Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Man kan även använda ().

 

(x AND y) OR z

betyder inte samma sak som

x AND (y OR z)

Och givetvis fungerar OCH, ELLER, EJ lika bra.

 

Tautologier, som x OCH (EJ x), verkar genomskådas och ignoreras. Den söksträngen hittar egentligen allt.

Fast den första satsen behöver inte parentesen eftersom logiskt AND alltid har prioritet över OR.

(x AND y) OR z = x AND y OR z

EDIT: x OCH (icke x) är inte en tautologi medan x ELLER (icke x) är det. En tautologi är alltid sann oavsett vilka värden som ges till variablerna.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Svolder provat med Cupertino ?

post-363-0-81165300-1441092968.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den första satsen behöver inte parentesen eftersom logiskt AND alltid har prioritet över OR.

(x AND y) OR z = x AND y OR z

EDIT: x OCH (icke x) är inte en tautologi medan x ELLER (icke x) är det. En tautologi är alltid sann oavsett vilka värden som ges till variablerna.

bra att ni uppdaterade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den första satsen behöver inte parentesen eftersom logiskt AND alltid har prioritet över OR.

(x AND y) OR z = x AND y OR z

EDIT: x OCH (icke x) är inte en tautologi medan x ELLER (icke x) är det. En tautologi är alltid sann oavsett vilka värden som ges till variablerna.

Jag hittat motsägelse (x AND (NOT x)) angående det där med priortetsordning. Alltså, för att fortsätta på den bivalenta logikens krokiga stigar, har du (NOT rätt).

 

Men du har rätt i att min tautologi var en motsägelse. Jag tänkte snabbt, men fel, och ritade inte upp någon sanningstabell.

 

Tillägg: Inte heller korrekta tautologier tolkas rätt av Spotlight.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikat lite på film inatt, just nu så är det filmer med Dolph Lundgren som gäller. Action i sin enklaste form alltså.... B)

 

Det håller mig sysselsatt/sällskap de nätterna som jag inte kan sova, det och podcasts och har jag tur så skingrar det tankarna såpass att jag somnar. Behöver bakgrundsbruset för att slippa de värsta grubblerierna som mal på när jag försöker lägga mig för att somna. Det hjälper mig att slappna av, brukar sluta med att jag slocknar i soffan för i sängen kommer jag inte alls till ro nätter som denna.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgontrafiken genom byn har börjat, går allt från 60-70 km/h till säkerligen 140 km/h... :stjarnsmall: Det brukar gå riktigt fort genom byn på nätterna och de tidiga morgontimmarna :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, det är Appletangentbordet som krånglar. ...

Nej, det krånglar inte på den andra minin. Det kanske har med någon uppdatering att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgontrafiken genom byn har börjat, går allt från 60-70 km/h till säkerligen 140 km/h... :stjarnsmall: Det brukar gå riktigt fort genom byn på nätterna och de tidiga morgontimmarna :chockadskeptisk:

ingen sovmorgon då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsföring, marknadsföring och mera marknadsföring, samt städat arbetsplatsen idag förstås.
Det känns ändå som om dagen varit lugn & skön. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittat motsägelse (x AND (NOT x)) angående det där med priortetsordning. Alltså, för att fortsätta på den bivalenta logikens krokiga stigar, har du (NOT rätt).

 

Men du har rätt i att min tautologi var en motsägelse. Jag tänkte snabbt, men fel, och ritade inte upp någon sanningstabell.

 

Tillägg: Inte heller korrekta tautologier tolkas rätt av Spotlight.

Jag har inte testat detta i Spotlight men logisk AND tas före OR i binär algebra.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Logical_connective#Order_of_precedence

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ligger gammelvovlon ute till salu. Trist att bli av med den men jag behöver den inte mer. Plus att den kan bli ruggigt dyr om grejjor börjar gå sönder. Som alla gamla bilar.... Brände 1400:- för att få ornding på ABS-strulet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strax middag här med lite film med Dolph:an B)

 

Fick några timmars sömn på förmiddagen innan min kompis ringde som ska hjälpa mig med att bland annat se över/dra om el i huset så vi har varit där och kollat över vad som behöver fixas samt börjat dra lite i det hela. Mycket fulkopplingar av förre ägaren, tyvärr. Så hela eftermiddagen samt en stund nu ikväll har spenderats där. Fortsättning blir det på onsdag. Helt slut, min hjärna har gått på sparlåga större delen av eftermiddagen av att försöka reda ut både det ena och det andra om vad som behöver göras och i vilken ordning, vad som behövs osv... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat detta i Spotlight men logisk AND tas före OR i binär algebra.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Logical_connective#Order_of_precedence

I länken: "… commonly used precedence of logical operators."

I boken som hänvisas till i länken: "Well-formed formulas are fully parenthesised, so there is no ambiguity in their interpretation. Often, however, it's more convenient to omit some of the parentheses for the sake of readability."

Sedan hänvisas till lite konventioner.

Nedan nämnda böcker talar om konventioner och praxis, och den sistnämnda säger, gällande bortplockandet av parenteser "… they do not form part of the official syntax of the language L1 of propositional logic". Boken verkar skriven av en gubbe som gillar att uttrycka sig på ett sätt som inte kan missförstås.

ISBN 978-91-4409050-4

ISBN 978-0-19-958784-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorstrul här också, och länge denna gången dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet höll på att förlora sin mening. Forumet nere under dagen!! :pinch:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja det märktes att Alt inte var under Ctrl och att Major Fuckup tagit Cmd.

 

:)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det märktes att Alt inte var under Ctrl och att Major Fuckup tagit Cmd.

 

:)

Inte "Major Fuckup" utan esc och del. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...