Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Du kan göra ett nytt adminanvändarkonto och ta bort det gamla. Då får du nytt namn på "huset". :)

Det har jag nog läst om på någon sida någonstans någon gång för länge sedan.

 

Det ska jag undersöka......;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig oövervinneligt stark efter allt datorstrul med iMAcen. Nu går den som en klocka igen, peppar peppar.

 

Hurra !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vägrar tro att en dator bara gör det som man säger åt den att göra :armskeptisk::citation:

Men så är det. Dock med tillägget att det även räknas in allt som någon programmerat mjukvaran att göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så är det. Dock med tillägget att det även räknas in allt som någon programmerat mjukvaran att göra. :)

Nu ska du inte var sån! :behave:

 

 

:laserbok:

 

:whistling::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så är det. Dock med tillägget att det även räknas in allt som någon programmerat mjukvaran att göra. :)

Och med undantaget att den ibland misstolkar dig. Vilket i det länkade fallet trots allt innebär att den gör vad du säger, men det du säger betyder inte alltid vad du tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Buggen verkar ha varit förutsägbar, det var inte så att ett visst tal räknades annorlunda ibland, det räknades alltid fel, enligt vårt mänskliga sätt att se på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och med undantaget att den ibland misstolkar dig. Vilket i det länkade fallet trots allt innebär att den gör vad du säger, men det du säger betyder inte alltid vad du tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Buggen verkar ha varit förutsägbar, det var inte så att ett visst tal räknades annorlunda ibland, det räknades alltid fel, enligt vårt mänskliga sätt att se på saken.

Ja, den gör ju vad den är programmerad att göra. Programmerar någon fel så blir det fel. Att vi inte vet konsekvenserna av vad vi ber datorn att göra är något annat, men ganska naturligt att vi inte alltid vet det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått kaffe på HELA dagen! Mot kaffekvarnen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra skröna och ett riktigt bra bluesdrag! Piggar alltid upp på måndagmorgonen! :galetglad:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående små flickor... kom spontant in i skallen. Undrar just vad det säger om mig. Har tittat på några skräckfilmer på sistone. :)

 

large.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått kaffe på HELA dagen! Mot kaffekvarnen!!

 

Slurp :kaffe: aaahhhh..... :P

 

Sovit riktigt gott inatt, fått många timmars sömn och känner mig förhållandevis pigg idag :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhhh..... :P

 

Sovit riktigt gott inatt, fått många timmars sömn och känner mig förhållandevis pigg idag :storkram:

Bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att göra utgrävningar i kylskåpet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag nog läst om på någon sida någonstans någon gång för länge sedan.

 

Det ska jag undersöka...... ;)

Nu så..... bytt namn på huset och på datornamnet så det också blev rätt. iMacen hette ju MacBookPro(2) efter kloningen. Nu har den fått rätt namn.

Allt gick bra och allt finns kvar, vissa personliga inställningar som jag hunnit göra redan igår var dock försvunna. Men det spelar ingen roll eftersom installationen är så nygjord och ändå inte anpassats än fullt ut. Exv måste iCloud aktiveras igen och lite annat smått och gott.

iMacen har stått och gått ett tag nu och än så länge så verkar allt okej. Så det hoppas jag också att så förblir.

Skulle det krisa så får jag väl göra om hela installationen av systemet igen. Börjar ju liksom få vanan inne.... :whistling:

 

Ett enda misstag råkade jag göra, och det var med Mail. Istället för att inse att iCloud och all synkning gör jobbet och vänta in iCloudsynken så lade jag in Mailkontot på nytt i iMacen. Inte bra! Räddade iaf upp det hela så alla mail med brevlådor finns kvar, det enda som verkar ha fullständigt raderats är alla min smarta brevlådor som jag byggt upp under tid. Alla smarta utom en är borta, så någonstans så misstänker jag att de ändå finns. Men i nuläget får jag inte fram dem. Men ingen ko på isen om det bara handlar om smarta brevlådor.

 

Så om några dagar när jag åter är hemma eftersom jag ska åka bort några dagar, så ska jag ta mig tusan prova att sätta in de där två RAM-minnena som jag blev tvungen att plocka ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 tips som vässar dina sökningar i spotlight

 

1) Kombinera orden rätt

 

Om du söker på ett ensamt ord i spotlight blir resultatet ganska rakt på sak.
Men söker du på flera ord blir det genast mer komplicerat. Skriver du t.ex
In time machine får du en lista med alla filer som båda de orden
Men inte nödvändigtvis tillsammans i den ordning du skrivit dem.
Spotlight-sökningar logisk konjunktion som standard när du skriver i flera ord
Vilket betyder att det letar efter fler som innehåller samtliga termer någonstans

i text eller annat sökbart innehåll, som t.ex kommentarer eller taggar.

 

2. Sök med booleska uttryck
Spotlight har stöd för de vanliga booleska uttrycken och använder standradnyckelorden (AND, OR och NOT) för att precisera hur du vill söka. Om du t.ex skriver in "time machine" OR "morlock" får du resultatet som handlar om backup verktyget time machine eller H G Wells påhittade varelser (eller båda). Vill du istället bara ha resultatet som handlar om backup verktyget men inget relaterat till H G Wells skriver du istället "time machine" NOT wells
Det är viktigt att du skriver de logiska operatorerna med stora bokstäver, annars Tolkas de som vanliga ord istället.

3. Använd Metadata

Förutom att leta igenom dina filers namn och innehåll håll spotlight koll på dina meta-data
Uppgifter om filen som har lagts till av programmet eller prylen som sparade den.
Om du vill hitta alla bilder som togs av en viss kamera räcker det med att skriva in
Modellbeteckningen i spotlight. För att se vilka metadata-uppgifter en fil innehåller
Markerar du den i Finder och och väljer ”Visa info”. Tryck på den lilla pilen
Intill mera info.
Men du är inte bara begränsad till metadata som automatiskt har skapats utan
Du kan också lägga till egna uppgifter som du hittar genom att Control/ högerklicka

 

4. Utnyttja nyckelord

 

5. Sök endast i filnamnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac mini Intel med strömadapter inklusive originalkartong säkrade! ^_^

 

Har du börjat samla på Minis?

 

Får du en över så är jag intresserad :ThumbsUp:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du börjat samla på Minis?

 

Får du en över så är jag intresserad :ThumbsUp:

Ja, det kan man kanske säga. Det visade sig vara en Mac mini Late 2006 med Core Duo 1,66 GHz. 1 GB RAM. 60 GB HDD. CD-RW/DVD-ROM. Men jag beställde som jag skrev innan en Core 2 Duo-processor på 2 GHz (kostade bara 55 spänn). Den kommer i september någon gång. Dessutom har jag 2 GB RAM liggande som passar. Allt det för att få EyeTV3 att funka. Jag har en Elgato tv-sticka & fjärrkontroll med det programmet liggandes (som jag fick till skänks). Så det blir med större hårddisk en rätt bra mediastation. Med C2D kan man köra Lion om man vill. Men EyeTV3 funkar med Snow Leopard. När jag har plockat ihop allt så får jag fundera på om jag ska sälja eller inte. Den Mid 2007 jag har kan ju ge upp vilken dag som helst. Minin jag fick nu har inte varit i bruk på några år. Just nu bråkar jag med den, för den vill inte ta tangentbordskommandon. Ska installera ett nytt operativsystem för att se om det gör susen. Just nu skriver jag över disken med nollor. Det tar sin lilla tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Allt det för att få EyeTV3 att funka. ...

... så bra som möjligt, ska sägas. Beroende på 3.x-version funkar EyeTV 3 även på PPC-minisar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Just nu bråkar jag med den, för den vill inte ta tangentbordskommandon. ...

Märkligt, det är Appletangentbordet som krånglar. Kommandona går bra med ett PC-tangentbord... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag egentligen var ute efter från början var en bättre fläkt till Mid 2007-minin. Den låter visserligen bara lite grann (jag är rätt petig och bortskämd eftersom mini vanligtvis nästan inte låter något alls) men fläkten i Late 2006-minin är tystare, även under hård press (Handbrake).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 tips som vässar dina sökningar i spotlight

 

1) Kombinera orden rätt

 

Om du söker på ett ensamt ord i spotlight blir resultatet ganska rakt på sak.

Men söker du på flera ord blir det genast mer komplicerat. Skriver du t.ex

In time machine får du en lista med alla filer som båda de orden

Men inte nödvändigtvis tillsammans i den ordning du skrivit dem.

Spotlight-sökningar logisk konjunktion som standard när du skriver i flera ord

Vilket betyder att det letar efter fler som innehåller samtliga termer någonstans

i text eller annat sökbart innehåll, som t.ex kommentarer eller taggar.

 

2. Sök med booleska uttryck

Spotlight har stöd för de vanliga booleska uttrycken och använder standradnyckelorden (AND, OR och NOT) för att precisera hur du vill söka. Om du t.ex skriver in "time machine" OR "morlock" får du resultatet som handlar om backup verktyget time machine eller H G Wells påhittade varelser (eller båda). Vill du istället bara ha resultatet som handlar om backup verktyget men inget relaterat till H G Wells skriver du istället "time machine" NOT wells

Det är viktigt att du skriver de logiska operatorerna med stora bokstäver, annars Tolkas de som vanliga ord istället.

3. Använd Metadata

Förutom att leta igenom dina filers namn och innehåll håll spotlight koll på dina meta-data

Uppgifter om filen som har lagts till av programmet eller prylen som sparade den.

Om du vill hitta alla bilder som togs av en viss kamera räcker det med att skriva in

Modellbeteckningen i spotlight. För att se vilka metadata-uppgifter en fil innehåller

Markerar du den i Finder och och väljer ”Visa info”. Tryck på den lilla pilen

Intill mera info.

Men du är inte bara begränsad till metadata som automatiskt har skapats utan

Du kan också lägga till egna uppgifter som du hittar genom att Control/ högerklicka

 

4. Utnyttja nyckelord

 

5. Sök endast i filnamnet

Man kan även använda ().

 

(x AND y) OR z

betyder inte samma sak som

x AND (y OR z)

Och givetvis fungerar OCH, ELLER, EJ lika bra.

 

Tautologier, som x OCH (EJ x), verkar genomskådas och ignoreras. Den söksträngen hittar egentligen allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... jag beställde som jag skrev innan en Core 2 Duo-processor på 2 GHz (kostade bara 55 spänn). Den kommer i september någon gång. ...

Nu fick jag mejl att den är på väg. ^_^ Till dess får minin ligga i dvala i ett skåp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...