Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Ja, exakt. Å andra sidan just för office kanske det handlar om formatet. Att kunna läsa/skapa “.doc”. Men där finns ju både OpenOffice och Libre Office som bra/bättre alternativ. :yeahbaby:

Det går alldeles utmärkt att öppna och spara i Word format

I Pages

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att öppna och spara i Word format

I Pages

 

Jaha, så bra. :yeahbaby: ...

Jodå, fast resultatet blir inte alltid vad man hoppas på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, fast resultatet blir inte alltid vad man hoppas på...

Nej, det blir det väl aldrig när man öppnar Word-dokument i ett annat program, eller i en annan Word-version till och med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det blir det väl aldrig när man öppnar Word-dokument i ett annat program, eller i en annan Word-version till och med.

Nej, precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndagar har blivit en riktigt bra TVkväll. FaceOff, Allt för Sverite och om en stund vid 22, Heroes. :yeahbaby:

Skall ägna en stund nu åt helgens ilandsproblem. Vilken SSD jag skall ha. Om man skall ha is i magen och hitta ngt bra beg el om man skall köpa en - för många webbutiker har kampanj den här helgen på Kingstondiskar. 457,- var billgaste, men de flesta körmed frifrakt på dem, så man kanske kan lyxa till med en dyrare. Lägg därtill några intressanta diskar sett på Amazon och eBay. Man får lite av beslutsångest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens snabbtips handlar om Anteckningar som blivit mycket bättre i IOS 9 och OS X El Capitan. Så här ritar du i dina anteckningar.

Med IOS 9 behöver du inte Evernote eller liknande längre för att till exempel baka in bilder och pdf:er i anteckningar. Men du kan även rita och teckna.

Skapa en ny anteckning eller öppna en existerande och tryck på den lilla krumeluren längst ner, andra från höger. Då aktiveras ritläget där du kan skapa en illustration till anteckningen i fråga. Här finns bläckpenna, tuschpenna och blyertspenna, samt ett suddgummi.

Missa inte linjalens smart funktion: Placera ut den och vrid den med två fingrar för att kunna rita raka linjer med exakta vinklar.

 

 

Just Anteckningar var det största lyftet med iOS9. Gillar Anteckningar helskarpt och har helt lämnat Evernote.

Däremot att rita i anteckningarna gör jag inte, det är en cool grej bara. Men inte speciellt funktionellt användbart om man inte har gott om tid när man gör anteckningen.

Använder Anteckningar ofta när jag är på språng och snabbt behöver fästa något för minnet och då gärna med en bild också.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Anteckningar var det största lyftet med iOS9.

Finns inga “lyft” i iOS 9. Allt är tämligen platt där nu. :totaltgalen:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga “lyft” i iOS 9. Allt är tämligen platt där nu. :totaltgalen:

 

 

No more skeuomorphs...

:hihihi:

 

Tänk så fort man kan vänja om sig.... har redan glömt hur snyggt det var med de "skeuomorphsiska" ikonerna.....

 

:whistling:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No more skeuomorphs...

Jo, tyvärr. På gott och ont. Sen är i o f s skeuomorphismen där i allra högsta grad, fast på annat sätt. Det kan ju vara dels det verklighetstrogna, men även parallellism (parallax) och effekter - saker som rör/flyttar å sig med/utan olika lager osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

:hihihi:

 

Tänk så fort man kan vänja om sig.... har redan glömt hur snyggt det var med de "skeuomorphsiska" ikonerna.....

 

:whistling:

Gissar att det underlättade lite för användarna i början. Det kändes bekant, men nu är det helt naturligt att peta på en glasskärm trots att det inte ser ut som en knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har redan glömt hur snyggt det var med de "skeuomorphsiska" ikonerna.....

[+] Ja, verkligen. Låg en helt annan typ av “hantverk” bakom många av dem. Som gamla Pages-ikonen. Så snyggt gjord/välgjord - ändå “ren” och fin, och utan att att vara “verklig”.

pages-icon.png

 

Snyggaste ikonen nu är väl Systeminställningar. Gillade den när jag såg den, så den kör jag med själv.

 

post-64246-0-07767100-1447624049.png

 

Har med mig den i Linux också, tillsammans med Terminal-/Activities-ikonerna.

 

post-64246-0-22892000-1447624210.png

 

Gillar dem med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en Kingston 120GB v300. Hade tänkt köpa den på Alina först som var ngt billigare, men när jag blev tvungen att välja företagspaket där eftersom de ville ha nummer för SMSavisering så blev det dyrare än WebHallen. Och där blev det bra, för jag hade viss 7,- tillgodo där sen sist, så - 482,- En trevlig överraskning. :yeahbaby:

Var inne på att ta en HyperX Fury el t o m en HyperX Savage, men... Det hade blivit några kronor till + att Savage inte var på kampanj. I slutänden. Oavsett om det är en liten tröttare disk, så har den bärbara bara SATA II, så även om den inte maxar SATA III så kommer jag ändå datorn att kunna köra i sin maxfart s a s. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Ja, verkligen. Låg en helt annan typ av “hantverk” bakom många av dem. Som gamla Pages-ikonen. Så snyggt gjord/välgjord - ändå “ren” och fin, och utan att att vara “verklig”.

pages-icon.png

 

Snyggaste ikonen nu är väl Systeminställningar. Gillade den när jag såg den, så den kör jag med själv.

 

attachicon.gifsysprefs.png

 

Har med mig den i Linux också, tillsammans med Terminal-/Activities-ikonerna.

 

attachicon.gif2xicons.png

 

Gillar dem med. :)

Ja, Pages-ikonen var supersnygg. Sparade också kvar den och bytte ut den nya fula.

Liksom 1password-ikonen och någon till.

 

Finns också en del snygga ikoner att tanka ner om man vill byta. Själv har jag också tankat ner någon logga och använt som folderbild. Allt innehåll i foldern innehåller då filer som loggan tillhör.

 

Är ju lite kul att leka ibland :whistling::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en Kingston 120GB v300. Hade tänkt köpa den på Alina först som var ngt billigare, men när jag blev tvungen att välja företagspaket där eftersom de ville ha nummer för SMSavisering så blev det dyrare än WebHallen. Och där blev det bra, för jag hade viss 7,- tillgodo där sen sist, så - 482,- En trevlig överraskning. :yeahbaby:

 

Var inne på att ta en HyperX Fury el t o m en HyperX Savage, men... Det hade blivit några kronor till + att Savage inte var på kampanj. I slutänden. Oavsett om det är en liten tröttare disk, så har den bärbara bara SATA II, så även om den inte maxar SATA III så kommer jag ändå datorn att kunna köra i sin maxfart s a s. :crossfingers:

Mera sprutt i macen hädanefter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera sprutt i macen hädanefter

Nej, det är till min Toshiba 17". :yeahbaby: Mac'en är det bra fart i. :crossfingers:

 

- - -

 

Börjar kännas klart för installation på den nu, men vill nog gärna fixa till den där switchen innan - och skaffa ett bättre/mindre USBminne (2-4GB) att ha till div nycklar och ev boot-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, fast resultatet blir inte alltid vad man hoppas på...

Det skall väl inte användarna beskyllas för

Det är upp till arbetsgivaren att se till att man trivs

Och är produktiv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Pages-ikonen var supersnygg. Sparade också kvar den och bytte ut den nya fula.

Liksom 1password-ikonen och någon till.

 

Finns också en del snygga ikoner att tanka ner om man vill byta. Själv har jag också tankat ner någon logga och använt som folderbild. Allt innehåll i foldern innehåller då filer som loggan tillhör.

 

Är ju lite kul att leka ibland :whistling::D

Ja, det finns många andra snyggiga ikoner. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt borta är de inte. Förhandsvisning i El Capitan ser ut så här:

 

attachicon.gifpreview.jpg

Ja, den är riktigt bra den med... :yeahbaby: Men det är många gräsliga nu, av det jag sett. Och Finder än nog en av de fulare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är riktigt bra den med... :yeahbaby: Men det är många gräsliga nu, av det jag sett. Och Finder än nog en av de fulare.

Automator i El Capitan är verkligen tredimensionell...

 

post-28798-0-70542300-1447627533_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar (nästan) lite på att skaffa mig ett engelsk tangentbord. Spec till Linux-datorerna. Svenska (PC-)layouten är eg riktigt kass och inte så smart. Man får ha lite akrobatfingrar för vissa saker, spec när man kodar/programmerar.

Ex:
Mac sv:

|-----|-----|-----|-----|
| / \ | ( { | ) } | = ≠ |
| 7 | | 8 [ | 9 ] | 0 ≈ |
|-----|-----|-----|-----|

Som man kan se finns ett bra tänk bakom, där alla / | \ ligger på samma tangent. Alla versioner av vänsterparanteser på 8 och alla höger på 9.

PC sv:

|-----|-----|-----|-----|
| /   | (   | )   |     |
| 7 { | 8 [ | 9 ] | 0 } |
|-----|-----|-----|-----|

Använder man krullparanteser {curly brackets} ofta är det rätt irriterande, och kräver sin fingerakrobatik. Det känns i a f väldigt avigt.

${FOO}

{$bar}

if ($foo) {
   echo $bar;
} else {
   // ...
}

# osv


Mycket är vana också förstås... Och visst, man kan mappa om det och fixa. Men det är alltid lite pill och vid ett par tillfällen har det blivit kostigt mellan skrivbordsmiljö och i Terminal med egen tangentbordslayout.

Med engelska layouten, el rättare sagt US-layouten... Det verkar som den är mer el mindre identisk mellan Mac/PC.

qwerty-layout.png

(jmf Mac en)

 

Men jag gillar att alla bra-ha-tangenter ligger borta till höger samlat, och inom räckhåll för att anv 1 hand. Tummen på alt (el altgr).

Och sen när man skriver vanlig text/mail/dokument osv har man svenska layouten, och till den behöver man väl eg inga bokstäver på. Åäö och de övriga sitter i muskelminnet s a s. ^_^ Tanken är väl att för kodning/programmering använder man ju ändå i speciellt många åäö direkt.

Jaja, bara en fundering. Men den växer lite. Man kanske kan köpa ngt begagnat gammaal häckigt tangentbord och testa med, och se om det bli så smidigt som man tänkt sig. :fundersam:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...