beståndsdel i det visuella, och i brist på nya bilder och filmer så visar man de man har om och om igen. Man argumenterar också att man visar allt om och om igen för att "nytillkomna" tittare och läsare "ska förstå". Jojo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är ju inte negativt med live feed i sig. Jättebra att kunna följa händelseförloppet så detaljerat i nära på realtid. Men det sker på bekosnad av annat, vilket känns underligt då man kan undra hur svårt det kan vara att komplettera med några normala artiklar som sammanfattar händelserna.

 

Alix kanske har någon bra förklaring?

Problemet är ju och har varit att när det är ett skeende blir allt fragmenterat och opålitligt när de som skriver vill vara snabbare än blixten. Sen saknas en sammanfattande artikel som du säger. Ofta finns det länkar till diverse men det kan vara gamla saker eller sådant som inte är uppdaterat eller aktuellt. Nu vid attentaten i frankrike och dagarna efter har det varit så rörigt på webben så jag gett upp. Det blir SVT-s korta nyhetssammanfattningar. Tror jag ska starta en absolut minimalistisk nyhetssite.....

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju och har varit att när det är ett skeende blir allt fragmenterat och opålitligt när de som skriver vill vara snabbare än blixten. Sen saknas en sammanfattande artikel som du säger. Ofta finns det länkar till diverse men det kan vara gamla saker eller sådant som inte är uppdaterat eller aktuellt. Nu vid attentaten i frankrike och dagarna efter har det varit så rörigt på webben så jag gett upp. Det blir SVT-s korta nyhetssammanfattningar. Tror jag ska starta en absolut minimalistisk nyhetssite.....

Jag gör liknande. Nyhetssändningar i TV/Radio samt papperstidning dagen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken seg dag det har varit. La mig skapligt men vaknade några gånger under natten (irriterande), sen när jag väl fick sova utan att vakna så blev det längre än planerat. Jaja, man är i a f utsövd. :kaffe:

 

Idol ikväll... Det är nu, de sista programmen med bara få kvar, som brukar vara de bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger mig tusan på att de gripit en helt oskyldig i Boliden..

 

http://www.svd.se/irakisk-journalist-verkar-vara-en-helt-vanlig-kille/om/det-hojda-terrorhotet

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En inlärd förmåga är svår att ändra på :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*n oxå... Osten var slut. :glare: Får väl åka och handla lite imorgon. Tänkte att jag skulle slippa det förräns i nästa vecka.

Du får se till att ha några ostar på lagring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...