Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Nu ska ni få höra läsa! :hihihi:

Kanske någon av er minns vilket elände jag hade med den där j-a TP-link Powerline-plugen? Hur jag än felsökte och försökte på alla möjliga och omöjliga vis så fick jag det inte att fungera. Skrev om det här i tråden tidigare.

Nu har jag sedan någon vecka tillbaka haft hela nätverkshögen (modem, TC, kablar m.m) i en hög på övre hallgolvet, allt för att få nätverket att nå favorummet på nedervåningen längst bort från rummet där jag egentligen vill ha nätverksgrejerna. Det har varit enda sättet att få det trådlösa nätverket att nå dit jag vill.

Istället för att dra om telefonkabeln så att första jacket får en annan placering och greja om allting för att få tekniken att funka, men att det ser rassligt fult ut i hallen, så köpte jag idag en D-link Powerline istället. Och det funkar suveränt! Peppar peppar! Trådlöst eller med ethernetkabeln. Det är hur som. Lätt som en plätt! Peppar peppar... :hihihi:

Så nu så, är nätverkshögen tillbakaställd där jag vill ha det, och det är full fart på nätverket i favorummet :stjarnsmall::hihihi::hihihi::hihihi:

Och nu till det lite lustiga i sammanhanget. Jag berättade för killen på Kjell&Co om hur jag kapitalt misslyckats med TP-linken och att jag var lite tveksam på att lägga ut pengar för ett ev nytt misslyckande. Då får jag lära mig att TP-link och Apple inte är någon bra kombo, de kommer inte överens. Det ante mig...... :hihihi:

Men D-link och Apple verkar vara :kramis:

:hihihi::D:hihihi::D:hihihi:

vad kul grattis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu till det lite lustiga i sammanhanget. Jag berättade för killen på Kjell&Co om hur jag kapitalt misslyckats med TP-linken och att jag var lite tveksam på att lägga ut pengar för ett ev nytt misslyckande. Då får jag lära mig att TP-link och Apple inte är någon bra kombo, de kommer inte överens. Det ante mig...... :hihihi:

Men D-link och Apple verkar vara :kramis:

[+] Gôtt att det löste sig, till slut. :ThumbsUp:

Det kan nog vara så att det inte är en bra kombo. Fast jag har ett par datorer med ett pci-kort i för trådlöst (TPlink). Och det funkar bra i nätverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställde en Microsoft (Nokia) Lumia 535 med Windows Phone 8.1, hämtas om ett par timmar :)

Trevligt. Då kan du ju installera Sailfish på den. :ThumsUp: Sailfish är ett gäng från de som gjorde gamla OS'et i Nokia (Meego??) och gjort en ny riktigt fräsht OS. Tror det är en spinoff på MeegGo. Och man skall kunna installera Android appar i den i a f. Jolla har den som sitt OS, men jag har sett en hel del guider dom ju är för Nokia.

Lite kul och fräscht med att de har lite egna grejjer för sig - nya/andra gester som de gjort själva osv. De har nån gnuggfunktion med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken skillnad det blev att ta hela dosen Lyrica på morgonen, i stället för uppdelat morgon och kväll. I alla fall som igår och idag. Det kickar i gång som starkt kaffe och sedan blir man trött framåt kvällen. Precis som det ska vara. Jag planerar lite inför framtiden. Bland annat bli lite aktiv i den lokala naturskyddsföreningen. Delta på exkursioner och syssla lite med hemsida och sådant (sociala medier). Inga konstigheter, men det är ju sådant jag kan, och som andra sällan har tid för. Ordföranden hörde av sig idag och var glad för att jag hade hört av mig. Jag kan få skjuts ut till olika evenemang dessutom. :yeahbaby:

Va bra. :yeahbaby: Att det går såpass fort med, att känna skillnaden när man styr om medicinen. Ibland kan det ju ta några dagar med medicin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sitter och plöjjer genom lite mail från dagen... Såg att “The Last Airbender” går nu. Gillar den filmen (bra gjord), men måste göra lite annat. Skall fixa lite mackor nu och sen köra igång.

:kaffe:cookie.gif

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt. Då kan du ju installera Sailfish på den.

Inte till mig. Till en mig närstående fyllande femtonåring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va bra. :yeahbaby: Att det går såpass fort med, att känna skillnaden när man styr om medicinen. Ibland kan det ju ta några dagar med medicin.

Tack. Det mesta kanske är placebo, men det funkar i alla fall... :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Placebo är inte att underskatta. Funkar det så funkar det.

På tal om det. Tidigare fick man faktiskt använda rena placebo läkemedel ("sockerpiller") inom sjukvården. Ofta hade de väldigt god effekt men det hela ansågs oetiskt så nu finns bara valet att inte medicinera eller för att uppnå effekt stoppa i folk läkemedel de inte behöver och som kan ha trista bieffekter. Etik is a bitch :)

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har någon märklig värk jag med, till och från i örat, smärtar från utkanten av örongången och inåt. Men inte alltid, fick örondroppar av läkaren när jag var inlagd utan resultat och jag var förbi distriktssköterskan igår och hon såg inget konstigt och båda öronen såg väldigt fina ut enligt henne, så det blir att prova med droppar igen. Är inget "öronbarn" så jag har inga egna referenser om vad det kan vara heller. Vet bara att det gör ont så in i h*lv*te ibland :stjarnsmall:

Kommer att tänka på mina öronproblem. Jag fick strul med högerörat pga stress för ett par år sedan. Efter att ha varit och är utbränd igen så kan jag rapportera om att kroppen har en massa hyss för sig som man inte kan styra över när man lever under press.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Grattis, alla flickor, tjejer och kvinnor! :bultandehjarta:

Jag hoppas innerligen att det blir mer jämlikt dag för dag! Bland annat hoppas jag på (obligatorisk eller frivillig) kvotering i bolagsstyrelserna. Det gick ett radioprogram igår som diskuterade den saken.

Kram! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Placebo är inte att underskatta. Funkar det så funkar det.

På tal om det. Tidigare fick man faktiskt använda rena placebo läkemedel ("sockerpiller") inom sjukvården. Ofta hade de väldigt god effekt men det hela ansågs oetiskt så nu finns bara valet att inte medicinera eller för att uppnå effekt stoppa i folk läkemedel de inte behöver och som kan ha trista bieffekter. Etik is a bitch :)

Ja, man får ju inte luras ;)

Men ibland kan lite lureri göra susen, så visst är det lite synd att man inte ibland faktiskt kan använda sig av placeboeffekten. Det borde ju vara resultatet som räknas... ändå förstår jag lagstiftningen kring det.

Men iaf, för väldigt många år sedan så jobbade jag kväll på ett äldreboende. Var hem till en gammal kvinna för att hjälpa henne göra sig iordning för natten. Hon hade ångest och var mkt orolig. Hennes sömntabletter hade tagit slut och det gick inte att få henne att komma till ro. Vad göra? Måste hitta på något. Då drog jag till med att jag skulle hämta en sömntablett åt henne och att jag måste lämna henne en liten stund. Gick ut genom dörren och la en Tulo-tablett i en mugg och gick in till henne igen. Hon tog tacksamt emot "sömntabletten" och jag hjälpte henne i säng. Satt en stund på hennes sängkant och vi småpratade lite. Så kom hon i ro och jag kunde lämna henne.

Så får man ju inte göra, men då i den stunden så var de det som behövdes och jag skäms inte ett dugg för att jag "lurade" henne så. Trons makt är stor, och kan inte förbises.

;)

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man får ju inte luras ;)

Men ibland kan lite lureri göra susen, så visst är det lite synd att man inte ibland faktiskt kan använda sig av placeboeffekten. Det borde ju vara resultatet som räknas... ändå förstår jag lagstiftningen kring det.

Men iaf, för väldigt många år sedan så jobbade jag kväll på ett äldreboende. Var hem till en gammal kvinna för att hjälpa henne göra sig iordning för natten. Hon hade ångest och var mkt orolig. Hennes sömntabletter hade tagit slut och det gick inte att få henne att komma till ro. Vad göra? Måste hitta på något. Då drog jag till med att jag skulle hämta en sömntablett åt henne och att jag måste lämna henne en liten stund. Gick ut genom dörren och la en Tulo-tablett i en mugg och gick in till henne igen. Hon tog tacksamt emot "sömntabletten" och jag hjälpte henne i säng. Satt en stund på hennes sängkant och vi småpratade lite. Så kom hon i ro och jag kunde lämna henne.

Så får man ju inte göra, men då i den stunden så var de det som behövdes och jag skäms inte ett dugg för att jag "lurade" henne så. Trons makt är stor, och kan inte förbises.

;)

Därmed inte sagt att det går lika bra med Tulo, naturligtvis.

Alltför många gamla får sömntabletter, eller insomningstabletter, som löpande medicinering. När det i själva verket många gånger handlar om bristande stimulans och ensamhet. hur ska man kunna sova om man aldrig är aktiv om dagarna? Om inte den där gamla tanten varit så väldigt inriktad på sin sömntablett så hade det kanske gått bra ändå? Lite sällskap, lite meningsfulla aktiviteter under dagen och någon som bryr sig och någon som lyssnar kan för många äldre vara den bästa sömnmedicinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därmed inte sagt att det går lika bra med Tulo, naturligtvis.

Alltför många gamla får sömntabletter, eller insomningstabletter, som löpande medicinering. När det i själva verket många gånger handlar om bristande stimulans och ensamhet. hur ska man kunna sova om man aldrig är aktiv om dagarna? Om inte den där gamla tanten varit så väldigt inriktad på sin sömntablett så hade det kanske gått bra ändå? Lite sällskap, lite meningsfulla aktiviteter under dagen och någon som bryr sig och någon som lyssnar kan för många äldre vara den bästa sömnmedicinen.

Liknande elände med deprimerade, de får medicin när Socialstyrelsen förordar kognitiv beteendeterapi i första hand. Fast psykisk ohälsa är en underskattad (läs stigmatiserad) folksjukdom som inte får tillräckliga resurser, så då är det piller som gäller. Hela samhället ångar på in i ohälsans land, och om man talar om att sänka arbetstiden så verkar det vara någon slags naturlag att minst 40 timmar i veckan, oavsett arbetsbelastning, är helt nödvändigt för folk. På vissa platser, exempelvis operationsavdelningar, har man ändå börjat minska arbetstiderna. Men överlag arbetar vi oss till ohälsa (statistiskt sett).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liknande elände med deprimerade, de får medicin när Socialstyrelsen förordar kognitiv beteendeterapi i första hand. Fast psykisk ohälsa är en underskattad (läs stigmatiserad) folksjukdom som inte får tillräckliga resurser, så då är det piller som gäller. Hela samhället ångar på in i ohälsans land, och om man talar om att sänka arbetstiden så verkar det vara någon slags naturlag att minst 40 timmar i veckan, oavsett arbetsbelastning, är helt nödvändigt för folk. På vissa platser, exempelvis operationsavdelningar, har man ändå börjat minska arbetstiderna. Men överlag arbetar vi oss till ohälsa (statistiskt sett).

Jag såg någonstans att ungefär 25% av befolkningen är drabbad av psykisk ohälsa av lindrigare eller svårare form.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pillat med lite tillägg... Tror det blir rätt bra nu. :crossfingers::yeahbaby: Fortf ett par småbuggar jag stör mig på, men jag kopplar dem till att det är VirtualBox, och det dåliga stödet för grafik (OpenGL).

post-64246-0-44130300-1425814215_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, alla flickor, tjejer och kvinnor! :bultandehjarta:

Yep... Grattis-grattis!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg någonstans att ungefär 25% av befolkningen är drabbad av psykisk ohälsa av lindrigare eller svårare form.

Ja, det skulle inte förvåna mig om det är så. Mycket självmedicineras nog med alkohol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr var D-Link lika med superkrångel på Macen. Dessutom brukade ADSL-modemet bli överhettat och förstöra sig självt efter några månader.

D-Link är skit.

Har en D-Link Dir-505 som accesspunkt för att förlänga trådlösa nätverket iPad, MacBook och Smart-TV.

Den fungerar när och som den vill och ibland inte alls.

Funderar på en Netgear med två antenner istället. Smart-TV har ju någon form av Windows-system så det funkar tydligen lika illa oavsett system

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D-Link är skit.

Har en D-Link Dir-505 som accesspunkt för att förlänga trådlösa nätverket iPad, MacBook och Smart-TV.

Den fungerar när och som den vill och ibland inte alls.

Funderar på en Netgear med två antenner istället. Smart-TV har ju någon form av Windows-system så det funkar tydligen lika illa oavsett system

Slog en snabb sökning och dlink + överhettning finns hur mycket som helst. Kan nog vara ditt problem också..

post-363-0-55287600-1425829502_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ytterligare en promenad gjord idag !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ytterligare en promenad gjord idag !

Samma här!

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är uppenbart att Chromes flikar bland appar kan bli rörigt, men jag behåller det ett tag ändå för att se om jag tröttnar på det eller vänjer mig som jag ofta gör.

Hur flikarna organiseras tycks inte ha någon betydelse för hur minnet nyttjas som jag först trodde. Listan med appar blir rörigare med flikar som separata fönster men å andra sidan mer lättåtkomliga.

En observation är att Google antagligen fixat minnesläckorna och på ett till synes elegant sätt. Appar slängs ut ur minnet tillfälligt när de inte behövs mer vilket gör att sidor ibland måste laddas om men där är alltid gott om utrymme för minnestunga appar som Chrome och SwiftKey.

Jag är mycket nöjd med Lollipop och har bara upptäckt en sak som inte var tydlig. Stjärnan uppe i notifieringsfältet som talar om att bara prioriterade notifieringar läggs upp. Volymknappen har dessutom fått en ny funktion, att ändra prioritering för notifieringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker som du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu blir det mat och sedan humor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

nu blir det mat och sedan humor

Som vanligt då Ronny. Du tycker om dina rutiner har jag förstått.

Gokväll Ronny, smaklig måltid samt ha en skön kväll i humorns tecken! :ThumbsUp:

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...